شعار سال: طهرانچی تصریح کرد: «بیشتر مباحثی که در طول یکسال گذشته بین دانشگاه آزاد اسلامی و آموزش عالی ایجاد شد، مربوط به سازمان سنجش و شورای گسترش بود؛ انتظارمان این است که آنها بهعنوان رکن جدی آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی را ببینند. در حقیقت میخواهیم تعامل دوطرفه بنیان گذاشته شود تا هم آموزش عالی و هم دانشگاه آزاد اسلامی ارتقا پیدا کنند.»
محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در گفتوگو با «فرهیختگان» درباره تعامل این دانشگاه در دوران مدیریت جدید با سایر نهادهای آموزشی ازجمله کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم گفت: «متاسفانه در سالهای گذشته در تعامل رابطهمحوری که در بین نهادهای علمی کشور بهخصوص وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشت، دانشجویان بهصورت بیرویه جذب این دانشگاه شدند، تا جایی که به یکباره تعداد دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی افزایش پیدا کرد؛ از این رو یکی از بحثهایی که در دوران مدیریت جدید بهجد دنبال میشد، این بود که در حوزه کیفیت و استانداردبودن فعالیتهای این دانشجویان حرکت کنیم.»
او با بیان اینکه کارآمدسازی و کیفیسازی از درون دانشگاه آزاد اسلامی بهطور جدی دنبال میشد، گفت: «ما در دوران جدید شاهد این بودیم که به یکباره ظرفیت برخی از رشتهها به صفر رسید و این مساله ضربه ساختاری به دانشگاه میزد؛ چراکه ما از یکسو بهدنبال استانداردسازی و تامین هیاتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی بودیم و از سوی دیگر کاهش جمعیت آموزش عالی که منجر به نصفشدن تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شد، مشکلاتی را ایجاد کرد و ما انتظار همکاری بهتری را از سوی آموزش عالی بهخصوص سازمان سنجش در این زمینه داشتیم.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران تصریح کرد: «بیشتر مباحثی که در طول یکسال گذشته بین دانشگاه آزاد اسلامی و آموزش عالی ایجاد شد، مربوط به سازمان سنجش و شورای گسترش بود؛ انتظارمان این است که آنها بهعنوان رکن جدی آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی را ببینند. در حقیقت میخواهیم تعامل دوطرفه بنیان گذاشته شود تا هم آموزش عالی و هم دانشگاه آزاد اسلامی ارتقا پیدا کنند.»
طهرانچی بیان داشت: «دانشگاه آزاد اسلامی ویژگیهایی دارد که باید شناخته شود و نباید همانند مجموعههای دولتی به آن نگاه شود. تمایز غیردولتی بودن این دانشگاه باید مورد توجه قرار گیرد و نباید این دانشگاه به یکباره با شوکهایی مواجه شود، در حالی که تصور میکنیم در برخی موارد به این مساله توجه نشده است.»
او گفت: «تیم جدید یکی از بهترین تیمها در حوزه کیفیت آموزش است که به مساله ارتقای سطح آموزش حساسیت زیادی دارد؛ از سوی دیگر همه افراد حاضر در معاونتهای مختلف و هیاتعلمی از روسای دانشگاههای بزرگ کشور هستند و از سابقه خوبی در این حوزه برخوردارند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ادامه داد: «ضمن حفظ چارچوبهای علمی که بر دانشگاه حاکم بوده که اساس آن نیز پیادهسازی نظام شایستهسالاری علم است، تعامل خوبی نیز با مجلس بهخصوص کمیسیون آموزش و شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتهایم.»
طهرانچی به اقدامات علمی صورتگرفته در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: «در دوران مدیریت گذشته تعداد بیشماری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی جذب شدند و دانشگاه از دانشگاه لیسانسمحور به تحصیلات تکمیلیمحور گذر کرده بود؛ بهگونهای که بیش از نیمی از دانشجویان، دانشجویان تحصیلات تکمیلی بودند و زمانی که مدیریت جدید به دانشگاه آمد، متوجه شدیم که برنامهای برای این دانشجویان وجود نداشته است.»
او گفت: «در طول یکسال گذشته برنامه جدی را برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی داشتیم و کمیتههای کاری بسیاری در این حوزه تشکیل شد تا بتوانیم تعداد زیادی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی را با نگاه حل مساله به کار بگیریم و آنها در راستای حل مسائل کشور حرکت کنند. در حقیقت تعداد بیشماری از دانشجویان این مقطع بدون برنامه جذب دانشگاه آزاد اسلامی شده بودند و ما با برنامههایی که داریم و بهزودی نیز اعلام میشوند، بهدنبال مسالهمحور کردن دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستیم تا آنها از قدرت حل مسائل کشور برخوردار شوند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در همین زمینه افزود: «قطبهای علمی و موضوعات علمی برای حل مشکلات دانشجویان تحصیلات تکمیلی شناسایی شده و نظام موضوعات این حوزه نیز در حال استخراج است؛ از این رو دانشگاه آزاد اسلامی حرکت خوبی را در کیفیتبخشی و کارآمدسازی آموزش عالی در حوزه تحصیلات تکمیلی خواهد داشت.»
طهرانچی با بیان اینکه در جذب دانشجو بهصورت قطبهای تخصصی عمل خواهیم کرد و دیگر جذب دانشجو صرفا برای جذب نخواهد بود، گفت: «با شناسایی چالشها و مسائل کشور، ایجاد پتانسیلهای حل مساله و ایجاد بستر مناسب برای حل آنها به این سمت حرکت میکنیم که در آینده دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای حل مسائل کشور جذب شوند؛ در حقیقت دانشگاه را برای جامعه میخواهیم و این مساله را نیز در مقطع کارشناسی دنبال میکنیم.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با بیان اینکه در یکسال گذشته نظاممندسازی و جلوگیری از بیانضباطیهای اداری- مالی و تقویت زیرساختهای علمی ازجمله برنامهها و اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی بوده است، گفت: «در حوزه برنامهریزیهای علمی که برنامههای بلندمدت هستند، کارهای جدی را بهخصوص در تهران انجام دادیم تا بتوانیم ریل آموزش عالی را دانشگاه آزاد اسلامی، ریل قوی و منطقی و تقویتکننده آموزش عالی کشور قرار دهیم و از فرهنگسازیهای گذشته مانند مدرک برای مدرک و... فاصله بگیریم.»
طهرانچی با توجه به اتفاقات رخداده در حوزه پژوهش تصریح کرد: «تغییرات این حوزه چندماهی است که صورت گرفته؛ با این حال باید بگویم متاسفانه در دوران گذشته در این دانگشاه در نظام باشگاه پژوهشگران و نظام بروندادههای علمی بیدقتیهایی وجود داشته که یکی از اقدامات مهم در دوران فعلی، مقابله با ناراستیهای پژوهشی و عدم رعایت اخلاق حرفهای در حوزه پژوهش است.»
او افزود: «همچنین در دوران گذشته در حوزه شرکتهای دانشبنیان حرکتهایی صورت گرفت که از انضباط مالی مناسبی برخوردار نبودند، از این رو تصمیم به پایان فعالیت برخی از این شرکتها گرفته شد و قوانین جدیدی در این خصوص وضع شد؛ علاوهبر آن برای پژوهش تحصیلات تکمیلی نیز برنامهریزیهای خوبی داشتیم که ثمرات آن را در سال دوم خواهیم دید.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران خاطرنشان کرد: «این دانشگاه واقعیت مسلم در نظام آموزش عالی است و یک زیرنظام تاثیرگذار در این حوزه به شمار میرود که باید با تعامل دوطرفه با مسئولان وزارت علوم و درک مناسب از وضعیت بتوانیم هم در نظامبخشی، هم در کارآمدسازی و هم در کیفیتبخشی حرکتهای خوبی را انجام دهیم. از سوی دیگر مردم انتظار دارند اشتغال و آینده جوانان مدنظر نظام آموزش عالی قرار بگیرد و دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی دارد در این حوزه همکاری داشته باشد.»
سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری فرهیختگان آنلاین ، تاریخ انتشار 30دی96، کدمطلب:15348، www.fdn.ir