پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۴۷۸۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۲
یک مدیر بر طبق قانون ، مختار به انتخاب زیر دستان و همکاران خود است. اما وقتی از سطح مدیریت یک اداره عملیاتی ، به سمت اداره یک کشور می رویم، همچنین وقتی که از فعالیت در بخش خصوصی به سمت فعالیت در نهاد حکومتی و دولت داری، حرکت می کنیم، صرف اختیار انتخاب مطرح نبوده و داستان کارآمدی و رضایتمندی و اقناع افکار عمومی و ....، به شاخصه های انتخاب ، اضافه می شود. نقد ما متوجه انتخاب سرکار خانم معصومه ابتکار بعنوان معاون امور زنان رئیس جمهور است. نقدی ساده ، اصلاحی و مطالبه گر .
شعار سال
با رای قاطع 24 میلیونی شهروندان ،تایید سلامت انتخابات برگزار شده توسط مراجع قانونی، اتمام مراسم های تنفیذ و تحلیف ، بشکل رسمی و قانونی، شاهد آغاز دور دوازدهم ریاست جمهوری در کشور عزیزمان به راهبری جناب دکتر روحانی بودیم.
طبق قانون ، رئیس جمهور محترم، می بایست بعد از طی این مراحل، اقدام به تعیین مدیران زیر مجموعه ریاست جمهوری و پیشنهاد اسامی وزرا به مجلس شورای اسلامی ، برای اخذ رای اعتماد، کنند.
در روزهای اخیر یا در روزهای پس از مراسم تحلیف و ادای سوگند رئیس جمهور در مجلس، شاهد آنیم که روزانه حکم یک یا چند نفر از ابواب جمعی مجموعه ریاست جمهوری ، زده شده ، ابلاغ گردیده و رسانه ای می شود. مدیران ارشدی که عهده دار هدایت حوزه های حساس کشور خواهند بود. سوال این است که آیا در چنین وضعیتی، صرف تایید فرد منتخب توسط تیم های همکار رئیس جمهور و مقبولیت وی نزد دکتر روحانی، جواز صدور حکم معاونت، ریاست سازمان و ...... است؟
پاسخ دادن به این سوال، برخلاف ظاهر ساده اش، چندان آسان نیست. گروهی که نگاهشان متمرکز بر ظاهر و پوسته قانون بوده و گروهی که از دریچه تنگ حزب و باندبازی به مسئله نگاه می کنند، فورا جواب مثبت خود را اعلام می کنند.
گروهی که دارای شکاکیت ژنتیکی هستند، سوال را به نویسندگان متن برگردانده و بجای پاسخ به سوال، قصد لایه برداری و عمق کاوی ، نویسندگان متن و جستجو و شناخت نیات آنان از طرح چنین سوالی را دارند.
گروه بی تفاوت ها و یا کم تفاوت ها ، هیچ عکس العملی به سوال نشان نداده و حتی صحبت در خصوص آن و ایجاد چالش در این خصوص را ، امری غیر ضروری می دانند و  ..... .
همانگونه که ملاحظه می شود، پاسخ دادن به چنین سوالی، برخلاف ظاهر ساده سوال، نیازمند بحث مستدل و مبنادار بوده و نمی توان به راحتی حمایت کننده از یک یا چند مدیر ، آنهم در سطح ملی بود.
نویسندگان متن در ادامه ، ادله انتقادی خود را در خصوص انتصاب معاون امور زنان نهاد ریاست جمهوری، از مجموع انتصابات صورت گرفته توسط دکتر روحانی رئیس جمهور دوازدهم نظام مقدس اسلامی ، تشریح نموده و امیدوارند، دوستانی که شناخت کافی از عملکرد عزیز مورد انتقاد در متن دارند، قلم در دست گرفته و توانمندی ها و قابلیت های وی را برای افکار عمومی شفاف نموده و حتی با استدلال های ارایه داده شده، سعی در تخفیف یا رفع دغدغه های بیان شده، نمایند. با چنین فعالیتی، فضای شناختی اولیه جهت قضاوت فراهم شده و  اثرات مثبت و مناسبی بر ارتقا همبستگی اجتماعی و همگرایی و وحدت نظر ملی در حوزه مدیریت های کلان،خواهد داشت.

*** معصومه ابتکار کیست :

نیلوفر ابتکار ، معروف به معصومه ابتکار یا سیستر مری(فرزند تقی ابتکار - متولد 1339)، دختری حدودا 21 ساله و توانمند در مکالمه به زبان انگلیسی(بدلیل اقامت شش ساله در آمریکا و سرمایه گذاری آموزشی خوب خانواده) در جریان تسخیر لانه جاسوسی بعنوان سخنگوی دانشجویان به میدان آمد(وی تحصیلاتش در ایران را در مدرسه بین‌المللی ایران زمین ادامه داد. در سال ۱۳۵۶ وارد دانشگاه پلی تکنیک در رشته مهندسی پتروشیمی شد. در سال ۶۰ تغییر رشته داد و لیسانس خود را از دانشگاه شهید بهشتی فعلی در رشته تکنولوژی پزشکی گرفت . فوق لیسانس و دکتری ابتکار، ایمونولوژی بوده که از دانشگاه تربیت مدرس اخذ شده است. دانشگاهی که ابتکار، بعدها هیات علمی آن شد). 

با کدامین ابتکار، ابتکار  آمد

بحث در خصوص توانمندی های ابتکار از سه زاویه توانمندی خانوادگی (با تاکید بر تقی ابتکار بعنوان پدری توانا و صاحب ارتباط و دومین رئیس سازمان محیط زیست در بعد از انقلاب) ، زاویه توانمندی های فردی و زاویه موقعیتی-  وضعیتی (دوره انقلاب و شرایط خاص حضور وی) قابل دنباله گیری است. استراتژی قدرت یابی ابتکار نیز در سه گام فعالیت رسانه ای و پژوهشی(شورای سردبیری روزنامه کیهان انگلیسی،فصلنامه فرزانه، موسسه مطالعات زنان) ، فعالیت اجتماعی و شبکه سازی مدنی(شبکه سازمان های غیر دولتی زنان) و فعالیت سازمانی و دولتی(دو دوره ریاست سازمان محیط زیست در دولت های هفتم و هشتم و حضور در کابینه / حضور در سومین دوره شورای شهر  تهران/ ریاست سازمان محیط زیست در دولت دهم)، دنباله گیری شده است .
ابتکار خوب صحبت می کند. تخصص خاصی هم در استراتژی های لبخند به منتقدین، فرار به جلو  و حتی یک دستی زدن خودمان(در معنای مثبت نه منفی) دارد. صفاتی که شاید برای یک مدیر ارشد خوب باشد، اما به هیچ وجه،کافی نیست و حتی اگر درست استفاده نشود، خود ضد ارزش ، خواهد بود.

با کدامین ابتکار، ابتکار  آمد


*** با کدامین ابتکار ، ابتکار آمد :
تا این قسمت از داستان، قسمت خوش شاهنامه خانم ابتکار بود. اما بحث هایی که ما را وادار به نقد انتصاب ایشان توسط رئیس جمهور محترم نمود، به قرار زیر است:
- با وجود اینکه خانم ابتکار بشکل خانوادگی(پدر) و شخصی، دارای سوابق بالای فعالیتی در مدیریت حوزه محیط زیست کشور بودند، چرا عملکرد شاخصی از دوره های طولانی مدیریت ایشان حاصل نگردید؟ حتی بعضا شاید تشدید تخریب های محیط زیستی بوده و هستیم( هرچند مدافعان ایشان معتقد به تشدید آسیب های محیط زیستی با گذر زمان و پدید آیی آسیب های نوظهور محیط زیستی همانند زیر گردها هستند)؟
- برخی از منتقدین خانم ابتکار اعتقاد دارند که فعالیت های مدیریتی ایشان در حوزه مدیریت کلان بخشی و بین بخشی، بجای فعالیت تخصصی ،سیاستی و راهبردی، فعالیتی سیاسی، ارتباطی و منفعتی است. منتقدین تحلیل می کنند که خانم ابتکار ورای حوزه تخصصی تحت مدیریت خود، سعی می کند خود را به هر موضوع و موقعیت سیاسی متصل کرده و به اصطلاح امروزی ها ، از قافله عقب نماند. برخی معتقدند که برای ابتکار، اولویت حفظ حضور در هر موقعیتی و به هر قیمتی است و مدیریت تخصصی بر حوزه تحت امر، در اولویت های دیگر وی است(از برجام گرفته تا فرجام . ابتکار اینجا، ابتکار آنجا و ابتکار همه جا).
- منتقدین ابتکار بیان می دارند، مجموعه های تحت مدیریت ابتکار رضایت چندانی از مدیریت وی ندارند و شاهد داستان را ، اعتراضات کارکنان سازمان محیط زیست قرار می دهند. چرایی وقوع چنین شرایطی را هم مربوط به مشغولیت های سیاسی خانم ابتکار می دانند. مشغولیتی که باعث سپردن کار به دیگرانی می شود که ممکن است همسویی لازم با مجموعه و کارکنان را نداشته و خروجی کار ، در نارضایتی کارکنان و ویترین چینی سازمانی برای زیر سوال نرفتن از طرف افکار عمومی خلاصه می شود.
- برخی از منتقدین معتقد بودند که با فوت آقای هاشمی، حمایت های سیاسی ابتکار کم شده و برای همیشه از مدیریت سیاسی کشور کنار خواهد رفت. اما ابتکار بسیار باهوش تر از این حرف ها، خود را نشان داد. به گونه ای که حتی برخی از افراد، پیچیدن شایعات مربوط به شهردار تهران شدن  ایشان  را به خودشان نسبت می دادند.
- رفتار شناسی ابتکار و هوش بالای ارتباطی وی ثابت کرد که ایشان می دانند چطور سوابق شبکه سازی سازمان های غیر دولتی زنان را به بحث معاونت امور زنان ریاست جمهوری متصل کنند. 
- از انجا که قصد تخریب خانم ابتکار در این نوشتار مطرح نیست، لذا بحث در خصوص تقلب علمی، شیوه ورود به دانشگاه و هیات علمی شدن، وقایع 88 ، تعداد مقالات علمی منتصب به وی، مصاحبه بی بی سی ، بحث پسر ایشان ، واردات بنرین، سکوت در خصوص امواج ماهواره ای ، دست دادن ، بحران ریز گردها ، پلنگ هیرکان و غیره، هیچ جایگاهی ندارد و حاشیه هایی هستند که لطمه زننده به بحث اصلی قلمداد می گردند.

با کدامین ابتکار، ابتکار  آمد

*** سوالات و انتقادات ما از رئیس جمهور در خصوص حکم صادره برای خانم ابتکار:

- با وجود آنکه حدود نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند و افکار عمومی تا سرحد مطالبه وزرایی از بین جامعه زنان، پیش رفته بود، آیا انتخاب خانم ابتکار می تواند پاسخگو به این سطح از مطالبه گری ها باشد؟
- با وجود آنکه فعالیت معاونت امور زنان ، فعالیتی فرابخشی محسوب شده و نیازمند تعاملات بالایی در حوزه های سیاستگذاری،مدیریت ، اقدام در دستگاه های مختلف است،آیا انتصاب خانم ابتکار می تواند پاسخگوی این حساسیت ها، مخاطرات و چالش ها باشد؟
- آیا صرف هد بودگی در شبکه سازمان های غیر دولتی زنان ، می تواند سابقه موثر تخصصی خانم ابتکار برای چنین انتصابی محسوب شود؟
- .....

جناب دکتر روحانی ، با وجود آنکه انتخاب مدیر حق قانونی شما محسوب می شود، لطفا به مطالبات منتقدین، در عمل توجه بفرمایید. ورای گرایشات چپ و راست، ما پیکره یک جامعه ، یک کشور و یک نظام هستیم . لطفا با حساسیت بیشتری صدای منتقدین مصلح را بشنوید.

خبر اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
313
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
0
2
البته طبق گفته خودشون در برنامه خنوانه، یکی از کارهایی که خیلی خوب میتونن اجرایی کنن، پختن لوبیا پلو هست. بسیار خشمزه و لذیذ
حیدر
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
0
1
من متوجه نمیشم.ایشون زمانی که رییس سازمان محیط زیست بود هم شاهد هیچ گونه کاری در زمینه بهبود اوضاع محیط زیستی و اب و هوایی نبودیم.چه افتخاری کسب کردن که تو مقطع به این مهمی و جایگاه مهم گذاشتنشون؟

ا.ف75
شکوه
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
0
1
نمیدونم حتما یک فکری پشتش بوده که ما نمیدونیم ن.ف۸۳
ناشناس
Norway
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
1
0
واقعا خانوم ابتکار از اون دسته ادمایی هستن که خوب کار میکنن و پشتشون حرف زیاده
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین