پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۲۰۲۱
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸
پیشینه افتتاح اولین موزه در شهر گرگان مربوط به سال 1343 است که تعدادی از آثار تاریخی در بنای کاخ سلطنتی گرگان به نمایش درآمد. اما پیشینه موزه گرگان در مکان فعلی به سال 1355 باز می گردد که به عنوان موزه سنگ قبر افتتاح شد

شعار سال: معرفی کوتاه موزه های استان گلستان

موزه گرگان:

پیشینه افتتاح اولین موزه در شهر گرگان مربوط به سال 1343 است که تعدادی از آثار تاریخی در بنای کاخ سلطنتی گرگان به نمایش درآمد. اما پیشینه موزه گرگان در مکان فعلی به سال 1355 باز می گردد که به عنوان موزه سنگ قبر افتتاح شد و در بهمن ماه سال 1367 با افزودن اشیاء باستان شناسی به صورت «موزه باستان شناسی» در آمد. در این موزه تاریخ و تمدن مردم دشت گرگان از هزاران سال پیش تا کنون در معرض بازدید علاقه مندان قرار گرفته است.

ساعات بازدید: شش ماهه اول سال از ساعت 16:30- 8 و شش ماهه دوم سال از ساعت 18 - 8

نشانی: گرگان، خیابان شهداء، جنب امامزاده عبدالله



کاخ موزه گرگان:

این موزه در بنایی تاریخی مربوط به دوره پهلوی اول در محیطی سرسبز واقع در مرکز شهر گرگان قرار دارد. دو بخش اصلی موزه شامل بخش معرفی مشاهیر استان گلستان و بخش اشیاء سلطنتی می باشد. تندیس علما، دانشمندان و فرهیختگان ناحیه گرگان قديم و استراباد و اشـیای سلطـنتی مربوط به مبلمان کاخ به نمايش در آمده است. در بخش دیگر موزه، فضایی تحت عنوان نمایشگاه موقت قراردارد که به نمایش موضوعات مختلف تاریخی و هنری خواهد پرداخت.

ساعات بازدید: شش ماهه اول سال از ساعت 16:30- 8 و شش ماهه دوم سال از ساعت 18 - 8

نشانی: گرگان، خیابان پاسداران، محوطه پارک شهر

تلفن: 2264500- 0171


موزه صنایع دستی گرگان:

موزه صنایع دستی گرگان به عنوان اولین موزه صنایع دستی استان گلستان، در خانه امیرلطیفی و در مرکز شهر گرگان (در بافت تاریخی این شهر در محله نعلبندان) قرار دارد. بنای موزه نیز متعلق به اواخر دوره قاجار، با حیاط مركزي که دور تا دور آن اتاق های زیبایی است. بخش های مهم این موزه شامل اتاق های کرسی خانه، صنایع دستی روستاهای زیارت و شاهکوه، رامیان و علی آباد کتول و ترکمن و قزاق است. از دیگر بخش های به نمایش درآمده در موزه کارگاه های مسگری و آهنگری، بافندگی(نمد مالی، قالی بافی، جاجیم بافی، حلاجی، پنبه زنی و نخ ریسی)، خراطی و حصیربافی است.

ساعات بازدید: شش ماهه اول سال از ساعت 16:30- 8 و شش ماهه دوم سال از ساعت 18 - 8

نشانی: گرگان، خیابان شهداء، کوچه لاله سوم، جنب پارکینگ طبقاتی

تلفن: 2226950- 0171


موزه گمیشان:

موزه مردم شناسی گمیشان در ساختمانی تاریخی معروف به گوکلانی مربوط به دوره پهلوی اول و در میان بافت سنتی و زیبای شهر گمیشان نگاه هر بیننده ای را به خود جلب می نماید. اغلب مردم ساکن در شهرستان گمیشان ترکمن می باشند و دارای هنرهای سنتی و صنایع دستی و آداب و رسوم و آیین ها و مشاغل بومی خاص خود هستند. از بخش های مختلف موزه می توان به بخش معرفی یک خانواده ترکمن، بخش بافندگی همچون قالی بافی، نمد مالی و گلیم بافی، بخش سوزندوزی، ساخت زیورآلات سنتی و حصیر بافی و بخش معرفی مشاغل بومی و آیین های سنتی اشاره نمود. بخش دیگر موزه، کارگاه های آموزشی است که با هدف حفظ و احیای صنایع دستی مردم ترکمن فعال است.

ساعات بازدید: شش ماهه اول سال از ساعت 16:30- 8 و شش ماهه دوم سال از ساعت 18 - 8

نشانی: گمیشان، خیابان امام خمینی، خیابان عبدی جان آخوند.

تلفن: 4625158 0173


موزه مردم شناسی علی آباد کتول:

این موزه با هدف معرفی یکی از اقوام مهم ساکن در استان گلستان معروف به کتول که بخش اعظمی از آنها در شهرستان علی آباد کتول ساکن هستند، راه اندازی شده است. مردم این منطقه دارای فرهنگ، آداب و رسوم، اعتقادات، باورها و گویش های متنوع و مخصوص به خود هستند. از بخش ها مهم موزه می توان به بخش عاروس یاری، بخش دوخت پوشاک محلی، بخش نمد مالی و بخش موسیقی کتولی اشاره نمود که در معرض بازدید عموم مردم قرار دارد.

ساعات بازدید: شش ماهه اول سال از ساعت 16:30- 8 و شش ماهه دوم سال از ساعت 18 - 8

نشانی: علی آباد کتول، بلوار امام رضا، روبروی هتل کانیار

تلفن: 6232353 0173

موزه تاریخ طبیعی علی آباد کتول:

این موزه در گروه موزه های تاریخ طبیعی است که در ساختمانی مربوط به دوره معاصر و در میان جنگلی انبوه از درختان واقع شده است. تنوع جغرافیایی استان گلستان از دشت و صحرا گرفته تا نقاط جنگلی و کوهستانی، سبب شده است تا بتوان به کمک این موزه، گوشه ای هرچند کوچک از ظرفیت های میراث طبیعی استان را به نمایش درآورد. معرفی زیستگاه های آبی، خشکی، تالابی، کوهستانی و استپی و غرفه های تاکسیدرمی شده پستانداران، حشرات، صدف ها، کانی ها و فسیل ها از موضوعاتی هستند که در این موزه در معرض بازدید علاقه مندان قرار گرفته اند.

ساعات بازدید: شش ماهه اول سال از ساعت 16:30- 8 و شش ماهه دوم سال از ساعت 18 - 8

نشانی: علی آباد کتول، چهار کیلومتری جنوب شهر، جنگل کبودوال.

تلفن: 6232353 0173

موزه مینودشت:

اولین موزه شهرستان مینودشت در بنایی تاریخی مربوط به دوره پهلوی اول و در محیطی پوشیده از درختان عظیم و سر به فلک کشیده و سرسبز، نگاه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. شهرستان مینودشت آکنده است از جاذبه های عظیم تاریخی و طبیعی و مردمی با فرهنگ کهن که شاهد این مدعا وجود محوطه های تاریخی همچون تپه بازگیر، دشت حلقه و هنرهای سنتی و صنایع دستی متنوع همچون گلیم بافی، نمد بافی، چادرشب بافی و ابریشم بافی است. این موزه در حال حاضر به معرفی تپه تاریخی بازگیر و یافته های آن و هنرهای سنتی مردم منطقه به ویژه ابریشم بافی و مراحل مختلف بافت آن می پردازد. نمایش نوع و شکل پوشاک زنان و مردان قزلباش از دیگر بخش های موزه می باشد.

ساعات بازدید: شش ماهه اول سال از ساعت 16:30- 8 و شش ماهه دوم سال از ساعت 18 - 8

نشانی: مینودشت، خیابان پاسداران، محوطه پارک شهر.

تلفن: 5220727 0174

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی کلاس 20، تاریخ انتشار: 27 اسفند 1392، کد مطلب: - ، www.kelas20.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین