پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۰۲۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷
تغییرات عمده ای که در رژیم غذایی مردم جهان در سال های اخیر به چشم می خورد، نشان دهنده افزایش توجه جامعه جهانی نسبت به سلامت تغذیه است. وفور بیماری های مزمن، قلبی و عروقی در کنار بیماری های دیگری مانند سرطان از جمله دلایل عمده نگرانی های بهداشتی و پزشکی در رابطه با سلامت تغذیه بوده است، همچنین افزایش چاقی نیز یکی دیگر از علت های مهم توجه به روند تغذیه در سراسر جهان به شمار می رود.

شعار سال: شایان ذکر است آنچه در این تغییرات چشم گیر است، گرایش مصرف کنندگان به سوی مواد غذایی سالم تر و به اصطلاح رژیمی تر است، به گونه ای که امروزه مردم بسیاری از مناطق جهان نسبت به نوع تغذیه خود حساس بوده و رژیم های مختلفی را در جهت ارتقای سلامت خود در برنامه غذایی گنجانده اند.



همچنین باید گفت اهمیت دادن به نوع مواد غذایی مصرفی، در نتیجه افزایش آگاهی های بهداشتی و پزشکی مردم به وجود آمده است که از سوی ارگان های مختلف در جوامع جهانی، اشاعه پیدا می کنند.

سرمایه گذاری رژیمی بیش از 30درصد از شرکت های تولید کننده

با توجه به آگاهی های قابل توجهی که در زمینه سلامت پزشکی و شخصی در اختیار مردم جهان قرار داده شده است، گرایش به سوی مواد غذایی ارگانیک، غیر آلرژی زا و سالم از جمله مهم ترین بخش های تقاضای جهانی برای مواد غذایی بوده است، به طوری که در جامعه کنونی جهان، بسیاری از تولیدکنندگان مواد غذایی، در بخش های مختلف، سعی در ارائه تولیدات ارگانیک دارند تا از این طریق مطابق با خواسته های مصرف کنندگان خود در سطح جهان پیش بروند، به طوری که طبق آمار ارائه شده بیش از 30درصد از شرکت های تولید کننده مواد غذایی، در زمینه ارائه مواد غذایی سالم سرمایه گذاری می کنند.

رشد بیشتر در اقتصادهای نوظهور

آنچه در زمینه تولید مواد غذایی سالم چشم گیر است، روند رشدی است که در اقتصاد های نوظهور جهان به نمایش گذاشته، به طوری که کشور چین به تنهایی در سال 2011، حدود 8.5میلیارد دلار را در زمینه تولید مواد غذایی سالم و رژیمی هزینه کرده است و در همان سال، در اقتصاد نوظهور دیگری مانند برزیل، این رقم به 3میلیارد دلار رسیده بود.

آمار فوق نشان دهنده افزایش رشد تولید مواد غذایی رژیمی در مناطق در حال توسعه جهان است که می توان به عواملی مانند تغییر سبک زندگی مردم، بالا رفتن آگاهی های بهداشتی آنها، افزایش درآمد قابل تصرف خانوارها و. . . به عنوان دلایل اصلی این رشد اشاره کرد.

بازار یک تریلیون دلاری تا سال 2017

اهمیت مواد غذایی در سلامت فردی و جمعی جوامع، امری انکارناپذیر است و طبیعی است که با توجه به بالا رفتن آگاهی های مردمی جهت حفظ سلامت و بهداشت شخصی، گرایش جامعه جهانی نسبت به مصرف مواد غذایی سالم تر افزایش پیدا کند؛ در همین راستا بازار صنعت مواد غذایی، پیشرفت های قابل توجهی را در زمینه ارائه محصولات رژیمی نشان داده است و طبق پیش بینی محققان، انتظار می رود بازار این بخش از صنعت مواد غذایی تا سال 2017 به ارزشی بالغ بر یک تریلیون دلار برسد که نسبت به حجم مصرف مواد غذایی در جهان، مبلغ چشم گیری است و نشان دهنده این نکته است که آینده صنعت مواد غذایی در گرو اهمیت دادن به محصولات رژیمی، سالم و ارگانیک است.

ضمن اینکه نباید از تأثیر توصیه های پزشکی و بهداشتی نیز در این زمینه غافل شد، چراکه ذهن مصرف کنندگان جهانی مواد غذایی را نسبت به اهمیت محصولات مصرفی سالم تر و رژیمی تر آماده می کند.

رشد بازار نوشابه رژیمی

رشد روزافزون بازار مواد غذایی رژیمی و سالم را می توان در قالب مثال هایی که آمار و ارقام بیان می کنند نیز نشان داد. به عنوان مثال طبق آمار ارائه شده از سوی محققان اقتصادی، بازار نوشیدنی های سالم تا سال 2016 رشدی برابر با 7.5درصد در هر سال داشتند که نوشابه های معمولی این رشد سالانه را 6.75درصد ثبت کرده اند و با توجه به این رشد، ارزش نوشابه های سالم 400میلیارد دلار برآورد شده بود.

رشد 550میلیارد دلاری در صنعت بسته بندی مواد رژیمی

صنعت بسته بندی نیز به عنوان یکی از صنایع مهمی قلمداد می شود که در صنعت مواد غذایی اهمیت زیادی پیدا کرده است.

این صنعت نیز در رابطه با مواد غذایی سالم و معمولی آمار متفاوتی را نشان داده است، به گونه ای که ارزش صنعت بسته بندی برای مواد غذایی سالم و رژیمی در سال مذکور، 550میلیارد دلار برآورد شده بود که رقم قابل توجهی است؛ اگرچه ارزش این صنعت در بسته بندی مواد غذایی معمولی، 2400میلیارد دلار بوده است، اما مبلغی معادل 550میلیارد دلار نیز مبلغ قابل توجهی بوده و نشان دهنده تأثیری است که بازار مواد غذایی سالم در بین محصولات غذایی جهان پیدا کرده است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه اقتصادی فرصت نت، تاریخ 6 آبان 95، کد مطلب:: www.forsatnet.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
0
0
توجه به تغذیه از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری خواهد کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین