پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۱۶۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طرحی برای ساماندهی عرضه دارو در مراکز درمانی به معتادان اجرایی کرده که براساس آن از طریق سامانه‌ای که هم اینک به همه استان‌ها ابلاغ شده است مراکز ترک اعتیاد می‌بایست پس از ثبت‌نام معتادان در این سامانه داروهای مورد نیازشان را در اختیار آنها قرار دهند.

شعار سال: پیش از این مراکز ترک اعتیاد سهمیه دو ماهه دارو‌های‌شان را طبق آمارهایی که از طریق خود اظهاری بیماران ارائه می‌شد دریافت می‌کردند اما ازاین پس تحویل دارو به مراکز ترک اعتیاد متضمن ثبت مشخصات بیماران در سامانه اطلاعات درمان سوء مصرف مواد ایران یا آیداتیس است یعنی چنانچه مراکز ترک اعتیاد اطلاعات بیماران تحت پوشش درمان را در سامانه آیداتیس وارد کنند، دارو می‌گیرند در غیر اینصورت داروی مراکز درمان ترک اعتیاد قطع می‌شود.
با وجود آنکه مسئولان وزارت بهداشت معتقدند؛ این طرح ضمن ساماندهی معتادان منجربه کنترل بیشتری روی عرضه داروهای ترک اعتیاد می‌شود و آمار واقعی از افراد زیر پوشش درمان به‌دست می‌آید اما عده‌ای از درمانگران اعتیاد به ضعف‌های سامانه آیداتیس هم اشاره دارند. پزشکان و مسئولان فنی مراکز ترک اعتیاد نگران اصل رازداری حرفه‌ای در مورد مراجعین به مراکز درمانی با داروهای آگونیست هستند و تأکید دارند؛همکاری این مراکز با سامانه وزارت بهداشت منوط به این است که اطلاعات و مشخصات بیمار تنها باید در خود مرکز درمانی قابل دستیابی باشد و دیگر سطوح‌ نظارتی نتوانند به مشخصات بیمار دسترسی پیدا کنند.
هر چند نزدیک به یک سال از مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره راه‌اندازی سامانه آیداتیس و هشدار وزارت بهداشت مبنی بر ثبت مشخصات بیماران در این سامانه می‌گذرد و هم اینک 675 هزار نفر در سامانه درمان اعتیاد ثبت‌نام کرده‌اند اما در این میان مراکزی که اقدام به ثبت‌نام در سامانه وزارت بهداشت نکرده‌اند سهمیه داروهای آگونیست‌شان قطع شده است و تنها ثبت‌نام شدگان در سامانه وزارت بهداشت مجاز به دریافت داروی ترک اعتیاد شده‌اند.
در همین زمینه سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به برخی اعتراضات در خصوص ثبت اطلاعات معتادان در سامانه اطلاعات درمان سوء مصرف مواد ایران (آیداتیس) واکنش نشان داد و تأکید کرد نه تنها سامانه «آیداتیس» متوقف نمی‌شود بلکه تا سه هفته آینده پوشش این سامانه در مراکز ترک اعتیاد سراسری نیز خواهد شد. علاوه بر این مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت نیز درباره شائبه قطع داروی مراکز درمان ترک اعتیاد اعلام کرد؛ قطع داروهای آگونیست مراکز درمانی ترک اعتیاد در دستور کار قرار ندارد ولی برای ارتقای کیفیت خدمات درمان اعتیاد و جلوگیری از نشت داروهای ترک اعتیاد به بازار، دارو به شرطی به این مراکز تحویل داده می‌شود که در سامانه آیداتیس ثبت‌نام کرده باشند.
مسئولان وزارت بهداشت معتقدند از جمله فواید استفاده از این سامانه در مراکز درمان با داروهای آگونیست، این است که مراکز درمانی فعال در سطح کشور به طور دقیق شناسایی می‌شوند؛ همچنین مشکل شایعی که با آن مواجه هستیم، ثبت مکرر یک بیمار در مراکز مختلف درمانی برای دریافت دارو است که با به کارگیری سامانه آیداتیس این مشکل هم برطرف می‌شود.
به گفته دکتر ایرج حریرچی، توزیع داروهای جایگزین مواد مخدر در سامانه آیداتیس مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر است که نوع درمان و داروی جایگزین معتادان در این سامانه ثبت می‌شود علاوه بر این سامانه آیداتیس از کدهای حفاظتی لازم برخوردار است و بازیابی اطلاعات از سایر سطوح‌ امکانپذیرنیست.
سخنگوی وزارت بهداشت به ثبت اطلاعات ۶۷۴ هزار نفر در سامانه آیداتیس هم اشاره کرد و گفت: از این رقم ۴۷۲ هزار نفر از طریق همین سامانه داروی خود را تحویل گرفتند و تا چند هفته آینده نیز پوشش آیداتیس در شهرهای مختلف کامل می‌شود.
پیشنهاد حذف پوشش بیمه‌ای داروهای بدون نسخه در شورای عالی بیمه
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره تغییر قیمت دارو گفت: هم‌اکنون حدود 25.9 درصد سبد هزینه‌های سلامت مردم مربوط به دارو و ملزومات پزشکی است و باید کنترل کنیم که این هزینه بالا نرود. از طرفی صنعت دارویی کشور که بخش عمده داروی ایرانیان را تأمین می‌کند، با یک سوم ظرفیت خود کار می‌کند و در حوزه صادرات چندان موفق نبوده است و صادرات دارو از ایران بین 100 تا 120 میلیون دلار بیشتر نیست بنابراین تنها راه حل ممکن برای گذر این تضاد این است که حمایت بیمه‌ها از داروها و ملزومات پزشکی افزایش یابد.
وی ادامه داد: با توجه به مشکلات مالی بیمه یک پیشنهاد این است که پوشش بیمه از داروهای بدون نسخه که برای مردم ارزانتر است برداشته شود و به سمت داروهای گرانقیمت و بیماران مزمن بروند، این پیشنهاد در جلسه اخیر شورای عالی بیمه تصویب شده است و برای تأیید نهایی باید به تصویب دولت برسد تا اجرا شود.
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به افرادی که به بهانه نیاز جوانان به تفریح و نشاط از مراکز عرضه قلیان حمایت می‌کنند، گفت: این افراد باید بگویند که حد یقف افزایش این مراکز کجاست و چه کسی باید پاسخگوی افزایش هزینه‌های نظام سلامت ناشی از افزایش مصرف مواد دخانی را پرداخت کند. سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به آمارهای مربوط به مراجعه مردم به مراکز درمانی در سال 94 نیز گفت: هر ایرانی به طور متوسط سالانه حدود 8.94 یا نه بار به یکی از مراکز بهداشتی، درمانی، تشخیصی مراجعه می‌کند که 54 درصد آن سهم بخش خصوصی است.
حریرچی افزود: سهم سالمندان بالای 65 سال در مراجعه به پزشک بیشتر است و هر سالمند سالانه به طور متوسط 17.3 بار مراجعه دارد که دو برابر متوسط کشور است. البته در مقیاس کل جمعیت میزان مراجعه افرادی که هیچ بیمه‌ای ندارند به مراتب کمتر از بیمه‌شدگان است و این افراد سالانه حدود 5.8 بار به مراکز بهداشتی-درمانی مراجعه دارند.

هم اینک 675 هزار نفر در سامانه درمان اعتیاد ثبت‌نام کرده‌اند اما در این میان مراکزی که اقدام به ثبت‌نام در سامانه وزارت بهداشت نکرده‌اند سهمیه داروهای آگونیست‌شان قطع شده است
نه تنها سامانه «آیداتیس» متوقف نمی‌شود بلکه تا سه هفته آینده پوشش این سامانه در مراکز ترک اعتیاد سراسری نیز خواهد شد
از جمله فواید استفاده از این سامانه در مراکز درمان با داروهای آگونیست، این است که مراکز درمانی فعال در سطح کشور به طور دقیق شناسایی می‌شوند

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 16 آبان 96 شماره: 207046


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
0
انشالله خدا کنه که طرح و بودجه ای هم برای درمانشون در نظر گرفته بشه یا لااقل تحت پوشش بیمه برن چون اکثرا مشکلات مالی دارن
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین