شعارسال: «فواد ۱۲۸» ابزار نظارتی دولت برای رصد عملکرد دستگاههای اجرایی است. براساس اعلام مسئولان اجرایی این سامانه در حال حاضر، رضایت کاربران از فواد ۱۲۸، حدود ۸۰ درصد برآورد شده است و طی این مدت به علت شکایتهای مردمی بدون اغماض، پنج مدیر عزل شدند و دو مدیر دیگر هم در شرف عزل قرار دارند.
کامل داودی رئیس مرکز بازرسی، نظارت بر خدمات عمومی و فوریتهای اداری سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه حدود ۱۶ هزار تماس مردمی با سامانه فواد ۱۲۸ برقرار شده است، درباره این سامانه به «ایران» میگوید: «در دولت چهاردهم مصوبهای تحت عنوان «برنامه اصلاح نظام اداری» به تصویب رسید؛ این برنامه شش محور اصلی دارد، محور سوم مربوط به دولت هوشمند است. برای اینکه بدانیم برنامه اصلاح نظام اداری در این محور چگونه پیش میرود و نتایج آن قابل مشاهده باشد، نیاز به سامانهای برای دریافت بازخوردهای مردمی داریم. به همین دلیل، سامانه فوریتهای اداری «فواد ۱۲۸» را راهاندازی کردیم. یکی از معضلات مردم در دریافت خدمات اداری، سردرگمی است و هر زمان میخواستند در مسیر طرح شکایت و مطالبهگری قرار بگیرند، هیچکس پاسخگوی آنها نبود. بسیاری از مردم هنگام بروز مشکل، بدون آگاهی دقیق از مرجع رسیدگی، اقدام به تماس با نهادهای مختلف میکنند که نشاندهنده نیاز جدی به فرهنگسازی و اطلاعرسانی گستردهتر در این حوزه است.»
سامانه فواد ۱۲۸ نبض خروجی برنامه اصلاح نظام اداری است. وی توضیح میدهد: «برنامه اصلاح نظام اداری زمانی به نتیجه میرسد که مردم بتوانند خدمات را آسانتر، راحتتر و با کیفیت بهتر دریافت کنند. این سامانه با همین هدف طراحی شده تا هر جا مردم در مراجعه به دستگاههای اجرایی با مسأله یا مشکلی مواجه شدند، بتوانند بهسرعت آن را گزارش بدهند. اما اینکه چه نوع گزارشهایی مرتبط به این سامانه است، نیاز به اطلاعرسانی از طرف رسانهها دارد. چرا که از ۱۶ هزار تماسی که مردم با این سامانه برای ثبت شکایت داشتند فقط ۱۰ درصد موارد مرتبط بود. بخش قابلتوجهی از تماسهای دریافتی مربوط به مواردی مانند مزاحمتهای تلفنی و حتی گزارشهایی درباره جرایم مختلف از جمله قتل بوده است. در برخی موارد نیز تماسها بهدلیل مشکلات فنی یا قطع ارتباط ناتمام مانده است.»
دلایلی که میتوانید برای آنها به فواد ۱۲۸ زنگ بزنید
رئیس مرکز بازرسی، نظارت بر خدمات عمومی و فوریتهای اداری سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به اینکه برای این سامانه هفت معیار مشخص در نظر گرفته شده است، میگوید: «طی سالها نظام اداری چنین سامانهای نداشتیم که مردم شکایت کنند و مدیری به علت عدم پاسخگویی درست به ارباب رجوع برکنار شود. به همین دلیل مردم، مواردی که به انضباط کارکنان باز میگردد را میتوانند با فواد ۱۲۸ درمیان بگذارند. به عنوان مثال، مردم به هر ادارهای که مراجعه میکنند و با مواردی مانند بدرفتاری کارمند، غیبت کارمند از پشت میز، صرف صبحانه در وقت اداری یا هر رفتاری که موجب اتلاف وقت مراجعهکننده شود، مواجه شدند، میتوانند با شمارهگیری ۱۲۸ با مرکز تماس ما ارتباط بگیرند. همکاران ما بلافاصله موضوع را پیگیری میکنند. بررسیهای ما نشان میدهد، بالغ بر ۹۸ درصد دستگاههای اجرایی در تماسهای تلفنی پاسخگو نیستند.»
داودی با اشاره به موارد بعدی برای طرح شکایت مردمی، توضیح میدهد: «حواله کردن کار به روزهای آتی که در نظام اداری ما به وفور دیده میشود و به مراجعه کننده میگویند: «برو فردا بیا» و نمیگویند، فرد مشخصاً باید چه کار کند. نحوه ارائه خدمت و سامانهها مبهم است و شهروند در سازمان باید خودش بچرخد تا شخصی جوابشان را دهد. برخی ادارات دیر باز میشوند و زود بسته و مردم همین موضوع را هم میتوانند به سامانه گزارش دهند. بحث کرامت انسانی و به طورکلی مسائلی که به شکل، کیفیت و نحوه ارائه خدمت مرتبط است را در سامانه فواد ۱۲۸ به آن میپردازیم. معتقدم، اگر این چند معیار به درستی انجام شود، حدود ۸۰ درصد مردم از دریافت خدمات راضی هستند.»
بیشترین شکایت در تهران مربوط به «کرامت انسانی» است
مطالعات میدانی و افکارسنجیها نشان میدهد تعداد قابل توجهی از شهروندان از کیفیت خدمات نظام اداری ناراضی هستند و سامانههای موجود در رسیدگی به شکایات، ناکارآمد بودند؛ بنابراین نیاز به یک سامانه جدید که بتواند شکایات را به صورت آنی و شفاف مدیریت کند، احساس شد. داودی با بیان این موضوع میگوید: «حدود ۸۰ درصد از شکایتهایی که به سامانه فواد ۱۲۸ ارسال میشود در همین چند حوزهای است که گفتم که تعدادشان کم هم نیست و ما میتوانیم به شکل آنی بررسی کنیم. همان طور که پیشتر هم گفتم حدود ۱۰ درصد از تماسهایی که با فواد میشود، مرتبط است. در استانهای قزوین و البرز بیشتر این شکایات مربوط به «مبهم بودن نحوه ارائه خدمت» است، اما در تهران بیشتر تماسهایی که گرفتهاند درباره رعایت نکردن «کرامت انسانی» است.»
رئیس مرکز بازرسی، نظارت بر خدمات عمومی و فوریتهای اداری سازمان اداری و استخدامی کشور در مورد برنامههایی که برای اجرای سراسری این سامانه در کشور دارند، میگوید: «این سامانه درحال حاضر به سه استان قزوین، البرز وتهران ارائه خدمت میدهد. یکی از چالشهای ما راهاندازی آن برای تهران بود. سعی کردیم در ابتدای کار این استان را به چرخه ارائه خدمت اضافه کنیم تا بار سنگین را در همین ابتدای کار برداریم. اگر قرار بود، طبق روال قبلی پیش بریم، باید هر ماه یک استان را وارد چرخه میکردیم که ۲۹ ماه طول میکشید و دیر بود. اگر بتوانیم از اجرای این طرح در استان تهران سربلند شویم، قطعاً هر ماه سه استان را به چرخه اضافه میکنیم تا اجرای سراسری آن در مدت زمان کمتری کامل شود.»
به گفته او، بعد از طرح شکایت شهروندان، بررسیها آغاز میشود، ابتدا درج در پرونده برای افراد خاطی ثبت میشود، بعد توبیخ و در نهایت با تعدد شکایات و اصلاح نشدن رویه کاری و نحوه ارائه خدمت، مدیر عزل میشود.
داودی در مورد فرآیند پاسخگویی این سامانه به مردم هم میگوید: «بعد از ثبت شکایت توسط شهروندان کد رهگیری برای آنها صادر میشود. کلید یک شماره ۱۲۸، برای ثبت شکایت است و کلید دو برای پیگیری آن قرار داده شده است. بعد از شمارهگیری کلید دو باید کد رهگیری که دارند، وارد کنند، در این بخش به آنها گفته میشود شکایتشان در چه مرحلهای است، اما به طورکلی هدف، زیر سه ساعت است تا پیگیری کامل شود. براساس آمارها، در استان قزوین، پیگیری شکایت در سه ساعت و ۲۵ دقیقه داشتیم که نتیجه به فرد اعلام شده است.»
پنج مدیر به علت شکایت مردم در فواد ۱۲۸ عزل شدند
درحال حاضر همه سازمانها و ادارات سامانه شکایتهای مردمی را دارند، اما آنطورکه باید پاسخگوی مردم نیستند. آیا سامانه فواد ۱۲۸ هم چندسال دیگر به جمع این سامانهها اضافه خواهد شد یا با همین قدرت پاسخگوی شکایات مردم خواهد بود؟ داودی توضیح میدهد: «سامانههای شکایت یا تلفنهای گویایی که در هر سازمان وجود دارد، یا پاسخگو نیستند یا به علت اینکه خود دستگاه آن را پایش میکند، پیگیری جدی انجام نمیشود، اما سامانه فواد ۱۲۸ به شکل بیطرف، غیرسیاسی و کاملاً فنی سامانه بررسی میشود. این سامانه به عنوان دستگاهی بیطرف بالای سرسازمان قرار میگیرد، دیگر همکار فلان کارمند نیستی که از خطایش چشمپوشی کنیم و از هیچ نوع شکایت، کم کاری و ناکارآمدی گذشت نمیکنیم. در حال حاضر گزارشی از اقدام مدیری را به بازرسی و شخص وزیر دادهایم. این شخص چند روزاست که با من تماس میگیرد تا گذشت کنم و شکایت را پس بگیرم، اما چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. از زمان راهاندازی این سامانه ۵ مدیر عزل شدهاند و دو مدیر دیگر هم در شرف عزل شدن قرار دارند. سامانه فواد ۱۲۸ تفاوت عمدهای با سامانههای پیشین دارد؛ شکایات بدون پاسخ نمیمانند، دستگاهها موظف به رسیدگی هستند و شهروندان میتوانند در لحظه از وضعیت رسیدگی به شکایت خود مطلع شوند. این سامانه گامی مهم برای افزایش رضایت مردم و شفافیت در نظام اداری است.»
شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از ایران آنلاین، 19مهر1404، 123934، inn.ir