پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۴ - 2025 September 22
کد خبر: ۳۹۸۶۲۶
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۴ - ۲۱:۰۸

سوق دهی بازار خودرو به سمت انحصار بیشتر با تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات خودرو + تاکی باید شاهد خاصه خرجی دولت ها از جیب شهروندان با بهانه حمایت از تولید داخل باشیم؟

حسن پور نماینده مجلس معتقد است که از منظر فنی و اقتصادی، رویکرد پلکانی دولت برای تعرفه واردات خودرو منطقی‌تر به نظر می‌رسد، زیرا تعرفه ثابت ۱۰۰ درصدی می‌تواند بازار را به سمت انحصار بیشتر سوق دهد و مصرف‌کنندگان را از دسترسی به خودروهای اقتصادی محروم کند.پلکانی‌سازی بر اساس اصول اقتصاد تجارت بین‌الملل، اجازه می‌دهد تا خودروهای ارزان‌قیمت با تعرفه پایین‌تر وارد شوند، رقابت را افزایش دهند و قیمت‌های داخلی را تعدیل کنند.تعرفه بالا (۱۰۰ درصد) نه تنها برای همه خودروها تورم‌زا است، بلکه می‌تواند به کاهش کیفیت تولیدات داخلی منجر شود.از دیدگاه حقوقی، هیئت بررسی تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس درست عمل کرده است و دولت نمی‌تواند قوانین مصوب مجلس را بدون فرآیند قانونی تغییر دهد.ارائه لایحه اصلاحی دولت برای اعمال تغییراتی در قانون می‌تواند فرصتی برای بازنگری کلی سیاست‌های واردات باشد.

شعارسال: شهباز حسن‌پور بیگلری، درباره انتشار خبری مبنی‌براینکه هیات بررسی تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس با ارسال نامه‌ای به معاونت حقوقی ریاست جمهوری اعلام کرد مصوبه هیات وزیران در خصوص تعرفه واردات خودرو با قانون بودجه سال ۱۴۰۴ مغایرت دارد، گفت: از منظر فنی و اقتصادی، رویکرد پلکانی دولت منطقی‌تر به نظر می‌رسد، زیرا تعرفه ثابت ۱۰۰ درصدی می‌تواند بازار را به سمت انحصار بیشتر سوق دهد و مصرف‌کنندگان را از دسترسی به خودرو‌های اقتصادی محروم کند.

سوق دهی بازار خودرو به سمت انحصار بیشتر با تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات خودرو + تاکی باید شاهد خاصه خرجی دولت ها از جیب شهروندان با بهانه حمایت از تولید داخل باشیم؟

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: پلکانی‌سازی بر اساس اصول اقتصاد تجارت بین‌الملل، اجازه می‌دهد تا خودرو‌های ارزان‌قیمت با تعرفه پایین‌تر وارد شوند، رقابت را افزایش دهند و قیمت‌های داخلی را تعدیل کنند همان چیزی که کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز به آن اشاره کرده است.

وی تصریح کرد: تعرفه بالا (۱۰۰ درصد) نه تنها برای همه خودرو‌ها تورم‌زا است، بلکه می‌تواند به کاهش کیفیت تولیدات داخلی منجر شود، چرا که انگیزه رقابت را از بین می‌برد.

حسن‌پور بیگلری اظهار کرد: با این حال، از دیدگاه حقوقی، هیات بررسی تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس درست عمل کرده است و دولت نمی‌تواند قوانین مصوب مجلس را بدون فرآیند قانونی تغییر دهد.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم، یادآور شد: اگر دولت بر پلکانی‌سازی اصرار دارد، بهترین راه ارسال لایحه اصلاحی به مجلس است تا نرخ‌ها بر اساس معیار‌های علمی (مانند حجم موتور یا آلایندگی) تنظیم شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در نهایت، این اختلاف می‌تواند فرصتی برای بازنگری کلی سیاست‌های واردات باشد، به شرطی که اولویت بر منافع مصرف‌کننده و اقتصاد کلان قرار گیرد و در قالب لابی‌های خاص صورت نگیرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خانه ملت، 30شهریور1404، 403166، www.icana.ir

خبرهای مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
آخرین اخبار
پربازدیدترین