پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۰۲
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱
قزوین- شرکت‌کنندگان در نمایشگاه کشاورزی قزوین هم‌زمانی با نمایشگاه بین‌المللی ترکیه، نبود تبلیغات و کارگاه آموزشی و حضور نیافتن کارشناسان کشاورزی را از مهم‌ترین مشکلات این نمایشگاه می‌دانند.

شعارسال:  نمایشگاه‌ها محل عرضه و تبادل اطلاعات، ارتباطات و آشنایی با آخرین دستاوردهاست و درآن میتوان با استفاده از آخرین فنّاوری و پیشرفت‌ها زمینه‌ساز بسط و توسعه تجارت شد.

صنعت نمایشگاه در ایران طی دو دهه اخیر از رشد قابل‌ملاحظه‌ای برخوردار بوده است و رویکرد از برپایی نمایشگاه‌ها مکاره و عمومی به سمت نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی تغییر کرده است و این نمایشگاه‌ها می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند.

استان قزوین هم سالهاست با رویکرد به برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و عمومی در اطلاع‌رسانی و بازاریابی نقش مهمی ایفا می‌کند که در این راستا در روزهای اخیر ششمین نمایشگاه کشاورزی، نهاده‌ها، وسایل آبیاری، آب‌رسانی از ۱۴ تا ۱۷ آذرماه در قزوین برپاشده است.

در این نمایشگاه تخصصی که به مدت چهار روز با حضور بیش از ۵۰ مشارکت‌کننده از داخل و خارج از استان و نمایندگی کشورهای خارجی در فضایی به مساحت سه هزار و ۶۰۰ مترمربع برگزارشده آخرین تولیدات و دستاوردهای کشاورزی در معرض دید بهره‌برداران، کشاورزان و تولیدکنندگان قرارگرفته است.

نظر به اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و تداوم آن در گفتگو با برخی تولیدکنندگان دیدگاه شرکت‌کنندگان را در مورد این نمایشگاه جویا شدیم که توجه به آن می‌تواند در کیفی شدن این‌گونه نمایشگاه‌ها در آینده مؤثر باشد.

حسن رجبعلی از توزیع‌کنندگان نهاده‌ها و سموم کشاورزی که در نمایشگاه کشاورزی شرکت کرده استدر خصوص اهمیت برپایی نمایشگاه‌های تخصصی در بازاریابی محصول اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه در افزایش مشتری بسیار مؤثر است و می‌تواند بستر معرفی مناسب کالاها را فراهم کند.

رجبعلی بیان کرد: این نمایشگاه می‌تواند انگیزه تولیدکنندگان نهاده‌های کشاورزی را برای تداوم کار بیشتر کند و محل مناسبی برای ارائه محصولات کیفی و مدرن و جدید باشد تا بهره‌برداران با این کالاها بیشتر آشنا شوند.

*حضور تولیدکنندگان قوی در نمایشگاه‌ها ضروری است

مشاور فنی کشاورزی تصریح کرد: در نمایشگاه امسال به نظر می‌رسد که تولیدکنندگان قوی حضور ندارند و اگر شاهد مشارکت‌کنندگان ضعیف و ناتوان باشیم نمی‌توان به نتایج پرباری امیدوار بود.

رجبعلی یادآور شد: مجریان نمایشگاه باید در خصوص زمان برگزاری دقت بیشتری می‌کردند زیرا دقیقاً در همین ایام شاهد برپایی بزرگ‌ترین نمایشگاه کشاورزی در کشور ترکیه هستیم که بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی و خارجی در آن شرکت کرده‌اند و از این نمایشگاه بازمانده‌اند.

وی اظهار داشت: اطلاع‌رسانی نمایشگاه نیز اصلاً مناسب نیست و مخاطبان کمی از زمان برگزاری آگاه شده‌اند که باید در این زمینه مجریان برپایی به آگاه‌سازی عمومی توجه بیشتری کنند.

علیرضا خاقانی واردکننده کودهای ارگانیک آلی گفت: نمایشگاه فرصت بسیار خوبی است تا بتوانیم کشاورزان را با آخرین محصولات کشاورزی و نهاده‌ها آشنا کنیم تا به سمت استفاده از این تجهیزات بروند.

وی بیان کرد: نمایشگاه قزوین از کیفیت خوبی برخوردار است و تداوم آن را مناسب می‌دانیم اما رغبت برای حضور بسیاری از تولیدکنندگان برای مشارکت کم است که باید علت‌یابی کرده و زمینه حضور بیشتری را فراهم کنیم.

هزینه شرکت در نمایشگاه کاهش یابد

خاقانی اظهار داشت: هزینه شرکت در نمایشگاه کمی بالاست و باید قیمت‌ها متعادل شود تا بتوانیم به‌طور مستمر در این نمایشگاه‌ها شرکت کنیم و فعالیت‌ها رونق گیرد.

وی اضافه کرد: حتی نمایشگاه‌های خارجی این هزینه‌ها را دریافت نمی‌کنند و نیازمند بازنگری در هزینه‌های غرفه‌ها هستیم.

مسئول شرکت گیاه گستر دشت قزوین یادآور شد: نمایشگاه‌های تخصصی موجب می‌شود بتوانیم محصولات جدید را به کشاورزان و بهره‌برداران عرضه کنیم و باید این حرکت اقتصادی تداوم یابد.

اقانی در مورد مکان نمایشگاه و امکانات آن گفت: محل نمایشگاه قزوین بسیار خوب است و به نظر می‌رسد مکان بهتری نیست اما در ترکیب‌بندی غرفه‌ها و طراحی و جانمایی می‌توان بهتر عمل کرد تا فضای مطلوب‌تری ایجاد شود.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد در سال گذشته تعداد شرکت‌های بیشتری شرکت کردند و در این دوره افراد شاخص نیامده‌اند که ضعف عمده‌ای تلقی می‌شود.

*اطلاع‌رسانی و تبلیغات نمایشگاه مناسب نیست

محمد درخشان نماینده محصولات تراکتورسازی در استان قزوین که تولیدکننده نهاده‌های کشاورزی است هم ضمن استقبال از برپایی نمایشگاه تخصصی کشاورزی اظهار داشت: ۴۵ سال در تولید نهاده و سم‌پاش فعالیت می‌کنم و همیشه در نمایشگاه شرکت کرده‌ام و به آن اعتقاددارم که می‌تواند در بازاریابی کمک کند.

درخشان اظهار داشت: خوشبختانه در کشورمان در تولید نهاده به‌ویژه سم‌پاش از فنّاوری روز برخورداریم و محصولات ما قابل‌رقابت با تولیدات خارجی است و این روند با حمایت دولت می‌تواند تقویت شود.

این تولیدکننده سم‌پاش اظهار داشت: نمایشگاه بهترین مکان برای ارائه فنّاوری‌های جدید به کشاورزان است و می‌تواند مکانی برای آموزش هم تلقی شود که باید از آن استفاده کرد.

وی در خصوص مشکلات نمایشگاه بیان کرد: متأسفانه با همه زحماتی که صورت گرفته تعداد بازدیدکننده‌ها بسیار کم است و به نظر می‌رسد مسئولان و مجریان نمایشگاه به تبلیغات و اطلاع‌رسانی باور ندارند و به همین دلیل افراد کمی برای بازدید آمده‌اند که برای ما نگران‌کننده است.

درخشان گفت: باید با هزینه زیادی که در این نمایشگاه شده بازخورد مناسبی داشته باشیم و اگر کسی نیاید هم تولیدکنندگانی که شرکت کرده‌اند ضرر می‌کنند و برای دوره‌های بعدی اشتیاق نخواهند داشت.

وی یادآور شد: باید هم اطلاع‌رسانی شود و هم تبلیغات رسانه‌ای داشته باشند و هم سرویس‌هایی برای انتقال کشاورزان به محل نمایشگاه پیش‌بینی شود تا شاهد حضور بیشتر مردم و کشاورزان باشیم و بتوانیم دستاوردها و تولیدات خود را به بهره‌برداران معرفی و زمینه آشنایی و استفاده از کالاهای جدید را که می‌تواند به کاهش هزینه‌ها کمک کند را فراهم کنیم.

درخشان اظهار داشت: زمان نمایشگاه به نظر من چون بعد از برداشت محصول است مناسب است و کشاورزان می‌توانند از آن بازدید کنند و مکان هم قابل‌قبول است البته اگر برخی خدمات و امکانات آن بیشتر شود بهتر خواهد شد.

*کارشناسان کشاورزی در نمایشگاه شرکت کنند

این تولیدکننده دستگاه‌های سم‌پاشی پیشنهاد خوبی داد و گفت: از کارشناسان کشاورزی انتظار داریم حتماً در این نمایشگاه‌ها شرکت کنند و ابتدا خودشان با این محصولات جدید آشنا شوند و سپس بتوانند آن را به کشاورزان توضیح داده و آن‌ها را راغب کنند تا مورداستفاده قرار دهند.

وی بیان کرد: در این نمایشگاه کمتر کارشناسی را برای بازدید مشاهده کردیم که باید مسئولان جهاد کشاورزی در این زمینه پیگیر باشند و برای نمایشگاه‌های بعدی این اشکال ر ا برطرف کنند.

*برپایی کارگاه‌های آموزشی در زمان برپایی نمایشگاه

درخشان همچنین گفت: پیشنهاد می‌شود در زمان برپایی نمایشگاه کارگاه‌های تخصصی و آموزشی برای کشاورزان و غرفه داران برگزار شود که می‌تواند مفید باشد.

*ابراهیمی پاک: زمان نمایشگاه کشاورزی تغییر می‌کند

نیاز علی ابراهیمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در پاسخ به انتقادات مطرح‌شده در خصوص برپایی نمایشگاه کشاورزیگفت: در خصوص زمان نمایشگاه ما هم قبول داریم که فصل زمستان مناسب نیست و این موضوع به مسئولان نمایشگاه اعلام‌شده اما گویا تقویم نمایشگاهی در تهران بسته می‌شود و تغییر در آن سخت است.

وی افزود: بهترین زمان برای نمایشگاه کشاورزی در فروردین و اردیبهشت و قبل از آن از فعالیت کشاورزان است که امیدواریم با پیگیری‌های انجام‌شده در سال آینده این مشکل برطرف شود.

ابراهیمی پاک در مورد حضور کارشناسان و برگزاری کارگاه آموزشی اظهار داشت: در اولین روز نمایشگاه کارگاه آب را برگزار کردیم و شب گذشته هم با چند دستگاه مینی‌بوس ده‌ها کارشناس برای بازدید به نمایشگاه منتقل شدند و کاهش بازدیدکننده به دلیل سرمای هواست.

*نیک فطرت: نیازهای تجهیزاتی نمایشگاه را تأمین می‌کنیم

هادی نیک فطرت مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان قزوین هماظهار داشت: در خصوص هم‌زمانی نمایشگاه قزوین با ترکیه این تقویم در ابتدای سال بسته می‌شود اما با انتقادی که تولیدکنندگان داشته‌اند از سال آینده تلاش می‌کنیم نمایشگاه کشاورزی به نیمه اول سال منتقل شود.

وی در مورد تبلیغات و اطلاع‌رسانی هم گفت: متولی اصلی برپایی این نمایشگاه مجری بخش خصوصی است که قبول داریم در این بخش کمی کوتاهی شده و تبلیغات لازم صورت نگرفته و ازاین‌پس در مفاد قرارداد مجریان را ملزم خواهیم کرد تا در حد لازم اطلاع‌رسانی را انجام دهند.

نیک فطرت بیان کرد: البته در نمایشگاه‌هایی که خود نمایشگاه بین‌المللی مجری است در حدکافی تبلیغات شهری انجام می‌شود.

وی در مورد کاهش تعداد بازدیدکنندگان هم گفت: برای اطلاع‌رسانی و تدارک بازدید از نمایشگاه نامه‌های مکتوب به بخشداران و فرمانداران ارسال‌شده و همه در جریان آن هستند و قرار بود برای حضور کشاورزان برنامه‌ریزی کنند اما سرما مانع از کار شد.

نیک فطرت یادآور شد: برای انتقال بازدیدکنندگان سرویس حتی از شهرستان‌ها پیش‌بینی‌شده بود اما بارش شدید برف و مسدود شدن مسیرهای منتهی به تاکستان، بویین‌زهرا و کرج موجب شد نتوانیم همه علاقه‌مندان را میزبانی کنیم.

وی ضمن مناسب دانستن هزینه غرفه ها گفت: قیمت های استان حتی در مقایسه با سیار استانهای دیگر منطقی و. متعادل است و در مقایسه با خارج از کشور تا ۵۰ درصد کمتر است و در خصوص تأمین امکانات بیشتر ازجمله سکو برای استقرار نهاده‌های کشاورزی و ماشین‌آلات سنگین هم قول می دهیم این کار برای نمایشگاه‌های بعدی تأمین شود.

*کیفیت نمایشگاه‌های تخصصی بیشتر می‌شود

ششمین نمایشگاه کشاورزی، نهاده‌ها، آبیاری، آب‌رسانی در قزوین به مدت چهار روز با حضور بیش از ۵۰ مشارکت‌کننده از داخل و خارج از استان و نمایندگی کشورهای خارجی در فضایی به مساحت سه هزار و ۶۰۰ مترمربع برگزارشده است و امروز به پایان می‌رسد.

مشارکت‌کنندگان از استان‌های تهران، اصفهان، زنجان، قزوین، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، همدان و مرکزی در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند.

به نظر می‌رسد نمایشگاه‌های تخصصی می‌تواند در صورت برنامه‌ریزی مناسب و بازنگری مجریان در نحوه برگزاری و اطلاع‌رسانی گسترده‌تر از طریق رسانه‌های گروهی و صداوسیما، تشکیل کارگاه‌های آموزشی، دعوت از کارشناسان، پیش‌بینی سرویس ایاب و ذهاب برای انتقال بازدیدکنندگان و تأمین امکانات اولیه مناسب برای غرفه داران و غرفه آرایی مناسب‌تر و تعدیل قیمت‌ها به‌عنوان حرکتی اقتصادی و فرهنگی مستمر زمینه عرضه کالاها و دستاوردها و معرفی مناسب تجهیزات و محصولات به علاقه‌مندان و ارتقاء بینش برای استفاده از نهاده‌ها و یافته‌های علمی را برای بهره‌برداران فراهم کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار خبر 17 آذر 1394، کدمطلب: 2994006، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین