پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۲۸۰۳
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
مشکل گرد و غبار چند سالی است که به یکی از معضلات زیست محیطی کشور تبدیل شده، به‌طوری که تا چندی‌پیش از کشورهای همسایه بخصوص عراق به‌عنوان کانون این پدیده شوم نام برده می‌شد، اما حالا با تغییر اقلیم برخی از نقاط کشور و بیابانی شدن این مناطق، این کانون‌ها منبع داخلی نیز پیدا کرده و کارشناسان اعلام کرده‌اند که 20 درصد گرد و غبار منبع داخلی دارد.
شعارسال: مشکل گرد و غبار چند سالی است که به یکی از معضلات زیست محیطی کشور تبدیل شده، به‌طوری که تا چندی‌پیش از کشورهای همسایه بخصوص عراق به‌عنوان کانون این پدیده شوم نام برده می‌شد، اما حالا با تغییر اقلیم برخی از نقاط کشور و بیابانی شدن این مناطق، این کانون‌ها منبع داخلی نیز پیدا کرده و کارشناسان اعلام کرده‌اند که 20 درصد گرد و غبار منبع داخلی دارد. این در حالی است که «پرویز گرشاسبی» معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در گزارشی که در تاریخ 18 تیر ماه امسال در روزنامه ایران به چاپ رسید، از 180 هزارهکتار از دشت قزوین به‌عنوان کانون گرد و غبار به سمت تهران یاد کرد، اما برخی از مسئولان استان قزوین در این خصوص نظرات متفاوتی دارند.

* اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب

«حمید پویا» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین در خصوص این مطلب که عنوان شده، «از دلایل بیابانی شدن دشت قزوین نبود مدیریت آب است»، گفت: به هر حال یک تغییر اقلیم جهانی وجود دارد و ما باید از منابع طبیعی بیشترمراقبت کنیم و هر اقدامی می‌خواهیم انجام دهیم، باید ارزیابی‌های محیطی را هم در نظر بگیریم.

پویا افزود: در چند سال اخیر (از مهر 93 تاکنون) با اجرای طرح تعادل‌بخشی منابع آب به موفقیت‌هایی دست پیدا کرده‌ایم که مدیریت آب در بخش چاه‌های غیرمجاز از جمله آنهاست، به طوری که 2 هزار و 357 حلقه چاه آب را مدیریت کردیم و در این میان یکهزار و 702 حلقه چاه را با نظر کارشناسی، حمایت دستگاه قضایی و نیروی انتظامی پلمب کردیم.

این مسئول با اشاره به اینکه از اضافه برداشت 234 حلقه چاه با کنتورگذاری جلوگیری کردیم، گفت: همچنین آیین نامه مصرف بهینه آب کشاورزی برای کسانی که سامانه‌های مدرن آبیاری را پیاده کرده و از 421 حلقه چاه استفاده می‌کردند، اجرا کردیم. همه این اقدامات باعث شد در مصرف 314 میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی شود و افت آب‌های زیرزمینی را از 68.1 سانتیمتر به 90 سانتیمتر کاهش دهیم و این یک موفقیت بزرگ سازمان آب منطقه‌ای است. وی تأکید کرد: به جرأت می‌گویم شرایط دشت قزوین از نظر سرسبزی حتی نسبت به گذشته بهتر هم شده و سهم آب خود را از سد طالقان با یکهزار و 200 کیلومتر کانال ساخته شده برای 60 هزار هکتار اراضی کسب می‌کند. درباره رودخانه‌ها نیز شرایط اقلیمی در همه جای کشور تغییر کرده، ضمن اینکه از بالادست رودخانه‌ها که در حوزه استان‌های دیگر است مصرف بیشتری صورت می‌گیرد. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین با بیان اینکه این موضوع را ما در استان کنترل کرده‌ایم و نامه‌نگاری با همکاران‌مان در استان‌های دیگر هم داشته‌ایم که جلوی این اقدامات در حوزه آنها نیز گرفته شود تا حقابه‌ها حفظ و جاری شود، گفت: البته بخشی از دشت قزوین به نام «الله آباد» این شرایط را ندارد و به دلیل زهکشی غیرکارشناسی و چرای بی‌رویه شتر سطح پوشش گیاهی این منطقه تا حدی از بین رفته، اما این منطقه به تنهایی نمی‌تواند تهدیدی برای تهران و کانون مهمی برای گرد و غبار باشد.

* دشت قزوین، تهدیدی برای پایتخت نیست

«علی اکبر اسداللهی» مدیرکل منابع طبیعی استان قزوین نیز در این باره با بیان اینکه دشت قزوین هم‌اکنون تهدیدی برای پایتخت نیست، اظهار داشت: در سال‌های گذشته برخی عوامل طبیعی و غیرطبیعی از جمله برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی، خشکسالی و چرای بی‌رویه دام سنگین (شتر) در از بین رفتن بخشی از پوشش گیاهی منطقه تأثیرگذاشته بود که با اقداماتی که در3سال گذشته صورت گرفته و بودجه‌ای که دولت به این امر اختصاص داد، پوشش گیاهی این منطقه در حال برگشت است. اسداللهی با بیان اینکه دشت قزوین نیازمند یک مدیریت یکپارچه است تا به بیابان تبدیل نشود، افزود: مدیریت منابع آب توسط سازمان آب منطقه‌ای، تغییر الگوی کشت توسط جهاد کشاورزی و تقویت پوشش گیاهی توسط سازمان محیط زیست سه ضلع این مدیریت هستند و با اقداماتی که توسط این 3 نهاد صورت گرفته دشت قزوین شرایط گذشته خود را حفظ خواهد کرد و با این شرایط کانونی برای گرد و غبار نخواهد بود.

* حدود 100 هزار هکتار از دشت جنوبی قزوین تبدیل به بیابان شده

«سیاوش شمسی پور» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین هم گفت: همان‌طور که کارشناسان اعلام کرده‌اند، 80 درصد کانون‌های گرد و غبار منشأ خارجی دارد با این حال نباید از منابع داخلی غافل شد. حدود 100 هزار هکتار از دشت جنوبی قزوین تبدیل به بیابان شده و کانون گرد و غبار هم می‌تواند باشد، به طوری که شهرهای قزوین و آبیک را تحت تأثیر قرار داده و از مشکلات استانی محسوب می‌شود. این مسئول تصریح کرد: چند عامل در از بین رفتن پوشش گیاهی این منطقه تأثیرگذار بوده، اما با توجه به رویکردی که دولت نسبت به مهار بیابانزایی داشت، اقداماتی از سوی سازمان‌های مسئول در این ارتباط انجام شده تا جلوی آن گرفته شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 19 ، تاریخ انتشار: 7 مرداد 1396، شماره: 6554 .

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین