پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 16
کد خبر: ۶۵۹۰۶
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱
تاجران ایرانی باید با شناخت جایگاه ایران در منطقه و دنیا و ... خود را به سطح تجار جهانی رسانده و در بازارهای بین المللی جایگاه خود را پیدا کنند.
شعارسال: امروزه شرکت ها برای رقابت فعال و موثر در بازار جهانی با چالش به روز رسانی استراتژی های مرتبط با صادرات رو به رو هستند. در این میان مدیران خلاق و پیشرو با به کارگیری مهارت ها و راهکارهای ارائه شده توسط متخصصان صادرات به توسعه بازار هدف و حضور فعال در بازارهای جهانی رسیده اند.

صادرات و فروش کالا در بازارهای خارجی دارای ظرائف و حساسیت های خاصی است که عدم توجه به آنها از دست دادن سرمایه های انسانی و مالی را در پی دارد. صادرات نیازمند آینده نگری، برنامه ریزی، آشنایی با روش های علمی، تحرک لازم و جلب اعتماد خریداران خارجی است.

دانش صادرات از جمله مقولات دانش محوری است، که در صورت عدم تجمیع تمامی آنها در زمان مناسب و در کنار یکدیگر، نتیجه مطلوب را به همراه نخواهد داشت، حتی در بسیاری موارد نتیجه عکس را به همراه خواهد داشت.

بر اساس آمارهای جهانی برخی از کشورهای همسایه در فهرست برترین های صادراتی و واردتی دیده می شوند اما ایران به رغم داشتن پتانسیل بالا برای فعالیت تجاری در سطح گسترده، سهم زیادی در تجارت جهانی ندارد.

به گفته کارشناسان الزامات فنی و حقوقی، مطالعه بازار، حضور دولت در کنار بخش خصوصی از جمله سه ابزار مهم در تحقق اهداف صادراتی و ارز آوری برای کشور است. از این سه ابزار مهم نقش دولت استراتژیک و غیر قابل چشم پوشی است؛ نقش دولت در توسعه صادرات، ابزار اصلی و محوری محسوب می شود، چنانچه در سال های دور سفر سران کشورها به کشورهای دیگر سوغاتی را به همراه داشت، امروز سوغات سفر سران کشورها به کشورهای هدف، کسب و کارهایی است که در قالب سوغات سفر برای مردم کشور خود به ارمغان می آورند، سوغاتی که منجر به اشتغال و تولید می گردد.

دست آورد سفر رجب طیب اردوغان به آفریقا، میلیاردها دلار پروژه برای شرکت های ترک بود، سفر او به کشور های آسیای میانه نوید بخش توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی به آن کشورها است، سفر وی به کردستان عراق، همراه با اخذ پروژه بزرگی مانند فرودگاه بین المللی اربیل است که توسط شرکت های ترک ساخته شد.

سالهاست که سفر سران کشورهای مختلف به کشورهای هدف، بیش از آنکه تعمیق روابط سیاسی و فرهنگی باشد، بیشتر اقتصادی است، چرا که توسعه بخش اقتصادی با در نظر گرفتن شیوه ها و الگو های صحیح، توسعه سیاسی و فرهنگی را به همراه خواهد داشت. در این گونه کشورها، بخش سیاسی و فرهنگی ابزارهایی مهم برای توسعه اقتصادی روابط به حساب می آیند.

اینکه صد ها هزار نفر از مردم دنیا در سایر کشورهای جهان مشغول به کار هستند، نکته بسیار مهمی است و نشان دهنده روابط خوب اقتصادی میان کشورهاست و از الگوهای جدید اشتغال محسوب می شود.

یکی از الزامات مهم در توسعه روابط اقتصادی بین ایران و کشورهای هدف، خصوصا کشورهای همسایه که بازار واردات آنها به بیش از 1300 میلیارد دلار برآورد می شود، شناخت صحیح محیط اقتصادی توسط دولت است و این مهم جز با استفاده از مشاورین زبده که تجربه خوبی در بخش خصوصی دارند محقق نمی شود.

با توجه به اینکه رتبه ایران در بازارهای مالی و تجاری بین المللی در دوران پسا تحریم بهبود یافته، با افزایش تقاضای خارجی برای صادرات غیر نفتی و کاهش هزینه تجارت خارجی و مبادلات مالی مواجه شده ، فرصت حضور در رقابت جهانی برای صنعتگران و شرکت های تجاری ایرانی فراهم شده است؛ در این شرایط نقش دانش صادراتی بیش از هر زمان دیگری هویدا می شود.

چنانچه دولت روابط اقتصادی خود را با سایر کشورهای جهان و به خصوص همسایه های خود بهبود ببخشد نیاز به دانش صادراتی بیش از هر زمان دیگر احساس می شود. صادرات حالا دیگر علمی است جهانی که نیاز است تاجران ایرانی با شناخت جایگاه ایران در منطقه و دنیا، آموزش قوانین و مقررات، آشنایی با بیمه ها و ضمانت های صادراتی و هزاران نکته علمی دیگر خود را به سطح تجار جهانی رسانده و در بازارهای بین المللی جایگاه خود را پیدا کنند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی پول نیوز، تاریخ انتشار: 21 خرداد 1396، کدخبر: ۲۳۲۱۳۹، www.poolnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین