پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۸۳۹
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۶
پروپزال تحقیقاتی علوم پزشکی در زمینه آلودگی هوای اراک نیازمند اعتبار ۷۰۰ میلیون تومانی است.

شعار سالجواد نظری شامگاه چهارشنبه در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک اظهار داشت: آلودگی هوا در اراک وجود دارد و براساس گزارش محیط زیست علی‌‌رغم کاهش آلودگی هوا در سال 96 اما ما همچنان آلودگی داریم اما اتفاقی که باید در زمان وقوع آلودگی بیفتد در استان یا شهر ما به موقع انجام نمی‌شود و جلسات معمولا پس از آلودگی برگزار می‌شود.

وی افزود: اعلامی که محیط زیست از سنجش هوا دارند معمولا متوسط دستگاه‌های مختلفی است که در شهر وجود دارد در حالی که طبق دستورالعملی که ما داریم باید آن بالاترین مقداری را که در یکی از دستگاه‌ها ثبت می‌شود اعلام کنند.

رئیس مرکز بهداشت اراک تصریح کرد: بعد از اعلام آلودگی هوا در زمینه رعایت شرایط آلودگی هوا هر یک از دستگاه‌ها وظایفی را دارند برای مثال شهرداری باید ماسک‌هایی را بین پرسنل خود توزیع کند که این اتفاق یک مقدار در شهر اراک کم رنگ است.

نظری بیان کرد: نقشه‌های آلودگی هوا را که تنظیم و اعلام می‌کنند در حقیقت یک سری از عوامل را بررسی می‌کنند در حالی که در شهرهای دیگر کشور علاوه بر این موارد خیلی از عوامل دیگر هم اندازه‌گیری می‌شود زیرا بر سلامت افراد بسیار تاثیر دارد.

وی ادامه داد: پروپزالی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهیه شده بود که دو سال پیش ارائه شده و مبلغ حدود دو میلیارد تومان هم برای انجام آن اعلام شده بود که در آن زمان گفته شد امکان تامین این اعتبار نیست، دستگاه‌هایی برای انجام آن در نظر گرفته شده بود که در این دو سال دانشگاه این دستگاه‌ها را تهیه کرده و پروپزال را هم مرتب تقویت می‌کند که با توجه به این شرایط این پروپزال را که عوامل موثر بر آلودگی و سهم هر یک را و تاثیر آنها بر سلامت افراد را مشخص می‌کند می‌توان با 700 میلیون تومان انجام داد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: طرح جامع طرح خوبی است که شامل ساختار زمین‌شناسی، خاک‌شناسی، ساختار توسعه زیرساخت‌ها، منابع فضای سبز، پوشش‌های گیاهی، الگوی کشت، عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در آن دیده شده اما بحث سلامت، مرگ و میرها و بیماری‌ها در آن دیده نشده که این نقصی است که در طرح جامع وجود دارد و تقاضا داریم که لحاظ شود.

نظری اضافه کرد: در رابطه با استقرار کارخانجات قرار دادن محدودیت کلی درست نیست و غیرکارشناسی است، یک کمیسیون تبصره 20 ذیل ماده 55 مربوط به شهرداری است که در آن گفته باید مجوزهایی داده شود که در راستای سلامت دستگاه‌ها باشد.

وی افزود: یک دستورالعمل جدید هم سال 95 وزارت بهداشت داشت به نام پیوست سلامت که کارگروه شورای سلامت و امنیت غذایی استان مصوب شد که باید جدی گرفته شود و هر کارخانه ای موظف است پیوست سلامت را که شامل همه مسائل زیست محیطی و بهداشتی می‌شود را به تصویب برساند و برای آن مجوز بگیرد که اگر جدی گرفته شود هیچ مجوزی که در منافات با سلامت مردم باشد داده نمی‌شود.

ضرورت تامین اعتبار خرید دستگاه پایش هوا

"مرتضی ذوالفقاری" مدیرکل هواشناسی استان مرکزی هم با اشاره به وظیفه پایش گفت: اصل پایش گرد و غبار را بیش از 60 سال است که هواشناسی انجام می‌دهد که دستگاه‌های آن باید تهیه شود و محیط زیست وظیفه پایش 5 آلاینده مشخص را دارد، متاسفانه در داخل استان یک ریال هم برای خرید دستگاه‌های مورد نیاز هواشناسی پرداخت نشده از محل اعتبارات ملی یک دستگاه سنجش باران اسیدی تهیه کرده‌ایم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 21دی 96، کدمطلب:1624879، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین