پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۴۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷
قلعه تاریخی بسطام سومین محوطه اورارتویی شناخته شده دنیا و یکی از بزرگترین قلعه های ایران در راه ثبت در فهرست آثار یونسکو است اثری که رازدار تاریخ ۲۸۰۰ ساله به شمار می رود.

شعار سال: قلعه تاریخی بسطام در قره ضیاالدین آذربایجان غربی به عنوان سومین محوطه اورارتویی شناخته شده در دنیا به شمار می رود، قدمت ساخت این قلعه بر اساس کتیبه ای که از «روسای دوم»، یکی از پادشاهان اورارتویی کشف شده بین سال های ۶۴۵ و ۶۸۵ قبل از میلاد است.

این قلعه تاریخی که بزرگترین قلعه اورارتویی ایران نیز به شمار می رود و سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند، در حدود ۲۸۰۰ سال قبل توسط اقوام اوراتوری ساخته شده است و زمانی یکی از استحکامات مهم و نفوذناپذیر اوراتورها بوده است، این قلعه توسط ویلسرام گلایس آلمانی در حدود ۵۰ سال قبل کشف و به جهانیان معروفی شده است.

اورارتو نام تمدنی است که در غرب آذربایجان امروز، شرق آناتولی و شمال کردستان کنونی و اطراف دریاچه وان و ارتفاعات ارمنستان وجود داشت و ساکنان آن جزو بخشی از نیاکان گرجی‌ها و ارمنی‌های کنونی بوده‌اند و از حدود ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، تا ششصد پیش از میلاد بر منطقه حکمرانی داشتند.

بر اساس کاوش های باستان شناسی صورت گرفته در این محوطه تاریخی شهر قدیمی بسطام در سه قسمت ساخته شده که قسمت بالایی ارگ شاهی، قسمت میانی معبد و قسمت پایینی قلعه محل اسب سواران و یا سپاهیان بوده است و در خارج از شهر نیز مردم عادی ساکن بوده اند.

این قلعه در بالای کوهی در کنار روستای بسطام قرار گرفته و دارای دیوارهای مستحکم سنگی است که به دره پایین آن اشراف کامل دارد، دیوارهای موجود در قلعه، از سنگ های بزرگ ساخته شده و دارای پیش آمدگی و فرورفتگی هایی به شیوه معماری دوره اورارتویی است.

قلعه تاریخی بسطام طی ۵۰ سال و سه مرحله ساخته شده است

سه اشکوب تحتانی مشتمل بر دروازه، مهمانسرا، اصطبل و قرارگاه سربازان، اشکوب میانی که معبدی است با اطاقهای متعدد و اشکوب فوقانی که اوج هنر معماری اورارتویی است و دارای سکونتگاه، مقر فرماندهی و راه‌های خروجی به بیرون از قلعه نیز قسمتهای اصلی این دژ باستانی است.

کاوش های باستانی نشان می ‌دهد که این قلعه طی ۵۰ سال و در سه مرحله ساخته شده و دارای معبد، بازار، مقر حکومتی، برج، بارو، دروازه و راه‌های مخفی خروج مخصوص بوده است.

هیئت باستانشناسی آلمانی طی کاوش های باستانی از ۱۹۶۹ - ۱۹۷۸ در ناحیه بسطام و اطرافش چهار دژ اورارتویی، یکی در بسطام و سه تای دیگر در قلعه اوغلو، اوزوب تپه و آشاقی قوریل (هریک در چند کیلومتری بسطام) و یک کتیبه آسیب دیده اورارتویی و مقادیر قابل توجهی ظروف سفالی و فلزی کشف کردند.

دژ اورارتویی موجود در آشاغی قوریل پاسگاه راهداری قلعه مانندی است که در ۱۰ کیلومتری بسطام به سمت بالای رودخانه آغ چای، نزدیک روستای آشاغی قوریل که نامش به قلعه نیز گذاشته شده، قرار دارد، راه رسیدن به قلعه از کنار رودخانه است.

قلعه اوغلو نیز برای اولین بار در سال ۱۹۶۸ میلادی توسط گروه باستانشناسی آلمانی دیده شد، این قلعه بر فراز صخره مسطحی از سنگ آهکی که در کناره جلگه ای جدا از رشته ارتفاعات نزدیک قرار دارد بنا شده، هر چند بنایی که قلعه اورارتویی بر آن ساخته شده از سمت مشرق، شمال و غرب، در اثر وضع طبیعی زمین بر پرتگاه قائم منتهی می شود، اما شیب جنوبی آن کم است.

قلعه اوزوب تپه در ۳۰ کیلومتری بسطام در روستای زنگلان، در کناره شرقی قره ضیاءالدین و در بستر آغ چای واقع شده، این قلعه بر سر راهی است که امتداد آن در آغ چای به سمت پایین آن در امتداد بالایی زیلبیر چای کشیده شده و قلعه بسطام را با قلعه مستحکم اورارتویی و آبادی وسیعی در شمال غربی مرند، متصل می کرده، شکل قلعه رویی اوزوب تپه که صخره است، به طول ۷۲.۵۰ وبه عرض ۳۱.۵۰ متر بنا شده و محور طولی بنا از شمال به جنوب است.

مسیر گردشگری داخل قلعه تاریخی بسطام مشخص شد

مدیر پایگاه ملی قلعه بسطام در خصوص آخرین وضعیت این اثر تاریخی گفت: قلعه تاریخی بسطام از اهمیت تاریخی زیادی برخوردار بوده که در این راستا پرونده این اثر تاریخی برای ثبت در فهرست آثار جهانی آماده شده است.

غلام شیرزاده با بیان اینکه مرمت و صیانت از این اثر تاریخی در طول سال تداوم دارد افزود: امسال عملیات فنس کشی در اطراف قلعه در حدود ۶۲۰متر انجام شده که این اقدام برای صیانت از محوطه تاریخی اجرایی شد.

وی با بیان اینکه عملیات مرمت این اثر به دلیل آماده سازی آن برای ثبت جهانی امسال به صورت جدی تر انجام شد اظهار داشت: بخش پایین قلعه و دیواره دفاعی قلعه امسال مرمت و به اتمام رسید.

شیرزاده با بیان اینکه در سال ۹۷ عملیات مرمت بخش میان قلعه آغاز می شود افزود: با تخصیص اعتبارات مورد نیاز اوایل سال آینده عملیات مرمت بخش میان قلعه آغاز می شود.

مدیرپایگاه ملی قلعه بسطام با بیان اینکه این قلعه تاریخی همه ساله پذیرای گردشگران زیاد داخلی و خارجی است گفت: برای بازدید و معرفی بهتر این اثر مسیر جدید گردشگری داخل قلعه بین پایین قلعه و میان قلعه تعریف و معرفی شده است تا گردشگران به راحتی داخل قلعه تردد کنند.

کاوش های باستان شناسی اوایل سال ۹۷ در قلعه بسطام آغاز می شود

وی با بیان اینکه اوایل سال ۹۷ کاوش های باستان شناسی در این محوطه تاریخی آغاز می شود افزود: تاکنون دو مرحله کاوش های باستان شناسی در این محوطه تاریخی صورت گرفته که در اولین کاوش باستان شناسی توسط هیئت آلمانی آثار تاریخی زیادی از جمله سنگ نوشته و لوح های گلی دربرگیرنده خطوط میخی اورارتویی که گویای تاریخ و تمدن این محوطه است کشف شده است.

وی با اعلام اینکه سومین دوره کاوش های باستان شناسی این محوطه با ارزش تاریخی با همکاری هیئت اتریشی اوایل سال آینده آغاز می شود ادامه داد: امسال برای مرمت، فنس کشی و نیز کاوش های باستان شناسی این اثر در مجموع ۳۲۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص یافت.

شیرزاده اضافه کرد: به دلیل انجام نشدن کاوش های باستان شناسی در سال جاری از این اعتبار مبلع ۸۰ میلیارد تومان آن به مرکز برگشت داده شد و قرار است با تخصیص اعتبارات مورد نیاز در سال آینده و باهمکاری هیئت اتریشی کاوش های باستان شناسی در این اثر تاریخی از سرگرفته شود.

مدیرپایگاه ملی قلعه تاریخی بسطام با بیان اینکه این اثر با ۵۴ هکتار وسعت بزرگترین قلعه اورارتویی ایران به شمار می رود افزود: امیدواریم با ثبت این اثر در فهرست آثار جهانی بتوانیم گام اساسی در معرفی و شناساندن آن برداریم.

وی در خصوص مطالعات و کاوش های باستان شناسی در این محوطه تاریخی افزود: در سال ۱۳۹۴ با حمایت و پیگیری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و فرمانداری شهرستان چایپاره پروسه تشکیل پایگاه ملی اورارتوشناسی بسطام آغاز و در همان سال به سرانجام رسید.

شیرزاده با بیان اینکه با شکل گیری پایگاه ملی در این مکان مطالعات حفاظت، مرمت و ساماندهی قلعه بسطام با انسجام بیشتری دنبال شد اضافه کرد: در این راستا با هماهنگی های انجام شده با دانشگاه اینسبورگ اتریش و پژوهشکده باستان شناسی، انجام مطالعات ژئومغناطیس در دستور کار پایگاه بسطام قرار گرفت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 19دی 96، کدمطلب:4194915، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
0
0
ایران خیلی از شهرهاش آثارش ثبت جهانی شده ولی به این آثار ارزشمند توجه نمیده حیف واقعا م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین