پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۴ - 2025 October 01
کد خبر: ۳۹۸۷۱۲
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۴ - ۰۸:۵۹

درآمد ۱۲۸ همتی دولت ها از واردات خودرو :قاتل منافع ملی و عامل تضعیف صنعت خودرو در کشور + الزام به تغییر تعرفه گذاری بر واردات خودرو خارجی

تعرفه گذاری غیر عادلانه و پرپیامد روی واردات خودرو در کشور ما ، نه تنها عمل معقولی محسوب نمی شود بلکه نوعی دشمنی مستقیم و کمتر همت بستن از روی بی خردی برای نابودی منافع ملی است. آشفته بازار خودرو بستر را برای سواستفاده های گوناگون خودروسازهای داخلی و مونتاژ گرها فراهم ساخته و ضمن تایید فعالیت هول گونه و لاقید آنها ، شرایط را برای تحمیل هزینه های ناشی از آلودگی هوا، تصادفات، مصرف دو برابری سوخت و غیره فراهم می کند. دولت ها می توانند با چشم پوشی و یا به حداقل رسانی میزان ۱۲۸همت درامد تعرفه ای ناشی از واردات خودرو، فضا را برای ارتقا کیفیت خودروی داخلی و کاهش هزینه الودگی هوا، مصرف بنزین ارزان قیمت، تصادفات و غیره، فراهم سازند.

شعارسال: عوارض ستانی نامتعارف از واردات خودرو به کشور، متاسفانه تبدیل به یکی از منابع درآمدی دولت شده است. دولت در سال ۱۴۰۳ پیش بینی کرده بود که مبلغ ۱۲۸ همت از این راه درآمد داشته باشد. این شیوه عوارض ستانی کشورمان را تبدیل به گرانترین کشور در بحث واردات خودرو نموده و باعث دامن زدن شدید دلالی در بازار خودرو شده است.

انگار که برخی از مدیران تنها نوک دماغ خود را می‌بینند و به پر کردن جیب می‌اندیشند؟ درست مثل حرکاتی که در انتهای سال ۱۴۰۳ از بیمه تامین اجتماعی در وصول معوقات سر زد. درست مثل حرکاتی که از سازمان مالیاتی در مالیات ستانی قبل از جنگ دوازده روزه شاهد بودیم. درست مثل وصول قبوض تلفن همراه و تلفن ثابت توسط مخابرات و غیره.

انگار به انگار که با مردم کشور خودشان رو‌به‌رو هستند و مدارا کردن و فضا دادن برای تنفس، شرط بقای همان فعال اقتصادی است که قرار است مالیات و حق بیمه و پول قبض تلفن را بدهد.

مقایسه تعرفه واردات خودرو در ایران و برخی از کشور‌های دیگر را در نمودار زیر مشاهده می‌کنید. با کمال صد‌ها تاسف، جمهوری اسلامی در بالای این لیست قرار گرفته است. واقعا کسی نمی‌خواهد بپرسد چرا؟

درآمد 128 همتی دولت ها از واردات خودرو :قاتل منافع ملی و عامل تضعیف صنعت خودرو در کشور + الزام به تغییر تعرفه گذاری بر واردات خودرو خارجی

این گونه تعرفه گذاری ضمن بسترسازی برای دلال پایه شدن بازار، زمینه را برای کاهش رفاه ایرانیان و افزایش نارضایتی‌ها هم فراهم می‌کند. چرا باید برای چندرغاز تامین بودجه، چنین هزینه وحشتناکی را بر نظام سیاسی کشور و حاکمیت تحمیل کنیم؟ به گونه‌ای که مورد هجمه رسانه‌های بیگانه قرار بگیریم.

تعداد بازدید : 0

آیا خروجی‌ها و پیامد‌های تعرفه گیری نادرست، به همین جا ختم می‌شود؟ مسلما خیر.

وقتی بازار دچار انواع ناترازی‌ها و نوسانات و دلال محور می‌شود، تولید کننده داخلی به خود اجازه می‌دهد هر سطحی از کیفیت تولیدات خود را به شهروندان غالب کند. پاسخگو نباشد. خود را پشت اشتغال چند ده هزار کارگر و اسم تولید داخل مخفی کند. هیچ تفکر و تعهدی به بهره وری و ایمنی نداشته باشد و ....

نتیجه می‌شود مصرف بنزین صدی هشت به بالا که از جیب دولت می‌رود. نتیجه می‌شود ۲۰ هزار کشته تصادفات در سال که هزینه درمان و بیمه و کاهش توان ملی از نظر بهره گیری از نیروی کار، از جیب دولت می‌رود. نتیجه می‌شود زیان انباشته ۱۵۰ همتی خودروساز دولتی که از جیب ملت و دولت می‌رود. نتیجه می‌شود خرج کردن دلار زبان بسته و ذخایر ارزی کشور برای واردات قطعات یدکی از چین که از جیب دولت می‌رود. نتیجه می‌شود آلودگی هوا و مرگ و میر ناشی از آن و انواع سرطان که هزینه آن بر نظام بهداشت و درمان تحمیل شده و از جیب دولت می‌رود و ...

از هر داور بی طرف و هر فردی که کمترین تعهد به توسعه ملی خئود دارد بپرسید که آیا ۱۲۸ همت پول گردنه گیری برای تامین بودجه، ارزش هزاران همت زیان و هزینه تحمیلی به دولت در گام بعدی را دارد؟

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

خبرهای مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
آخرین اخبار
پربازدیدترین