پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۵۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷
ده سال پس از تصویب طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک و ابهام در زمان اجرای این مصوبه، زخم ناسور آلودگی هوای این شهر با بی توجهی به گسترش فضای سبز، هر سال عمیق تر می شود.

شعار سال: شهریورماه سال ۱۳۸۶ بود که طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک، در جلسه هیات وزیران وقت به تصویب رسید تا روزنه امیدی برای حل مشکل آلودگی هوای این شهر صنعتی پدیدار شود.

طبق ماده ۱۱ این مصوبه ۱۹ ماده ای، صنایع فعال در محدوده و حریم شهر اراک مکلف شدند ظرف مدت دو سال، یک پنجم از عرصه تحت اختیار خود را به فضای سبز تبدیل کنند.

همچنین طبق ماده ۱۳ همین مصوبه، جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی استان مرکزی موظف شدند طی مدت پنج سال، سالیانه ۲۰۰ هکتار از اراضی ملی و دولتی اطراف شهر اراک را با رعایت ضوابط مربوطه، برای ایجاد پارک جنگلی و فضای سبز، در اختیار اداره کل منابع طبیعی استان قرار دهند تا پس از ایجاد فضای سبز، برای نگهداری و بهره‌برداری تحت مدیریت شهرداری اراک قرار گیرد.

برمبنای آنچه ذکر شده، هدفی که طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک در رابطه با مبحث فضای سبز این شهر دنبال می کرد، ایجاد یک هزار هکتار فضای سبز طی مدت پنج سال بود تا به این ترتیب، حجمی از بار سنگین آلودگی هوا که بر ریه های این شهر صنعتی فشار وارد می کند برداشته شود.

امروز نه تنها مدت پنج ساله مصوبه مذکور برای ایجاد یک هزار هکتار فضای سبز سپری شده، بلکه یک دهه از تصویب طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک می گذرد، این در حالی است که هنوز مشخص نیست تعهدات سازمان های مسئول در ایجاد هزار هکتار فضای سبز چه زمانی عملیاتی خواهد شد.

مساله ایجاد فضای سبز در محدوده شهر اراک از این لحاظ از اهمیت برخوردار است که واحدهای صنعتی بزرگ آلاینده محدوده این شهر امکان تعطیل شدن و... را ندارند و انتقال آنها به نقطه دیگر نیز ممکن است سال ها به طول بیانجامد، بنابراین در کنار اقداماتی همچون نوسازی ناوگان حمل و نقل و...، ایجاد فضای سبز یکی از مهمترین راهکارهایی است که باید برای حفظ سلامتی ساکنان این شهر عملیاتی شود.

با این وجود شاهد آن هستیم که پس از گذشت یک دهه، حتی نیمی از مساحت تعیین شده برای ایجاد فضای سبز در محدوده شهر اراک نیز تحقق نیافته و طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک همچون بسیاری دیگر از طرح ها، پس از یک دهه همچنان گرفتار دست انداز کمبود اعتبار و سایر مشکلات است.


تسریع در تحقق ایجاد فضای سبز ۱۰۰۰هکتاری برای اراک ضروری است

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس در این رابطه اظهار داشت: اجرای مصوبه ایجاد یک هزار هکتار فضای سبز در شهر اراک که ده سال پیش در خلال طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک به تصویب رسیده، یکی از ضرورت های این شهر است که با گذشت ده سال متاسفانه بر زمین مانده است.

علی اکبر کریمی گفت: به منظور حل بخشی از مشکل آلودگی هوای شهر اراک، شهرداری بایستی مصوبه ۱۰ساله ایجاد یک هزار هکتار فضای سبز را که بر زمین مانده، اجرایی کند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اهمیت فضای سبز در بهبود شرایط آلودگی هوای شهر اراک، این مهم از اقداماتی است که باید در اراک بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و تاکنون نیز در اجرای آن کوتاهی شده است.

وی افزود: بخشی از اقداماتی که برای مشارکت در کاهش آلودگی هوا توسط شهرداری ها انجام می شود در طرح جامع کاهش آلودگی اراک برای شهرداری پیش بینی شده که ساماندهی ترافیک شهری، نوسازی و توسعه ناوگان نقلیه عمومی و همچنین ایجاد و گسترش فضای سبز از آن جمله است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مدیریت شهری جدید اراک و شورای پنجم این شهر بایستی تسریع در روند ایجاد فضای سبز شهر اراک را در دستور کار قرار دهند، چراکه سهم به سزایی در کنترل و کاهش معضل آلودگی هوای این شهر دارد.

کریمی خاطرنشان ساخت: علاوه بر ضرورت ایجاد فضای سبز در محیط شهری اراک و اطراف آن، باید برنامه اصولی برای حفظ فضای سبز موجود در برخی مناطق از جمله سنجان و... صورت پذیرد چراکه ایجاد فضای سبز جدید هزینه های زیادی به دنبال دارد که باید با حفظ پوشش موجود از این هزینه ها جلوگیری شود.

اجرای فضای سبز ۳۰۰هکتاری سیبک نیازمند تامین اعتبار است


شهردار کلانشهر اراک در این زمینه اظهار داشت: اخیرا به منظور ایجاد ۷۰۰ هکتار فضای سبز مذاکراتی با استاندار مرکزی، معاون عمرانی استاندار و رئیس شورای شهر اراک به انجام رسید که استاندار مرکزی قول مساعدت برای تامین بودجه این پروژه داد.

داود تاجران افزود: تپه سیبک در راستای اجرای این پروژه به شهرداری اراک تحویل داده شده که این منطقه دارای مساحتی معادل ۳۰۰ هکتار است، اما مشکل ما در حال حاضر تامین آب این منطقه است که پیگیر رفع این مشکل هستیم.

شهردار کلانشهر اراک خاطرنشان کرد: انتقال سیستم آبیاری به دره سیبک مدت زمانی حدود یک سال وقت لازم دارد تا بتوانیم آبیاری قطره ای را در دره سیبک اجرایی کنیم، هم اکنون مجری این طرح نیز مشخص شده است.

تاجران تصریح کرد: در نظر داریم امسال مراحل کاشت نهال را در این منطقه به انجام برسانیم تا یک سال جلوتر باشیم و پیش از فرارسیدن فصل گرم سال بتوانیم سیستم آبیاری قطره ای را در این منطقه مستقر کنیم و از طریق مکانیزه و با استفاده از منابع آب منطقه سنجان و پساب موجود این محدوده را آبیاری کنیم.

وی ادامه داد: مقرر است ۳۰۰هکتار از منطقه سیبک را امسال زیر کاشت قرار دهیم، پس از اینکه زمین این منطقه در اختیار شهرداری قرار داده شد تمامی وظایف آن بر عهده شهرداری است.

شهردار کلانشهر اراک عنوان کرد: باتوجه به اینکه این طرح در بودجه امسال شهرداری درنظر گرفته نشده، استانداری مرکزی تامین اعتبار این طرح را به عنوان اولویت پیگیری می کند تا سازمان برنامه و بودجه استان این اعتبار را با فوریت در اختیار شهرداری قرار دهد و هر چه سریعتر کارهای زیرساختی و زیربنایی این طرح را آغاز کنیم.

تاجران بیان کرد: از جمله مهم ترین موانعی که در روند اجرای سریع این پروژه قرار دارد، بازگشایی مسیر لازم در دل کوه، ایجاد جاده و انتقال مصالح به منطقه مرتفع سیبک برای ایجاد مخزن آب به منظور آبیاری درختان است.

با وجود آن که تنگناهای مربوط به بودجه و اعتبار، یکی از دلایل مهم روی زمین ماندن مصوبه ایجاد یک هزار هکتار فضای سبز در محدوده شهر اراک است، اما به نظر می رسد در این زمینه بایستی در سال های گذشته، عزم و هماهنگی جدی تری از سوی نهادهای مسئول وجود می داشت تا منجر به اجرای طرح در زمان مقرر شود. با این اوصاف، هم اکنون نیز دیر نشده و می توان با عملیاتی کردن این مصوبه مهم و حیاتی برای شهر اراک، بخش عمده ای از مشکل آلودگی هوا را برطرف کرد و سلامتی بیشتر را برای مردم به ارمغان آورد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 25 دی 96، کد مطلب: 4194664: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
Norway
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
0
0
چرا صادقانه به مردم نمیگن تا مردم بیان پای کار؟بیان به مردم بگن ما همچین طرح عظیمی برای بهبود هوای اراک داری و قرارره مثلا دو میلیون درخت بکاریم.هر شهروند روز درختکاری بیاد در اراضی مشخص شده شهرداری یه درختی که ما بهش میدیم و بکاره...مطمنا طی پنج سال اباد میشه.میمونه فقط ابیاری ونگهداریش..
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین