پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۹۰
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۷
ورود به مسائل اجرایی توسط نامزدها، صرفا جنبه تبلیغات و جلب آرای عمومی است

شعار سال: دبیر ستاد انتخابات سردشت مردم این شهرستان را برای شرکت باشکوه در انتخابات هفتم اسفند دعوت کرد و در این راستا مهم ترین وظایف نمایندگان را که قانونگذاری و نظارت است را برشمرد.

مشارکت سیاسی در واقع شرکت در مدیریت سیاسی، اداری مملکت از طرف همه آحاد مردم همواره نقش موثری در برقراری توسعه و ثبات سیاسی و گردشی نخبگان خواهد داشت.

لذا حضور عمومی در تعیین سرنوشت به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپزید است که بارزترین روش این حضور همگانی تنها از راه مشارکت در نظام انتخاباتی میسر است.

در این رابطه مصاحبه ای را با ناصر یوسفی دبیرستاد انتخابات سردشت انجام شده است که به تفصیل در زیر آمده است:

امری که مورد توجه نظام اسلامی ما بوده و هست و اثبات ادعا اینکه پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، برگزاری میانگین سالیانه یک انتخابات و همچنین جایگاه اساسی و اصلی موضوع رجوع به آرای عمومی در قانون اساسی است که از جمله آنها اصول 6- 7 58 61 - 62 63 68 قانون اساسی است که برابر مفاد کلی این اصول اینکه امور کشور باید به اتکا آرای عمومی اداره می شود.

از راه انتخابات، همچنانکه شاهد بوده ایم انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، شواهای اسلامی شهر و روستا، بخش، شهرستان، استان و عالی و همچنین خبرگان رهبری که نقش اساسی و مهمی در تصمیم گیری و اداری امور کشور دارند از طریق مراجعه به آرای عمومی انتخاب خواهند شد.

با توجه به اینکه دوره نهم مجلس شورای اسلامی رو به اتمام است و در اجرای اصل اصل 63 قانون اساسی و جهت مشخص شدن نمایندگان دوره بعدی قبل از اتمام دوره فعلی نسبت به برگزاری انتخابات در 7 اسفندماه اقدام خواهند شد و یکی از 290 نفر نماینده از حوزه انتخابیه سردشت و پیرانشهر روانه مجلس خواهند شد.

جهت برگزاری انتخاباتی پرشور، قانونمند و در یک تقسیم وظایف دو سویه بین مجریان و رای دهندگان مقرر و لازم الاجراست.

*تفکیک وظایف ستاد انتخابات شهرستان و نقش دهیاران و شوراهای اسلامی روستا

هیئت محترم اجرایی به مدیریت فرماندار بعنوان رییس هیات اجرایی و بنده به عنوان دبیر اجرایی و همچنین همکاران زحمتکش در فرمانداری ضمن توجه به مّر قانون و فرامین مقام معظم رهبری با عنوان اینکه رای مردم به معنای واقعی کلمه حق الناس است و مراقبت از رای هر ایرانی واجب شرعی و اسلامی است و هیچ کس حق ندارد در این امانت خیانت کند تمام توان و تلاش و امکانات و ظرفیت ها را بکار گرفته و خواهیم گرفت.

تا بتوانیم در یک فضای امن و مطمئن جهت اخذ رای تمامی واجدین شرایط در انتخابات را فراهم نماییم تا با یک مشارکت حداکثری انتخابی با پشتوانه محکم را که منشا خیر و برکت برای شهرستان و کشور عزیزمان را فراهم نماید دست یابیم و تحقق این امر همکاری لازم از طرف شما دهیاران و شوراهای اسلامی در دو بخش مورد انتظار است.

با توجه به اهمیت و جایگاه مجلس بر همه ما واجب است که انتخابی مناسب داشته باشیم و همچنین آگهی بخشی به سایرین داشته باشیم البته نه به معنی تبلیغ له یا علیه یک نامزد خاص، به کمک به شناسایی نامزد اصلح و مشارکت حداکثری در انتخابات است.

*وظایف نمایندگان مجلس قانونگذاری و نظارت است

در این خصوص همین بس که رهبر کبیر انقلاب، مجلس را در راس امور می دانستند و در قانون اساسی هم از مجموع 177 اصل 38 اصل آن به صورت مستقیم مربوط به مجلس و وظایف نمایندگان است که بصورت مختصر این وظایف را که در دو بخش قانونگذاری و نظارت می باشد اشاره کنیم.

*ورود به مسائل اجرایی توسط نامزدها، صرفا جنبه تبلیغات و جهت جلب آرای عمومی

در اینجا باید بدانیم برابر قوانین که به عرض رسید و همچنین پذیرش اصل تفکیک قواعدی وظایف نمایندگان امورات اجرایی مصوب و مقرر نشده است و اگر نامزدها در تبلیغات خودشان ورودی به مسائل اجرایی خواهند داشت صرفا جنبه تبلیغاتی دارد جهت جلب آرای عمومی.

بخش دوم

1 - درخواست از دهیاران و شوراهای اسلامی روستا این است که در انتخابات های پیش رو و همکاری لازم را با ستاد انتخابات و عوامل اجرایی اعضای شعب داشته باشد

و در تامین خودرو مورد نیاز روز اخذ رای خصوصا خودروهای استیشن و مجهز و مناسب با توجه به فصل زمستان و بارش نزولات آسمانی و معرفی آنها به ستاد انتخابات اقدام نمایند.

2 در بحث همراهی و کمک به اعضای شعب اقدام لازم معمول نمایند

3 در بحث پذیرایی از اعضای شعب سیار در هر شعب یکی از دهیاران به عنوان میزبان در نظر گرفته شده است که البته پیشاپیش نیز مقرر است هزینه مربوطه پرداخت شود لذا خواهش ما این است که جهت هماهنگی لازم دهیاران میزبان به امور مالی فرمانداری و ستاد انتخابات مراجعه نمایند.

*مهم ترین وظایف نمایندگان از دیدگان قانون اساسی:

وظایف قانونگذاری نمایندگان

مهم ترین و اصلی ترین وظیفه مجلس ،همان قانون گذاری در عموم مسائل در حدود مقرر قانون اساسی است .(اصل 71 قانون اساسی ) این وظیفه نمایندگان از طریق بررسی و تصویب طرح های قانونی خود نمایندگان ، لوایح قانونی هیات دولت و طرح های مصوب شورای عالی استانها صورت می پذیرد.

بررسی طرح ها و لوایح طبق اصل 85 قانون اساسی

شرح وتفسیر قانون عادی (اصل 73)

وضع آیین نامه داخلی مجلس که شیوه کار مجلس را مشخص کند (اصل 65)

حق تصویب رجوع به همه پرسی در مسائل بسیار مهم اقتصادی ،سیاسی ،اجتماعی و فرهنگی (اصل 59)

تصویب هر گونه تغییر در خطوط مرزی به صورت اصلاحات جزئی با رعایت مصالح و ... (اصل 78)

انتخاب 10 نفر به عنوان اعضای شورای بازنگری در قانون اساسی(اصل 177)

*وظایف نظارتی نمایندگان

بررسی و دادن رای اعتماد به هیات وزیران (اصل 78)

حق سوال از ریس جمهور یا وزرا در باره وظایف آنها (اصل 88)

حق تذکر کتبی (ماده 192 آیین نامه داخلی مجلس )

استیضاح رئیس جمهور یا وزیران (اصل 89)

حق تحقیق و تفحص (اصل 76)

رسیدگی به شکایات وارده درباره طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضائیه (اصل 90)

هر نماینده دربرابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر نماید (اصل 84)

نظارت براجرای بودجه سالانه کل کشور (اصول 54-55 قانون اساسی )

تطبیق مصوبات هیات دولت با قانون (اصل 138)

تصویب عهد نامه ها ،مقاوله نامه ها قرارداد ها و موافقت نامه های بین المللی (اصل 77)

تصویب هر گونه تغییر در خطوط مرزی بصورت اصلاحات جزئی با رعایت مصالح و ...(اصل 78)

تصویب برقراری حکومت نظامی توسط دولت درحال جنگ و شرایط اضطراری و... (اصل 79)

گرفتن یا دادن وام یا کمک های بدون عوض داخلی و خارجی از طرف دولت باید به تصویب مجلس برسد (اصل 80)

تصویب استخدام کارشناسان خارجی در موارد ضروری (اصل 82)

تصویب انتقال بناها و اموال دولتی که از نفایس ملی باشد ، به غیر ؛ ان هم در صورتی که از نفایس منحصر به فرد نباشد (اصل 83)

صلح دعوای راجع به اموال عمومی و دولتی یا راجاع آن به داوری در مداردی که طرف دعوا خارجی باشد و نیز در موارد مهم داخلی ، منوط به تصویب مجلس است (اصل 139)

تصویب توقف انتخابات در زمان جنگ و اشغال نظامی کشور در بخش یاز کشور یا تمامی آن برای مدت معین (با شرایط مذکور در اصل 68)

انتخاب 6 نفر از حقوقدان های شورای نگهبان پس از پیشنهادات رئیس قوه قضائیه (اصل 91) انتخاب 2 عضو از 6 عضو شورای نظارت بر صدا و سیما (اصل 175)

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از سايت خبري تحليلي نداي اروميه، تاریخ انتشار: ١٥ بهمن ١٣٩٤ ، کد مطلب: ٢٤٧٦٥٢:www. nedayeurmia.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین