پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۲۱۷
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۹
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در بین همه اقشار، پررنگ ترین نقش را در انقلاب، قشر روحانیت دارد، تصریح کرد: انقلاب از حوزه های علمیه و فعالیت در مساجد شروع شد، چرا که جلودار و رهبر این انقلاب نیز شخصیتی مثل امام(ره) است.

شعارسال: به جرئت می توان گفت که روحانیت در ساختار سیاسی و اجتماعی ایران از دوره صفویه به این سو، بانقش مرجع و هدایت کننده،تنها گروهی بوده که توان به جنبش درآوردن توده ها را داشته است.

همین نقش در شکل گیری، پیشبرد و پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پررنگ تر از قبل به ظهور رسید و همگان اقتدار معنوی و سیاسی این قشر عظیم را به عینه مشاهده کردند.

روحانیت در سازماندهی و بسیج توده ها به شیوه های گوناگون و از طریق مساجد، اطلاع رسانی و آگاه کردن مردم، پخش اعلامیه ها، مراسم مذهبی و عزاداری و... در پیروزی انقلاب اسلامی نقش موثری را ایفا کردند.

حجت الاسلام مهرپویان با بیان اینکه در بین همه اقشار پررنگ ترین نقش را در انقلاب، قشر روحانیت دارد، تصریح کرد: انقلاب از حوزه های علمیه و فعالیت روحانیون در مساجدشروع شد، چرا که جلودار و رهبر این انقلاب نیز شخصیتی مثل امام(ره) است.

وی با اذعان به اینکه اگر روحانیت و حوزه های علمیه ورود پیدا نمی کردند، انقلاب صورت نمی گرفت، افزود: دیگر علما در جای جای کشور و همه خروجی های حوزه های علمیه نیز برای حمایت از برنامه های امام(ره) به میدان آمدند.

وی خاطر نشان کرد: امام(ره) با درک شرایط آن زمان و احساس تکلیف و وظیفه در جهت یاری و حفظ دین با جلساتی که با علما و مراجع تقلید داشتند و بیانیه هایی که امام(ره) برای دیگر علمای بنام صادر می کردند، در پیشبرد اهداف و آرمان ها و حفظ نظام ید واحده ای تشکیل شده بود.

حجت الاسلام مهرپویان با تاکید بر تاثیر مدیریت و رهبری امام خمینی(ره) در به صحنه آمدن اقشار مختلف مردم، عنوان کرد: بعد از بصیرت افزایی و آگاهی بخشی که توسط امام(ره) و حوزه های علمیه و روحانیت انجام گرفت، کم کم دیگر اقشار مردم نیز به ندای امام و روحانیت، لبیک گفتند و به میدان آمدند.

وی با اشاره به وقایع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم اظهار داشت: در بحث حفظ نظام هم روحانیت نقش خود را به خوبی ایفا کرد، چرا که تحمیل 8 سال جنگ نابرابر که جزو اولین گام ها برای از بین بردن نظام بود، نسبت به درصد جمعیتی در بین همه اقشار، بیشترین شهدا متعلق به شهدای روحانیت بود.

وی تصریح کرد: امروز هم که ما درگیر جنگ نرم هستیم، روحانیت به عنوان افسران جنگ نرم در جهت حفظ و حراست از نظام، ایفای نقش می کنند.

وی یکی از دلایل محبوبیت و اقبال مردم از روحانیت در زمان انقلاب را وجود امام(ره) و آشکار شدن روش و منش زندگی و تفکرات ایشان برای مردم عنوان کرد و افزود: امام(ره) ذوب در خدا بود و به سبب این ویژگی، خداوند نورانیتی در ایشان ایجاد کرده بود که این ایمان بالای امام، بذر ارادت و محبت را در دل مردم کاشت.

کارشناس فرهنگی تربیتی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان شمالی، استکبار ستیزی را یکی دیگر از ویژگی های بارز امام(ره) برشمرد و تصریح کرد: مردم از این صفت امام به شدت استقبال کردند، چرا که در طول تاریخ، بعد از ائمه و اهل بیت، کمتر فردی توانسته بود تا این حد در زمینه استکبار ستیزی موفق شود.

حجت الاسلام مهرپویان خاطر نشان کرد: حضور میلیونی مردم در راهپیمایی 22 بهمن نیز در راستای لبیک گفتن به استکبار ستیزی امام(ره) است.

وی با اشاره به ساده زیستی و خدمت صادقانه امام(ره) در مسیر خدمت به مردم، بیان کرد: در این راستا، اولین اقدامات امام بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تاسیس کمیته امداد، جهاد سازندگی و... بود.

وی خاطر نشان کرد: امروز نیز بعد از گذشت 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز مردم در صحنه هستند و همه ساله در سالگرد پیروزی انقلاب، با آرمان های امام تجدید بیعت می کنند، چرا که ویژگی های امام(ره) امروز در مقام معظم رهبری هویدا است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری شبستان، تاریخ انتشار خبر 21 بهمن 1394، کدمطلب: 522409، www.shabestan.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین