پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۶۴۹
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱
اوایل خرداد ماه امسال مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان و رئیس مرکز ملی صنعت فرش ایران و سایر مسؤولان این حوزه به صالح آباد سفرکردند و از نزدیک با مشکلات صنعت قالیبافی آشنا شدند.
شعارسال: در این مأموریت کاری دو میلیارد تومان مرکز ملی فرش ایران و دو میلیاردتومان فرمانداری تربت‌جام برای احیا و رونق صنعت فرش دستباف درصالح آبادو تربت‌جام اعتبار اختصاص دادند، اما برخی از متولیان صنعت فرش دستباف به نتایج مثبت این سفر چندان خوشبین نیستند؛ زیرا معتقدندکه سنگ بزرگ علامت نزدن است!

به عبارتی وام دو میلیاردی، حداقل چهارمیلیارد وثیقه می‌خواهدکه امری کاملاً ناممکن است و هیچکس توان جذب چنین اعتباری را نداردو یا در صورت جذب احتمالی چنین اعتباری چه قالیباف و چه غیر قالیباف که از واریز شدن این تسهیلات باخبر شود، به ویژه کسانی‌که در منطقه نفوذ دارند، هجوم آورده و ادعای سهم خواهی می‌کنند و یا اگر سرمایه گذاری خارج از منطقه هم بیایدبا توجه به مشکلات موجود بساط خودرا بسته و راهی می‌شود و از سویی بازار خرید تضمینی فرش دستباف نیز مهیا نیست و فرشها روی دست سرمایه گذار محلی یا قالیباف‌ها باقی می‌ماند و یا به قیمت بسیار نازل و حتی به ضرر به فروش می‌رسد، به همین خاطر متولیان این امر معتقدند این نمد برای صالح آبادی ها کلاه نمی‌شود .

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان تربت جام چنین عقیده‌ای ندارد و تمام این ادعاها را رد می‌کندو بر خلاف آنها به نتایج و ره آورد سفر رئیس سازمان صنعت استان و مدیر مرکز ملی فرش ایران بسیار خوشبین است و از دستهای پشت پرده روایت می‌کند که با هم آن را مرور می‌کنیم .

سید مهدی کلالی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: هر زمان بخشداری صالح آباد یک سوله برای به کارگیری قالیبافان منطقه تعیین و به ما معرفی کند ، این آماد گی را داریم تا سرمایه گذار را برای گرفتن نقشه، طرح، رنگ و گرفتن تسهیلات به بانک معرفی کنیم .

وی در خصوص وثیقه سنگین تسهیلات قالیبافی افزود : اصلاً این طور نیست، وثیقه چنین تسهیلات بانکی از خودهمان ملک و وسایل و تجهیزات کارگاه گرفته می‌شود و سرمایه گذار بایدبه بانک طرح توجیهی ارایه کندو براساس آن طرح و پروژه کارشناسی شده، بانک برآورد تسهیلات مورد نیاز را انجام می‌دهدو دادن تسهیلات هم به این سادگی نیست که به یک نفر دو میلیارد بدهند .

وی خاطرنشان کرد: در بحث تسهیلات قالیبافی هیچ کم و کسری نیست، اما متقاضی ومجری نداریم و اخیراً در قالب طرح های مشارکتی که 200 سرپرست خانوار را جذب و به کارگیری کند، تسهیلات بدون کارمزد (صفردرصد) اعلام کرد، اما برای طرح های غیرمشارکتی مناطق مرزی چون صالح آباد تا سقف 500 میلیون با بهره 7 درصد و در مناطق غیرمرزی با سود 10 درصد بدون سقف اعلام شده است.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذارانی که همراه رئیس سازمان صنعت استان از خارج منطقه آمده بودند ، به عنوان «الگوی کار» بودندو بایدگفت، اولویت اول ما سرمایه‌گذار و متقاضی تربت جام و صالح‌آباد است که متأسفانه تا کنون کسی به طور جدی ورودپیدا نکرده، اما یک متقاضی دیگر هم از خارج منطقه وارد شهرستان شده و ما منتظریم که سرمایه‌گذار داخلی هم اقدام کند .

وی در خصوص نبود بازار خرید تضمینی فرش دستباف هم می‌گوید : اگر یک سرمایه گذار برای به کارگیری 100 تا 200 نفر مجتمع قالیبافی راه‌اندازی کند ، خود ش متولی کار است و به صورت متمرکز طرح، نقشه و رنگ و برنامه کاری را به قالیبافان می‌دهدو خودش هم بر کار آنها نظارت می‌کند و مسؤولیت خروجی و فروش آن هم برعهده متقاضی و یا همان سرمایه گذار است و قالیبافان کاری به بازار خریدو فروش ندارندو آنها فقط کارمزد کارشان را می‌گیرند .

رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت تربت جام تأکیدمی‌کند: هدف ما از راه‌اندازی مجتمع قالیبافی به صورت متمرکز در تربت جام و صالح آباد این است که اولاً به نرخ دستمزد قالیبافیشوک وارد شود، ثانیاً از بین حداقل هزار قالیباف، 200 نفر را هم پای کار بیاوریم، یک گام مؤثر در راستای پیشرفت و غنی سازی صنعت فرش دستباف برداشته‌ایم.

سیدمهدی کلالی در پاسخ به انتقادبرخی از دست‌اندرکاران صنعت فرش اظهار داشت: برخی کنار گود نشسته اند و فقط ایرادمی‌گیرندو خودشان دست به کار نمی‌شوندو نه به دیگران اجازه می‌دهندکه به این قضایا ورود پیدا کنندو علتش هم این است که از این محل سود شخصی می‌برندو به هر شکلی که دوست دارند، با قالیبافان رفتار می‌کنند!

وی تصریح کرد : جالب است بد انید افرادی با راه اندازی مجتمع قالیبافی مخالفت می‌کنندکه این کاره هستندو تنها به فکر منافع خودشان می‌باشندو معتقدند، کار خودشان راه می‌افتد ، در حالی که نه زحمت می‌کشندو نه هزینه می‌کنندو از سویی نخ و تار و پودرا نسیه گرفته و قالیبافان هم نسیه می‌بافند .

به اعتقاد وی، منتقدان دست اندرکار هرکد ام با 40 ،50 قالیباف در ارتباط هستندو با احتساب تربت جام با 100 قالیباف سر و کار دارندو به خاطر این تعداد قالیباف ، 700 ،800 قالیباف دیگر بیکار و یا سرگردانندو اگر روزی قالی تولیدکنند، محصول روی دستشان باقی می‌ماند .

وی خاطرنشان کرد: گرچه قالیباف های تربت جام و صالح آباد قالیبافان قابلی هستند ، اما چون نقدینگی لازم و ارتباط ضروری با عمده فروشان و تاجران را ندارند ، نمی‌دانند چه نوع فرشی تولیدکنندو محصول آنها روی دستشان می‌ماندو این جاست که دلالان و واسطه‌ها فعال شده و دسترنج و زحمات قالیبافان را به نفع خودشان مصادره و به یغما می‌برند .

وی در خصوص قول مساعدرئیس سازمان صنعت استان مبنی بر راه اندازی یک شعبه و نمایندگی اداره صنعت در صالح آباد گفت: سالی که نکوست از بهارش پیداست! شاید منظورشان این است که مسؤولان بخش براساس قولهایی که داده اند، وفا کنند تا ایشان هم یک قدم بردارد، ضمن اینکه تأسیس نمایندگی یک اداره در شرایط اقتصادی کشور نه توجیه منطقی دارد و نه توجیه اقتصادی! که برای دولت ایجاد هزینه کنیم.

وی افزود : با این حال صالح آبادنمایندگی اتاق اصناف دارد ، اگر مردم مشکل خاصی داشته باشند و کار ویژه‌ای می‌خواهند، انجام دهندتمامی آن در امور صنفی انجام می‌شودو اگر کسی متقاضی معدن بوده و کارهای مربوط به صنعت و معدن داشته باش ، آمدن یکی دو بار به تربت جام هم چندان دشوار نیست.

وی اضافه کرد: شغل ما اکنون دیگر به شکل قدیم نیست و به خاطر ادغام صنعت معدن و تجارت بسیار متفاوت شده، به طوری که بخش اعظم کارهای صنعت و معدن مانندصدور مجوزهای لازم و کارهای اساسی و اصلی در استان انجام می‌شودو کارهای کارشناسی و بازدیدهای بخشهای تابعه و سایر وظایف نظارتی در شهرستان انجام می‌شود .

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری ـ تحلیلی قدس آنلاین، تاریخ سه شنبه 23 تیر 1394، کد مطلب: 295980، www.qudsonline.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین