پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۵۷۹۲
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
10 سال پیش مصوبه بنای احداث یک بیمارستان در شهر سی سخت و حتی شهر پاتاوه تصویب شد اما به دلیل تغییرات متوالی و مشکلات عدیده ای میدانی و دیگر مسائل این دو پروژه به تعویق افتاده است.

شعار سال: موضوع وضعیت بهداشت و درمان و قانون سلامت امروز یکی از مهمترین دغدغه های مسئولان بوده و وضعیت درمانی امروز یکی از پر سر و صداترین بخش های دولت از وزارت خانه متبوع گرفته تا دیگر رده ها حتی در درمانگاه های کوچک است.

امروز مسئله سلامت مردم یکی از ضروریات انکار ناپذیر بوده که بر کسی پوشیده نیست و لزوم توجه به موضوع احداث بیمارستان ها و مراکز درمانی با تمامی امکانات در هر شهر و دیاری است که نام مرکزیت شهرستان را به خود اختصاص داده اند.

درست 10 سال پیش مصوبه بنای احداث یک بیمارستان در شهر سی سخت و حتی شهر پاتاوه تصویب شد اما به دلیل تغییرات متوالی و مشکلات عدیده ای میدانی و دیگر مسائل این دو پروژه به تعویق افتاد تا اینکه در دو سال گذشته و در زمان تصدی استاندار پیشین و همکاری نماینده این شهرستان و مسئولان شهرستانی و مطالبه گری مردم این مسئله ختم به خیر شد و مسئله زمین،آوردن خیر پای کار برای احداث این دو بیمارستان و دیگر موضوعات به سرانجام رسید، امادر کمال تعجب این پروژه هم همانند دیگر پروژه ها کلنگ آن بر زمین زده نشد.

معمای احداث دو بیمارستان در دنا

احداث دو بیمارستان سی سخت و بخش محروم پاتاوه به عنوان یک مطالبه جدی مردمی طی ۱۰ سال اخیر به یک معمای حل نشدنی تبدیل شده که امروز حتی با فراهم کردن زیر ساخت های ان هنوز کلنگ آن توسط مسئولان بر زمین نشده و این موضوع باعث نگرانی مردم شده است.


سال‌هاست که دنانشینان، مهم ترین مطالبه‌ خود از مسئولان ارشد استانی را احداث دو بیمارستان در شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا و مرکز بخش پاتاوه می دادند، خواسته‌ای که تنها تحقق آن بر روی کاغذ رفت ولی هرگز عملیاتی نشد.

نبود همین بیمارستان و مراکز مهم درمانی باعث شده که بیمارانی که وضعیت وخیمی دارند باید جاده پر پیچ و خم سی سخت به یاسوج و یا استان های همجوار را برای درمان خود طی کنند که همین مسئله به غیر از خطر برای حال آن بیمار خطرات دیگری را نیز در بر داشته باشد.

عبور از پیچ و خم ها برای رسیدن به درمانگاه

شهرستان دنا به مرکزیت سی‌سخت توریستیترین شهر جنوب کشور با جمعیت 50 هزار نفر از وجود بیمارستان محروم بوده و مردم این شهرستان برای دستیابی به خدمات پزشکی و بیمارستانی مجبورند برای درمان به بیمارستان‌های موجود در یاسوج و سایر استان‌های کشور از جمله فارس و اصفهان مراجعه کنند که این امر ضمن افزایش هزینه‌‌های درمان، خطرات بسیاری را نیز در پی دارد.

دیار دنا به علت وجود ظرفیت‌های گردشگری هرساله پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری است و حتی به یدک کشیدن قطب گردشگری کهگیلویه وبویراحمد و بهشت جنوب کشور نیز زیرساخت‌های بهداشت و درمان را آنطور که باید و شاید در این شهر مهیا نکرد.


دنا نشینان فاصله 36 کیلومتری تا یاسوج و مردم شهر پاتاوه فاصله 50کیلومتری را برای رسیدن به بیمارستان طی می‌کنند و در این میان مردم مناطق محروم و روستایی زیادی چه بسا در میانه راه جان خود را از دست می‌دهند و مهمترین قصه پرغصه این داستان آواره شهر به شهر مردم برای دوا و درمان است.

شهر پزشکان بدون بیمارستان

امروز شهر سی‌سخت یا همان شهر سی سخت با شش هزار نفر جمعیت متاسفانه فاقد بیمارستان است و جوانان تحصیلکرده به ویژه پزشکان و متخصصان بومی این منطقه مجبورند به سایر شهرهای کشور و حتی خارج مهاجرت کنند.

به رغم برکات خوب انقلاب و باران رحمت آن برای این منطقه، اما امروز با گذشت 38 سال از پیروزی انقلاب متاسفانه شاخص‌های سلامت در شهرستان دنا آنچنان که باید و شاید ارتقا نیافته که در این زمینه همت مسئولان باید روز افزون تر از دیروز باشد.


انتظار دنا نشینان از مسئولان

دنا نشینان انتظار دارند مسئولان بیش از پیش نسبت به ارتقا شاخص‌های سلامت در این شهرستان توجه ویژه‌ای داشته باشند و با احداث یک بیمارستان نه تنها مشکلات حوزه بهداشت و درمان این منطقه را رفع کنند بلکه برای تحصیل‌کردگان بومی منطقه و در کنار خانواده خود اشتغال‌زایی ایجاد کنند تا از تخصص و دانش خود برای بهبود وضعیت سلامت مردم این دیار استفاده کنند.

مردم این دیار انتظار دارند با گذشت 34 سال از قدمت شهر شهر سی سخت و حتی شهر تازه تأسیس پاتاوه حداقل یک بیمارستان تخصصی در این شهر احداث شود.

بر اساس آیین نامه اجرایی ماده 193 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی و هیئت وزیران در جلسه مورخ 27 آذرماه 79 ، و ماده هفت این قانون ،اولویت اول احداث بیمارستان با شهرستان‌های فاقد بیمارستان است که در ماده نه این قانون احداث بیمارستان در شهرستان زیر یکصد هزار نفر با تعداد 32 تخت به صراحت قید شده است.

بیمارستان سی‌سخت و پاتاوه طی مصوبه کمسیون 215 قانون برنامه پنجم توسعه در تاریخ 14 بهمن ماه 91 ابلاغ شده و موافقت اصولی آن در تاریخ 27 اسفند 92 انجام گرفت.


در حال حاضر در قالب قرارداد تاسیس موسسات پزشکی جهت عقد موافقت اصولی و قرارداد تاسیس بیمارستان در شهر سی‌سخت منعقد شده و دو فقره زمین با زیرساخت‌های جاده آسفالته ، آب ، برق ،‌گاز در سال 92 معرفی و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار داده شده است.

برخی زیرساخت ها هنوز مهیا نیست

فرماندار دنا در مورد نبود بیمارستان در این شهرستان گفت: شهرستان 50 هزار نفری دنا به طور قطع نیازمند یک سری زیرساخت‌هایی برای توسعه است که توسعه شاخص سلامت یکی از این زیرساخت‌ها است.

عباس بهشتی اشاره به گردشگر پذیر و توریستی بودن شهرستان دنا، افزود: یک ارزیابی ساده در ایام تعطیل نشان دهنده ورود خیل عظیم جمعیت حتی تا 40 هزار گردشگر غیر ساکن در دنا است و به طور قطع این گردشگران به زیرساخت‌های متعدد به ویژه در حوزه سلامت نیازمندند.

وی با اشاره به پایگاه کوهنوردی شهر سی‌سخت که متولی آن اداره کل ورزش و جوانان است، بیان کرد: متاسفانه گاها شاهد حوادث ناگواری در این حوزه بودیم که اگر بیماران یا حادثه دیدگان زودتر به مراکز درمانی انتقال می‌یافتند شاید اکنون در قید حیات بودند یا متحمل آسیب کمتری می‌شدند.


بهشتی عنوان کرد: اگر اکنون برای احداث بیمارستان در این شهرستان اقدام شود قطعا در آینده هزینه‌ها و اعتبارات را برای تجهیز مراکز درمانی و بسترهای بهداشتی این شهرستان استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه در شهرستان دنا وجود نیروی انسانی توانمند و متخصص ویژگی خاص است که مابقی شهرستان‌های استان این ویژگی را ندارند، بیان کرد: در صورت احداث این بیمارستان در شهرستان دنا می‌توان از استعدادها این افراد در راستای ارتقای شاخص‌های سلامت در شهرستان و حتی استان استفاده کرد.

فرماندار دنا افزود: این موضوع امروز یکی از مطالبات مهم مردم شهر سی سخت و دنا نشینان است و مسئولان استانی و نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در سفرهای خود مکرراً بر این موضوع تأکید کرده اند.

عباس بهشتی رو با تأکید بر اینکه تمام زیر ساخت های احداث این بیمارستان اعم از زمین که در سه بند بوده همگی اجرایی شده و فقط منتظر کلنگ زنی و پای کار آمدن علوم پزشکی برای احداث این دو بیمارستان در شهر سی سخت و شهر پاتاوه هستیم، بیان کرد: مسئله زمین احداث بیمارستان، مشارکت دستگاه های اجرایی و حتی آوردن خیر برای احداث این بیمارستان صورت گرفته، پس مسئولان ذیربط نباید دیگر عذر و بهانه ای برای کلنگ زنی این دو پروژه داشته باشند.

وی به سفرسرپرست علوم پزشکی برای اجرایی کردن این پروژه به این شهرستان نیز اشاره کرد و گفت:سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان در این سفر نیز بر ضروری بودن احداث این دو بیمارستان تأکید کرد و گفت، که احداث بیمارستان در دو شهر سی سخت و پاتاوه به یک بحث کهنه و به عنوان یک مطالبه عمومی تبدیل شده که در حال حاضر مجوز های احداث آن از سوی وزارت صادر شده است.

فرماندار دنا با بیان اینکه برای اولین بار دو بیمارستان در یک شهرستان زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت احداث می‌شود، عنوان کرد: شهر توریستی سی سخت و شهر تاریخی پاتاوه به عنوان بزرگترین بخش استان کهگیلویه و بویراحمد نیازمند احداث بیمارستان هستند.

بهشتی با بیان اینکه برای هرکدام از این پروژه‌ها دو میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات استانی اختصاص داده می‌شود،گفت: امروز ما فقط آماده به زمین رده شدن این دو پروژه مهم در شهرستان با همکاری علوم پزشکی هستیم و تمامی مراحل برای احداث این بیمارستان ها به سرانجام رسیده است.

امروز با وجود گردشگرپذیری و ورود چشمگیر مسافران و گردشگران در تمامی فصول سال به این شهرستان و اینکه شهروندان دنا به علت خدمات رسانی ناکافی و ناچیز شهرستان برای پرداختن به حداقل خدمات درمانی باید کیلومترها مسیر را طی کنند تا برای کارهای درمانی به شهرستان‌های مجاور برسند، بدین سبب اقدام در اجرای ساخت بیمارستان در این شهرستان بسیار مهم و از خواسته‌های به حق مردم منطقه است.

لازم به ذکر است بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی در شهرستان دنا ۴۴ هزار و ۴۶۰ نفر جمعیت در سیستم اطلاعاتی این دانشگاه ثبت شده که به آن ها خدمات ارائه می شود و از این خدمات ۴۰ درصد در سامانه سیب ثبت و مابقی نیز ثبت نشده که از این لحاظ شهرستان دنا در رتبه هشتم قرار دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه تحلیلی و اطلاع رسانی صبح زاگرس، تاریخ 1 بهمن 96، کد مطلب: 105484: www.sobhezagros.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین