پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۲۱۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۲
استانداری مرکزی با بیان اینکه استان دارای 12 ایستگاه هواشناسی است، گفت: اگر بخواهیم بر اساس استانداردهای هواشناسی عمل کنیم، این رقم باید دو برابر شود، یعنی استان باید حداقل دارای 25 الی 30 ایستگاه باشد.

شعارسال: سید علی آقازاده در مراسم افتتاح ساختمان مدیریت بحران و هشدار سریع اداره کل هواشناسی استان مرکزی با بیان اینکه کار هواشناسی از حساسیت ها و اهمیت بالایی با توجه به تغییرات اقلیمی و آب و هوایی کشور، برخوردار است، گفت: به دلیل تغییرات اقلیمی توجه افکار عمومی کشور بیشتر از گذشته معطوف به مباحث آب و هوا شده است در حالی که در یک دهه اخیر این حساسیت در کشورها بالاخص کشور ما وجود نداشت.

وی افزود: اخبار هواشناسی کشور که در آن دوران پخش می شد، اخبار روتین با کمترین جزئیات بود ولی به لطف توسعه زیرساخت های لازم در تجهیزات و فنآوری کشور و سایر استان ها آخرین پارامترها و شاخص های هواشناسی کشور جهت اطلاع عموم به شهروندان ارائه می شود.

وی ادامه داد: با تغییرات اقلیمی و آب هوا امروزه متاسفانه شاهد از دست رفتن منابع طبیعی کره زمین همچون جنگل ها هستیم و این زنگ خطر و اعلام هشدار طی سال های اخیر جدی تر شده است و کشور ما هم از این امر مستثنی نیست. منابع آبی و جنگل ها در طول 40 سال اخیر نصف شده است، یعنی 22 میلیون هکتار جنگلی که کشور ما در سال 1360 داشت، هم اکنون به 11 میلیون هکتار رسیده است و روز به روز در حال از دست دادن این منابع و جنگل ها هستیم. منابع آبی خیلی از کشورها از جمله کشور ما در حال از بین رفتن است و به همین دلیل تغییرات آب و هوایی در کره زمین به سرعت در حال اتفاق افتادن است.

استاندار مرکزی تصریح کرد: میزان تابش انرژی خورشیدی به برخی از مناطق زمین تبعات نامناسبی روی انسان ها و اقلیم ها داشته است، همه این موارد باعث شده که مردم جهان بیش از گذشته بر مسائل اقلیمی و آب و هوایی حساس شوند. امروزه این اهمیت به حدی شده است که مردم کشور ما قبل از مسافرت خود نگاهی به نقشه هواشناسی انداخته و سپس سفر می کنند.

وی گفت: استان مرکزی دارای 12 ایستگاه سینامیک است که اگر بخواهیم بر اساس استانداردهای هواشناسی عمل کنیم، این رقم باید دو برابر شود، یعنی استان باید حداقل دارای 25 الی 30 ایستگاه باشد. اگر بخواهیم تحلیل دقیق تر از شرایط آب و هوایی استان داشته باشیم نیازمند تاسیس ایستگاه هواشناسی بیشتری هستیم.

آقازاده ادامه داد: امروز اخبار هواشناسی همچون اخباری که هر روز دنبال می کنیم، برای مردم حساس شده است و این حساسیت به نظر بنده حساسیت مثبت است.

استاندار مرکزی با اشاره به دیدار با دکتر پرهیزکار، رئیس سازمان هواشناسی کشور طی دو هفته گذشته، گفت: قرار شد در قالب مشارکت با سازمان هواشناسی ایستگاه های هواشناسی که مورد نیاز استان است مورد بررسی قرار گیرد، که برای این امر نیاز است تفاهم نامه ای بین استان و سازمان هواشناسی کشور منعقد شود.

وی ادامه داد: سازمان هواشناسی کشور برنامه هایی برای استان داشته ولی متاسفانه در سال های اخیر استان تا حدودی از این برنامه ها عقب افتاده و در نتیجه جایگاه امروز ما نسبت به آنچه این سازمان انتظار دارد، فاصله دارد، به همین جهت تلاش خواهیم کرد مجددا به آن برنامه هایی که سازمان های هواشناسی کشور برای استان در نظر داشته است، باز گردیم.

آقازاده بیان کرد: امسال در استان مرکزی توانستیم حدود 20 درصد افزایش پروژه عمرانی نسبت به سال گذشته داشته باشیم، به طوری که در این هفته تعداد 105 پروژه به بهره برداری خواهید رسید. از این تعداد پروژه های شهرستان اراک 10 پروژه کلنگ زنی و 95 پروژه افتتاح خواهد شد که با بهره برداری از آنها زمینه اشتغال 554 نفر به صورت مستقیم فراهم خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مرتضی ذوالفقاری مدیرکل هواشناسی استان نیز در این مراسم گفت: استان مرکزی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شرایط خاصی قرار دارد و همین امر باعث شده که هواشناسی کشور توجه ویژه ای به فراهم آوردن زیرساخت های و فناوری لازم در این استان داشته باشد.

وی، افزود: برای بهره داری از ساختمان مدیریت بحران و هشدار سریع در این اداره کل 250 میلیون تومان اعتبار هزینه شده است که 180 میلیون تومان آن اعتبار استانی و 70 میلیون تومان ملی بوده است.

وی ادامه داد: علاوه بر افتتاح این ساختمان قرار است تا پایان هفته دولت از 5 سامانه در شهرستان های استان بهره برداری شود. این سامانه ها شامل سامانه پایش برخط ایستگاه های خودکار و جاده ای، سامانه نرم افزاری بخش گزارش وضعیت جوی توسط صدا وسیما، سامانه دریافت تصاویر ماهواره به شکل خودکار در هر 15 دقیقه، سامانه پایش وضعیت گردنه ای استان به صورت برخط و سامانه دسترسی به مرکز سوئیچ سازمان به صورت برخط است.

ذوالفقاری تصریح کرد: استان مرکزی دارای 4 ایستگاه برخط است که 2 ایستگاه آن در شهرستان ساوه و 2 ایستگاه دیگر ایستگاه جاده ای است و بر اساس استانداردهای سازمان هواشناسی کشور باید تعداد ایستگاه ها به 12 ایستگاه افزایش یابد به همین دلیل استان نیازمند 8 ایستگاه برخط دیگر است.

مدیرکل هواشناسی استان مرکزی در پایان بیان کرد: این اداره کل خدمات تخصصی هواشناسی را بصورت آنلاین و لحظه ای انجام می دهد که شامل شناسه خدمات تخصصی هواشناسی، پیش بینی جاده ای و پیش بینی آلودگی است که اطلاعات آن بر روی پایگاه الکترونیکی این اداره کل به نشانی http://markazimet.ir / قرار می گیرد.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 6شهریور 97، کدمطلب: 97060602875  ،www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
0
0
ا.ف75
چرا برای استان هایی اصلا این ایستشگاه هارو نداریم بعد این استان درخواست داده که دو برابرش هم بکنن؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین