پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۰۵۷۴۷
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۲:۵۱
تقلب‌های عجیب و غریب و گسترده در برخی واحدهای دانشگاه آزاد چند روزی است حاشیه‌ساز شده است. هرچند مسئولان ابراز بی اطلاعی از موضوع می‌کنند اما ...

شعار سال: یکی حواشی مهم چند روز گذشته تقلب‌های گسترده و سازماندهی شده در برخی از واحدهای دانشگاه آزاد بود،گزارشات حاکی از راه‌اندازی گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی فراوانی درواحدهای تهران مرکزی و جنوب این دانشگاه بوده‌اند.

دانشجویان با عضویت در این گروه‌ها می‌توانستند از برگه سؤالات خود عکس گرفته و آن را با دیگران به اشتراک بگذراند تا در پاسخ دادن بهسؤالات امتحانی از دوستانشان کمک بگیرند.

امتناع مسئولین دانشگاه از مصاحبه

در ابتدا با مسئول حراست دانشگاه تهران مرکزی و تهران جنوب، میرزایی تماس گرفتیم تا با وی گفت‌وگو کنیم اما او از مصاحبه با خبرگزاری دانشجو خودداری کرد، همچنین مسئول حراست مجتمع دانشگاهی آیت الله هاشمی رفسنجانی که مجتمعی پرحاشیه است و اخیرا سروصدای برخورد نامناسب حراست این مجتمع با دانشجویان به دلیل جلوگیری از ورود آنان به دانشگاه خوابیده بود نیز تماس گرفتیم اما او نیز از مصاحبه دوری کرد، ریاست این مجتمع در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری دانشجو از ماجرای تقلب ها ابراز بی اطلاعی کرد.

همین عدم پاسخگویی مسئولین باعث شد به سراغ دانشجویان برویم و حرف آنان را نیز بشنویم.

تقلب بهانه‌ای برای افشای ساختار و رساندن صدای دانشجویان

مدیر یکی از مهم‌ترین صفحات دانشگاهی این دانشگاه که حدود 10 هزاردانشجو در کانال‌ها و گروه‌هایش عضو هستند در مصاحبه با خبرگزاری دانشجو گفت: این شیوه نمایشی تقلب وسیله اعتراض دانشجویان این دانشگاه برای رساندن صدایشان به بیرون بود، مطالبات صنفی و به حقی که هیچ‌گاهبه آنها توجه نکردند ما دانشجویان را مجبور کرد تا با انجام این عمل هنجارشکنانه صدایمان را به گوش مسئولین برسانیم به امید آن که ایشان مجبور به اصلاح ساختارهای غلطشان شوند.

مدیر کانال دانشجویی خبرگزاری تهران مرکز افزود: در واقع شنیدن این اخبار برای شما جای تعجب نداشت که چطور با وجود یک یا دو مراقبسؤالات به بیرون درز پیدا می‌کرد؟ یا چطور امکان دارد با وجود مراقب دریک کلاس 20 نفره به صفحه گوشی نگاه کرد؟

وی در ادامه بیان کرد: در واقع دانشجویان اجازه دارند پس از نیم ساعت جلسه امتحان را ترک کنند، نتیجتاً مطرح کردن سؤالات و پاسخ دادن به آنهاپس از این تایم و خارج از جلسه امتحان هیچ اشکالی ندارد، چرا که دیگرکسی نمی‌تواند پس از تأخیر نیم ساعته در جلسه حاضر شود. بنابراین اشکال کار در انتشار سؤالات یا پاسخ آنان نیست بلکه مراقبت و حراست از امتحانات زیر سؤال است.

مدیر این کانال دانشجویی در ادامه گفت: بسیاری از دانشجویان شاهد این ماجرا بودند که مراقب کلاسشان برگه‌های امتحانی را بین تعدادی از افراد کلاس جابجا کرده، درواقع عامل اصلی تقلب‌ها سیستم ضعیف حراستی دانشگاه است که بجای مقابله با کارمندان فاسد و مطالبات به حق دانشجویان فقط به مسائل ظاهری و نمادین آن‌هم به شیوه‌ای غیراخلاقی می‌پردازد.

وی افزود: مشکل مشابهی نیز در مورد دروس تخصصی وجود دارد که با ذکر یک مثال آن را بیان می‌کنم که بارها برای خودم اتفاق افتاده. فرض کنید بنده با استاد الف درسی دارم و شما همان درس را با استادی دیگری دارید، استاد الف از 6 فصل کتاب 4 فصل را تدریس کرده و امتحانی آسان من موفق به کسب نمره 20 شده‌ام اما استاد شما تمامی 6 فصل کتاب را به زیبایی تدریس کرده و شما به زحمت از اون نمره قبولی را کسب می‌کنید. در اینجا ارزش نمره قبولی شما و سواد شما چند برابر بنده خواهد بود اما آیا در سوابق تحصیلی کسی به این نکته توجهی می‌کند؟

اگر همه نمی‌توانند از اساتید خوبی بهره‌مند شوند حداقل می‌توانند از امتحانیمتناسب و یکسان بهره ببرند. پیشنهاد من یکسان سازی امتحانات و تصحیح اوراق از روی کلید سؤالات است تا حداقل میزان سواد واقعی فرد پس ازیک‌ترم تلاش مشخص شود.

ادمین کانال خبرگزاری تهران مرکز در پایان گفت: اینها بخشی از مشکلاتی بودند که مارا به برهم زدن فضای موجود به نشانه اعتراض واداشتند، درواقع این تقلب‌های تلگرامی بیشتر سروصدا دارند تا نتیجه، مشکلی که باید به آن توجه کرد فساد مالی و نا عدالتی آموزشی است.

او در رابطه با دیگر مشکلات دانشجویان این واحدها از نا عدالتی آموزشی گفت و بیان داشت: مظلومیت دانشجویان این واحد دانشگاهی این است که سطح سؤالات امتحانی با تدریس بسیاری از اساتید هم خوانی ندارند، این مشکل در گروه علوم پایه جدی‌تر می‌شوند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار 1بهمن 96، کدمطلب:۶۶۱۳۵۵، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین