پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۵۹۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۵
سال آینده رویداد «همدان۲۰۱۸» با حضور مهمانانی از کشورهای آسیایی برگزار می‌شود اما همچنان ورودی‌ و سیمای شهر شرایط مناسبی ندارد و چهره خوشایندی برای گردشگران به نمایش نمی‌گذارد.

شعار سال: امروزه ساخت و توسعه فضاها و توجه به ورودی‌های شهر از نکات قابل‌توجه در جذب گردشگر به شمار می‌رود و هر شهری که ادعای مسافر پذیری داشته باشد باید تفاوت خود با شهرهای دیگر را به رخ مسافران ورودی به آن شهر بکشد تا اثبات کند که مسافر پذیر بودن و جاذبه توریستی داشتن، ادعایی نادرست در مورد آن شهر نبوده است.

ورودی‌های شهر همدان چندان شایسته نام بلندآوازه آن نیست

شهر همدان به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین که چند ماهی است به‌عنوان میزبان رویدادی جهانی با عنوان «همدان۲۰۱۸» معرفی‌شده دارای سه محور ورودی اصلی شامل تهران - همدان، کرمانشاه - همدان و ملایر - همدان است که به نظر می‌رسد وضعیت ورودی‌های شهر همدان چندان شایسته نام بلندآوازه آن نیست.

البته ناگفته نماند که بارها ساماندهی ورودی‌های شهر همدان به‌عنوان یک مطالبه اصلی از سوی مردم و مسئولان عنوان‌شده است اما امسال با توجه به میزبانی همدان در برنامه‌ای جهانی به نظر می‌رسد ضرب العجل برای حل این مشکل که سال‌ها مانند خوره به جان شهر همدان افتاده ضرورتی انکارناپذیر است.

اختصاص یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان برای ساماندهی ورودی‌های شهر همدان

در همین راستا دی‌ماه امسال درحالی‌که جلسات در خصوص برنامه‌ریزی برای میزبانی شایسته همدان در این رویداد جهانی یکی پس از دیگری برگزار می‌شد، در جلسه‌ای در شورای شهر همدان بر ساماندهی ورودی‌های شهر تأکید شد چراکه استاندار همدان در آخرین اظهارنظر خود پیرامون این مشکل آن از اختصاص یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان برای ساماندهی ورودی‌های شهر همدان خبر داده بود.

در همین جلسه بود که رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان ساماندهی ورودی‌های شهر همدان را یکی از مطالبات قدیمی و به‌حق مردم و مسئولان دانست و با توجه به اهمیت رویداد «همدان۲۰۱۸» عنوان کرد: تسریع درروند ساماندهی این طرح با بهترین کیفیت ممکن آغازشده است.

علی رحیمی فر بابیان اینکه برای اجرای طرح ساماندهی مسیر ورودی ملایر به همدان ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از اعتبارات استانی اختصاص‌یافته است اما برای تکمیل آن شهرداری نیز ۱۷ میلیارد ریال هزینه خواهد کرد، گفت: طرح‌های موقت نیز برای ساماندهی ورودی شهر از میدان امام حسن (ع) در نظر گرفته‌شده است.

ورودی شهر بیان‌کننده و شناسنامه عینی هویت و شخصیت شهر به‌حساب می‌آید و اولین مکانی است که بیشتر مسافران با آن برخورد دارند ناگفته پیداست که ورودی شهر بیان‌کننده و شناسنامه عینی هویت و شخصیت شهر به‌حساب می‌آید و اولین مکانی است که بیشتر مسافران با آن برخورد دارند و به‌طور حتم بخش عمده تصویر شهر، در لحظه ورود به شهر شکل می‌گیرد بنابراین پرداختن به حل مشکل ورودی‌های شهر و فراهم کردن محیطی که در نگاه اول حس ناخوشایند در بیننده ایجاد نکند، اجتناب‌ناپذیر است.

یک شهروند همدان بابیان اینکه متأسفانه مبادی ورودی شهر همدان نه‌تنها زیبایی خاصی ندارد بلکه به محلی برای مشاغل مزاحم ازجمله مکانیکی و فروش سنگ‌قبر و این‌چنین مشاغلی اختصاص‌یافته است، گفت: این بی‌نظمی‌ها فضای مناسبی از شهر همدان را به گردشگران ارائه نمی‌دهد.

پروانه کتابی بابیان اینکه در ورود به برخی شهرهای کشور حس خوشایندی به انسان دست می‌دهد درحالی‌که همدان این امتیاز را ندارد، گفت: اقدامات در راستای ساماندهی ورودی‌های شهر همدان باید به‌گونه‌ای انجام شود که روحیه شادابی را به شهر تزریق کند.

وی بابیان اینکه فضای داخلی شهر همدان نیز تنها در ایام نوروز حال و هوای به نسبت بهتری دارد و پس‌ازآن رها می‌شود، گفت: اتفاقاً چند روز پیش مسیرم به یکی از پل‌های همدان می‌رسید که دقایقی در آن محل منتظر همسر و فرزندانم بودم و ناخودآگاه پایه پل نظرم را جلب کرد و از دیدن بدنه و دیواره این پل در همدان شوکه شدم چراکه قطعاً هزینه زیادی برای زیباسازی آن انجام‌شده بود اما به حال خود رهاشده و رفته‌رفته چهره زیبای خود را ازدست‌داده کما اینکه نوشته‌های نازیبایی روی پایه پل درج‌شده بود و دوقسمتی از آن نیز بارها اعلامیه و اطلاعیه نصب‌شده بود و رد چسب باقی‌مانده بود.

یکی دیگر از شهروندان همدانی نیز بابیان اینکه ورودی هر شهر نماد فرهنگ آن شهر است و گردشگران با ورود به آن برداشت اولیه از آن شهر به دست می‌آورند، گفت: ورودی هر شهر نقش مهمی در میزبانی از مهمانان داشته و درواقع نقش دعوت‌کننده دارد کمااینکه زیبایی چهره شهر همدان نیز کم از ورودی آن ندارد.

اگر وضعیت شهر نابسامان باشد سرمایه‌گذاری در آن انجام نمی‌شود

احسان محمدی بابیان اینکه هر ورودی با نماد و ویژگی‌های خاص خود می‌تواند ایجاد حس تعلق و هویت در میان ساکنان ایجاد کند و گردشگران را به شهر فراخواند، گفت: ورودی هر شهر ویترین شهر و نشان‌دهنده وضعیت آن است و اگر وضعیت شهر نابسامان باشد سرمایه‌گذاری در آن انجام نمی‌شود و سرمایه‌گذار غیربومی حاضر به سرمایه‌گذاری در آن شهر نیست.

وی بابیان اینکه برای داشتن شهر زیبا باید مردم و مدیران باهم همراه باشند، گفت: حفظ شهر وظیفه شهروندان است و باید ارزش آنچه برایش هزینه شده است را بدانند.

رئیس شورای شهر همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه ساماندهی ورودی‌های شهر همدان باهدف رونق گردشگری در دستور کار است، گفت: ورودی هر شهر بیانگر توجه مدیران به آن است و توجه ویژه به ورودی‌ها می‌تواند نظر مسافران را برای اقامت در شهر جلب کند.

ابراهیم مولوی با اشاره به میزبانی همدان در رویداد «همدان ۲۰۱۸» عنوان کرد: این دو رویداد بین‌المللی که همدان را در بسیاری زمینه‌ها مطرح خواهد کرد یک پتانسیل است که همدان را در ایجاد درآمد پایدار شهری کمک خواهد کرد.

ساماندهی ورودی‌ها و بهبود وضع موجود لازم و اجتناب‌ناپذیر است

وی با تأکید بااینکه ساماندهی ورودی‌ها و بهبود وضع موجود لازم و اجتناب‌ناپذیر است، گفت: زیرساخت‌های پذیرش گردشگر در شهر همدان تا حدودی فراهم‌شده به‌طوری‌که سال ۹۳ صدور پروانه ساختمانی برای احداث هتل رایگان و از این منظر ۱۲ مجوز ساخت هتل صادر شد.

وی بابیان اینکه همدان به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین مطرح است و ورودی‌های شهر همدان باید درشان همدان باشد، گفت: در ورودی همدان از سمت ملایر از ۳ ماه قبل اقدامات لازم شروع‌شده است.

مولوی بابیان اینکه تعریض معبر، جدول‌گذاری و اجرای رفوژ این مسیر در برنامه است، گفت: در ورودی همدان از سمت تهران نیز اقداماتی صورت گرفته و معبر بازگشایی‌شده اما در مسیر رفت و خروجی مشکلاتی وجود داشت که رایزنی برای حل آن ادامه دارد و در صورت رفع مشکل تا قبل از عید نوروز اقدامات اولیه انجام خواهد شد.

رئیس شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه ورودی شهر همدان از سمت کرمانشاه شرایط مطلوب‌تری دارد، گفت: احداث یک پارک نواری در این مسیر نیز در دست اقدام است.

وی همچنین بابیان اینکه امسال در شهر همدان شاهد بارش اندک باران بودیم و دلیل شاداب نبودن فضای شهر همدان را در این امر می‌توان دید، گفت: تلاش‌هایی در حوزه فضای سبز شهری انجام خواهد شد.

اجرای دیواره سبز در بلوار بهشت همدان

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه در مورد ورودی‌های شهر همدان ورودی سمت ملایر از سمت سد اکباتان حدود یک کیلومتر در محدوده شهری قرارگرفته و در حال تعریض است، گفت: در قسمت‌های نزدیک باغ بهشت همدان که ازنظر دید و منظر خراب است اجرای دیواره سبز در نظر گرفته‌شده که اگر طرح را اجرا کنند وضعیت تا حدودی ساماندهی خواهد شد.

کامران گردان ادامه داد: با توجه به وجود مغازه‌های سنگ فروشی و مشاغل مزاحم بی‌شمار در این مسیر اجرای این طرح کار سختی بوده هرچند اموری در حال انجام است.

وی بابیان اینکه دیواره سبز جداری سیمانی یا فلزی است که با نورپردازی و با کاشت گونه گیاهی ازجمله پیچک ساخته می‌شود تا جلوی فضای نامناسب شهر را بگیرد، گفت: نمونه این طرح در میدان قائم همدان اجراشده است.

از اینکه کار در بلوار بهشت همدان نیمه‌تمام مانده راضی نیستیم وی بابیان اینکه دیواره سبز موقت است، گفت: با توجه به تأخیر در انتخاب شهردار همدان کارها عقب‌افتاده و ما هم از اینکه کار در بلوار بهشت همدان نیمه‌تمام مانده راضی نیستیم.

گردان بابیان اینکه یکی از دلایل تأخیر در انجام کارها ادغام سازمان زیباسازی و فضای سبز شهری است، گفت: با توجه به ادغام سازمان‌ها پارک‌ها و فضای سبز با زیباسازی انتظار می‌رفت فعالیت‌ها در این حوزه بهتر باشد، اما شاهد نارضایتی از سوی مردم هستیم.

وی بابیان اینکه بنده هم از این ادغام ناراضی بودم، ادامه داد: مدیر این مجموعه به‌تمامی کارهای این دو سازمان گسترده و اثرگذار در مدیریت شهری نمی‌رسد و در حال حاضر نظارت لازم بر روی کارها وجود ندارد و مدیر توانایی مدیریت این دو مجموعه را ندارد و معاونین هم در حد خود انجام‌وظیفه می‌کنند اما مدیر موظف به انجام این کارهاست.

چهره شهر همدان متحول می‌شود

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان به در پیش بودن رویداد «همدان ۲۰۱۸» اشاره کرد و بابیان اینکه در جلسات مرتبط با ۲۰۱۸ به دنبال فضاسازی مناسب هستیم، گفت: برنامه‌ریزی برای ۲۰۱۸ ممکن است چهره شهر را متحول کند اما در فصل خوبی نیستیم و طی یک ماه آینده کار شروع می‌شود و اجازه نمی‌دهیم ۲۰۱۸ تحت تأثیر ناهماهنگی‌ها قرار گیرد.

وی بابیان اینکه سعی می‌کنیم شهر را ازلحاظ مدیریت شهری و مبلمان شهری به بحث ۲۰۱۸ برسانیم، به وضعیت بلوار فرودگاه همدان نیز اشاره کرد و گفت: در بلوار فرودگاه همدان طرح جامع خوبی برای آزادسازی مسیر در نظر گرفته و با دو کارخانه کیوان و خوش نوش که در مسیر عبور هستند مذاکره شده تا عقب‌نشینی داشته باشند و فضا باز شود.

گردان اضافه کرد: بر اساس ماده ۸ قانون شهرداری‌ها تعریض خروجی همدان به سمت تهران صورت می‌پذیرد.

همدان ظرفیت‌های بسیاری برای جذب توریست و گردشگر دارد

با این تفاسیر آنچه مسلم است اینکه همدان ظرفیت‌های بسیاری برای جذب توریست و گردشگر دارد و باید ضمن فضاسازی مناسب شهر و سامان دادن به ورودی شهر نه‌تنها حس خوشایندی را برای تشویق گردشگران به حضور در همدان ایجاد کرد بلکه به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که همدان به مقصد گردشگری تبدیل شود.

چهره شهر همدان باید حال و هوای دیگری به خود بگیرد و کرختی و حال ناخوش آن سامان یابد تا گردشگران و مسافران با قدم زدن در معابر و خیابان های آن خاطراتی زیبا با خود به یادگار ببرند و رغبتشان برای حضور دوباره در این شهر دوچندان شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 2بهمن 96، کدمطلب:4207098، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هوشنگ
Iran, Islamic Republic of
۰۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
0
0
ساماندهی وضعیت ظاهری شهر جزو اولین چیزهاس.واقعا کاری نداره زیباشازی شهر...اما تاثیر زیادی تو جذی توریست میذاره.اونم تو همدان که پر از جاذبه های توریستیه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین