پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۶۳
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷
رییس پژوهشکده انستیتوپاستور شمال کشور گفت: طرح بررسی رابطه آلاینده‌های غذایی و باقیمانده سموم کشاورزی با ایجاد سرطان به دلیل عدم اختصاص بودجه، اجرایی نشده است.

شعارسال: محسن آسوری در نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش با اشاره به این که موسسه انستیتوپاستور شمال کشور از 21 سال پیش به همت خیرین و با کمک دولت راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: هدف این مجموعه ارائه خدمات انستیتوپاستور در پنج استان شمالی کشور است.

وی با اشاره به این که انستیتوپاستور شمال کشور با رعایت برنامه‌های کلان کشور و اهداف شبکه پاستورهای دنیا در ذیل آن اهداف، برنامه‌ریزی خاصی برای کارکرد پنج ساله و یک ساله در قالب برنامه جامع عملیاتی صورت داده است، اظهار کرد: تجمیع منابع برای همه از شعارهای این مجموعه است و مدل مدیریتی شبکه‌ای و مجازی با تاکید بر استفاده از کمک بخش خصوصی در این مجموعه اجرایی می‌شود.

آسوری با تاکید بر این‌که به جای خرید تجهیزاتی که هزینه برای دستگاه‌ها دارد باید از همه امکانات استفاده کنیم، افزود: انستیتوپاستور شمال در شش محور فعالیت می‌کند و طرح‌های تحقیقاتی در قالب پایان‌نامه‌های دانشجویی داخل و خارج استان در این مجموعه انجام شده و با مراکز علمی خارج از کشور نیز طرح‌هایی آغاز شده است.

وی با اعلام اینکه محور فعالیت‌های پژوهشی تحقیقات بر روی بیماری‌های عفونی شایع، گیاهان دارویی و تب شالیزاری است، یادآور شد: امکانات کشت سلولی در انستیتو پاستور شمال فراهم است و این امکانات بستر مناسبی برای همه محققان کشور جهت تحقیق به شمار می‌رود.

آسوری گفت: مذاکراتی با دانشکده‌های طب سنتی آغاز شده تا با اساتید مربوطه مطالعه گیاهان دارویی در آمل گسترش یابد.

وی با اعلام اینکه بررسی‌ مدل‌های مختلف سرطان در آمل به صورت ویژه مطرح شده است، افزود: داروهای سرطان باید در شرایط نزدیک بدنی انسان تست شود که یکی از مدل‌ها استفاده از موش‌های تراریخته است.

آسوری با بیان این‌که موش‌های برهنه (Nude mice) بسیار ارزشمند در مطالعه سرطان و بیمار‌ی‌های ایمنی در این مجموعه تولید می‌شود، یادآور شد: سال گذشته سه رده موش تولید شد که تولید این موش‌ها را در سال جاری به 10 رده مختلف رساندیم و امکان رساندن به رده‌های مختلف را داریم؛ اما تولید این موش‌ها به صورت سفارش پروژه انجام می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در ماه‌های اخیر وزارت علوم شش مرکز علمی کشور در حوزه موش‌های تراریخته را راه‌اندازی کرده و آمل نیز عضو کمیته موش‌های تراریخته وزارت علوم شده است، عنوان کرد: در این زمینه به دنبال کسب بودجه برای ارتقای تحقیقات هستیم.

رییس انستیتوپاستور شمال کشور با بیان اینکه درباره بیماری سل و با توجه به اهمیت آن که همچنان قربانی می‌گیرد، طرح مشترکی در این زمینه با افتتاح آزمایشگاه پژوهشی سل در آمل اجرا شد، گفت: طرحی نیز با همکاری تامین اجتماعی درباره مطالعه پوکی استخوان با توجه به اهمیت آن در حال انجام است.

وی یادآور شد: درباره سرطان‌های گوارشی و پستان نیز با دانشگاه کینگستون انگلیس در حال انجام طرح‌های مطالعاتی هستیم و به زودی به کشورهای مطالعه کننده در این زمینه ملحق می‌شویم.

آسوری با اشاره به اینکه طرح بررسی رابطه آلاینده‌های غذایی و باقیمانده سموم با ایجاد سرطان به دلیل نبودن بودجه اجرایی نشده است، گفت: این طرح مطالعه آینده نگر است که طی پنج تا ده سال صورت می‌گیرد؛ زیرا پنج محصول برنج، مرغ، ماهی، مرکبات و سبزیجات در معرض خطر سموم هستند، البته نمی‌گویم این محصولات آلوده هستند ولی باید بررسی شوند.

وی با اعلام اینکه سرطان در مازندران در حال افزایش است و شاید یکی از علل آن افزایش سموم و باقیمانده سموم در موادغذایی باشد که نیاز به مطالعه دارد، عنوان کرد: با همکاری انجمن خیرین سرطانی آرین آمل و انجمن حمایت از پژوهش و فناوری در پژوهشکده انستیتوپاستور شمال کشور و مرکز بیماری‌های گوارشی بیمارستان 17 شهریور با شعار «تجمیع منابع برای همه با زیرساخت‌ها» تحقیقات بیشتری در زمینه سرطان صورت می‌گیرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار خبر 25 آذر 1394، کدمطلب: 94092514673، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین