پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۰۵۶
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲
امام جمعه ارومیه: من مسئولین دفتر امام جمعه را از حمایت به نام دفتر و امام جمعه منع کرده ام. دفتر ما حق ندارد لیستی دهد یا از جریانی حمایت کند. این ناعادلانه است. اگر تریبون دست ماست، من نباید از این جایگاه که در دست کس دیگری نیست، استفاده کنم. این ظلم است.

شعارسال: امام جمعه ارومیه: من مسئولین دفتر امام جمعه را از حمایت به نام دفتر و امام جمعه منع کرده ام. دفتر ما حق ندارد لیستی دهد یا از جریانی حمایت کند. این ناعادلانه است. اگر تریبون دست ماست، من نباید از این جایگاه که در دست کس دیگری نیست، استفاده کنم. این ظلم است.

او به انتخابات و اخلاق انتخاباتی توجه ویژه ای دارد؛ این را میتوان با مطالعه خطبه های دوماه اخیرش به عینه احساس کرد! نه از گروه و جریانی حمایت میکند و نه درباره انتخابات کلی گویی می کند. او مانند یک معلم با مردم سخن می گوید!

شاخص های انتخاباتی اش همان چیزی است که مردم میخواهند. گاه از بدی ها و گاه از حسنات رجل سیاسی میگوید.

به هر حال بعد از هفته ها تلاش موفق می شویم که برای انجام یک مصاحبه انتخاباتی حضورا به دفتر امام جمعه برویم. دفتر او شبیه اتاق حوزوی یک طلبه است، نه یک مدیر با یک میز و صندلی ساده و کوچک. او تمام میهمانان با هر اسم و رسمی را تا دم در بدرقه میکند.

با دیدن رفتارهایش دیگر لازم نیست که توضیح بدهی او یک معلم اخلاق است. به هر حال موعد گفت و گو فرا میرسد. تا از محوریت موضوع"اخلاق انتخاباتی" در مصاحبه با خبر میشود، چهره اش تغییر میکند، انگار امام جمعه ارومیه خودش هم میخواهد که این مسئله حیاتی در شرایط کنونی فضای انتخابات بیشتر تشریح و مورد توجه قرار بگیرد.

سئوال:در دوماه گذشته، سخنرانی های شما در خطبه های نماز جمعه ارومیه، مکررا پر بود از تذکرات و مباحثی پیرامون موضوع اخلاق انتخاباتی. یک تصویر کلی از اخلاق انتخاباتی را برای مخاطبان ما ترسیم کنید.

پاسخ: از حضور شما و توجه رسانه محترم شما به این موضوع تشکر میکنم؛ از خدا میخواهیم انتخابات به صورت پر شور و گسترده در مملکت برگزار شود و کمافی السابق مردم بتوانند با کمک خداوند دشمنان اسلام و انقلاب را ناامید کنند تا انشاءالله به قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی اضافه شود.

یک مسئله کلی عبارت از این است که چون ما در یک مملکت اسلامی زندگی میکنیم، از آن جهت یکسری موارد در مملکت ما با سایر ممالک فرق میکند.

· نگاه صحیح به نمایندگی و خدمت گذاری

اگر اصیل و واقعی نگاه کنیم؛ در نظام جمهوری اسلامی باید به مسئولیت ها با نگاه خدمت و نوکری مردم نگریست، نه به عنوان فرصت برای رسیدن به اهداف شخصی؛ امام با آن عظمتش گفت که "به من خادم بگویید بهتر از آن است که رهبر بگوئید".

اگر چه ممکن است در فضای روز این دیدگاه در برخی ها مورد توجه قرار نگیرد با این وجود اصل خدمت گذاری در نظام جمهوری اسلامی نهادینه شده است.نگاه صحیح به انتخابات و خدمت به مردم قطعا موضوع اخلاق انتخاباتی را روشن تر خواهد کرد.

در سایر نظام ها، هدف مصالح اشخاص و احزاب است. اما در جمهوری اسلامی اگر اشخاصی هم مطرح باشند، هدف نهایی باید خدمت به مردم باشد.

از این جهت اخلاق انتخاباتی در کشور ما با سایر کشورها متفاوت خواهد بود. اسلام روشنگر خط و مشی و رفتارهای ما زندگی است. اسلام آیتم ها و موارد اخلاقی را برای انسان تعریف کرده است و همان اخلاقی که اسلام برای زندگی اجتماعی مد نظر دارد، باید در انتخابات هم مورد توجه قرار بگیرد.

اخلاق انتخاباتی مد نظر جمهوری اسلامی همان برنامه اسلام برای اخلاق در زندگی انسانی است.

سئوال: اخیرا در فضای های انتخاباتی، برخی اشخاص اقدام به انتشار تصاویر و محتواهایی در جهت تخریب سایر کاندیداتورها میکنند؛ چنین رفتارهای تخریبی و بد اخلاقی ها را از نظر شرعی حرام میدانید؟

پاسخ: بدیهی است چه در زمان انتخابات و چه در زمان غیر انتخابات، حق نداریم بد اخلاقی کنیم، بعضی تصاویر و محتوا را در جهت تخریب افراد متشر کنیم، این ها شرعا از نظر دین اسلام حرام است.

اساسی ترین مسئله در دین ما، حتی قبل از اسلام، قرآن و نبوت، مسئله تعقل است! ریشه دین ما به عقل برمیگردد. لذا در اصول دین هم تقلید جایز نیست و انسان باید با عقل و تعقل در خصوص اصول دین تصمیم بگیرد.

· نماینده شما بیان گر عقل و فهم و شهور شماست

اولین معیار از نظر من این است که مردم باید افراد عاقلی را برای نمایندگی خودشان انتخاب کنند، در خطبه ها گفته بودم؛ نماینده شما عقل شما را نشان میدهد. لذا نفراتی که به عنوان نماینده انتخاب میشوند نماینده عقل، شعور و فهم شماست. لذا مردم باید بررسی کنند، افرادی که حرکت های غیر عقلانی و بداخلاقانه انجام میدهند، شایسته نمایندگی مردم هستند یا نه.

سئوال: اخیرا برخی گروه ها با فشار به شورای نگهبان سعی در تخریب این نهاد انقلابی دارند، نظر شما در خصوص این بد اخلاقی انتخاباتی چیست؟

پاسخ:از جمله چیزهایی که هم مردم، هم داوطلبان و هم مجریان باید مورد توجه قرار دهند، مسئله قانون گرایی است. و پرهیز از قانون گیزی. این اصل است. اگر قانون رعایت نشود سنگ روی سنگ بند نمی شود.

· شورای نگهبان معصوم نیست؛ اما کسی حق تضعیف آن را ندارد

سیاستمداران تصریح کرده اند که قانون بد از بی قانونی بهتر است. این اهمیت قانون و نظم را میرساند. اما در مورد شورای نگهبان، مقام معظم رهبری هم مکررا در موردش صحبت کردند، شورای نگهبان معصوم نیست، ممکن است اشتباهی کند، هیچ کس معصوم نیست. لذا شورای نگهبان هم معصوم نیست، ممکن است در تشخیص اشتباه کند. اما اصل جایگاه باید حفظ شود.

و شکست جایگاه شورای نگهبان درست نیست.فرض کنید یک نفر جایگاه ریاست جمهوری و نمایندگی را بشکند! این درست نیست. بهتر است این آقایان انتقادات سازنده خود و پیشنهادات خود را در چهارچوب احترام به شورای نگهبان مطرح کند.

اما نهایتا ما باید تابع قانون باشیم، معتقدم که اگر انسان میخواهد با انصاف حرکت کند، باید خودش را در جایگاه طرف مقابل قرار دهد. شورای نگهبان قریب به 12 هزار نفر را در عرض چند روز مورد بررسی دقیق قرار میدهد، کار بسیار حجیم و سختی است.ممکن است که در این کار سنگین هم اشتباهی برای احراز صلاحیت و یا عدم صلاحیت پیش بیاید، اما راهش این است که با احترام وارد راه های قانونی شد.

سئوال: روزانه گزارشات زیادی از تحولات انتخاباتی در اختیار شما قرار میگیرد، وضعیت اخلاق انتخاباتی در شهر ارومیه را چگونه ارزیابی میکنید؟

پاسخ: جسته گریخته اخباری از سخنرانی های ستاد و فعالیت های پشت پرده انتخاباتی به گوشمان میرسد، به نظر می آید، برخی دوستان، آن طوری که انتظار میرود به موضوع اخلاق انتخاباتی پایبند نیستند. هم داوطلبان و هم فعالین ستادی باید بیشتر نسبت به این مسئله توجه کنند.

سئوال: نظرات راجع به برگزاری مناظرات انتخاباتی در شهر ارومیه چیست؟ آیا این اقدام را مناسب و ثمربخش میدانید؟

پاسخ: مناظره نه تنها خوب است بلکه خوب تر است. اما با رعایت اصول اخلاقی. گاها در حوزه ها در دروس خارج، بین استاد و شاگرد بحوث تندی ایجاد می شود، اما هیچ وقت از احترام و ادب خارج نمیشود. لذا ما از این اقدام استقبال میکنیم، چرا که آگاهی های عمومی را افزایش میدهد.

سئوال: حضور جوانان در صحنه انتخابات را چطور میبینید؟برخی ها به تخریب جوانان میپردازند، نظر شما چیست؟

پاسخ: تخریب در هر صورتی کار ناشایست و حرام است. من معتقدم که همه باید تابع قانون باشیم. اگر قانون اجازه بدهد هر کس با هر سنی اجازه کاندید شود، پس قانون این را گفته و ما باید از قانون تبعیت کنیم.

داوطلب نمایندگی باید خود و برنامه هایش را معرفی کند و از تخریب دیگران پرهیز کند. نگوید که در مقابل من، فلان آقا قابلیت ندارد. این شرعی نیست. جوان گرایی هم در کل کشور خوب است، باید از تجربیات مسن تر ها و از نشاط جوانان استفاده کنند.

این آقایان که جوانان را تخریب میکنند به تصاویر مجالس اوایل انقلاب توجه کنند، که تمام آقایانی که حالا سنی دارند جوان بودند.

سئوال:حضور کاندیداتورها در هیات های مذهبی و مراسمات ختم را چطور ارزیابی میکنید؟

پاسخ: این رفتارها طبیعی است، به هر حال یک نفر که ثبت نام میکند به روش های مختلف سعی میکند با جامعه در ارتباط باشد. برای مثال به مجلس ترحیمی برود، بخاطر اینکه نظر ملت را جلب کند،فاتحه ای میدهد، شرکت کردن که از نظر قانون و اسلام منعی ندارد.

اما به نظر چنین می آید که اینکه یک نفر صرفا بخاطر انتخابات به مجلسی برود وجهه خوبی ندارد و احساس سبکی ایجاد میکند، این نظر شخصی من است.

در مجلس عزای حسینی بخاطر رای حضور پیداکنند، بین مردم وجهه خوبی ندارد. چرا تا دیروز نمیرفتند و امروز میروند!. به نوعی از نظر اجتماعی خوب نیست. اما با این حال قضاوت نمیکنیم . ما که از قلوب این ها باخبر نیستیم، شاید هم واقعا با خلوص نیت آمده اند.

· اما اگر صرفا بخاطر رای بیایند، صحیح نیست.

سئوال: حمایت امام جمعه و یا دفتر ایشان از جریان یا لیست خاصی صحت دارد؟

پاسخ: همه افراد، در هر سمتی از نظر قانونی مشکلی ندارد که علاقه شخصی داشته باشند و حق طبیعی است. خوب در دلشان میتواند علایقی و گرایشات داشته باشند، اما اگر از جایگاه خود برای حمایت از شخص یا جریانی استفاده کنند، صحیح نیست.

لذا من مسئولین دفتر امام جمعه را از حمایت به نام دفتر و امام جمعه منع کرده ام. دفتر ما حق ندارد لیستی دهد یا از جریانی حمایت کند. این ناعادلانه است. اگر تریبون دست ماست، من نباید از این جایگاه که در دست کس دیگری نیست، استفاده کنم. این ظلم است.

یک مقدار هم بعضی ها فضا سازی میکنند. اینکه من با یکی سلام وعلیک میکنم . دست میدهم . به عنوان مسلمان و شهروند وظیفه دارم که با مسلمانان سلام و علیک کنم. می آیند و عکسی میگرند و فضاسازی میکنند.

حتی ممکن است به کسی زنگ بزنم و حالش را بپرسم. و اصلا با یکی آشنا باشم . سوابق دوستی باشد. زنگ میزنم . بعضا به آیفون میزنند، که امام جمعه با ما حرف میزند و از ما حمایت میکند!. بالاخره این صحیح نیست. امام جمعه از کسی حمایت نخواهد کرد.

سئوال: گزارش شده که بعضی از داوطلبان برای انتخابات هزینه های هنگفتی میکنند، نظرشما درباره این هزینه های سنگین چیست؟

پاسخ: یک سری معیارهای کلی داریم.یکی اسراف است، در تمام مباحث اسراف حرام است. بالاخره انتخابات هزینه هایی دارد، اما بهتر است یک نفر هم در انختابات معمول و متعارف رفتار کند.

گاها میروند به فقرا کمک میکردند در مناطق محروم و ایام انتخابات. این خوب است. اما ای کاش که با نیت خالص این کارها انجام میگرفت. اما اگر این تصور ایجاد شود که با پول رای میخرند اصلا جالب نیست.

نوعا به وکیل پول میدهند که وکالت را قبول کند. وکیل؛ پول نمیدهد. این خوب نیست که فضایی ایجاد شود که فلان کس برای نمایندگی حاضر است هست و نیستش را فدا کند.

سئوال: ملاک انتخاب اصلح چیست؟

پاسخ:به بیانات رهبری مراجعه کنید؛

عاقل باشد؛ کسی که عاقل باشد، از روش و منش، حرف زدن و برخورداش مشخص است که آیا داوطلبی عاقل است یا نه؟!. برای مثال همین هزینه کرد ملیاردی کار عاقل ها نیست.

· تدین داشته باشد؛ اگر کسی برای خدواند خاضع نباشد، برای ما ارزش قائل نمیشود.

انقلابی باشد؛ نسبت به مبانی نظام و انقلاب متعهد باشد، طرفدرا ولایت فقیه، قانون و پی گیر منویات رهبری و امام باشد، به شهداء معتقد باشد، به ارزش ها معتقد باشد.

شجاع باشد؛ باید بتواند دربار دشمن بایستد! با تهدید و ایجاد رعب جا خالی نکند، مملکت را به دشمن ها واگذار نکند.

کاردان باشد؛ به کمیسیون ها برود، تخصص داشته باشد، کاربلد باشد، یک نفر تخصص نداشته باشد برود قرار است چکار کند؟ جماعت باید دقت کنند.

دلسوز باشد؛ رهبری و امام هم گفتد. از خانواده های مرفه نباشد. محرومیت ها را ببینید. این لازمه دلسوزی است. کسی که ذره ای بی پولی و مشکلات ندیده مردم را درک نمیکند. نمیگویم امکان ندارد، اما سخت است.

انشالله هم کاندیدا هم شرکت کنندگان قصد قربت کنند، با وضو به فعالیت انتخاباتی مشغول شوند. قصد قربت به خدا کنند، به ابروی یک دیگر و مردم تعرض نکنند، انشالله خداوند هم کمکشان خواهد کرد. از شما تشکر میکنم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری ندای ارومیه-تاریخ انتشار14 بهمن 1394- کد خبر: ٢٤٧٥٠٠ - http://nedayeurmia.i
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین