پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۰۴۹۰
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد اعلام کرد: در سال جاری نزدیک به 92 درصد میانگین بارندگی‌های سالانه در استان هنوز تحقق نیافته است.

شعارسال: محمد حمید فخرالدین پیش از ظهر امروز در نشست شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان یزد با موضوع آمایش سرزمین و لایحه بودجه سال 97 کل کشور، گفت: از سال 1327 که در کشور بحث  برنامه‌ریزی مطرح‌ شده تاکنون 12 برنامه تهیه‌ شده است که شش برنامه قبل از انقلاب بوده و 6 برنامه توسعه پنج‌ساله که برنامه ششم آن در حال حاضر آغاز شده است، در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه در امر برنامه‌ریزی سابقه ما تقریباً به 50 سال می‌رسد، تصریح کرد: در این مدت عمده جریان‌های برنامه‌ریزی که در کشور مطرح‌ شده است، برنامه‌های میان‌مدت، توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی بوده و برنامه‌های کاربردی آن نیز آمایش سرزمین است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد بابیان اینکه برنامه‌های فرهنگی قبل از انقلاب خیلی ضعیف بوده، اظهار داشت: بعد از انقلاب نیز آن طوری که شایسته است برنامه‌های فرهنگی نتوانسته در مبانی برنامه‌ها جای گیرد و عملیاتی شود.

فخرالدین با عنوان اینکه برنامه‌ریزی‌های کالبدی، طرح‌های جامع شهری است، اذعان کرد: متولی آن وزارت مسکن و سازمان مسکن و شهرسازی است که این برنامه‌ها بیشتر به بحث‌های توسعه طرح‌ها مثل طرح جامع شهری و روستایی می‌پردازد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه بحث آمایش سرزمین معقوله‌ای است که به لحاظ سطح‌بندی فراتر از رویکردهای قبلی برنامه‌ریزی است، ادامه داد: ما به لحاظ سطوح برنامه‌ریزی در سطح خرد، کلان و نگاه توسعه‌ای یک سطح فراتر داریم و آن‌هم سطح آمایش است که باید هماهنگ‌کننده بین همه اجزا و عناصر باشد.

وی در تعریفی از آمایش یادآور شد: آمایش به معنای محیا و مستعد کردن، به تصویر درآوردن و درمجموع به نظم درآوردن است؛ لذا  باید بهینه‌ترین وضعیت و بالاترین بهره‌وری را از سرزمین و امکانات داشته باشیم.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با برشماری اهداف مطالعات و طرح‌های استانی، اظهار داشت: هدف ما این است که بتوانیم پازل‌هایی از استان‌ها را بیرون آورده و درمجموع بتوانیم سند ملی آمایش کشور را تدوین کنیم.

فخرالدین با اشاره به عناصر اصلی آمایش اعم از انسان، فضا و فعالیت، گفت: با توجه به این رویکرد در رابطه با فضاها و فعالیت‌های موجود در این فضاها انواع قلمروها را داریم که این فضاها یکی از مواردی است که می‌تواند در آن تقسیم‌بندی‌هایی صورت گیرد.

این مقام مسئول افزود: در استان یزد از دیرباز اگر شرایط را برای فعالیت‌های مختلف در نظر گیریم طبیعتاً شرایط مساعدی نبوده و در استانی هستیم که میانگین بارندگی ما کمتر از 100 میلی‌متر است.

وی با بیان اینکه در سال جاری نزدیک به 92 درصد میانگین بارندگی‌های سالانه در استان هنوز تحقق نیافته است، یعنی هشت درصد میانگین بارندگی دوره در هر منطقه استان به‌طور میانگین اتفاق افتاده است؛ لذا با شرایط موجود اعم از محیطی، اقلیمی و ... می‌توان گفت شرایط مساعدی نبوده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با تأکید برجهانی شدن استان یزد، ادامه داد: با توجه به جهانی‌ شدن استان یزد، معماری و بافت تاریخی، نوع حیات و سکونت در آن همگی عواملی برای جهانی‌ شدن بوده است؛ لذا حیات مردم در این سرزمین کمک به جهانی‌ شدن آن کرده است.

فخرالدین با اذعان کرد: آمایش سرزمین که با تعریف تنظیم رابطه انسان با فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد صورت گرفته است می‌تواند در تدوین سند آمایش محیط با توجه به خاص بودن مردم استان یزد و سخت‌کوش بودن آن‌ها  صورت گیرد و به‌جای اینکه الگوی ما مکان محور باشد به سمت الگوهای فعالیت محور رفته‌ایم.

این مقام مسئول با اشاره به چهار معیار در مقوله آمایش که یک مقوله دوراندیش و جامع‌نگر است، تصریح کرد: تناسب با خصوصیات جمعیت و جوامع استان یزد، تناسب با مؤلفه‌های ساختار فرهنگی و هویت فردی و اجتماعی، مهاجرت نیروهای کیفی و تخصصی، تناسب با اقلیم و جغرافیا ازجمله معیارهای ذی‌ربط است.

وی بابیان اینکه استان یزد یک موقعیت مکان مرکزی دارد و می‌تواند از این پتانسیل سرزمینی خود استفاده کند، خاطرنشان کرد: ما خیلی از فعالیت‌ها راداریم که بعد از ایجاد سرمایه از آن محل می‌رود و عمدتاً همه فعالیت‌ها و مواد موردنیاز از بیرون تأمین‌ شده و در اقتصاد مالی استان بدین شکل نبوده و 100 درصد پول در اقتصاد استان گردش ندارد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد بابیان اینکه اگر فعالیت‌هایی که ایجاد می‌کنیم فعالیت‌هایی باشد که بتواند چهار دسته از معیارها و ارزش‌ها را برای استان حفظ کند می‌تواند زمینه‌های توسعه آینده را فراهم کند، افزود: بهره‌برداری مناسب از فرصت‌ها و قابلیت‌های محیط، تعامل بین منطقه‌ای و توسعه روستایی، مؤلفه‌های فرهنگ اسلامی از اصول آمایش سرزمین، تسریع روابط بیرونی و داخلی کشور و حفاظت از محیط‌زیست و پایداری توسعه ازجمله معیارهایی هستند که می‌توانند در حفظ ارزش‌ها مؤثر واقع شوند.

فخرالدین با اشاره به احصاء 21 فعالیت در استان، اظهار داشت: در حال حاضر گام دوم طرح آمایش در دست اجرا است و مکلف هستیم تا پایان سال سند آمایش استان را تهیه‌ کرده و ارائه دهیم تا به‌صورت یک پازل بتوانیم سند آمایش ملی را تدوین کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به گروه‌های موجود در این عرصه، گفت: گروه اول فعالیت‌هایی است که پایه اقتصادی، پشتیبان توسعه و سایر بخش‌ها بوده است اعم از  بازرگانی، آموزش عالی، فناوری اطلاعات،معدن و ...

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: گروه دوم فعالیت‌های فزاینده پایداری توسعه اقتصادی اجتماعی هستند که بعضاً رویکرد خوبی داشته و باید تداوم یابند، مانند ماشین‌آلات و قطعه‌سازی، نساجی، حمل‌ونقل ریلی، کاشی و سرامیک، گردشگری سلامت و ...

فخرالدین افزود: گروه سوم مرتبط با جامعه، طبیعت و محیط مانند محصولات سنتی اعم از شیرینی‌جات، طلا و داروسازی، زراعت و ... است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی خبر فوری ، تاریخ انتشار 3 دی 96، کد خبر:238856 ، www.khabarfoori.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین