پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۴۰۷
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴
کارشناسان حاضر در میزگرد ایرنا، حلقه مفقوده ارتباط میان صنعت و دانشگاه را نبود بسترهای لازم برای حضور دانشگاه در صنعت و برخوردار نبودن صنعت از یافته های علمی دانستند و این وضعیت را در نهایت منجر به تضعیف بخش اقتصاد اعلام کردند.
شعارسال: یکی از مباحثی که به ویژه طی سال جاری به عنوان یکی از مطالبات مهم رهبر معظم انقلاب مطرح و همواره از زبان مسئولان شنیده می شود، اقتصاد دانش بنیان و توان تولید علم در تحکیم پایه های اقتصادی و بهبود محصولات تولیدی داخل کشور است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز زنجان طی روزهای گذشته به مناسبت فرا رسیدن هفته پژوهش، میزبان دکتر حسین عظیمی مدیرگروه مدیریت دانشگاه زنجان، سید سجاد نباتچیان رئیس خانه صنعت استان و عضو هیات مدیره خانه صنعت ایران، دکتر ابوالفضل جلیلوند معاون پژوهشی دانشگاه زنجان، دکتر جلال صبا رئیس مرکز رشد دانشگاه زنجان و دکتر ابراهیم احمدی رئیس گروه کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه زنجان در میزگردی با عنوان ' نقش ارتباط 2 سویه صنعت و دانشگاه در تحقق اقتصاد مقاومتی' بود.

هر کدام از این مهمانان در این میزگرد ضمن تبیین مشکلات و موانع پیش روی ارتباط 2 سویه صنعت و دانشگاه، راهکارها و پیشنهادات مختلفی ارائه کردند که نتیجه آن به سه تصمیم عملیاتی منتهی شد.

حسین عظیمی مدیر گروه مدیریت دانشگاه زنجان در ابتدای این نشست به بررسی راهکارهای عملی برای برقراری و توسعه ارتباط 2 سویه میان صنعت و دانشگاه اشاره کرد و گفت: به لحاظ شعاری می توان کمک کرد، اگر همه مسائل بر روی غلطک باشد و همه نیازهای صنعت را دانشگاه تامین کند و صنعت مطالبه گر تولیدات دانشگاه باشد، می توان به چنین ارتباط 2 سویه ای دست یافت.

وی افزود: اگر به لحاظ آرمانی نگاه کنیم، شاید بتوان گفت تمام افرادی که در صنعت هستند، همان فارغ التحصیلان دانشگاه محسوب می شوند، اما وقتی وارد صنعت شدند، تصور می شود، دانشگاه نمی تواند آموزه ای به آنان بدهد.

عظیمی یادآورشد: دانشگاه ها در سطح کشور ما در مرز دانش حرکت نمی کنند که بخواهند دانش بنیان باشند که به این صنایع، خدماتی بدهند و جلوتر از صنعت بیفتند و ما حق می دهیم، چون صنعت انتظاری که از دانشگاه دارد، از طرف دانشگاه برآورده نمی شود.

مدیر گروه مدیریت دانشگاه زنجان گفت: در نشست هایی که طی هفته پژوهش در این دانشگاه برگزار شد، پیشنهادهایی مطرح شد که به عنوان نمونه که آیا می شود کاری انجام داد، فرصت های مطالعاتی که اساتید به خارج از کشور می روند، وارد صنعت شوند و در آنجا یاد بگیرند و یاد بدهند و در مرز دانش آن صنعت حرکت کنند به گونه ای که به سطح آن صنعت برسند و زبان مشترکی میان آنان ایجاد شود.

وی اظهار کرد: عملی شدن این پیشنهاد نیازمند سیاستگزاری است تا اگر استادی داخل صنعت شد، بداند که 6 ماه بناست آنجا کار کند، بناست پژوهش انجام دهد، با صنعت در سطح خارج از کشور در ارتباط باشد و اگر این ارتباط برقرار شد می توان برای تحقق بخش آرمان ارتباط صنعت و دانشگاه امیدوار بود.

عظیمی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، آیا فقط استاد باید خود را تطبیق بدهد، به حتم استاد به تنهایی نمی تواند چنین کاری را انجام دهد، کارشناسان خود صنعت، دانشجویانی که در دانشگاه به ویژه در حوزه کارورزی هستند، اگر صنعت این اعتماد را بکند که دانشجویان را بپذیرد، این فرصت ایجاد می شود.

مدیرگروه مدیریت دانشگاه زنجان گفت: چرا که بسیاری از صنعتگران می گویند که دانشجو روند کار را به هم می ریزد و برای آموزش می آید و اسرار ما را فاش می کند و یا دست و پا گیر می شود و دلیلی نمی بینیم که دانشجو را در روند تولید بپذیریم، چرا که به اندازه کافی مشکل داریم.

وی ادامه داد: با این نوع فکر، به قطع دانشجویان محلی برای ورود به دانشگاه و همراه شدن با استاد را پیدا نمی کند و با این شرایط آن فردی که در صنعت است، چون خود با مسائل عدیده ای مواجه است، حق دارد.

عظیمی اضافه کرد: وضعیت ما، وضعیت عادی یک کشور نیست و ایران در تحریم قرار دارد، صنعتگر به جای آنکه فکر کند که به نیروی بومی خود اعتماد کند، به فکر این است که کلی بدهی دارد و در فروش مشکل دارد، اینها را در روزمرگی خود می خواهد حل کند و اجازه نمی دهد که دانشگاه وارد شود و از یک طرف حرف صنعت این است که وارد شوید اما این تعامل باید برای من سودآور باشد.

مدیر گروه مدیریت دانشگاه زنجان گفت: این گفتمان باید در نقطه ای به نتیجه برسد، چراکه رهبر معظم هم بارها بر آن تاکید کرده اند و فرموده اند که 'من چندین سال است به دانشگاه ها و دستگاه های دولتی، این سفارش را می کنم که بین صنعت و دانشگاه یک ارتباط برقرار شود ما احتیاج داریم به اینکه کانون های مختلف صنعت در دانشگاه به وجود بیاید'.

وی ابراز کرد: ما می گوییم به دلیل اینکه افراد مخلصی در صنعت و افراد توانمندی در دانشگاه هستند، هنوز این ارتباط حلقه مفقوده دارد که باید این ارتباط تلطیف شود، بنا نیست که این 2 نهاد هم راستا و یک واحد شوند، اما حداقل آشتی برقرار شود.

** دانشگاه دانشجوی کارآفرین تربیت کند

رئیس خانه صنعت استان زنجان که دیگر مهمان این میزگرد بود در پاسخ به اینکه صنعت در چه شرایطی پذیرای دانشگاهیان می شود، گفت: اسم نبود این ارتباط میان دانشگاه و صنعت را بی اعتماد نگذارید، نا کارآمدی بگذارید، یعنی صاحب صنعت، فارغ التحصیل دانشگاه به دردش نمی خورد.

سید سجاد نباتچیان تاکید کرد: صاحب صنعت وقت ندارد که دانشجو را بار دیگر آموزش دهد و با روند تولید آشنا کند.

وی تصریح کرد: تقصیر صنعت نیست، صنعتگر گرفتاری های وحشتناکی دارد و این روزها به تنها چیزی که فکر نمی کند، پول و منفعت است و فقط می خواهد زنده بماند.

نباتچیان افزود: در چنین شرایطی، از صاحب صنعتی بحث مازادی به نام ارتباط با دانشگاه را هم مطالبه کنیم، درست است که وظیفه صنعت محسوب می شود، چرا که اگر این دانشجو را تربیت نکند، فردا نیروی کار نخواهد داشت، اما مشکلات فرصتی برای انجام آن نمی دهد.

عضو هیات مدیره خانه صنعت ایران گفت: از سوی دیگر دانشجویان تازه فارغ التحصیل دانشگاه قصد پولدار شدن در مدت کم را دارند، در حالی که این مسیر طولانی است، این دانشجو دیده است که در این کشور افرادی بوده اند که یک ماهه میلیاردر شده اند.

وی یادآورشد: برای ایجاد این ارتباط نخست دولت را کنار بگذارید، دولت فقط توان حل گرفتاری های خود را دارد و در این میان فقط صنعت و دانشگاه باقی می مانند.

نباتچیان اظهار کرد: دانشگاه باید محصولی داشته باشد که به کار صنعت بیاید و این کار هم امکانپذیر نیست مگر آنکه صنعتگر و دانشگاهی دوشادوش هم کار کنند و صنعتگر پذیرای دانشجویان و کارآموزان صنعت باشد و دل به مشکلات دانشگاه بدهد.

رئیس خانه صنعت استان زنجان گفت: اگر بتوان چنین رابطه ای را ایجاد کرد، صنعتگر، دانشگاه را حلال مشکلات خود و دانشگاه هم صنعت را کمک کار خود بداند، قضیه حل است، تلاش کنیم به این مرحله برسیم.

** نگاه اداری به اساتید مانع تولید محصولات مورد نیاز صنعت می شود

ابوالفضل جلیلوند معاون پژوهشی دانشگاه زنجان در ادامه این میزگرد در بررسی توان دانشگاهی و علمی موجود در پاسخگویی به نیاز صنعت گفت: وجود نگاه اداری به عملکرد اساتید و مطالبه تولید پژوهش، مانع از تولید محصولی می شود که بتواند بخشی از نیاز صنعت را مرتفع کند.

معاون پژوهشی دانشگاه زنجان با اشاره به اهتمام دانشگاه زنجان برای ارتباط با صنعت را دارد، گفت: باید دانشگاه نقدپذیر باشد و ضعف های خود را پذیرفته و در جهت رفع آن برآید.

ابوالفضل جلیلوند با بیان اینکه در این دانشگاه بیش از 400 هیات علمی وجود دارد، تصریح کرد: اساتید فنی ما انگیزه کافی برای ارتباط با صنعت را ندارند، به نظر می رسد این امر به خاطر نگاه اداری به جایگاه استادی باشد.

وی اظهار کرد: استاد باید زمان کافی برای ارتباط با صنایع استان را در برنامه های اصلی خود گنجانده باشد و در این حوزه دغدغه مسئولان دانشگاه این است که چطور این شرایط را برای اساتید فراهم کند.

جلیلوند اعضای هیات علمی را در عرصه های علمی صف شکن دانست و ابراز کرد: علم توانایی حل مشکلات صنایع را دارد و حوزه های صنعت و علم نیاز به یک زبان مشترک دارد، شاید بعضی وقت ها دانشگاه جلوتر از صنعت حرکت کرده و مشکلات حوزه صنعت را نمی تواند درک کند.

معاون پژوهشی دانشگاه زنجان رقابت در صنعت را باعث خروج از انحصار طلبی در کشور عنوان کرد و افزود: رقابت باعث می شود تا صاحبان صنایع دنبال تکنولوژی جدید بروند و راه کسب این فناوری از دانشگاه می گذرد.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان اگر درک درستی درباره ارتباط صنایع کشور با دانشگاه ها داشته باشند، موجب وصل این 2 حوزه بزرگ و تاثیرگذار در کشور خواهد شد.

جلیلوند با اشاره به ضرورت تولید علم مفید در دانشگاه ها برای به کارگیری در حوزه های مختلف در سطح کشور، گفت: باید پایان نامه ها در دانشگاه به سمت عملیاتی شدن در حوزه صنعت و سایر زمینه ها سوق داده شود تا گره گشای مشکلات موجود در کشور گردد.

** ضعف ارتباط بین صنعت و دانشگاه به مشکل فرهنگ کار تیمی در جامعه بر می گردد

جلال صبا رئیس مرکز رشد دانشگاه زنجان با بیان اینکه ما مشکل فرهنگ کار تیمی داریم و در کار جمعی هم نفع فردی را مدنظر داریم، گفت: ضعف ارتباط بین صنعت و دانشگاه هم تا اندازه زیادی به همین مشکل فرهنگی در جامعه مربوط می شود.

صبا افزود: قرار نیست یک دانشگاهی برود و در کاری که یک کارخانه دار انجام می دهد، فعالیت کند و یا یک کارخانه دار بیاید و برای یک تخصص دانشگاهی وقت بگذارد، مهم ترکیب این ها باهم است.

وی با بیان اینکه متاسفانه ما تعداد افراد کمی در صنعت و دانشگاه داریم که دغدغه، انگیزه و توان زمینه سازی ارتباط بین صنعت و دانشگاه را دارند، خاطرنشان کرد: هنر این است که بر همین تعداد اندک متمرکز شویم و به صورت الگویی ارتباط را ایجاد کنیم و نتایج عملیاتی آن را به دیگران ارائه دهیم.

صبا به ضرورت وجود تعامل قوی بین دانشگاه و صنعت تاکید کرد و گفت: اگر بخواهیم معطل قانون، آیین نامه و دستورالعمل بمانیم کار قفل می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه زنجان تصریح کرد: البته آیین نامه هایی در دانشگاه وجود دارد که به استادان اجازه می دهد تا فرصت های مطالعاتی در واحدهای صنعتی بگذرانند و لازم است در این خصوص تسهیل گری هایی برای حضور استادان در صنایع انجام شود.

صبا خاطرنشان کرد: لازم است واحدهای تحقیق و توسعه (R&D) در سطح صنایع به عنوان یک شرکت دانش بنیان ثبت شوند ولی متاسفانه در این زمینه پیچ و خم های متعددی وجود دارد.

وی افزود: در زمان حاضر دانشگاه هایی که دارای هیات ممیزه هستند این اختیار را دارند تا رشته های جدید تحصیلی با محتوا و سرفصل های مورد نیاز را تعریف و تاسیس کنند.

صبا اضافه کرد: در این زمینه می شود با مشارکت بخش صنعت کارهایی کرد و سرفصل های مورد نیاز بخش صنعت را در محتوای آموزشی رشته های تحصیلی گنجاند.

** سیاست گذاری های علمی و صنعتی مشکل دارند

رئیس گروه کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه زنجان با اشاره به اهمیت علم در آموزه های دینی، افزود: در سیاست گذاری های علمی و صنعتی دچار مشکل هستیم و علت آن نداشن نگاه درست به آینده در موضوعی که قرار بوده برای آن برنامه ریزی کنیم، است.

ابراهیم احمدی با بیان اینکه صنعت برای استفاده از ظرفیت دانشگاه می تواند دانشجویان را بورسیه کند، گفت: نیروی انسانی باید برای صاحبان صنایع از ارزش بالایی برخوردار بوده و باید از این فرصت نهایت استفاده را بکند.

وی اظهار کرد: فاصله آموزش و پرورش، دانشگاه و صنعت با یکدیگر زیاد است، این موضوع به خاطر نامناسب بودن فرهنگ سازی توسط مسئولان در این زمینه است.

عضو هیات علمی دانشگاه زنجان ابراز کرد: تمرکز بر فرهنگ سازی مقوله ای است که با سرمایه گذاری روی آن می توان نتایج بهتری نسبت به سایر روش ها از آن دریافت کرد.

احمدی به اجرای ناقص اصل 44 اشاره و اعلام کرد: اگر این اصل به طور کامل و صحیح اجرا می شد، بخش خصوصی ارتباط با دانشگاه را برای ادامه حیات خود به عنوان یک ضرورت دانسته و به آن احساس نیاز می کرد.

وی با بیان اینکه رشد و پیشرفت در هر حوزه ای لازمه زنده ماندن آن است، گفت: اگر نتوانیم در صنعت پیشرفت و رشد ایجاد کنیم، این حوزه حیاتی به موفقیت نخواهد رسید و کشور از این حیث آسیب های فراوانی خواهد دید.

عضو هیات علمی دانشگاه زنجان ضمن تشریح وظیفه های مهم دانشگاهیان و صنعت کاران در استان، افزود: برای دستیابی به بالندگی در زمینه های صنعتی در استان و کشور، باید بانک اطلاعات علمی تشکیل دهیم و آن را به طور مستمر تکمیل کنیم.

وی با بیان اینکه احداث واحدهای تولیدی کوچک در دانشگاه ها لازم است، تصریح کرد: این واحدهای صنعتی باعث می شود ضمن درآمدزایی برای دانشگاه، دانشجو از نزدیک با صنایع آشنا شود و به مرور زمان موجب بهره وری بیشتر در صنعت خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه زنجان تغییر نگاه دانشگاه به صنعت را ضروری توصیف کرد و افزود: هدفمندی پژوهش های دانشگاهی و هدایت پایان نامه ها از جمله موارد مهمی است که باید در راستای تعامل علم با صنعت انجام گیرد.

** نگاه به راه اندازی دانشگاه های علمی کاربردی واقع نگرانه نبود

مدیر گروه مدیریت دانشگاه زنجان به تصمیم مسئولان برای راه اندازی دانشگاه علمی کاربردی برای آموزش کاربردی دانشجویان و آماده سازی آنان برای حضور در صنعت اشاره کرد و گفت: تجربه دانشگاه های علمی و کاربردی با نگاه واقع نگرانه، موفق نبود، چرا که بنا بود هر کسی توان مالی و تلاشی دارد، وارد شود و دانشگاه راه اندازی کند و به دانشجویان آموزش های کاربردی بدهد، اما مساله مهم این بود که این افراد و مراکز نه دستگاهی برای کارگاه در دسترس داشتند و نه آزمایشگاهی.

عظیمی تصریح کرد: به همین علت اعلام کردند که رشته هایی را وارد کنیم که نیاز به کارگاه و آزمایشگاه نداشته باشند.

وی یادآورشد: به نظر می رسد، اگر بخواهیم درست به این قضیه نگاه کنیم، باید یک بسته نرم افزاری و سیاست گذاری داشته باشیم که هم ارائه بدهیم و هم اجرا کنیم که اگر این بسته در 2 شرکت اجرا شود و اگر نتایج مثبتی داشت، در سایر صنایع نیز اجرایی شود.

مدیرگروه مدیریت دانشگاه زنجان گفت: از سویی مهمترین مساله اولویت شناسی است و نه اولویت بندی، باید دید که اولویت اصلی در ارتباط بین صنعت و دانشگاه کجاهاست تا جاده خاکی نرویم و در نهایت نتیجه بگیریم چون برخی نقاط عطف هستند که اگر اجرا شدند و سیاستگذاری درستی رخ داد، می توان از آن نتیجه گرفت.

وی با بیان اینکه این اولویت بندی باید در سه بخش دولت، صنعت و دانشگاه رخ دهد، اظهار کرد: نگاه دولتی به این مقوله سم است، چرا که دولت بر مبنای تکلیف و وظیفه و کارایی از دید مدیریت وارد میدان می شود و این نگاه می گوید فقط در مسیر درست حرکت کن، اما معتقدم این نگاه سم گونه حذف شود و بر مبنای اثر بخشی باشد یعنی تاکید بر نتیجه از طریق مسیر درست.

مدیرگروه مدیریت دانشگاه زنجان گفت: گاه دانشگاه و صنعت هر یک مراکز کارگاهی یا پژوهشگاهی خاصی دارند که باید در این خصوص تبادل انجام شود.

وی به برگزاری فرصت های مطالعاتی که آیین نامه های مشخصی دارد، اشاره کرد و ادامه داد: نباید تاکید داشته باشیم که اساتید برای فرصت های مطالعاتی به خارج از کشور بروند، هم بار مالی و هم مسائل مختلف را به دنبال دارد و اگر نگاه ارتزاقی نداشته باشیم، کارهای بسیاری را در این زمینه می توان انجام داد.

عظیمی ادامه داد: اساتید دانشگاه انسان های هوشیاری هستند که می توانند بسیار موثر باشند، اگر زندگی خود را به صنعت منتقل کنند.

مدیر گروه مدیریت دانشگاه زنجان با بیان اینکه مورد بعدی به لحاظ برنامه، تاکید بر کارآموزی دانشجویان در صنعت است، گفت: بازدیدهای علمی در برخی مواقع انجام می شود و برخی به خاطر مشکلات مالی انجام نمی شود و یک مانع دیگر آن هم سرفصل هاست.

وی اضافه کرد: برخی رشته های مرتبط با صنعت، هیچ سرفصلی مرتبط با صنعت ندارد و جزء بازدیدهای غیر مصوب محسوب می شود.

عظیمی ابراز کرد: باب پایان نامه های تحصیلات تکمیلی در صنعت باز شده است و می توان متناسب با نیاز صنعت، آنها را تولید کرد.

مدیر گروه مدیریت دانشگاه زنجان گفت: در مورد دانشگاه، معتقدم باید نحوه تخصیص بودجه پژوهش متحول شود، بسیاری مواقع می توان در مورد مقاله ها بودجه ها را پرداخت کرد اما در خصوص مطالعات، پژوهش و انگیزش، کاری انجام نمی دهیم.

وی بر لزوم اصلاح فرآیند ارتقای اساتید تاکید و تصریح کرد: بر روی مقاله های پژوهشی منتشر شده در مجلات علمی داخل و خارجی تاکید اما به طرح های پژوهشی که در ماده های بعدی قانون مطرح است، کمتر اهمیت داده می شود، تا زمانی که استادی مقاله هایش کامل نباشد، هیات ممیزی و کمیسیون تخصصی به دیگر مسائل توجه نمی کند.

عظیمی افزود: این رویه عاملی شده است که استاد دانشگاه به جای آنکه دانشجویان را به سمت پاسخگویی به سمت نیاز صنعت ببرد، در تلاش برای تولید مقاله پژوهشی باشد.

وی یادآورشد: اگر همه مسائل را مقاله ببینیم، یک ضعف است، کاری کنیم که دانشگاه های غربی سراغ پژوهش های ایرانی بیایند و کارهای ما را خودشان ترجمه کنند.

مدیرگروه مدیریت دانشگاه زنجان گفت: اصلاح و ارتقای محتوای دروس متناسب با پیشرفت های تکنولوژی از دیگر موارد مورد نیاز ارتباط صنعت با دانشگاه است و تا وقتی این نوع اصلاحات با هماهنگی صنعت نباشد، تکرار مکررات است.

عظیمی اظهار کرد: ارتباط با صنعت را به خود استاد محول کنیم، به شرطی که آیین نامه های اجرایی را هم دست کاری کرده باشیم تا مسیر برای این کار باز شود.

** ضعف ارتباط بخش کشاورزی با دانشگاه به مراتب اسفناک تر از بخش صنعت است

رئیس مرکز رشد دانشگاه زنجان به قول مساعد رئیس هیات مدیره کارخانه سیمان خمسه زنجان در خصوص ایجاد یک کلاس در فضای این کارخانه برای حضور دانشجویان اشاره کرد و گفت: این حرکت می تواند به عنوان یک حرکت الگویی برای دیگر صنایع استان قلمداد شود.

صبا، به وضعیت کشاورزی در کشور اشاره کرد و گفت: در حوزه کشاورزی به لحاظ ارتباط با دانشگاه و کاربرد یافته های تحقیقاتی در آن، وضعیت به مراتب اسفناک تر از بخش صنعت است چرا که اصلا بخش کشاورزی متولی مشخص و بخش خصوصی به آن معنا ندارد.

وی با بیان اینکه علم و عمل در دانشگاه های علوم پزشکی آمیخته به هم شده است، اظهار کرد: ولی متاسفانه در برخی حوزه ها مثل کشاورزی هیچ ارتباطی بین جهاد کشاورزی و دانشکده های کشاورزی وجود ندارد با اینکه هر 2 آنها زیر مجموعه دولت هستند.

صبا افزود: در زمان حاضر شرایط به گونه ای است که اگر عالی ترین یافته ها را در دانشگاه در بخش کشاورزی داشته باشیم کسی نمی آید بپرسد شما چه کردید؟

** فارغ التحصیلان دانشگاهی باید دوره کارورزی در صنعت داشته باشند

عضو هیات مدیره خانه صنعت ایران گفت: فارغ التحصیلان رشته های فنی باید دوره های کارورزی داشته باشند تا دانشجویان مستخدم تربیت نشوند بلکه کارفرما تربیت شوند.

نباتچیان پیشنهاد داد، بهار سال آینده، همایش بزرگ صنعت و دانشگاه با دبیری دانشگاه زنجان با دعوت عام، تبلیغات بسیار و همکاری رسانه ها برگزار شود، و در این خصوص افزود: سعی می کنم بودجه آن را از کارخانه سیمان خمسه دریافت کنم.

وی تاکید کرد: سعی کنیم تمام صاحبان صنایع بزرگ و کوچک را جمع کنیم اما هنر جمع کردن آن با دانشگاه زنجان با 3 سخنران شاخص است و بعد سوال و جواب میان صنعت و دانشگاه برگزار شود.

نباتچیان اضافه کرد: پیشنهاد می کنم در سیمان خمسه یک کلاس درس بزرگ با عنوان کلاس آموزشی دانشگاه زنجان راه اندازی کنیم تا برای دانشجویان رشته های مرتبط کلاس هایی در آن جا تشکیل شود و دانشجویان از نزدیک با واحد صنعتی و فرآیند تولید سیمان آشنا شوند.

** تعامل دانشگاه و صنعت نیازمند اعتماد سازی است

معاون پژوهشی دانشگاه زنجان با بیان اینکه برای تعامل بین حوزه ها باید اعتماد سازی صورت گیرد، تصریح کرد: بستر ساز رشد و بالندگی در صنایع کشور دانشگاه ها هستند و در واقع با ارتباط بین دانشگاه و صنعت بازی برد - برد محسوب می شود.

جلیلوند تاکید کرد: دانشگاه باید به بازوی صنعت تبدیل شده و مشاور امینی برای آن باشد، باید دبیرخانه پژوهش در سطح استان جهت ساماندهی این موضوع تشکیل شود.

وی با بیان اینکه باید به طور مستمر تور بازدید از صنایع استان برای دانشجویان برگزار شود، افزود: تلاش خواهیم کرد تا کلینیک علمی - صنعتی در دانشگاه برای مشاوره دادن به صنایع و سایر حوزه ها مانند فرهنگ ایجاد شود، این کلینیک باعث می شود بهترین نتایج عملی را از تعامل با صنعت بگیریم.

** همکاری 2 وزارت علوم و صنعت، معدن و تجارت، چرخ محرکه اقتصاد دانش بنیان است

رئیس گروه کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه زنجان همکاری نزدیک 2 وزارتخانه متولی صنعت و علم را لازم ضروری دانست و عنوان کرد: همکاری این 2 وزارتخانه موجب تکامل بخش های مختلف و چرخ محرک حوزه علم و صنعت خواهد شد.

احمدی با انتقاد از نگاه مصرفی به نظام آموزشی در کشور، گفت: این نگاه نادرست در آموزش و پرورش و بدنه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وجود دارد و باید بینش خود را به نظام آموزشی کشور تغییر دهیم.

عضو هیات علمی دانشگاه زنجان با تشریح مشکلات علمی دانشگاه ها، خاطرنشان کرد: بعضی از مسائل دانشگاه ها استانی نیست و به مسئولان وزارتخانه ارتباط دارد، که تقسیم بودجه از جمله آن مسائل به شمار می آید.

وی به اهمیت پژوهش در دانشگاه اشاره و تاکید کرد: با اختصاص نزدیک به 70 درصد بودجه پژوهشی به تهران، توزیع علم در کشور ناعادلانه خواهد بود و برای جلوگیری از مهاجرت افراد به شهرهای بزرگ، باید تجهیزات مناسب در اختیار سراسر دانشگاه های کشور قرار داده شود، تا توزیع علم به طور عادلانه انجام گیرد.

احمدی به لزوم اجرای طرح تولید بدون کارخانه اشاره و تاکید کرد: در این طرح اساتید دانشگاه با هماهنگی صاحبان صنایع با حضور در سوله ای که کارخانه دار در اختیارش قرار داده است به امور تحقیقاتی می پردازد و هم زمان مشکلات پیش روی صنعت را نیز حل می کند.

با اندکی تلیخص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 22 آذر 1395، کدخبر: 82342756 (5713589)، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین