شعارسال: بعد از خروج شرکت عربستانی از سهامداری یک هلدینگ روغن نباتی داخلی (۸۵ درصد روغن مصرف داخل، وارداتی بوده و حدود ۵۰ درصد بازار روغن هم دست هلدینگ خاص بود که شریک عربستانی اش از آن، خارج شد)، خروج مالک اماراتی هایپر از ایران و واگذاری سهامش به یک فروشگاه زنجیرهای داخلی، نوبت به دیجی کالا رسیده است.
ابراهیم علیزاده، تحلیلگر اقتصادی نوشت که دومینوی خروج سرمایهگذارهای خارجی از ایران به دیجیکالا رسیده است. شرکت سرمایهگذاری اروپایی IIIC که حدود ۳۳ درصد سهام دیجیکالا را دارد در آینده نزدیک از ایران خواهد رفت. قبل از این، شرکت عربستانی صافولا از صنعت غذا و شرکت اماراتی ماجدالفطیم از هایپراستار رفته بودند.
دو سناریو در این خصوص قابل نقد و بررسی است. اول اینکه، سرمایه خارجی مخاطرات فشار تراپ را درک نموده و قصد خروج دارد. دوم اینکه با نوعی جنگ ترکیبی مواجه هستیم. در این حالت، سهامدار عمده خارجی در صنایع دارای وابستگی بالا به خارج از آن صنایع خارج شده و آن صنعت را دچار بحران میکند (نظیر روغن نباتی). در این بین، سهامداران خارجی چند شرکت خدماتی نیز خروج میکنند (همانند هایپر، دی جی کالا) تا تعبیر به جنگ ترکیبی نشود.
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال