پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۳۹۳۲۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
بهمن خودرو در گام اول موفق شد با انواع لابی‌ها و ارتباطات و بهره گیری از ابزار قانونی و شاید غیرقانونی، جریمه ۱۴ همتی خود بدلیل گران فروشی را به ۵ همت تقلیل دهد. موردی که می‌تواند موضوع بحث و بررسی و پیکیری مجدد قانونی در قاعده طرح دعوی ثالث بوده که محور بحث حاضر ما نیست. موضوع و محور بحث این است که کارزار احتمالی بهمن خودرو یا دوستان کاسه داغ‌تر از آش، چرا از نیمه بزرگ خالی لیوان حرف نمی‌زنند و تنها تاکیدشان بر مقایسه بهمن خودرو با دو خودروساز فشل و بی قاعده داخلی بنام ایران خودرو و سایپا است؟ چرا به چند موضوع قیمت محصولات وارداتی در کشور‌های همسایه و مقایسه با قیمت تمام شده در ایران؟ کمبود قطعات و گرانی لوازم یدکی محصولات بهمن خودرو؟ میزان تسهیلات بانکی ریالی و ارزی استفاده شده توسط این گروه صنعتی؟ تمایل اندک به افشای شاخه سهامداران اصلی این مونتاژ کار و وارداتچی، نمی‌پردازند؟ چرا تاکید‌های تبلیغاتی صرفا بر پیشرو بودن ظاهری این گروه صنعتی قرار گرفته است؟ مجددا تاکید می‌کنیم که نقد ما در معنای نفی قابلیت‌های این گروه صنعتی نبوده، اما سیاست‌های تولیدی، فنی، اقتصادی و رسانه‌ای دنبال شده توسط این گروه صنعتی، از دیدگاه ما بشدت با توسعه گرایی ریشه دار، فاصله دارد. برای قضاوت توسط خوانندگان، عین متن با تیتر " ۵ پیام یک جریمه" منعکس شده در روزنامه وزین دنیای اقتصاد، منعکس می‌گردد.

شعارسال: سازمان تعزیرات حکومتی از قطعی شدن حکم صادره در پرونده شرکت بهمن‌موتور مبنی بر پرداخت جریمه ۵‌هزار میلیارد تومانی خبر داد. به نظر می‌رسد این حکم حاوی پیام‌های ناخوشایندی برای صنعت خودرو به خصوص بخش خصوصی و مصرف‌کنندگان است.

۵ پیام یک جریمه +چرا تبلیغاتچی ها نیمه خالی لیوان بهمن خودرو را تشریح نمی کنند؟

این حکم هر چند در ظاهر با حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو صادر شده، اما در عمل به نظر می‌رسد برای حفاظت از منافع عده‌ای خاص در مرحله اجرا قرار دارد. به اعتقاد بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو، حکم سازمان تعزیرات در اصل حکم زیرپاگذاشتن خودروسازی بخش‌خصوصی است که در چهارساله تحریم تمام تلاش خود را برای تداوم تولید و محافظت از بازار خودرو کرد. حالا سیاستگذار به دنبال مقصری است برای نابسامانی‌های بازار، برای وعده‌های بی‌سرانجام واردات، برای عدم‌تعهد خودروسازان داخلی به برنامه تولید و... در این گیرودار چه بهتر، شرکت خصوصی هدف قرار گیرد که سال‌هاست کیفیت محصولاتش سرآمد بوده و حالا نیز برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای تداوم حیات خصوصی‌ها دارد.

دست اندازی در قیمت‌های بازار، دلالی، قیمت سازی و کنترل عامدانه تولید و عرضه برای افزایش قیمت از سوی تولیدکننده، موضوعاتی است که در حکم صادره، گروه بهمن به آن‌ها متهم شده است. این در شرایطی است که موضوعات عنوان شده، طی سال‌های گذشته به‌خصوص در چهار ساله تحریم در مورد دو خودروساز بزرگ کشور نیز مطرح بوده، اما در مقطعی خاص.

در مقطعی که حکم تغییر مدیران عامل قریب‌الوقوع بوده، بنابراین این موضوعات دستاویز سیاستگذار برای تغییرات مدیریتی قرار گرفته است. حال سوال اینجاست که سیاستگذار با اجرای حکم گروه بهمن به دنبال چیست؟ آیا فی‌الواقع باید در حکم مذکور به دنبال منافع مصرف‌کننده خودرو باشیم؟ مصرف‌کننده‌ای که سال هاست در پی بی‌تدبیری سیاستگذار در صنعت و بازار خودرو، تنها تاوان پرداخت کرده است. اما حالا به همین مصرف‌کننده گوشزد شده برای خودرویی که از گروه بهمن آن هم به سختی دریافت کرده باید در حکم شاکی، شکایتی تنظیم کند. اما همان‌طور که عنوان شد این حکم حاوی پیام‌های ناخوشایندی برای باقی خودروسازان بخش خصوصی است. اولین پیام این است که باید گوش به فرمان سیاستگذار خودرویی باشند تا مورد اتهامات بی‌اساس قرار نگیرند. دومین پیام این است که محدوده فعالیت‌هایشان نباید با منافع عده‌ای خاص تلاقی پیدا کند و از این بابت خطوط قرمز را رعایت کنند. سومین پیام این است که هر فعالیتی و هر توسعه محصولی می‌تواند برای آن‌ها با خطر جریمه یا اخطار جدی همراه باشد و، اما پیام دیگر اینکه توقف تولید بهتر از رشد تولید است و پیام آخر به بازار سرمایه و سرمایه‌گذار نیز می‌گویند سرمایه‌گذاری نکنید. اما حکم مذکور برای مصرف‌کننده نیز پیام‌های خود را دارد. اینکه بهمن موتور هم اکنون در بازار خودروی ایران انتخاب اول بسیاری از مشتریان است؛ زیرا هم از نظر کیفیت بر دیگر خودرو‌های مونتاژی داخل برتری داشته و هم در برخی موارد مانند خدمات پس از فروش در رتبه اول قرار دارد، موضوعی است که یک‌شبه ایجاد نشده و در پی تلاش این شرکت شکل گرفته است. در حال حاضر محصولاتی، چون دیگنیتی، فیدلیتی و ریسپکت دارای صف خرید هستند. با این حال شرکت یاد شده با توجه به جریمه ۵‌هزار میلیاردی اعلام به تعطیلی شرکت کرده است؛ بنابراین با تعطیلی بهمن موتور ادامه عرضه این چند محصول پر متقاضی در بازار متوقف شده و همچنین خدمات پس از فروش خودرو‌های فروخته شده نیز در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد. حذف یک خودروساز یعنی اجحاف در حق مصرف‌کنندگان. حق و حقوق مصرف‌کنندگانی که سال‌هاست از سوی سیاستگذار خودرو فراموش شده است.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: 2دی1402، کدخبر: 4031067، donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
0
0
یه گیربکس حواستن عوض کنن، منو پیاده کردند بخدا. گیربکس خودم پیاده شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین