پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 30
کد خبر: ۵۱۴۹
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی گفت: در گفتمان مدرنیته باید به دنبال دانش باشند نه اینکه دانشگاه را راهی بی‌نتیجه تلقی کنند و به دنبال تعطیلی آن باشند.

شعار سال : مهدی نجف‌زاده عصر روز يكشنبه کرسی آزاداندیشی دانشجو و مدرنیته که به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهارداشت: مدرنیته متعلق به ما نیست و ما به تدریج به آن مبتلا شده‌ایم. مدرنیته مختص غرب است و به فرایندهای اجتماعی و انقلاب‌های بزرگ فکری که در یک زمان خاص در غرب رخ داده است، مربوط می‌شود .

وی افزود: البته هیچ دانشمند غربی ادعا نکرده که مدرنیته جریانی کاملا غربی است در حقیقت مدرنیته یعنی دستاوردهایی که در غرب تولید شده تنها مختص غرب نیست بلکه جریانی سیال و فراگیر است.

نجف زاده تصریح کرد: زبان فارسی پر از ابهام است و مشکل روشن فکری کشور ایران در این موضوع است که ما تنها واژه خلق می‌کنیم و تمام مباحث سر همین واژگان صورت می‌گیرد بدون هیچگونه شفافیت و پالایشی، به همین دلیل در فضای بی‌معنایی فرو رفته ایم.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی بااشاره به اینکه مدرنیته دو روی یک سکه است و نمی‌توان از آن گذشت عنوان کرد: پست‌مدرنیسم بازگشت به گذشته بوده و جریانی به شدت محافظه‌‌کارانه و ارتجاعی است به طوری که ما را از حرکت باز می‌دارد.

وی بیان کرد: واکنش ما نسبت به مدرنیته بسیار خشن است، در واقع مدرنیته پدیده‌ای بومی نیست و ما در برخی از برهه‌ها با آن برخورده کرده‌ایم بنابراین می‌توان گفت امروز آنچه که باقی مانده مدرنیته اصیل نیست. مدرنیته را کسی هدایت نمی‌کند و کسی پشت آن نیست بلکه پدیده ای سیال است که همه بشر درگیر آن هستند و در برابر آن حق انتخاب ندارند .

نجف‌زاده گفت: مدرنیته زمانی آغاز شد که بشر به محدودیت‌های خود پی برد،مدرنیته زمانی به وجود آمد که انسان به این نتیجه رسید که توانایی تسلط بر دنیا را ندارد، اما قادر به تغییر آن است.رابطه مدرنیته و دانش مانند ماهی و آب است بنابراین دانشجویان در گفتمان مدرنیته باید به دنبال دانش باشند نه اینکه دانشگاه را راهی بی‌نتیجه تلقی کنند و به دنبال تعطیلی آن باشند.

عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی افزود: آنچه در غرب رخ می‌دهد این است که همه موانع فراروی انسان برای رسیدن به زندگی از بین می‌رود. نباید اینگونه فکر کنیم که در فضای مجازی همه چیز از دست می‌رود بلکه فضای مجازی ابزاری برای افزایش لذت از زندگی است.

نجف زاده خاطرنشان کرد: این تکنولوژی خطر بزرگی برای جامعه ایرانی است، چرا که متاسفانه امروز دیدار در جامعه ضعیف شده جایی که بتوانیم گفت‌وگوی صمیمی داشته باشیم فارغ از سیاست و کار و اقتصاد وجود ندارد و تمام فضاهای گفت‌وگوی ما به سیاست و اقتصاد ختم شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ نشرخبر : 15 آذر 1394 کد مطلب : 936186 www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین