شعار سال: بانک ملی ایران اکنون پس از گذشت نه دهه از فعالیت خود در مسیر جدیدی گام برداشته است و در حال خارج شدن از بانکداری سنتی به سمت دنیای بی انتهای بانکداری نوین در زیست بوم فناوری است.
گزارش پیش رو گفت و گویی است از اقدامات و برنامههای تحول گرایانه بانک ملی ایران با راهبری دکتر ابوالفضل نجارزاده مدیرعامل بانک که شما را به خواندن آن دعوت میکنیم.
پررنگترین شاخصه بانک ملی ایران از نگاه مدیر عامل چیست؟
شاید یکی از پررنگترین شاخصهها بانک ملی ایران موضوع چند رشتهای بودن بانک است. به این معنی که بانک فقط ارائه دهنده خدمات مالی نیست و در حوزههای مختلفی از جمله اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، ورزشی و ... فعالیت دارد و در حال ارائه خدمات است.
در مدت ۹۵ سال گذشته این تصویر در ذهن همه مردم کشور جای گرفته است که بانک ملی ایران خدمات متفاوتی ارائه میدهد و این بانک در فرهنگ عمومی جامعه نماد بانکداری و اقتصاد کشور محسوب میشود. اگر تاریخ را ورق بزنیم، ارکان تصمیم ساز و مهمی مانند بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، بانک کشاورزی و ... از بطن بانک ملی ایران شکل گرفته است؛ بنابراین با توجه به اهمیت بانک ملی ایران باید نگاه متفاوتی به این بانک داشت و با برنامه ریزیهای خاص و شخصی سازی نیاز سازمانها و مشتریان در راستای اعتلای نام بانک ملی ایران گام برداشت.
در مدتی که مدیرعامل بانک هستید برنامه راهبردی شما چه بوده است؟
در دو سال اخیر با آسیب شناسی موضوعات و فرآیندهای مختلف، اولویتها تعیین شد که بر اساس هر اولویت برنامهای کاربردی تدوین و محصولات متنوعی برای رفع نیاز مشتریان طراحی شد.
این آسیب شناسی و ارائه راهکار با استفاده از توانمندی و تجربه همکاران بانک و متناسب با درخواست مشتریان شکل گرفت؛ معتقدم بهترین کارشناسان نظام بانکی در بانک ملی ایران وجود دارند چرا که ضمن استفاده از تجربیات با ارزش گذشتگان در راستای پیشبرد اهداف کلان بانک تلاش میکنند.
اولویت اول در بانک ملی ایران اصلاح ساختار مالی بانک بود. در دو سال گذشته به عنوان سپر نقدینگی بانک بخشی از اوراق دولت را خریداری کرده و در بخش قرارداد بازخرید (ریپو) از آن استفاده کردیم، موضوعی که تا پیش از این عملیاتی نشده بود. با این کار از یک طرف به دولت کمک شد و از طرف دیگر هر زمان که نیاز بود تامین مالی بانک را از طریق فرآیند عملیات بازار باز بانک مرکزی اجرایی کردیم.
بسیاری از موضوعات و مسائل در حوزه مالی بانک نیاز به اصلاح و بازبینی و استاندارد سازی داشت که آن را در اولویت قرارداده و اجرایی کردیم.
به نظر شما بانک ملی ایران باتوجه به قدمتی که دارد، آیا نیازمند تغییر ساختاری است؟
طبیعتا با توجه به سابقه طولانی بانک نیازمند تغییر نگاه است، به هر حال بانک ملی طی نه دهه فعالیت خود همواره در یک مسیر مشخص حرکت کرده است. همیشه منابع دولت و شرکتهای دولتی نزد بانک ملی ایران بوده و همکاران ما مسئول تخصیص منابع بودند. یعنی بانک همواره محل رجوع مشتریان حقیقی و حقوقی بوده است. اما وقتی موضوع حساب واحد خزانه مطرح شد و حسابهای دولت جمع شدند شاهد تغییر مسیر در بانک بودیم. به اجبار بانک باید به سمت بازاریابی حرکت میکرد، اشکال کار هم از همین جا مشخص شد، چون برای این تغییر پیش نیازها مانند اصلاح ساختار سازمانی متناسب با شرایط جدید، اصلاح سیستمها و فرآیندهای سازمانی و از همه مهمتر آموزش پرسنل فراهم نشده بود.
مدل فعالیت بانک ملی ایران از بدو تاسیس به این شکل بود که مشتری به شعبه بانک مراجعه میکرد؛ اما در دوران جدید باید جهت بازاریابی و شناسایی نیاز مشتری اقدام و برای جذب مشتری تلاش کرد؛ تا پیش از این همکاران بانک خود را کمتر در قالب بازاریاب دیده بودند، اما اکنون برای جلب رضایت مردم و مشتریان و حضور موثر در بازار رقابتی امروز، سازوکارها تغییر کرده است.
لطفا با توجه به برنامه ریزیهای شکل گرفته در یک دهه گذشته، آثار تغییر رویکردها را در بانک بیان بفرمایید.
در بخش گزارش دهی مالی تغییراتی ایجاد شد و در سال ۱۴۰۱ توانستیم با اصلاح برخی سازوکارهای مالی بانک را بعد از یک دهه به سوددهی برسانیم و این روند در سال ۱۴۰۲ نیز دنبال شد. در سال آتی نیز این جریان ادامه خواهد داشت؛ همان طور که توانستیم رتبه نخست را در کسب سهم بازار در شبکه بانکی از آن خود کنیم و به جایگاه اصلی خود بازگردیم.
در شرایط حال حاضر و در گام نخست شاید اولین و در دسترسترین مسیر این باشد که سریع تسهیلات بدهیم و تجهیز هم فقط جذب سپرده باشد، در صورتی که در دنیای کنونی با توجه به تحولات صنعت بانکداری، روشهای تجهیز و تخصیص منابع روشهای متنوعی دارد. ما باید از تمام ابزارهای در دسترس استفاده کنیم، این هم در دستور کار ماست، به همین دلیل برای پیشبرد اهداف، نظارت بر حوزههای گروه مالی و کارگزاری و حوزههای مالی بانک بر عهده معاونت مالی قرار گرفته است.
همچنین به منظور بهره گیری از سایر روشها برای سه پروژه، موفق به اخذ گواهی سپرده خاص شدیم و در بهمن ماه هم گواهی سپرده خاصی برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی ارائه شد. این تغییر نگرش نشان میدهد ابزارهای تامین و تخصیص متنوع اند و رویکرد ما این است که بر خلاف نگاه سنتی که به بانک ملی ایران است به حوزههای مختلف برای تجهیز منابع وارد شویم.
با توجه به افزایش رقابت در حوزههای مختلف در صنعت بانکداری، برنامهای برای حفظ جایگاه و برند بانک ملی ایران دارید؟
بانک ملی ایران باید در تمام زمینهها پیشرو و اولین باشد. در خیلی از موارد این نقش را از دست داده ایم و یکی از دلایل مهم و اثر گذار این موضوع هم کم توجهی به حوزه فناوری بوده است. در بانک ملی ایران نتوانستیم همگام با تحولات و پیشرفت صنعت بانکداری متاثر از نگاه سنتی حاکم بر فرآیندها گام برداریم.
در جهت افزایش توان رقابتی در بازار در حوزه فناوری، موضوعات و مشکلات احصا شد و در حال رفع مشکلات هستیم. طبیعتا در صنعت پر رقابتی مثل بانکداری برای کسب سهم بازار بیشتر باید ابزار رقابت را در اختیار داشته باشیم و بدون در اختیار داشتن ابزار مناسب امکان موفقیت وجود نخواهد داشت. برای همین در حوزه فناوری و توسعه زیر ساختهای فناورانه برای ارائه محصولات و خدمات جدید فعال شدیم. برنامههایی که برای این بخش طراحی شده است بسیاری از مسائل و مشکلات که در جربان امور جاری همکاران وجود دارد را برطرف خواهد کرد و در تلاش هستیم تا بانک ملی ایران در مسیر توسعه بانکداری دیجیتال گام برداشته و در سطح برترینهای ارائه خدمات بانکی نوین باشد.
برای پیشبرد اهداف توسعهای دوازده نقطه ضعف را شناسایی کردیم و برای رفع آنها پروژه تعریف کردیم. با استفاده از پتانسیل موجود در همکاران بانک، تیمهای مجری پروژه را تشکیل دادیم. برای رسیدن به هدف والای بانک یعنی توسعه فناوری به منظور رفع دغدغه همکاران برای افزایش توان رقابت پذیری در صنعت بانکداری و افزایش سهم بازار، انتظار داریم در پایان سال ۱۴۰۳ تمام پروژههای توسعه بانک در حوزه فناوری به بهره برداری رسیده باشند.
آیا برنامهای در حوزه ارائه خدمات نوین بانکی به مشتریان دارید؟
موضوع دیگری که ذیل مبحث فناوری در بانک به آن پرداختیم موضوع ارائه خدمات غیر حضوری و ارائه تسهیلات خرد بود که برای اولین بار ارائه خدمات غیر حضوری برای تسهیلات اربعین شروع کردیم. این خدمات کاملا غیر حضوری و در بستر پیام رسان بله ارائه شد، بدین ترتیب حدود ۵۰ درصد از ارز اربعین از طریق بانک ملی ایران به متقاضیان تخصیص داده شد.
بانک ملی ایران در حوزه ارائه محصولات و خدمات بر اساس استراتژی راهبردی بانک در گام نخست اقدام به شناسایی مشکلات کرده و راهکار ارائه شد.
از ابتدای سال با برنامه ریزیهای صورت گرفته در زمینه تسهیلات قرض الحسنه، طرح مهربانی شکل گرفت. در طرح مهربانی تیمهای متفاوتی برای بررسی و طراحی این تسهیلات نقش داشتند و تمام تلاش خود را در راستای بهینه سازی ارائه تسهیلات آسان به مردم به کار بردند و نتایج بررسیهای بعمل آمده نشان داد که این طرح توانسته است رضایت مشتریان را جلب کند؛ واقعیت امر این است که این طرح جزو معدود طرحهایی بود که با اعتماد به همکاران بانکدار اجرایی شد و توانست به رفع بخشی از نیازهای مردم بیانجامد.
مهمترین مزیت این طرح کاملا غیر حضوری بودن آن بود. از افتتاح حساب تا پرداخت تسهیلات فرآیندها بر بستر «بام» انجام شد و نیازی به مراجعه حضوری مشتری نبود.
در مدتی که این طرح آغاز شد تا بهمن ماه، حدود ۱ یک میلیون نفر در طرح مشارکت داشتند و منجر به جذب ۴۰ همت منابع شد که توانست در کنار ارائه خدمات به اقشار جامعه در اصلاح ساختار ترازنامه بانک راهگشا باشد.
باید اذعان داشت که اگر مشکلات در بانک به درستی شناسایی شوند و با توجه به نیاز مشتری و منطبق با درخواستهای جامعه، محصولات و خدمات طراحی و پیاده سازی شوند میتوانند بخش عمدهای از منابع مورد نیاز هر سازمانی را تامین کنند که در این طرح نیز ما توانستیم به نتایج خوبی دست یابیم.
طرحهای قبلی که در بانک اجرایی شد در بخش جذب منابع در حدود یک تا دو همت منابع جذب میشد، اما در طرح اخیر که چهار ماه از عمر اجرای آن میگذرد موفق به جذب ۴۰ همت منابع شدیم و قطعا با تکمیل شدن طرح و توسعه آن شاهد افزایش جذب منابع خواهیم بود، منابعی که در کنار توسعه کسب و کار بانک در راستای ارائه خدمات به مشتریان به کارگرفته میشود.
برای ورود به بانکداری جامع هم برنامهای دارید؟
در بانکداری جامع در حوزه تجاری، شرکتی و خرد در اول راه هستیم و باید پروژههای در دست اجرا را محک بزنیم. واقعیت امر این است که با نگاه پیشرو در تلاشیم تا با تمام فراز و فرودی که بانکداری جامع دارد بتواند جایگاه خود را در بانک ملی ایران پیدا کند. واقعا نیاز است تا در کنار ارائه خدمات خرد، توجه ویژهای نیز به بانکداری جامع داشته باشیم تا سبد متنوعی از محصولات را در این طرح که نیاز مشتریان جامع ما را برطرف کند؛ ارائه دهیم.
مسیر سخت است و نیاز به کار دارد و ما در حوزه بانکداری جامع اول راه هستیم، اگر توفیق پیدا کنیم این طرح را به صورت کامل اجرایی کنیم و سهم بازار را در این بخش به دست آوریم، حتما در حوزه تجهیز و تخصیص منابع بسیار کارگشا خواهد بود.
با توجه به اینکه صرافی ملی و برند بانک ملی ایران برای مشتریان حس اعتماد ایجاد میکند، برنامهای برای توسعه این بخش دارید؟
در حوزه ارزی بانک اقدامات خوبی صورت گرفته، شبکه راهبر بانک ایجاد شده تا بتوانیم در این بخش با دولت همراهی کنیم. از طرفی شعب ارزی بانک فعالتر شدند، هم افزایی خوبی بین شعب خارجی و سابسیدریهای بانک برای تعامل سازندهتر برقرار شده است.
خدمات ارزی بانک از منظر عملکردی و سوددهی در شرایط مطلوبی است و توانستیم خیلی از اولینها را در بانک ملی ایران رقم بزنیم. این توفیق را داشتیم خط اعتباری به ارزش ۶.۵ میلیارد روبل با «ازبر بانک» بزرگترین بانک روسیه فعال کنیم. این شروع قرارداد است و امیدواریم تا سقف ظرفیت بازرگانی ایران و روسیه بتوانیم افزایش مراودات داشته باشیم. در سایر شعب برون مرزی نیز اقدامات خوب و موثری در حال اجراست تا بتوانیم مراودات مالی کشور را در بخش بین الملل بهبود ببخشیم.
نگاه بانک در دوره جدید تمرکز بر توانمندی نیروهای جوان و با انگیزه است تا بتوانیم این همکاران ارزی را در ماههای آتی در شعب خارجی بانک مستقر کنیم. همانند اقدامی که در عراق اجرایی کردیم و از جوانان توانمند و خوش سابقه بهره بردیم. با این اقدام حتی میتوانیم از ظرفیت آموزشی این شعب در بخش ارزی وریالی استفاده کنیم و تجربه بانکداری را در محیط واقعی و بین المللی شاهد باشیم.
در حوزه ارزی در تلاش هستیم تا با فعال سازی تمام ظرفیت ها، بانک را به جایگاه واقعی خود هدایت کنیم.
با توجه به توضیحاتی که بیان شد، اداره بانک نیازمند برنامه ریزیهای منسجم و خاص است، در این خصوص توضیح دهید.
با توجه به تنوع کاری در بانک ملی ایران و حجم قابل توجه خدمات بانکی، قطعا یک برنامه ریزی منسجم و مدون برای پیشبرد اهداف لازم است، به همین منظور برنامهای دوساله داشتیم که امسال این برنامه به پایان میرسد؛ اما با توجه به رویکرد بانک بازه زمانی برنامهها را افزایش دادیم و تدوین برنامه پنج ساله در دستور کار است.
مهمترین اقدام برای برنامه ریزی، شناخت کامل از سازمان و صنعتی است که در آن فعال هستیم و ذی نفعانی که در بانک وجود دارند؛ بنابراین باید شناخت مناسبی از همه ذی نفعان بانک داشته و سپس به جاری سازی برنامهها بپردازیم. همچنین توانایی تدوین برنامهها و توان اجرای برنامههای تدوین شده از اهمیت ویژهای برخورداراست. در بسیاری موارد برنامههای بسیار خوبی ارائه میشود، اما در نهایت در قفسه کتابخانهها جا میگیرد. رویکرد فعلی قطعا این نیست و باید برنامه ریزی کاربردی و در راستای حل مشکل بوده و با جدیت اجرا شود.
خیلی از رویهها و فرآیندهای زائد بانک باید شناسایی و حذف شوند تا امکان جاری سازی برنامهها تسهیل، تسریع و فرآیندها با شفافیت اجرا شود. این مهم تنها از طریق اقدامات فناورانه که به حذف فرآیندها و رویههای زائد در بانک ملی ایران میانجامد، میسر خواهد شد.
یکی از پروژههای سخت بانک در سال ۱۴۰۲ موضوع انتقال موسسه نور بود، این اقدام چطور اجرایی شد؟
معمولا با مطرح شدن موضوع انتقال در دولتهای مختلف، حواشی مختلفی ایجاد میشد، اما خوشبختانه در دولت سیزدهم با تدابیر اتخاذ شده از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی و اقداماتی که همکاران بانک ملی ایران اجرایی کردند با کمترین آسیب یا چالش این فرآیند انتقال انجام شد.
در بانک ملی ایران نیازهایی وجود داشت که با حضور افراد با تجربهای که از این موسسه وارد بانک شده اند قطعا میتوانند این بانک را در پیشبرد اهداف خود یاری رسانند. ضمن خوش آمد گویی به همکاران انتقالی از موسسه نور یادآور میشوم که بانک ملی ایران، افتخار نظام بانکی است و میتوانند با خدمت در این بانک با سابقه و بزرگ دانش و تجربیات خود را ارتقا دهند.
چه برنامهای برای بهبود تراز عملیاتی بانک دارید؟
طی سال با موضوعات متعددی از جمله مدیریت منابع، مصارف، وصول مطالبات، فروش و... مواحه بودیم که انتظار میرود این موضوعات با تلاش همه همکاران در سراسر کشور مرتفع شود. هر همکار میتواند در جایگاه یک مدیر با تدابیر و تجربیات خود به گونهای رفتار کند که منجر به بروز بی انضباطی مالی نشود تا بانک در مسیر درستی قرارگیرد. بانک ملی ایران همیشه پیشرو بوده و این نقش را مجدد در تمام بخشها بدست خواهد آورد. بزرگترین سرمایه بانک ملی ایران اعتماد مردم به آن است و ما قطعا در راستای توسعه رضایتمندی مشتریان از خدمات بانکی گام بر میداریم.
بانک ملی ۱۴۰۲ با بانک ملی ۱۴۰۳ چقدر تفاوت خواهد داشت و برنامه راهبردی شما در این خصوص چیست؟
برنامه و دغدغه اساسی بانک حرکت به سمت بانکداری نوین است. همه ارکان بانک و همکاران باید بسیج شوند تا طرحهای فناورانه و برنامههای حوزه فناوری با سرعت اجرایی شود.
معتقدم اگر همه همکاران به این باور برسند که اکنون زمان تغییر است و باید از بانک سنتی به بانک مدرن تغییر کنیم قطعا شاهد تحول اساسی در حوزه خدمات دهی و افزایش سهم بازار بانک خواهیم بود.
بانک ملی ایران باید با گذر از محصولات سنتی به سوی محصولات و خدمات مبتنی بر بانکداری الکترونیک حرکت کند و با شخصی سازی خدمات در جهت رضایت مشتریان و سازمانهای مختلف گام بردارد. همچنین ارائه خدمات باید مبتنی بر فناوری، نوآوری و بر بستر اپلیکیشنها باشد به طوری که با ارتقا و توسعه خدمات غیر حضوری، مشکلات سیستمها برطرف شود.
میتوان گفت که با توسعه زیر ساخت ها، ارائه خدمات متنوع مبتنی بر فناوری، تلاش همه همکاران و برنامه ریزیهای صورت گرفته، بانک جایگاه واقعی خود را پیدا خواهد کرد.
بانک ملی ایران باید در همه حوزهها پیشرو باشد، اگر در سال ۱۴۰۲ و در سال پیش رو به اولویت اول بانک یعنی توسعه فناوری و موضوعات مرتبط در این حوزه بی توجه باشیم، نمیتوانیم درصنعت بانکداری رقابت کنیم و در آینده قطعا رقابت سختتر خواهد شد، بنابراین باید در این زمینه تحول اساسی داشته باشیم.
مهمترین اولویت بانک در سال ۱۴۰۳ فناوری است و تیمهای بازاریاب بانک نیز ملزم هستند حتما برای مذاکرات، همکاران حوزه فناوری را به منظور نیاز سنجی و ارتقای برنامههای بانکداری مدرن همراه داشته باشند. بانک ملی ایران باید وارد سطح جدیدی از بانکداری شود که آن هم فقط با اقدامات فناورانه و ارتقای ارائه خدمات مبتنی بر نیاز مشتریان عملیاتی خواهد شد.
برنامه بانک برای خروج از بنگاه داری چیست؟
باید به این نکته توجه داشته باشیم که ما بانکدار هستیم و نه بنگاه دار، هیچ علاقهای هم به بنگاه داری نداریم. امسال حتما بخشی از شرکتها واگذار میشود و سال آینده نیز برنامه جدی برای واگذاری شرکتها داریم. وظیفه بانک ملی ایران ارائه خدمات بانکی است، بنابراین باید بنگاهها را واگذار کند و منابع حاصله را صرف ارائه خدمات در حوزههای مختلف توسعهای و زیر بنایی کشور کند. اگر برنامه سرمایه گذاری هم داشته باشیم حتما با رویکرد نوین خواهد بود.
به عنوان کلام پایانی چه برنامهای برای حفظ کرامت همکاران و افزایش کارایی در سازمان پیاده سازی خواهید کرد؟
در حوزه منابع انسانی اقدامات مختلفی اجرایی شده و بحثهای مختلفی از جمله حقوق، مزایا و مسائل رفاهی مطرح است و همواره مدیران بانک سعی در رفع دغدغههای همه همکاران داشته اند، اما همان طور که همه میدانید هیچ مدیرعاملی نمیتواند در این حوزه اقدامات فراتر از قانون انجام دهد و مکلف است بر اساس قوانین موجود عمل کند؛ بنابراین باید از ظرفیتهای دیگر در راستای رفع دغدغههای همکاران بهرهمند شد. در همین راستا شرکت سرمایه گذاری «تابام» را با همکاری همه همکاران ایجاد کردیم و اتفاقات خوبی هم در حال رخ دادن است. این مجموعه هر ساله مجمع خواهد داشت و در ایام دهه فجر سهام به همکاران اعطا خواهد شد و سود مجمع نیز به همکاران تخصیص داده میشود. امیدوارم این سرمایه گذاری برای همکاران پر سود باشد و بخشی از دغدغه همکاران را برطرف کند. از دیگر موارد مطرح در حوزه سرمایه انسانی، موضوع کسر کادر بود که باید برطرف میشد. حدود چهار هزار نفر وارد بانک شدند و کسر کادر تا حدودی طبق قولی که به همکاران داده شده بود برطرف شد. در همین راستا نیز در حال توسعه خدمات غیر حضوری به جهت کاهش مراجعات به شعب هستیم.
از دیگر مواردی که میتواند آثار مثبتی برای بانک و همکاران داشته باشد، بحث آموزش است. این اعتقاد وجود دارد که در حوزه آموزش نیاز به کار داریم و باید آموزشها کاربردی شده و برخی از آموزشهای غیر کاربردی حذف و همه همکاران بتوانند با مسائل روز در حوزه بانکداری آشنا شوند. در گذشته قاعده بخشنامه خوانی در بانک ملی ایران فعال بود، اما متاسفانه به فراموشی سپرده شده است. باید در حوزه آموزش برای همین بخشنامه خوانی، دوره جدید طراحی شود، قطعا بر خلاف اصول حرفه ایست که همکاران بانک در صف و ستاد با بخشنامهها آشنایی نداشته باشند، بنابراین ضروری است که در این خصوص آموزشهای لازم در داخل و خارج ارائه شود.
در حوزه رفاهی نیز باید فعالتر شویم این موضوع هم در امور درمانی و هم در امور خدمات رفاهی همکاران باید با جدیت دنبال شود. در بخش درمان ارائه خدمات باید طوری باشد که همکاران به جز بهبود بیماری دغدغه دیگری نداشته باشند. در سایر حوزههای رفاهی هم به همین شکل.
در بانک ابزارهای متنوعی داریم و میتوانیم تعاونیهای مختلف در بخشهای مصرف، مسکن و... برای رفع دغدغههای همکاران داشته باشیم. امسال توانستیم برخی از اداب و رسوم گذشته بانک را مانند اعطای بستههای معیشتی و ... احیا کنیم. همچنین در نظر داریم تا از طریق اپلیکیشنها کالاهای سرمایه ای، نیازها و احتیاجات مصرفی روزمره خانواده بانک ملی ایران را برطرف کنیم؛ این از اهداف ماست و اجرایی خواهد شد.
در پایان یاد آور میشوم که بحثهای مختلفی در خصوص امکانات رفاهی مطرح است و از نظر من باید کیفیت و امکانات موجود ارتقا و توسعه پیدا کرده و تحولات در این حوزه رقم بخورد و یکی از اولویتهای تیم مدیریتی بانک کمک به معیشت، افزایش رفاه و رفع دغدغههای همکاران است که همواره در دستور کار قرار دارد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پورتال خبری بانک ملی ایران، تاریخ انتشار:۲۷ خرداد ۱۴۰۳، کدخبر: ۲۱۲۱۰، www.bmi.ir