شعارسال: بسته بندی مواد غذایی در ژاپن به عنوان یکی از مهمترین عوامل در حفظ کیفیت و ماندگاری محصولات غذایی مورد توجه قرار میگیرد. در ژاپن، بسته بندی مواد غذایی به شکلی کاملاً مهارتمندانه و حرفهای انجام میشود. یکی از مهمترین ویژگیهای بسته بندی مواد غذایی در ژاپن، بهداشت و سلامت مصرفکننده است. بسته بندی مواد غذایی در ژاپن اغلب شامل لایههای مختلفی از جمله بستهبندی درونی، بستهبندی میانی و بستهبندی بیرونی است. این لایهها به منظور جلوگیری از تماس مستقیم محصول با هوا، آلودگی، رطوبت و نور استفاده میشوند. علاوه بر این، بسته بندی مواد غذایی در ژاپن به شکلی زیبا و جذاب انجام میشود. این اهمیت زیبایی و جذابیت بسته بندی در ژاپن به دلیل تأثیر مثبتی که بر تجربه مصرف کننده و ارتباط بین محصول و مصرفکننده دارد، بسیار مهم است. بسته بندیهای زیبا و جذاب، علاوه بر ایجاد ارزش افزوده برای محصولات، همچنین به عنوان یک عامل تبلیغاتی موثر در بازاریابی محصول عمل میکنند. به طور کلی، بسته بندی مواد غذایی در ژاپن با توجه به بهداشت و سلامت مصرفکننده و همچنین زیبایی و جذابیت آن، به یک هنر تبدیل شده است.
شیوههای بازنمایی و اصالت بخشی در طراحی گرافیک بسته بندیهای ژاپن بسیار متنوع است. طراح ژاپنی، برای اصالت بخشی به بسته ها، از حضور عناصر ویژه هنرهای تصویری ژاپن، در یک سوم بستهها بهره گرفته است. به علاوه، این حالت، توسط ویژگیهای بصری حروف لوگو و نوشتار و نیز شیوه خاص و زیرکانه طراحان ژاپنی در ارائهی ساختار ترکیب بندی و بازنمایی طرح و تصویر، در ایجاد هویت ملی آنها حفظ شده است. در حقیقت آنچه بیش از همه به بسته بندیهای ژاپنی هویت بومی میبخشد، حروف و الفبای نوشتار ژاپنی است که در امر اصالت بخشی، نقش به سزایی را ایفا میکند. فضای کلی طرح بستهها غالباً دارای پرسپکتیو بوده است، ترکیب بندی با عناصر زیاد و متراکم و تنوع رنگی بسیار، با روحیه بصری غیرهندسی و تعادل نامتقارن و پویا، بیشترین کاربرد را داشته و ساختار طراحی گرافیک اکثر آثار، فاقد نظام بصری به کار رفته به عنوان زیرساخت طراحی میباشند. در واقع، طراح ژاپنی در طراحی آنها بسیار آزادانه و خود انگیخته رفتار کرده و شاید این توانایی و عملکرد، از نایل آمدن او به مرحلهی بلاقصدی و ترک نفس است که با آموزشهای سخت و جدی مراقبه در اندیشه ذن بودیسم حاصل میگردد؛ مرحلهای که هنرمند در آن با اثری که در دست دارد ارتباط معنوی متقابلی برقرار میکند و به هیچ وجه در پی آن بر نمیآید که خواست و طرح از پیش تعیین شدهی خود را به آن تحمیل کند.
از ویژگیهای منحصر به فرد طراحی گرافیک بسته بندیهای ژاپن، همزیستی عناصر طراحی سنتی و مدرن در آنها میباشد که به شاخصه بسیاری از آثار بسته بندی این کشور تبدیل شده است و احتمالاً هیچ کشور دیگری که در آنجا موجودیت هر دو عنصر که در چنین مقیاس بزرگی یافت شوند، چنان که در ژاپن است، وجود ندارد. همین تناقض محتوم، نشاط و پویایی موجود در ساختار ترکیب بندی عناصر بسته بندی این سرزمین را فراهم ساخته است. ژاپنیها در بومی کردن آنچه از دیگران به عاریت گرفته اند چنان موفق عمل کرده اند که همواره حاصل کار کاملاً ژاپنی به نظر رسیده است و بسته بندیهای ژاپنی هم از این قاعده مستثنی نیستند.
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون