پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۸۳۵
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۹
حال با وجود این کارنامه، آذری جهرمی وزیر ارتباطات درصدد است، مدیرانی را که روزی همراه و همکار وی در رایتل و دیگر ارگان‌های امنیتی بوده‌اند را به‌عنوان نمایندگان دولت در هیئت مدیره شرکت مخابرات تعیین نماید. جهرمی خود دو سال عضو هیئت مدیره رایتل را در سابقه خود دارد، سیدمجید صدری که تاکنون مدیرعامل شرکت خدمات ارتباطی رایتل بوده را بر مدیرعاملی شرکت مخابرات نهاده و قرار است دکتر فرنگ مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک زعیم را به‌عنوان مدیرعامل همراه اول برگزیند.

شعار سال: با رسیدن محمد آذری جهرمی عضو سابق هیات مدیره رایتل بر کرسی وزارت ارتباطات، ظاهرا سایر اعضای هیات مدیره سابق این شرکت نیز در نقاط کلیدی صنعت ارتباطات و مخابرات کشور در حال جایگذاری هستند، چنانکه پس از شرکت مخابرات، اکنون صحبت از به ارث رسیدن شرکت سود ده همراه اول به یکی دیگر از عضای هیات مدیره سابق رایتل به میان آمده است. انتصاباتی که آینده ای مبهم و غیرشفاف را در صنعت پر سود مخابرات خبر می دهد.

رایتل در زمان ورود به بازار دو رقیب کارکشته با نام ایرانسل و همراه اول را در پیش روی خود می دیدید. اما آنچه موجب شد تا مدیران رایتل به خود باوری برای رقابت با این دو اپراتور برساند، دست برتر در تکنولوژی آنها بود که قابلیت هایی چون افزایش سرعت بود و توانسته بود با این تکنولوژی سرعت 48 کیلوبایت بر ثانیه تبادل اطلاعات را به 390 کیلوبایت برساند یعنی هشت برابر که تحولی بزرگ در صنعت ارتباطات محسوب می شد؛ ولی ضعف های مدیریتی بر مزیت فنی چیره گی پیدا کرد و فرصت انحصار دو ساله ارائه خدمات نسل سوم را با ورود دیر هنگام و با تاخیر به بازار و ضعف های متعدد فنی در پوشش دهی را از دست داد و نتوانست اعتماد مردم برای تغییر در نوع سیم کارت ها را جلب نماید.


با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، وضعیت رایتل با تغییرات مدیریتی رخ داده بدتر شد و رایتلی که در پایان سال 1392 رایتل کمتر از 23 میلیارد تومان زیان خالص داشته است، در پایان سال 1393 زیان خالصش به بیش از 131 میلیارد تومان رسید، که افزایشی بیش از پنج برابر را نشان می دهد. روند زیان دهی رایتل که از سال 1393 شدت گرفته در سال 94 هم ادامه یافت و زیان خالص رایتل با 50 درصد افزایش در سال 94 به مرز 200 میلیارد تومان رسید. رایتل در پایان سال 1395 درحالیکه بیش از 666 میلیارد تومان درآمد داشته است، شاهد زیان 241 میلیارد تومانی در صورت های مالی خود بوده است. زیانی که هزینه های مالی (بهره) در آن نقش عمده ای داشته است. مقایسه شرایط رایتل در سال 1395 با سال 1392 نشان از افزایش 10 برابری زیان خالص این شرکت دارد.

حال با وجود این کارنامه، آذری جهرمی وزیر ارتباطات درصدد است، مدیرانی را که روزی همراه و همکار وی در رایتل و و دیگر ارگان های امنیتی بوده اند را به عنوان نمایندگان دولت در هیات مدیره شرکت مخابرات تعیین نماید. جهرمی خود دو سال عضو هیات مدیره رایتل را در سابقه خود دارد، سید مجید صدری که تاکنون مدیر عامل شرکت خدمات ارتباطی رایتل بوده را بر مدیرعاملی شرکت مخابرات نهاده و قرار است دکتر فرنگ مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک زعیم را به عنوان مدیرعامل همراه اول برگزیند.

با این تصمیمات خانوادگی، شرکت مخابرات که روزی در قالب اصل 44 به بخش خصوصی واگذار شد، دوباره به دامن دولت بر می گردد و با توجه به سابقه نا موفق اقتصادی این تیم، دیر یا زود می بایست شرکت سود ده و پردرآمد همراه اول را در کنار دیگر شرکت های ضررده مشاهده نمود.

این در حالی است که ورود نگاه امنیتی به مخابرات و همراه اول که بزرگترین شرکت های خدمات دهنده ارتباطی کشور با سهم بیش از 70 درصدی هستند از سوی دولتی که صرفا شعار آزادی بیان را می دهد، خود خطر دیگری است که صنعت ارتباطات را تهدید می نماید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت هشتگ، تاریخ 25 دی 96، کد مطلب: 5272141843655293692: www.8tag.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین