پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۷۵۲۶
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۷
تقریباً بیشتر خدمات اساسی درمان خارج از پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته و قانون الزام تامین اجتماعی اجرا نمی‌شود. در این میان، به‌رغم هزینه‌پردازی ماهانه، بیمه تکمیلی هم نتوانسته نیازمندی‌های بازنشستگان را تامین نموده و در نهایت، پدیده‌ای جدید به نام «بیمه طلایی» پا به میدان گذاشته است.افکار عمومی از روسای سه قوه می پرسد که خاصیت سازمان ناکارامد تامین اجتماعی جز دامن زدن به نارضایتی ها و برگشت زدن چک کارفرماها و ایجاد اختلال در کسب و کارها برای چیست؟ تشکیلات عریض و طویل شستا چرا باید پارکینگ مدیریتی و حیاط خلوت گروه های خاص باشد؟ نمایندگان مجلس اگر واقعا در خود غیرت می بینند و وامدار شستا و تامین اجتماعی نیستند ،چرا تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی و شرکت های شستا را آغاز نمی کنند؟ قصد توهین نداریم و شاید در قیاسی مع الفارق ، این سازمان بتدریج در حال تبدیل شدن به نوعی انگل کسب و کارها و نابودگر امنیت روانی کارفرماها و کارگران است. چرا کسی نمی پرسد که این حجم وحشتناک شکایت از این سازمان چرا وجود دارد؟ چرا نماینده باخاصیت و کم خاصیت مجلس به فکر محدود کردن اختیارات این سازمان در اعمال ماده 50 نیستند؟ باید کارفرما باشید تا بفهمید با چه هیولایی طرف هستید. منتظر دریافت پاسخ و دفاعیات سازمان تامین اجتماعی هستیم. در صورت نیاز به مستندات، انبوهی از مستندات محکمه پسند از تخلفات این سازمان و مباحث مرتبط با قصور، تقصیر، ترک فعل و اهمال، آماده تقدیم به هر دادگاه یا نهاد نظارتی و امنیتی کشور است. پایگاه تحلیلی خبری شعار سال درباره تبعات امنیتی عملکرد سازمان تامین اجتماعی و عملکرد شستا ، هشدار با قید فوریت می دهد.

شعارسال: بیمه پایه تامین اجتماعی فایده چندانی برای بازنشستگان کارگری ندارد و تقریباً بیشتر خدمات اساسی درمان خارج از پوشش این بیمه است و قانون الزام تامین اجتماعی اجرا نمی‌شود. در این میان، به‌رغم هزینه‌پردازی ماهانه، بیمه تکمیلی هم نتوانسته نیازمندی‌های بازنشستگان را تامین کند و در نهایت، پدیده‌ای جدید به نام «بیمه طلایی» پا به میدان گذاشته است.

تامین اجتماعی بار هزینه‌های درمان را به دوش بیمه‌شدگان انداخته است + خاصیت این سازمان ناکارامد جز نارضایتی عمومی و برگشت زدن چک کارفرماها در چیست؟

مشخص است که بیمه طلایی، تحمیل هزینه جدید به بازنشستگانی‌ست که ۳۰ سال در زمان اشتغال، یک‌سوم حق بیمه‌شان در صندوق درمان تامین اجتماعی ذخیره شده و در دوران بازنشستگی نیز دو درصد از مستمری خود را بابت درمان می‌پردازند. در حال حاضر، در استان خوزستان، ثبت‌نام بیمه طلایی بازنشستگان تامین اجتماعی آغاز شده و مهلت این ثبت‌نام از ابتدای دی‌ماه تا پایان ماه جاری‌ست و در اطلاعیه‌ای که سایت آتیه‌سازان حافظ منتشر کرده، آمده است: استفاده از سقف تعهدات بیمه طلایی در خدمات مشترک پس از کسر سهم بیمه پایه و بیمه تکمیلی اول و پر شدن سقف ریالی بیمه تکمیلی اول است. فرانشیز تمام خدمات ۳۰درصد است. هرچند تا امروز فقط در یک استان، کانون بازنشستگان تامین اجتماعی اقدام به ثبت قرارداد با بیمه طلایی یا بیمه مکمل کرده، اما این نگرانی وجود دارد در آینده‌ای نزدیک، کارگران بازنشسته مجبور به صرف هزینه مازاد و ثبت‌نام این بیمه شوند. اما چرا خلاف قانون، بیمه پایه تامین اجتماعی تقویت نمی‌شود و آیا قرار است شرکت‌های بیمه‌گذار تکمیلی باز هم از محل مشکلات درمانی بازنشستگان، درآمدزایی کنند و به سود‌های مضاعف دست یابند؟

بیمه تکمیلی زاییده ناتوانی تامین اجتماعی در درمان است

«علی‌اکبر عیوضی» دبیر کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در این رابطه گفت: بیمه طلایی فعلاً در حد پیشنهاد است و عملی نشده و امیدواریم هیچ زمان هم عملی نشود. او در ارتباط با تاریخچه درمان و پولی‌سازی درمان بازنشستگان کارگری گفت: به علت ناتوانی سازمان تامین اجتماعی در اجرای ماده ۵۴ قانون تامین اجتماعی یا همان قانون الزام، بازنشستگان ناچار به بیمه تکمیلی روی آوردند تا بتوانند از خدمات درمانی استفاده کنند. بازنشستگان با توجه به مشکلات جسمی و کهولت سن، نیازمند درمان هستند و واقعیت این است که بیمه تکمیلی، زاییده ناتوانی تامین اجتماعی در عمل به قانون است.

تحمیل بیمه‌های متعدد به بازنشستگان غیرقانونی و ناعادلانه است

عیوضی با بیان اینکه «در دو سال اخیر خدمات بیمه تکمیلی به دلیل نپرداختن حق بیمه تکمیلی به حساب بیمه‌گذار تنزل یافته» افزود: بازنشستگان به این شرایط اعتراض دارند. اخیراً بدهی تامین اجتماعی به بیمه‌گذار تکمیلی به پنج ماه و شش ماه رسیده و بازنشستگان ناراضی بودند. البته مدیرعامل جدید، مطالبات بیمه‌گذار را تا آخر آبان پرداخت کرده و قول داده پرداخت‌ها به شرکت بیمه تکمیلی به‌روز شود. در هر حال، خدمات بیمه تکمیلی و سقف پوشش تعهدات آن کافی و رضایت‌بخش نیست و در نتیجه بازنشستگان برخی استان‌ها به سراغ بیمه طلایی رفته‌اند. به گفته این فعال صنفی بازنشستگان، بیمه تکمیلی یک هزینه اضافه و غیرقانونی برای بازنشستگان است و بیمه طلایی یا اکمل، یک هزینه اضافه است که دیگر کاملاً غیرقانونی‌ست و تحمیل آن به بازنشستگان اصلاً عادلانه نیست.

تامین اجتماعی وظایف درمانی خود را بر دوش کارگران انداخته است

عیوضی اضافه کرد: برخی کانون‌ها با همین استدلال سراغ بیمه طلایی رفته‌اند. این‌ها به این دلیل که قانون الزام اجرا نمی‌شود، پیشنهاد داده‌اند که بازنشستگان عضو بیمه طلایی شوند که این پیشنهاد مورد اعتراض کانون‌های همه استان‌ها به جز خوزستان قرار گرفت. فقط کانون خوزستان اعلام کرد ما می‌خواهیم بازنشستگان‌مان برای بیمه طلایی ثبت‌نام کنند. به اعتقاد این فعال صنفی، بیمه طلایی، وظیفه سازمان تامین اجتماعی را بر دوش بازنشستگان می‌اندازد در حالی‌که نباید سازمان فراموش کند که رسالتی به نام ارائه درمان رایگان به بیمه‌شدگان دارد. او ادامه داد: به عنوان یک فرد بازنشسته با صدای بلند می‌گویم آقای مدیرعامل تامین اجتماعی، آقای وزیر کار، آقای دولت، آقای مجلس! بازنشستگان مشکل دارند، به دادشان برسید و درمان بازنشستگان را دریابید. اما نمی‌دانیم چرا این صدا‌های بلند را نمی‌شوند و پنبه‌ها را از گوش‌شان درنمی‌آورند؟!

بازنشستگان بیمار واقعا درمانده شده‌اند

عیوضی تصریح کرد: بازنشسته می‌گوید من ۳۰ سال کار کردم، حق بیمه دادم و امروز سازمان وظیفه دارد به من درمان رایگان بدهد. حالا که درمان رایگان در کار نیست و من بازنشسته از جیب خودم برای بیمه تکمیلی هزینه می‌پردازم، لااقل کاری کنید که من همه خدمات درمانی مورد نیازم را دریافت کنم. او تاکید کرد: هزینه درمان به خصوص برای بیماری‌های خاص، سرسام‌آور شده است. افزایش ۳۰۰ تا ۴۰۰درصدی قیمت دارو، افزایش تعرفه‌های پزشکی و صعود سایر تعرفه‌های درمانی، بیماران به خصوص بیماران خاص را به راستی درمانده کرده است. این فعال صنفی در پایان ضمن درخواست از دولت و مجلس برای پایبندی به قانون و اجرای قانون الزام تامین اجتماعی گفت: بازنشستگان چیزی به جز اجرای قانون نمی‌خواهند. آن‌ها خدمات VIP نمی‌خواهند و فقط درمان ساده می‌خواهند. این را نباید از کارگران بعد از ۳۰ سال خدمت صادقانه دریغ کرد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از کاروکارگر، تاریخ انتشار: 29بهمن1403، کدخبر:90205، www.karvakaregar.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین