پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۶۱۳۹
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷
استاد اقتصاد دانشگاه گیلان با اذعان به گزارش 2009 توسعه بانک جهانی مبنی بر کاهش شکاف شهر و روستا در ایران گفت: در دولت اصلاحات به دلیل حذف جهاد سازندگی توسعه روستاها کم شد اما در دولت‌های نهم و دهم آهنگ توسعه روستاها رشد بیشتری داشته است.

شعار سال: سید رضا میر عسگری به تمایز ارائه خدمات عمرانی کشور طی سنوات و دهه‌های انقلاب اسلامی اشاره و اظهار کرد: در دوران ابتدایی انقلاب اسلامی بخش اعظمی از توسعه عمرانی کشور به دست جهاد سازندگی دنبال می‌شد و سطح رضایت‌مندی مردم در آن زمان بسیار بالابود.

وی با اشاره به فعالیت‌های عمرانی و سازندگی فعلی سپاه و بسیج در سطح کشور، افزود: اقداماتی که اکنون سپاه پاسداران به‌صورت جهادی در روستاها و سایر مناطق کشور انجام می‌دهد درگذشته توسط جهاد سازندگی انجام می‌شد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان با اشاره به ادغام جهاد با کشاورزی در دوران اصلاحات، گفت: جهاد درگذشته خدماتی از قبیل عمران روستایی به مردم ارائه می‌کرد اما فعالیت‌های جهادی در دولت‌های اصلاحات با کشاورزی ادغام و درواقع می‌توان گفت بخش جهاد عملاً از وزارتخانه جهاد کشاورزی کَنده و حذف‌شده است.

استاد اقتصاد دانشگاه گیلان با اشاره به گزارش توسعه 2009 که از سوی بانک جهانی منتشرشده، خاطرنشان کرد: در گزارش بانک جهانی، ایران در سال‌های منتهی به تهیه گزارش جز محدود کشورهایی بوده که بعد از انقلاب شکاف بین شهر و روستای آن به لحاظ امکانات زیرساختی و اولیه کم شده است.

میر عسگری در ادامه افزود: گزارش توسعه 2009 زمانی منتشر شد که مشکلات در حوزه زیرساخت‌های روستایی کشور حاکم بود و مهاجرت نیز از روستاها صورت می‌گرفت اما درعین‌حال اختلافات توسعه‌ای در مناطق مختلف کشور در مقایسه با سال‌های قبل از انقلاب کاهش یافت.

وی با اشاره به آهنگ پرشتاب مهاجرت از روستا به شهر و ارتباط مستقیم آن با کمبود زیرساخت‌های توسعه‌ای کشور و فرصت‌های شغلی نامتوازن، بیان کرد: اگر دولت تلاش می‌کرد تا در روستاها شغل ایجاد کند، تولید مکانیزه محصولات کشاورزی در روستاها را در دستور کار خود قرار داده و صنایع تبدیلی را فعال و در روستاها مستقر می‌کرد، اکنون سهم مهاجرت به شهر از روستا بسیار ناچیز بود و ما شاهد توسعه بیشتر روستاها و درنتیجه مهاجرت کمتر به شهرها بودیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان به توسعه زیرساخت‌های شهرها و روستاهای محروم کشور پس از سال 1384 اشاره و تصریح کرد: سیاست تمرکززدایی اجرای شده در دولت نهم و دهم موجب شد تا مردم به حاکمیت بیشتر اعتماد کنند.

استاد اقتصاد دانشگاه گیلان بیان کرد: در دولت‌های نهم و دهم سفرهای استانی آغاز و طرح‌های فراوانی در شهرستان‌ها مصوب و اجرایی شد گرچه نسبت به برخی از طرح‌ها و پروژه‌ها نقیصه و انتقاداتی نیز وارد است.

میر عسگری افزود: در دولت‌ نهم و دهم به مناطق محروم توجه بیشتری شد و پل‌ها، جاده‌ها، ورزشگاه‌ها و سایر طرح‌های عمرانی رشد قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کردند و می‌توان گفت شکاف بین روستا و شهر نیز کمتر شد.

وی تراز مهاجرت از سایر شهرها به گیلان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: علیرغم اینکه بسیاری از مردم گیلان در استان‌های صنعتی برای اشتغال و کسب‌وکار مهاجرت می‌کنند، اما خالص جمعیت ورودی به گیلان مثبت است و به معنای دیگر جمعیتی که به استان گیلان وارد می‌شوند بیشتر از جمعیتی هست که از استان خارج می‌شوند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان همچنین به مهاجرت مردم از شهرهای بزرگ به استان گیلان خبر داد و گفت: آلاینده‌های زیست‌محیطی و ازدحام در شهرهای بزرگ و صنعتی موجب شده تا مهاجرت معکوس هم صورت بگیرد و این امر موجب می‌شود توجه دولت به بخش‌های روستایی بیشتر باشد و اقدامات عمرانی در روستاها نیز بیش‌ازپیش صورت بگیرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 11 آذر 96، کد مطلب: ۱۳۹۶۰۹۱۰۰۰۱۱۹۹، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین