پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۴۵۳
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷
با استان شدن قزوین بدون آنکه تغییرات جدی در تشکیلات اداری و اعتباری ایجاد شود فقط تابلوهای ادارات شهرستان بسرعت تغییر یافت و امروز قزوین همچنان در آخرین ردیف بودجه های استانی است.

شعار سال: شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین مسائل در هر استانی بودجه و اعتبارات آن است و به دلیل اینکه از زمان استان شدن قزوین، ظرف بودجه آن متناسب با نیازهای آن نبود و در راه اندازی استان نیز به دلیل حوادث پیش آمده آن طور که شایسته بود ادارات کل چه به لحاظ منابع انسانی و تجهیزات و چه منابع مالی، از آنچه شایسته بود برخوردار نشدند، تنها تابلوهای ادارات شهرستان به سرعت به نام استان تغییر یافت، بدون آنکه تغییرات جدی در چارت تشکیلاتی و بودجه و اعتبارات حاصل شود؛ در نهایت قزوین همچنان در ردیف آخرین استانهااز نظر بودجه در کشور است.

*اختلاف ۱۶ پله‌ای بودجه و درآمد استان

نماینده مردم بویین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی می گوید: از مجموع درآمدهای استانها برای کشور درآمد قزوین ۱.۷درصد و در رتبه سیزدهم است که ۴۲۷ میلیارد تومان سهم استان است.

روح الله بابایی صالح افزود: رتبه قزوین در تخصیص ۲۹ از ۳۱ استان است و هر فرد قزوینی برای کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان درآمد دارد اما در تخصیص بودجه برای هر قزوینی ۳۳۵ هزار تومان تعیین شده که این موضوع قابل تامل است.

وی ادامه داد: امید است با توجه به ظرفیت ها و توان مسئولان بتوان سهم بیشتری از بودجه های عمرانی کشور داشته باشیم.

نماینده مردم بویین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مهمترین مانع افزایش بودجه، عدم تخصیص است؛ به طوری که رقمی اختصاص می یابد اما به علت واریز نشدن، جابجایی و نظایر آن، این اتفاق رخ نمی دهد.

*بودجه قزوین یک‌سوم مالیات است

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: وضعیت بودجه استان از زمان استان شدن قزوین بودجه مورد انتظار نبود چرا که بودجه کافی از ابتدا برای استان پیش بینی نشده بود.

داود محمدی افزود: در پنج سال گذشته تلاش کردیم این وضعیت ارتقا یابد که در این راستا باید شاخص های تخصیص بودجه در استان تعریف شود و استان قزوین با توجه به شرایط خاص آن باید با نگاه ویژه ای مورد توجه قرار می گرفت.

وی ادامه داد: از همین رو جلسات متعددی با مسئولان ارشد کشوری برگزار و دستورات ویژه اخذ شد چنانکه به بودجه ۵۰۰ میلیارد تومانی دست یافتیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین یادآورشد: باید درآمد و هزینه بودجه در تراز با یکدیگر باشد و از آنجا که دیگر استانها پیگیر افزایش بودجه هستند، افزایش بودجه دشوار است با این حال تلاش شد با تذکر در صحن علنی، نطق‌ها و مذاکرات با مسئولان ذی ربط وضعیت بودجه ارتقا یابد.

محمدی بیان کرد: قزوین یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت و فقط یک سوم آن را دریافت می کند از این رو با پیگیری های صورت گرفته ۱۵۰ میلیارد تومان از رقم مالیات کاهش یافت.

وی اضافه کرد: بودجه تابع درآمد و هزینه است و اگر به هر علتی درآمدها محقق نشود، تخصیص رقم بودجه کاهش می یابد؛ اما گاهی هم با بروز مسائلی مانند گرد و غبار خوزستان یاسیل آذربایجان ممکن است بودجه جابه‌جا شود و به موضوع قبلی اختصاص نیابد.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین خاطرنشان کرد:دراستان قزوین موضوع آب و احداث بیمارستان برای جایگزینی با بیمارستان های فرسوده کنونی و اضافه شدن تخت های بیمارستانی از اولویت های مهم بشمار می رود.

محمدی بیان کرد: بودجه دولتی فقط یکی از منابع موجود است و در این راستا باید به منابع موجود در بخش خصوصی نیز توجه و از ظرفیت آن استفاده کرد.

*رتبه نخست قزوین در جذب اعتبارات

رئیس سازمان برنامه‌ریزی و بودجه استان قزوین گفت: نخستین سال استان شدن قزوین در سال ۷۷ در مجموع بودجه استان ۲۸ میلیارد تومان بود حال آنکه همان سال استانهای همتراز، دو برابر قزوین بودجه داشتند.

ابوالفضل یاری افزود: امسال رتبه نخست رشد اعتبارات را کسب کردیم و اگر تا سه سال همین رشد را ادامه دهیم، ارتقای چشمگیری داشته ایم.

وی ادامه داد: در بحث اعتبارات عمرانی با توجه به اینکه اعتبارات عمرانی استانها درمجموع ۱۲ درصد اعتبارات کشور است، پیش بینی می شود در سال جاری نزدیک ۴۵۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی داشته باشیم.

رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه استان قزوین بیان کرد: در سفر هیئت دولت رشد اعتبارات استان از مطالبات اصلی مسئولان قزوین بود.

یاری با بیان اینکه همواره از زمان برنامه ریزی، رقمی برای تخصیص نیافتن پیش‌بینی می‌شود، تصریح کرد: اولویت های استان متناسب با وضعیت موجود مشخص شده است وزمانی که بنابه شرایط، امکان تخصیص بودجه وجود نداشته باشد، به ترتیب اولویت بودجه و اعتبارات تخصیص می یابد.

وی خاطرنشان کرد: تخصیص اعتبارات ملی امسال حدود ۷۵ درصد بود که عدد صرف استانی مبنای توسعه استان قرار نمی گیرد بلکه تمام منابع مورد توجه است.

رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه استان قزوین بیان کرد: انتقال آب از سد طالقان به عنوان یکی از اولویت های استان که در سفر هیئت دولت به قزوین به تصویب رسید، با اعتبارات دولتی قابل اجرا نبود لذا با بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی اجرا می شود.

یاری اضافه کرد: طرح احیا و توسعه دشت قزوین به عنوان تنها دشت کشور دارای ردیف اعتباری است و تمام اعتبارات آن در سال گذشته تخصیص یافت.

*پایه بودجه قزوین از ابتدا ضعیف بود

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه سال ۹۶ دارای چند ویژگی منحصر به فرد بود که مزایای آن شامل حال استان قزوین هم می‌شد؛ از جمله اینکه آخرین بودجه مصوب دولت یازدهم و نخستین بودجه مجلس دهم بود.

سیده حمیده زرآبادی افزود: منابع حاصل از فروش نفت رشد چشمگیری داشت که موجب ایجاد درآمد می‌شد و ۳ هزار میلیارد تومان هم برای نخستین بار در حوزه آموزش و پرورش تصویب شد.

وی ادامه داد: لایحه پیشنهادی دولت سهم صندوق توسعه ملی را ۲۰ درصد پیش بینی کرده بود که پس اندازی برای نسل های آینده است و از همین رو مجلس آن را به همان ۳۰ درصد پیشین بازگرداند.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پایه بودجه استان قزوین از ابتدا ضعیف بود و در این مدت با تلاش های صورت گرفته افزایش یافت.

زرآبادی با بیان اینکه قزوین از ثروتمندترین استانهای کشور است، تصریح کرد:در سند توسعه استان اولویت ها و مسیر حرکت مشخص شده است که باید طبق این چشم انداز حرکت کنیم و در زمینه جذب سرمایه‌گذار نمایندگان می توانند این مسیر را تسهیل کنند.

هرچند مسئولان استان از جمله استاندار، رئیس سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان تلاش زیادی برای ارتقاء جایگاه بودجه ای استان انجام داده اند اما مشکلات همچنان باقیست و افزایش اعتبارات و بودجه سالانه استان همچنان با کندی پیش می رود.

امید است با کمک مسئولان ارشد کشور و توجه به توانمندی های استان قزوین در سال جاری شاهد تغییرات اساسی در اصلاح وضعیت بودجه ای استان صورت گرفته و توسعه و پیشرفت استان شتاب گیرد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 28 فروردین 1396، کد مطلب: 3954854 : www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین