پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۵۷۹۰
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۰
ناصر میرزایی دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی ایران بیان داشت که کشور ما از بعد صادراتی توانسته به برخی کشورهای اروپایی، حوزه خلیج فارس و برخی از کشورهای آفریقایی کالای ایرانی صادر کند و خوشبختانه این امکان فراهم شده تا با برندهای خوشنام اروپایی نیز رقابت داشته باشیم.تولید شیرآلات بهداشتی در ایران به سال های دهه ۳۰باز می گردد. سیر رشد تولید تا سال های دهه ۷۰آهسته بوده، ولی از این دهه آهنگ رشد سرعت گرفت. با وجود همه این تلاش ها ، فعالیت واحدهای زیرپله ای در حوزه صادرات محصولات بی کیفیت به کشورهای هدف، باعث گردیده تا جایگاه محصولات ایرانی در کشورهای حوزه خلیج فارس تنزل یابد و جایگاه برندهای ایرانی توسط برخی برندهای چینی و ترکیه ای گرفته شود.میرزایی درباره نحوه ساماندهی و کنترل فعالیت واحدهای زیرپله ای گفت،باید شرایطی فراهم شود که تمامی تولیدکنندگان در شهرک های صنعتی فعالیت نموده تا وزارت بهداشت و انجمن بتوانند نسبت به آبکاری، ساماندهی پساب ها و همچنین میزان سرب مورد استفاده در محصولات نظارت کافی داشته باشند ، اما متاسفانه این واحدها در سراسر کشور پراکنده هستند و هیچگونه نظارتی بر آنها وجود ندارد.

شعارسال: ناصر میرزایی گفت: تولید شیرآلات بهداشتی در ایران به سال‌های دهه ۳۰ باز می‌گردد. سیر رشد تولید تا سال‌های دهه ۷۰ آهسته بوده، ولی از این دهه آهنگ رشد سرعت گرفت، از این هنگام تولیدات کارخانه‌ها و کارگاه‌ها نه تنها پاسخ وسیعی از بازار مصرف داخل کشور را داد، بلکه به رقابت در بازار‌های آسیا و خاورمیانه با محصولات سایر کشور‌ها نیز پرداخت.

وی در ادامه افزود: ضرورت تشکلی تحت عنوان انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی به منظور هماهنگی بین اعضاء و تشویق تحول کیفی احساس شد. در سال ۱۳۸۰ انجمن با تنظیم اساسنامه و ثبت رسمی تأسیس شد.

توانایی صنعت شیرآلات ایران برای رقابت با برندهای مطرح اروپایی

میرزایی همچنین افزود: در حال حاضر تعداد تولیدکنندگان اصلی و زیرپله‌ای که در استان تهران مشغول به فعالیت هستند ۳۰۰ واحد است و در سراسر کشور نیز بالغ بر ۴۵۰ واحد هستند، واحد‌های تولیدی برای عضویت در انجمن می‌بایست دارای برخی شرایط باشند و از اینرو هم اکنون ۶۱ واحد تولیدی عضو انجمن هستند و حدود ۳۵ عضو دیگر نیز در شرف عضویت در انجمن هستند تا بعد از بررسی‌ها و بازدید‌های میدانی از کارخانه‌ها عضو انجمن شوند.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی ایران در پاسخ به این سوال که آیا نیازی به صدور مجوز‌های تولیدی جدید برای فعالیت در این صنعت در داخل کشور احساس می‌شود یا خیر؟ توضیح داد: صنعت شیرآلات یکی از صنایع گسترده است، اما با این وجود واحد‌های تولیدی موجود قادر به پاسخگویی نیاز بازار داخلی چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی را دارند و علاوه بر آن چندین واحد تولیدی در کشور اقدام به صادرات محصولات خود کرده اند، اما در این بین برخی واحد‌های تولیدی زیرپله‌ای نه تنها در داخل کشور به صنعت شیرآلات ضربه می‌زنند بلکه در حوزه صادرات نیز معضلاتی را برای فعالان این صنعت ایجاد کرده اند.

وی ادامه داد: فعالیت واحد‌های زیرپله‌ای در حوزه صادرات و محصولات بی کیفیتی که به کشور‌های هدف صادر می‌کنند باعث شده است تا جایگاه محصولات ایرانی در کشور‌های هدف به خصوص کشور‌های حوزه خلیج فارس تنزل یابد و جایگاه برند‌های ایرانی توسط برخی برند‌های چینی و ترکیه‌ای گرفته شود و این در حالیست که برخی واحد‌های تولیدی عضو انجمن در حال تولید محصولات بدون سرب (کمتر از یک درصد) و صادرات آن به کشور‌های اروپایی هستند و از اینرو می‌بایست نسبت به صادرات این محصول به کشور‌های هدف نظارت بیشتری صورت پذیرد.

میرزایی با بیان اینکه در حوزه شیرآلات توانایی رقابت با برند‌های مطرح اروپایی را داریم، توضیح داد: در حال حاضر ما توانسته ایم به برخی کشور‌های اروپایی، کشور‌های حوزه خلیج فارس و برخی از کشور‌های آفریقایی کالای ایرانی را صادر کنیم و خوشبختانه این امکان فراهم شده است تا با برند‌های خوشنام اروپایی نیز رقابت داشته باشیم و در حتی در این رقابت‌ها پیروز باشیم.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی ایران درباره میزان صادرات شیرآلات نیز گفت: ما در حال حاضر دو نوع صادرات داریم که یا از طریق مرز‌های قانونی انجام می‌شود که آمار آن در سایت گمرک وجود دارد و یا از طریق قاچاق از کشور خارج می‌شود که نمی‌توان آمار دقیقی از آن ارائه کرد.

این مقام مسئول درباره نحوه ساماندهی و کنترل فعالیت واحد‌های زیرپله‌ای نیز گفت: به طور کلی بایستی شرایط به نحوی فراهم شود که تمامی تولیدکنندگان در شهرک‌های صنعتی فعالیت کنند تا وزارت بهداشت و انجمن بتوانند نسبت به آبکاری، ساماندهی پساب‌ها و همچنین میزان سرب مورد استفاده در محصولات نظارت کافی داشته باشند و همچنین توسط سازمان‌های مختلف با انجام نظارت‌ها و آزمایش‌های مختلف در صورت استاندارد نبودن محصول از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری شود، اما متاسفانه این واحد‌ها در سراسر کشور پراکنده هستند و هیچگونه نظارتی بر آن‌ها وجود ندارد.

میرزایی در پاسخ به این سوال که چقدر توانسته ایم در حوزه طراحی شیرآلات پیشرفت داشته باشیم؟ گفت: در سال‌های گذشته (حدودا ۲۰ سال پیش) تولیدکنندگان ما در بحث طراحی از برند‌های خارجی کپی برداری می‌کردند، اما در حال حاضر با توجه به پیشرفتی که در این زمینه حاصل شده است کشور‌های روز دنیا نیز باید از محصولات ما کپی برداری کنند چراکه با توجه به تنوعی که در مدل‌ها و رنگ‌های مختلف شیرآلات ایرانی به وجود آمده است و خوشبختانه با پیشرفت‌هایی که در مسیر طراحی محصولات حاصل شده است این امکان وجود دارد تا با کشور‌های مطرح آمریکایی و اروپایی رقابت داشته باشیم و پیروز این رقابت‌ها باشیم.

وی درباره واردات برخی قطعات مورداستفاده در صنعت شیرآلات نیز توضیح داد: همانطور که اشاره شد ما توانسته ایم در صنعت شیرآلات خودکفا شویم و در حال حاضر ۹۰ درصد این صنعت در داخل تولید می‌شود و ۱۰ درصد باقیمانده در بحث کارتریج‌ها است که به علت تخصصی بودن آن در حال حاضر امکان تولید آن در داخل کشور وجود ندارد.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی ایران ادامه داد: شیرآلات از جمله محصولاتی است که واردات آن به کشور ممنوع است، اما آنچه که به عنوان شیرآلات وارداتی در بازار وجود دارد احتمالا شیرآلات لوکس و لاکچری هستند که با قیمت بسیار بالایی نیز عرضه می‌شوند.

میرزایی ضمن گلایه از هزینه‌های بالای مربوط به حضور در نمایشگاه‌ها درباره برگزاری اولین دوره نمایشگاه تخصصی شیرآلات نیز گفت: در نمایشگاه اخیر تنها یک سوم از تولیدکنندگان شیرآلات حاضر شدند و تعداد بالایی از تولیدکنندگان نتوانستند در این نمایشگاه حاضر شوند که دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد، موضوع اول این است که امسال صنعت شیرآلات برای اولین بار در این نمایشگاه تخصصی حاضر شده است و موضوع دوم نیز مربوط به هزینه‌های سرسام آور حضور در نمایشگاه‌ها است.

وی ادامه داد: در حالی که بسیاری از کشور‌ها برای حضور تولیدکنندگان صنایع مختلف در نمایشگاه‌ها تخفیفات مختلفی را در نظر می‌گیرند تا از این طریق بتوانند با معرفی هر چه بهتر محصولات خود نسبت به افزایش سهم صادرات در کشور‌های مختلف اقدام کنند، اما متاسفانه در کشور ما برای حضور در این رویداد‌ها باید هزینه‌های بالایی را بپردازیم و امکان حضور حداکثری تولیدکنندگان در نمایشگاه‌ها را از بین می‌برد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از اخبار ساختمان، تاریخ انتشار: 3مرداد1403، کدخبر:21568، akhbarsakhteman.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین