پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۲۱۵
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بیمه سلامت توانسته 1250 میلیارد تومان اوراق قرضه را به حساب‌های ما منتقل کند همچنین 1640 میلیارد اوراق داده شده است.
شعار سال: ایرج حریرچی در نشست خبری با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته (92 تا 94) 56 هزار نفر با اولین بارندگی به اورژانس مراجعه کرده اند، افزود: امسال این رقم بیش از 88 درصد کاهش و تنها 1565 نفر مراجعه داشتند.

وی گفت: برای این مسئله فرضیات مختلفی همچون بارش باران اسیدی، ذرات نفتی و دی اکسید گوگرد و ... مطرح بود و ما بر اساس تحقیقات مشخص کردیم علت پوشش گیاهی غیر بومی بود و ابتدای کار این مسئله را نمی پذیرفتند و حتی تئوری ما با مخالفت در مراکز علمی همراه شد ولی پس از آن مشخص شد علت این مشکل کاشت درخت کنکارپوس یا مورد آمریکایی بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: با همکاری بین بخشی دستگاه ها هرس شدید این گیاه صورت گرفت و این موضوع کاهش شدید مراجعات به اورژانس را به مراجعه داشت. البته اطلاع رسانی جامعی در این راستا صورت پذیرفت.

وی گفت: در ملبورن با این بارندگی 8500 نفر مراجع و 6 نفر فوت کردند ولی خوشبختانه در ایران در 4 سال اخیر هیچ مورد فوتی در این زمینه نداشتیم.

کاهش پرداختی از جیب مردم به 40 درصد/ نظارت مستقیم نهاد ریاست جمهوری بر صندوق بیمه‌ها با دستور کتبی روحانی

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: یکی از شاخص‌هایی که کشورهای مختلف را از لحاظ کیفیت منابع در حوزه سلامت با یکدیگر می‌سنجند میزان هزینه عمومی حکومت در حوزه سلامت است، این هزینه متشکل از هزینه‌های دولت داخلی، دولت محلی (شهرداری) و بیمه‌ها است.

وی افزود: اسم دیگر حق بیمه، مالیات سلامت است؛ همچنین این سئوال پیش می‌آید که اگر هزینه دولت و بیمه‌ها در حوزه سلامت افزایش یابد خوب است یا خیر. برای پاسخ به این سئوال ابتدا باید بگوییم به طور کلی در حوزه سلامت چقدر هزینه می‌کنیم؛ هزینه سلامت در دنیا 9.9 درصد است و این رقم در کشور ما 6.5 الی 7 درصد است که می‌توان گفت رقم خوبی است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: هدف ما کاهش پرداختی از جیب مردم است و اگر بخواهیم به این هدف برسیم باید بودجه دولتی افزایش یابد که می‌توان گفت طرح تحول سلامت این کار را انجام داد. ما در طرح تحول سلامت خدمات مازاد و غیر نیاز را کنترل کردیم اما دسترسی به خدمات افزایش یافت.

حریرچی گفت: برای اولین بار در 20 سال گذشته توانستیم میزان پرداختی از جیب مردم را به 40 درصد کاهش دهیم و این دستاورد بسیار بزرگی است. هیچ کشوری در دنیا نتوانسته در عرض یک سال به این رقم دست پیدا کند. این موفقیت با مشارکت وزارت بهداشت و بیمه، دولت و مجلس انجام شد و پرداختی از جیب مردم به 40 درصد کاهش یافت.

سخنگوی وزارت بهداشت، در ادامه این نشست خبری در ارتباط با بدهی بیمه‌ها اظهار داشت: آنچه تکلیفمان در ارتباط با بیمه‌ها بوده ادا کرده‌ایم و مایل نیستیم بیش از این صحبت کنیم چرا که تعدادی به دنبال این مسئله هستند که از این طریق اظهارنظرات خودشان را مطرح کنند و ما ضرورت بیشتر به صحبت نمی‌دانیم.

وی با اشاره به اینکه البته خبرهای خوشی هم در حوزه بیمه‌ها در حال اتفاق است، گفت: بیمه سلامت توانسته 1250 میلیارد تومان اوراق قرضه را به حساب‌های ما منتقل کند همچنین 1640 میلیارد اوراق داده شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اگر هر دو سازمان بیمه‌گر اصلی بدهی‌ها خود را بدهند تازه به بدهی‌های دی‌ماه سال گذشته خواهند رسید و مابقی مطالبات وجود دارد، افزود: تکلیف ملی شرعی و قانونی خود را در این زمینه و در حوزه اطلاع‌رسانی انجام داده‌ایم.

حریرچی اضافه کرد: اگر بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های دولتی و بیمارستان‌های خصوصی ضربه بخورند و نتوانند فعالیت کنند دودش در چشم مردم می‌رود و باید توجهات لازم در این زمینه انجام شود چرا که همین مبالغ چندصد هزار و چندصد میلیون برای ارائه‌کنندگان خدمت همچون پزشکان و پرستاران زیاد بوده و نباید بگذاریم به جای غیرقابل تحمل برسیم.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت:‌ اوراق قرضه به هیچ فرد به ارائه‌کنندگان فردی مثل پزشک و پرستار قابل پرداخت نیست و روش‌های دیگری برای این مورد انجام می‌دهیم و در واقع این مسئله به طرقی برای پیمانکاران هزینه خواهد شد.

وی اعلام کرد: بالاخره دستورات شفاهی و حضوری رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه 9 بیست و هفتم منابع سازمان تأمین اجتماعی در بخش درمان در حساب خاصی از تأمین اجتماعی نگهداری شود و نظارت آن بر عهده نهاد ریاست جمهوری باشد، اتخاذ شد و بر اساس آن هزینه‌ها باید با این نظارت‌ها به صورت کامل و به موقع برای سلامت کارگران و بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی خرج شود.

وی یکی از ابزارهای طرح تحول سلامت را تأمین منابع از بیمه‌ها برای درمان مردم برشمرد و اظهار داشت:‌تلاش می‌کنیم طرح تحول با قوت خود ادامه یابد.

ایمنی بیمار، شرط مهم در اعتباربخشی بیمارستانی/ اعلام نظر در خصوص نقش پارازیت در ایجاد سرطان نیاز به مطالعات بیشتری دارد

حریرچی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا برای ایمن سازی بیمارستان‌های فرسوده تدبیری اندیشیده شده است یا خیر، گفت: وزارت بهداشت در سال 92 و 93 مطالعات وسیعی در این خصوص انجام داده است و تمام تخت‌های بیمارستانی موجود را از لحاظ استحکام آنها مورد بررسی قرار داده است.

وی افزود: تعدادی از بیمارستان‌ها فاقد ارزش بهسازی لرزه‌ای هستند و بازسازی هر مترمربع از بعضی از بیمارستان‌های فرسوده معادل 70 درصد هزینه ساخت بیمارستان جدید می‌شود. به همین دلیل بیمارستان‌هایی که جواب می‌دهند مقاوم‌سازی می‌شوند و آنهایی که هزینه زیادی را در پی دارند فاکتور گرفته شده و به جای آنها ساخت بیمارستان‌های جدید در دستور کار قرار می‌گیرد.

حریرچی گفت: اقدام بزرگی که در خصوص اعتباربخشی بیمارستان‌ها انجام شده افزودن ایمنی بیمار در شاخص‌های اعتباری است که هم اکنون به یک شرط مهم تبدیل شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: تغییر اعتباربخشی به این عنوان که دقت شاخص‌ها را بالا برده و شاخص‌های جدید ایجاد کنیم کار آسانی نیست به خصوص اینکه این امور با توان داخلی در حال انجام است و ما باید هم از منابع انسانی داخلی استفاده کرده و هم بخش غیردولتی را تقویت کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا با اظهارنظر دکتر ملک‌زاده در خصوص تأثیر پارازیت‌ها و ایجاد سرطان را تأیید می‌کنید یا خیر، گفت: اظهارنظرهایی در خصوص تأثیر پارازیت بر ایجاد سرطان باید مستدل باشد. امواج ماهواره،‌تلویزیون و موبایل نیز شامل این پارازیت‌ها می‌شود به همین دلیل باید کار وسیعی انجام شود؛ برای انتساب یک مسأله به علتی خاص نیاز به مطالعات چندین ساله وجود دارد ضمن اینکه برای انجام این مطالعات باید شاهد و گروه کنترل هم داشته باشیم. باید در نظر داشت اثرات مضر پدیده‌های جدید منحصر به سرطان نیست و ما در مداخلات جدید باید ایمن بودن را ثابت کنیم.

حریرچی افزود: شواهد کافی یعنی تأثیر مثبت بین عامل تهدیدکننده و سرطان وجود دارد و می‌توان تأثیر عوامل مخدوش‌کننده را با اطمینان حذف کرد و باید برای اظهارنظر بتوانیم هر دو این موارد را با اطمینان اعلام کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: مثلاً آلاینده‌ها، استرس و پارازیت همگی در ایجاد سرطان مؤثر هستند اما برای اینکه اعلام کنیم هر کدام از این موارد چه میزان و چند درصد در ایجاد سرطان نقش دارند باید مطالعات وسیع و شواهد کافی انجام گیرد.

با کوچکترین تخلفات با هر نیتی حتی خیر برخورد می‌کنیم/ پرونده خون‌های آلوده مختومه است

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگاری در زمینه صحبت‌های نوبخت مبنی بر پایلوت اجرا شدن طرح تحول سلامت اظهارداشت: طرح تحول را با توجه به تجربیات و پایلوت قبلی اجرا کردیم و آن قسمت‌هایی که اجرا شد با قطعیت ادامه یافت.

وی با اشاره به اینکه کاهش قیمت نفت سبب شد که برخی از بسته‌ها را اجرا نکنیم، افزود: همه ما سربازان نظام سلامت هستیم و اینکه بگویند حریرچی چیزی گفته و بگردیم ببینیم فلانی چه جوابی می‌دهد اشتباه است چرا که برخی به دنبال درگیر شدن افراد با همدیگر هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: در حوزه بهداشت و درمان با توجه به عقب‌افتادگی ها همه انرژی‌مان را باید به سمت یکی شدن پیش ببریم.

وی در ارتباط با پرونده خون‌های آلوده که مدیرعامل سازمان انتقال خون آن را مختومه اعلام کرده و برخی می‌گویند هنوز ادامه دارد، اظهارداشت: آقای پور فتح‌الله نماینده وزارت بهداشت است و هرچه بگوید درست است.

حریرچی در ادامه با اشاره به اینکه طرح تحول یک پدیده‌ای است که حداقل 10 سال زمان نیاز دارد تا به نقطه مطلوب برسد، افزود: علی‌رغم همه مشکلات اقداماتی که لازم بوده انجام دادیم و با عهدمان با مردم پایبندیم و همچنین به مردم قول دادیم که حفاظت مالی از آنها در بیمارستان‌ها را انجام دهیم و در این زمینه عهد بسته‌ایم.

وی گفت: با کوچکترین تخلفات توسط هر کسی، در هر سطحی و با هر نیتی حتی خیر برخورد می‌کنیم و این بسته اصلی ما در طرح تحول است.

وی با اشاره به اینکه هر روز برای تعداد زیادی از افراد پرونده الکترونیک سلامت تشکیل می‌شود، گفت: این افراد مطابق سامانه سیب خدمات دریافت می‌کنند و در هر دقیقه چند ده نفر بیمار دیابتی، فشار خون و ... شناسایی و تحت درمان قرار می‌گیرند. البته کشورهایی همچون انگلیس سیستمی مشابه ما داشته و 40 سال طول کشید تا به صورت کامل انجام شود.

حریرچی گفت: ما از خودمان ادعایی نداریم ولی واقعاً کار مسئولان محلی جهادی و مصداق اقتصاد مقاومتی است. برای بسته جدید طرح تحول در سال 96 برنامه‌هایی داریم که البته اعتبارات بیمه سلامت بهتر شده و امیدواریم با حمایت‌های رئیس جمهور نیز اقدامات بیشتری انجام دهیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط با عدم توزیع شیر در مدارس کشور گفت: مصرف شیر توسط دانش‌آموزان برای سلامت آنها بسیار اهمیت دارد و ما به طور جدی پیگیر هستیم که این موضوع انجام گیرد.

نظارت بر مطب پزشکان دچار ضعف است/ نظارت بر تخلفات پزشکان منحصر به سازمان نظام پزشکی نیست

ایرج حریرچی در پاسخ به سوال فارس مبنی بر اینکه موضع شفاف وزارت بهداشت در نظارت بر تخلفات پزشکان چیست و آیا از منظر شما لازم است قوه قضائیه و یا سایر دستگاه‌ها در این زمینه ورود یابند اظهار داشت: نظارت بر تخلفات پزشکان منحصر به سازمان نظام پزشکی نیست و ما هم در وزارت بهداشت این نظارت را انجام می‌دهیم.

وی بیان کرد: وزارت بهداشت با توجه به توان خود نظارت بر خدمات بستری و موسساتی همچون بیمارستان‌،‌ درمانگاه، رادیولوژی، آزمایشگاه و .. را به صورت دوره‌ای انجام می‌دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه به غیر از مطب‌ها نظارت دوره‌ای بر سایر مراکز درمانی توسط وزارت بهداشت انجام می‌گیرد تصریح کرد: البته نظارت بر مطب‌ها مقداری ضعف دارد و نظارت نظام پزشکی لازم است تقویت یابد.

وی با اشاره به اینکه نظارت در این زمینه در سطح مطلوب نیست گفت: سازمان تعزیرات حکومتی نیز بنا به وظایف ذاتی و قانونی خود این نظارت را انجام می‌دهد.

حریرچی در ادامه در ارتباط با موضوع بیمه‌های تکمیلی گفت: در حال حاضر پوشش بیمه‌ای تکمیلی کمتر از 15 درصد مردم است و این رقم مطلوب نیست و انچه مورد درخواست ما بوده این است که بیمه تکمیلی با دریافت پیش‌پرداخت از بیمه شوندگان پوشش مردم در حوزه سلامت را افزایش دهد.

اقدامات پیشگیرانه در خصوص فروش نوزاد

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این سئوال که آیا آماری از فروش نوزادان و کودکان در دست دارید یا خیر، گفت: خوشبختانه خبری مبنی بر فروش نوزادان در بیمارستان از اساس تکذیب شد و مشخص شد که چنین چیزی نبوده است.

وی افزود: البته بنده مواردی از فروش نوزاد و کودک را شنیده‌ام اما آنچه به حوزه ما مربوط می‌شود در حال کنترل است و اقدامات پیشگیرانه وسیعی در این خصوص انجام داده‌ایم همچنین در این زمینه اورژانس اجتماعی به صورت بسیار فعال در حال رسیدگی است.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 6 دی 1395، کد مطلب: 13951006001037، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین