پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۳۲۵
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۴
سازمان تعزیرات دو شرکت مدیران خودرو و کرمان موتور را درمجموع به پرداخت جریمه بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومانی محکوم کرد و با توجه رای قطعی محکومیت بهمن موتور به پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان جریمه، این ۳ مونتاژکار به دلیل گرانفروشی جمعا به پرداخت ۷۵۰۰ میلیارد تومان جریمه نقدی و باز گرداندن مبالغ دریافتی اضافی به مشتریان شدند.

شعارسال: برخورد سازمان تعزیرات با گرانفروشی خودروسازان اهمیت زیادی در مسیر تعادل بازار و عدالت اقتصادی دارد. این برخورد‌ها نقش مهمی در حفظ منافع مصرف‌کنندگان، تنظیم بازار، و ارتقاء رقابت سالم دارد و به عنوان یک ابزار قانونی در مقابله با افزایش ناعادلانه قیمت‌ها، نقض قوانین رقابت، یا سوءاستفاده از وضعیت بازار عمل می‌کند.

محکومیت قطعی ۷۵۰۰ میلیارد تومانی بهمن موتور، مدیران خودرو و کرمان موتور + به جمهوریت و قانون گرایی سلام کن

سازمان تعزیرات با بررسی دقیق قیمت‌ها، سیاست‌های گران‌فروشی، سعی در شناسایی تخلفات و نقض قانون است و در صورت تأیید تخلف، اقدامات تعزیراتی از جمله جریمه، توقیف کالا، یا حتی ممنوعیت فعالیت ممکن است تعیین شود.

با توجه به عملکرد غیر شفاف برخی از خودروسازان خصوصی در نحوه قیمت گذاری و عرضه محصولات مونتاژی سازمان تعزیرات با ورود به مسئله گران‌فروشی خودرو و بررسی پرونده‌ها و شکایت شاکیان علیه خودروسازان، ازصدور رای محکوم شدن ۳ شرکت مدیران خودرو و کرمان موتور و بهمن موتور خبر داد.

ماجرای جریمه ۵ هزار میلیارد تومانی بهمن موتور

در بهمن ماه سال گذشته سازمان تعزیرات حکومتی، شرکت بهمن موتور را به دلیل گرانفروشی، مشمول جریمه ۱۳۸۶۰ میلیارد تومانی کرد.

در حکم صادره، تخلف گران‌فروشی شرکت بهمن موتور محرز و مسلّم تشخیص داده شده و این شرکت مطابق ارزش ریالی تخلف که معادل ۹ هزار و ۲۴۰ میلیارد رالن است، به ۳ برابر ارزش ریالی تخلف یعنی به میزان ۲۷ هزار و ۷۲۱ میلیارد رالگ محکوم شده است؛ البته به لحاظ ماده ۱ مصوبه جلسه شصت و نهم شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی مورخ ۱۷ اردیبهشت ماه امسال سران قوا که تمامی جریمه‌های مندرج در قانون تعزیرات حکومتی و قانون نظام صنفی در هر مراتب به پنج برابر افزایش پیدا کرده است.

شرکت بهمن موتور می‌بایست جریمه ۱۳۸ هزار و ۶۰۶ میلیارد رالم را پرداخت نماید و مطابق این رأی، شرکت بهمن موتور مکلف به استرداد مبالغ اضافی اخذ شده در حق خریداران در بازه زمانی تخلف (سال ۱۴۰۰) می‌باشد.

براساس این گزارش با توجه به اعتراض تجدیدنظر خواهی بهمن‌موتور در خصوص نظر کارشناسی سازمان حمایت، موضوع از سوی سازمان تعزیرات پیگیری و مقرر شد که این سازمان با توجه به نوع خودرو و میزان تخلف صورت گرفته برای هر خودرو به تفکیک تهیه و گزارش نهایی به تعزیرات حکومتی ارسال کند که در نهایت روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه رییس سازمان تعزیرات حکومتی از صدور رای قطعی پرونده تخلف گران فروشی شرکت بهمن موتور خبر داد.

شرکت بهمن موتور در دادگاه بدوی رای ۱۴ هزار میلیارد تومانی دریافت کرده بود، اما بعد از بررسی‌ها مختلف و نظر گمرک و کارشناسان مختلف در نهایت دادگاه رای قطعی محکومیت بهمن موتور را صادر کرده و این شرکت را به ۵ هزار میلیارد تومان جریمه محکوم کرد.

محکومیت ۲۵۰۰ میلیارد تومانی مدیران خودرو و کرمان موتور

محمدعلی اسفنانی سخنگوی سازمان تعزیرات نیز با تازگی ازصدور رای محکوم شدن دو شرکت خودروسازی مونتاژی خبرداد و گفت: دوشرکت خودروسازی مونتاژی درمجموع به پرداخت جریمه بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان و بازگرداندن اضافه دریافتی ازمشتریان محکوم شده اند. این میزان محکومیت مربوط به بیش از ۲۰۰۰ پرونده شکایت از این دو خودروسازی بوده است که رای تعداد زیادی از این پرونده‌ها قطعی شده است و برخی پرونده‌ها با اعتراض محکومان به تجدید نظر فرستاده شده اند.

محمدعلی اسفنانی اظهار داشت: جریمه‌ای که برای شرکت مدیران خودرو درنظر گرفته شده است ۲۱۰۰ میلیارد تومان جریمه نقدی است که باید به صندوق دولت پرداخت شود و ۲۲۰ میلیار تومان هم باید به مشتریان از باب اضافه دریافتی بازگردانده شود. جریمه‌ای هم که برای شرکت کرمان موتور، درنظر گرفته شده است ۱۷۶ میلیارد تومان جریمه نقدی است و ۲ میلیارد تومان هم از خریدارانی که اضافه دریافتی از آن‌ها داشته اند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 9دی1402، کدخبر: 2037663، borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین