پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۴۱۶
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
کلیه فروشندگان کالای قاچاق ملزم به استرداد وجوه دریافتی از خریداران می‌باشند. تعلل فروشنده در این اقدام تخلف محسوب شده و قابل پیگیری از طرق مقتضی می‌باشد.

شعارسال:با گذشت یک ماه از شروع طرح رجیستری فرآیند «قطع شدن» تلفن‌های همراه قاچاق از ابتدای روز پنجشنبه 14 دی، آغاز شده است. بنا بر آمار ارائه شده توسط مسئولین کمیته اجرایی طرح رجیستری، روزانه بالغ بر 2000 دستگاه تلفن همراه و تبلت از دریافت خدمات از شبکه‌های اپراتوری محروم شده‌اند و این روند در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت. تاکنون ابهامات بسیار زیادی درخصوص اجرایی شدن مرحله اعمال سیاست طرح رجیستری (مرحله قطع شدن تلفن‌های همراه قاچاق) ، در میان اصناف و خریداران وجود داشت.

اکنون با توجه به روند قطع شدن دستگاه‌ها در این چند روز، دیگر مسجل شده است که طرح رجیستری هیچگونه تخفیفی برای این تلفن‌های همراه قاچاق قائل نیست و تمامی گوشی‌های قاچاق را راس موعد مقرر قطع خواهد کرد. علیرغم اطلاع‌رسانی‌های گسترده در خصوص استعلام اصالت تلفن همراه قبل از خرید و پرداخت حقوق گمرکی برای تلفن‌های همراه مسافری و باوجود درنظر گرفتن یک بازه زمانی دو هفته‌ای برای فعال‌سازی گوشی‌های تلفن همراه قاچاق تا قبل از 14 آذر، برآورد شده است بالغ بر 50000 دستگاه تلفن همراه و تبلت اپل قاچاق ظرف یک ماه آینده قطع خواهند شد.

البته در این میان راهکارهایی نیز برای جلوگیری از پایمال شدن حقوق مشتریان و مصرف‌کنندگان درنظر گرفته شده است. افرادی که تلفن همراه خود را از فروشگاه‌های داخل کشور خریداری کرده‌اند، بایستی با در دست‌داشتن فاکتور خرید به فروشگاهی که تلفن همراه را از آن خریداری کرده مراجعه کرده و آن را به فروشنده عودت دهند. برطبق بخشنامه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، «کلیه فروشندگان کالای قاچاق ملزم به مسترد نمودن وجوه دریافتی از خریداران می‌باشند». همچنین در این بخشنامه تاکید شده است که «تعلل فروشنده در این اقدام تخلف محسوب شده و قابل پیگیری از طرق مقتضی می‌باشد».



درصورت تعلل و یا خودداری فروشنده از مسترد نمودن وجه پرداختی، مشتری می‌تواند با معرفی واحد صنفی متخلف به «اتحادیه‌های اصناف تلفن همراه» نسبت به اخذ وجه خود از فروشنده و یا تعویض تلفن همراه خود با یک تلفن همراه قانونی اقدام نماید. البته در این میان باید به نقش سازمان‌های حمایتی و تعزیراتی نیز اشاره کرد. سازمان‌های حمایتی و تعزیراتی، خود از همکاران طرح رجیستری هستند که در مواقع لزوم از پایمال‌شدن حقوق مشتریان جلوگیری خواهند کرد.

درصورتیکه فروشنده به هر دلیلی از پس گرفتن تلفن همراه و مسترد نمودن وجه پرداختی خودداری کرد، شخص خریدار می‌تواند با مراجعه به وبسایت اینترنتی سازمان تعزیرات حکومتی (سامانه 135) به آدرس tazirat135.ir و یا وبسایت اینترنتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان به آدرس cppo.ir (سامانه 124) نسبت به تنظیم و ثبت شکوائیه اینترنتی و احقاق حقوق از دست رفته خود اقدام نماید.

خریداران تلفن همراه به این نکته دقت داشته باشند که حتماً قبل از خرید تلفن همراه، با ارسال شناسه 15 رقمی تلفن همراه یا همان IMEI (که بر روی جعبه تلفن همراه درج شده است) به شماره پیامکی7777 و یا با استفاده از کد دستوری #7777* اصالت تلفن همراه را استعلام و درصورت قانونی بودن تلفن همراه، آن را خریداری نمایند.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار 19دی96،کدخبر: 658672 ، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین