پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۷۴۰
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۸
سیدمحمود حسینی‌پور، استاندار مازندران از فراهم شدن مقدمات لازم برای انجام کارهای مطالعاتی استخراج گاز از ذخایر دریای مازندرانی خزر این استان خبر داد.این درحالی است که وضعیت سایت نفتی سردار جنگل رودسر که در سال ۹۵ به عنوان یکی از پروژه های اولویت دار معرفی شده بود، هم اکنون در هاله ای از ابهام است و نه استاندار گیلان و نه نماینده رودسر اقدام خاصی برای اجرای این پروژه نکرده اند. موضوعی که با توجه به اهمیت آن ، ضرورت سوال نمایندگان مجلس از وزیر نفت( جواد اوجی) احساس می شود.

شعارسال: استاندار مازندران از فراهم شدن مقدمات لازم برای انجام کار‌های مطالعاتی استخراج گاز از ذخایر دریای مازندرانی خزر این استان خبرداد. ‎

استاندار مازندران و ادعای در دستور کار قرار گرفتن مطالعات استخراج گاز از دریای خزر  + الزام به سوال از وزیر نفت در این خصوص

سیدمحمود حسینی‌پور با اشاره به ناترازی‌های موجود در انرژی برق و گاز این استان، افزود: برای رفع این مشکل ماموریت‌هایی برای دستگاه‌های اجرایی استان در نظر گرفته شده بود که در جلسه امروز توضیحاتی نیز در این زمینه ارایه شد.

وی اظهار داشت: با اقدامات صورت گرفته در صنعت برق و گاز مازندران جه در بخش سرمایه‌گذاری و چه در افزایش بهره وری رشد قابل ملاحظه صورت گرفته است که فراتر از حد انتظار ستاد عالی رشد اقتصادی استان بود.

مقام عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد: در حوزه برق نیز با اجرای ۴۸ طرح بزرگ از محل منابع فاینانس، امیدواریم ناترازی برق به ویژه در بخش صنعت این استان رفع شود.

حسینی‌پور بر لزوم رفع موانع و مشکلات فراروی بخش خصوصی برای ایجاد سرمایه‌گذاری در صنعت برق مازندران تاکید کرد و گفت: باید از تمام ظرفیت‌ها برای تحقق این مهم به شکل مطلوب استفاده کرد.

وی با اشاره به صنعتی بودن شهر آمل و وجود واحد‌های تولیدی و صنعتی فراوان در این منطقه، تصریح کرد: فعالان اقتصادی آمل در رشد اقتصادی استان نقش موثری دارند و این روند باید در سایر شهرستان‌ها نیز عملیاتی و اجرایی شود.

استاندار مازندران با بیان اینکه رشد اقتصادی مازندران از جمله در آمل روند مطلوبی را طی می‌کند، افزود: دیگر شهرستان‌های استان نیز باید در رشد اقتصادی هشت درصدی نقش و سهم بیشتری ایفا کنند.

حسینی‌پور اظهار کرد: در صورت محقق شدن رشد اقتصادی هشت درصدی مازندران، برای سال آینده رشد اقتصادی ۱۲ درصدی را در این استان هدف‌گذاری خواهیم کرد.

این درحالی است که وضعیت سایت نفتی سردار جنگل رودسر که در سال ۹۵ به عنوان یکی از پروژه‌های اولویت دار معرفی شده بود، هم اکنون در هاله‌ای از ابهام است و نه استاندار گیلان و نه نماینده رودسر اقدام خاصی برای اجرای این پروژه نکرده اند.

توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:

میدان گازی سردارجنگل در سال ۱۳۸۰ و در عمق ۷۰۰ متری از سطح آب، کشف شد و ۱۰ سال بعد، در پی مطالعات اکتشافی بر روی سکوی نیمه شناور امیرکبیر، یک لایه نفتی، در عمق ۷۲۸ متری در این مخزن هیدروکربوری کشف گردید که دارای ذخیره نفت درجای ۲ میلیارد بشکه است، که با توجه به ضریب برداشت ۲۵٪ درصدی آن، مقدار نفت قابل استحصال این مخزن، در حدود ۵۰۰ میلیون بشکه نفت می‌باشد. در واقع، صنعت نفت کشور در بیستم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ برای اولین بار، موفق به کشف نفت در محدوده سردار جنگل دریای خزر شد. در سال ۱۳۹۳ با انجام عملیات حفاری دومین چاه میدان سردار جنگل رودسر کشف گردید و یک مخزن با ذخیره ۵۰ تریلیون فوت مکعبی گاز طبیعی برآورد وضعیت شد. سکوی نفتی نیمه شناور "امیرکبیر" با وزن ۱۴۵۰۰ تن بر روی این منبع نفتی احداث شد. "سکوی نفتی امیرکبیر"، "سنگین‌ترین سازه دریایی کشور" است. این "سکوی نیمه شناور" قابلیت حفاری تا عمق ۶ هزار متری کف دریا را دارد. در بدو ساخت این پروژه عظیم، متخصصان کشورمان با یک شرکت مهندسی سوئدی همکاری می‌کردند، ولی با افزایش فشار آمریکا و در راستای گسترش تحریم‌های نفتی، این شرکت از همکاری با ایران کناره‌گیری کرد؛ در نتیجه، متخصصان داخلی با اتکا به فناوری بومی این پروژه عظیم ملی را به پایان رساندند. بنا بر اظهارات مسئولان نفتی کشور، نفت موجود در میدان سردار جنگل مرغوب‌ترین نفت موجود در جهان است. به گفته "مدیر عامل شرکت نفت خزر"، "درجه ای. پی. آی" "نفت خام" اکتشافی در این منطقه بین ۳۸ و ۴۰ بوده و به علت عدم وجود نمک و گوگرد، به مرغوب‌ترین و باارزش‌ترین نفت جهان تبدیل شده است.

پس از به نفت رسیدن "سکوی شناور امیرکبیر" در اردیبهشت سال ۱۳۹۱، جمهوری آذربایجان ادعا‌های واهی و مغرضانه­‌ای را مطرح کرد. مقامات این جمهوری مدعی شدند که منابع نفت و گاز موجود درمیدان انرژی سردار جنگل متعلق به ایران نبوده و این منابع در حد فاصل آب‌های مشترک جمهوری آذربایجان و ترکمنستان قرار دارد.

در سال ۱۳۹۵، یکی از نمایندگان استان گیلان بیان داشته بود که قرار بود ۲۹۰ هکتار زمین به این سایت نفتی اختصاص یابد، اما به دلیل کم کاری استانداران سابق این کار صورت نگرفت و نتیجه این شده که طی ۴ سال دستاورد سایت نفتی خزر قطع تعداد زیادی درخت و نصب یک تابلو باشد.

همچنین در سال ۱۳۹۵ فرهنگ خطیبی مدیرعامل وقت شرکت نفت خزر مدعی شده بودند که شهرستان رودسر بهترین منطقه در جنوب دریای خزر به منظور پشتیبانی از فعالیت‌های توسعه میدان سردارجنگل است. نزدیکی به حوزه‌های نفتی، شبکه‌های انتقال نفت و تأسیسات زیربنایی، فاصله از گسل‌های اصلی زلزله خیز و نزدیکی به مناطق صنعتی از جمله دلایل انتخاب رودسر برای ساخت این سایت پشتیبانی عنوان شده است. فرهنگ خطیبی به پتانسیل بالای میدان نفتی سردار جنگل در حوزه نفتی خزر اشاره داشته و بیان نموده بود، قطعا پس از توافق با سرمایه گذاران خارجی، به لحاظ قابلیت‌های فنی و تولیدی سایت پشتیبانی میدان نفتی سردار جنگل در شهرستان رودسر ساخته می‌شود. فاصله مناسب رودسر از این میدان نفتی موقعیت این شهرستان را در غرب دریای خزر متمایز کرده است. در میدان سردار جنگل چند صد میلیون دلار سرمایه گذاری می‌شود و پس از توافق نهایی و شروع کار سرمایه گذار در مدت ۳ تا ۵ سال می‌توانیم به نتایج مطلوب در زمینه تولید نفت برسیم (شعار سال: مثلا سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰).

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت دیارمیرزا، تاریخ انتشار: 9بهمن1402، کدخبر: 839117، diyarmirza.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین