پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۷۵۲۱
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲
عضو هیات علمی دانشگاه اراک خواستار تدوین اطلس آلودگی خاک استان مرکزی جهت اثربخشی اقدامات شد.

شعارسال: عضو هیات علمی دانشگاه اراک خواستار تدوین اطلس آلودگی خاک استان مرکزی جهت اثربخشی اقدامات شد.

دکتر آزاده کاظمی ، منطقه مرکزی، عنوان کرد: خاک یکی از منابع مهم پایه زیستی متشکل از مواد معدنی و آلی است که بر اثر تجزیه و تخریب ناشی از هوازدگی سنگ ها تشکیل می شود.

وی با بیان اینکه تشکیل خاک به گذشت زمان، مقاومت سنگ، آب و هوا، فعالیت موجودات زنده و توپوگرافی بستگی دارد، افزود: خاک نقش موثری در حیات بشری دارد به طوری که برای ایجاد یک سانتیمتر خاک طبق اعلام سازمان محیط زیست به طور متوسط 100 سال زمان نیاز است و این امر بیانگر ارزش و اهمیت این عنصر است که باید جهت حفظ آن تلاش داشت.

کاظمی با اشاره به اینکه خاک دارای ترکیبات مشخصی است که گاهی دچار آلودگی و ورود ترکیباتی جدید می شود که اجزای طبیعی آن را دچار تغییر می کنند، گفت: برخی عناصر مانند آهن و مس به طور طبیعی در خاک وجود دارند، اما گاهی استاندارد این عناصر تغییر می کند که موجب آلودگی خاک می شود، بنابراین باید میزان مشخصی از عناصر در ترکیب خاک وجود داشته باشد. در غیر این صورت شاهد آلودگی خاک خواهیم بود.

وی تصریح کرد: علاوه بر وجود عناصر آلوده کننده در خاک متاسفانه فرسایش به عامل نابودگر خاک بدل شده است و این امر در واقع تخریب و نابودی پوشش گیاهی و در نهایت نابودی خاک را به دنبال خواهد داشت.

این متخصص محیط زیست با اشاره به فرسایش 15 میلیون تنی خاک در طول سال در کشور بیان کرد: در کنار فرسایش خاک افت شدید آب های زیرزمینی فرونشست دشت ها را منجر شده است که تهدید کننده خاک است و تاکنون هیچ مطالعه دقیقی در این راستا صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: افت سطح آب های زیرزمینی در اطراف تالاب میقان فرونشست های عمیق را ایجاد کرده است و خانه های روستایی دچار ترک شده اند. دشت ساوه و اراک در آستانه خطر هستند و این شرایط لزوم مطالعات دقیق را بیشتر می کند.

کاظمی بر ضرورت تدوين اطلس آلودگي خاك استان مركزي تاكيد كرد و افزود: تاكنون شناخت دقيقي از وضعيت آلودگي خاك و منابع آن در استان صورت نگرفته است بر همين اساس لازم است منابع آلودگي شناسايي شوند و با توجه به اينكه استان مركزي استاني صنعتي است بايد نسبت به آلودگي صنايع، ضايعات صنايع و حتي شيرابه هاي آن اطلاعات دقيقي براي ارائه راهكار مناسب حاصل شود.

وي مهمترين عامل فرسايش خاك و آلودگي را استفاده از كودهاي شيميايي دانست و با بيان اينكه در بحث مقابله با فرسايش بادي نيز مطالعه و اقدام خاصي صورت نگرفته است، اظهار كرد: بايد اطلاعات پايه اي منشاء و كانون ريزگردها را در اختيار داشت تا امكان ارائه راهكار مناسب فراهم شود البته دانشگاه اراك و گروه محيط زيست در اين راستا مطالعاتي را دنبال مي كنند كه بايد تكميل شود.

عضو هيات علمي گروه كشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه اراك به معادن به عنوان يكي از بسترهاي آلودگي خاك گفت: استان مركزي داراي معادن بسياري است كه منابع آلاينده به شمار مي روند بايد سهم آلودگي آنها نیز مشخص شود كه اين امر مستلزم تدوين طرح جامع مطالعات خاك است تا براساس تبيين وظايف دستگاه ها و ارائه داده هاي موجود نواقص اطلاعاتي رفع و در جهت كاهش آلودگي ها اقدام شود.

وي تصريح كرد: لازم است با تشكيل كارگروهي همچون كارگروه كاهش آلودگي هواي اراك روند آلودگي خاك، منابع آلاينده و سهم هر منبع را دنبال كرد كه البته بايد روندي متفاوت از كارگروه كاهش آلودگي هوا در این خصوص در پيش گرفته شود.

كاظمي با بيان اينكه بايد پيشنهادات در كميته فني با حضور كارشناسان امر چكش كاري شود و سپس در كارگروه قابليت اجرايي يابد، عنوان كرد: متاسفانه روند كنوني فعالیت كارگروه كاهش آلودگي هواي اراك روندي موثر نيست چراكه اتاق فكري براي آن تعريف نشده است. بايد براي كاهش آلودگي خاك در استان رويكردي متفاوت و با نگاهي كارشناسي شده در نظر گرفته شود.

وي مشكل اصلي استان مركزي را فرونشست دشت ها دانست و گفت: كاهش سطح آب هاي زيرزميني منجر به فرونشست و ايجاد كانون هاي بحران شده است كه قابل كنترل است و مي توان با تصاوير رادار وضعيت دشت هاي استان را مطالعه كرد.

اين متخصص آلودگي هاي زيست محيطي، فرسايش خاك در استان مركزي را سالانه ١٣ تن در هكتار عنوان كرد كه ١٤ برابر حد مجاز است و گفت: ٣٨ درصد استان مركزي داراي فرسايش متوسط رو به بالاست كه اين امر خود بحران ساز است.

وي با بيان اينكه وجود اطلس آلودگي خاك در استان امكان اولويت بندي اقدامات را در پي دارد خواستار ساماندهي لندفيل ها و جداسازي پسماندها شد كه با تدوين طرح مديريت سايت زباله مي توان روند كاهش آلودگي خاك ناشي از پسماندها را دنبال كرد.

كاظمي با تاكيد بر جلوگيري از موازي كاري دستگاه هاي مرتبط و جمع آوري بانك اطلاعاتي دقيق در اين راستا به اختصاص پساب فاضلاب به فضاي سبز اراك اشاره كرد و افزود: در خصوص قابليت استفاده از پساب براي فضاي سبز نيز تاكنون مطالعات جامعي انجام نشده چراكه اين پساب خاك را تغذيه مي كند و بايد اثربخشي و قابليت استفاده آن بررسي شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 19 آذر 1396، کدخبر: 92162، www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین