پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۳۹۴۶۹۰
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶
علی شریعتی عضو اتاق بازرگانی ایران بیان داشت که ارز حاصل از فروش نفت و صادرات غیرنفتی به جای اینکه صرف تولید و واردات و تنظیم بازار خودرو شود خرج واردات قطعات خودرو‌های مونتاژی و بیشتر از مبدا چین شد تا به ساخت خودرو‌های چینی مونتاژی اختصاص یابد که نه استاندارد است و نه اشتغال‌آفرین و .... موضوعی که بار‌ها و بار‌ها پایگاه تحلیلی خبری شعار سال با عناوینی نظیر واردات قطعات چینی حتی برای خودروی ملی، گروگان گیری خودرو ساز‌ها توسط قطعه ساز‌ها، سهامداری خودرو ساز و قطعه ساز توسط جریان خاص، مافیای گران فروش و مونتاژ کار چینی و ... هشدار داده بود. فساد خودرویی از چند منظر ادعای تولید داخل، کیفیت و قیمت مونتاژی‌های چینی، عدم تناسب قیمت با کیفیت خودروی داخلی، گردن کشی و مقابله خودروساز داخلی در برابر حقوق حقه مشتری و حقوق عامه، ضعف فنی تولید منجر به تحمیل هزینه تصادفات و نقص عضو و آلودگی هوا و مصرف بنزین بر دوش اقتصاد ملی و مواردی همانند، آنقدر واضح است که در برابر منکران آن می‌توان دو قضاوت نادانی یا خیانت را بشکل صریح بیان داشت.

شعارسال: علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران در واکنش به آمار گمرک که حاکی از بیشتر بودن ارز اختصاص یافته به مونتاژکاران نسبت به قطعه‌سازان خودرو است گفت: در کشور ما گاه برخی بیش‌تر از دیگران شعار حمایت از تولید و جلوگیری از خروج ارز را سر می‌دهند و کلام بزرگان را در این زمینه نقل می‌کنند، اما بررسی پرونده اقتصادی آن‌ها نشان می‌دهد که خود در گروه واردکنندگان هستند. بیشترین تبلیغات رسانه‌ای هم متعلق به همین واردکنندگان است.

در واکنش به آمار گمرک ایران و واردات قطعات خودرو : نام وزارت صمت را به «مونتاژکاران» تغییر دهند

وی افزود: شکل‌گیری این جریان فاسد برآمده از آنست که در کشور ما به واردکننده یارانه منفی داده می‌شود و این یارانه برآمده از ارز حمایتی است که بدون نظارت در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد. شریعتی ادامه داد: در همین حال با تولیدکننده‌ای روبه‌رو هستیم که تلاش می‌کند مواد اولیه تولید را از داخل کشور تامین کند و این گونه می‌شود که واردکننده کالا یا مونتاژکار با دریافت ارز دولتی در برابر تولیدکننده داخلی یک یارانه حمایتی در قالب ارز دولتی دریافت می‌کند و تبدیل به یک غول صنعتی هم می‌شود و از سود سرشار آربیتراژ قیمتی بهره‌مند می‌برد.

این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: واردات قطعات خودرو‌های مونتاژی هم مشمول همین داستان می‌شود؛ در حال حاضر بازار خودرو نیاز به تنظیم شدن حتی با واردات دارد تا مانع از ایجاد انحصار در برابر عرضه‌کنندگان شود. وی اظهار کرد: قرار بود با حمایت از قطعه‌سازان و واردات خودرو عرضه در بازار خودرو افزایش یابد، بازار تعدیل و تنظیم شود و رفاه مردم افزایش یابد، اما انچه اتفاق افتاده این بود که ارز حاصل از فروش نفت و یا ارز حاصل از صادرات غیرنفتی که با تلاش صادرکنندگان تامین شده برای واردات قطعات خودرو‌های مونتاژی صرف شده که بیشتر این قطعات از چین وارد می‌شود و در ساخت خودرو‌های چینی مونتاژی به کار می‌رود که هیچ استانداردی ندارد، اشتغالی هم ایجاد نکرده است.

شریعتی تصریح کرد: به قول رهبر انقلاب مافیا اژد‌های هفت سر است. وی گفت: به باورم، نام وزارت صمت باید به وزیر مونتاژکاران تغییر دهد، زیرا ایشان اظهار می‌کنند که ما در صنعت خودرو نامدار هستیم، اما سوال اینست که وقتی وزارتخانه بیشترین ارز را به واردات قطعات چینی اختصاص داده چطور می‌تواند از نامداری صنعت خودرو سخن بگوید؟

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت بهار، تاریخ انتشار:16اردیبهشت1403، کدخبر: 468918، www.baharnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین