پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۴۷۴
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
14 بهمن به‌عنوان سالگرد پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره امید و پیوستن ایران به جمع کشورهای دارای فناوری فضایی است. براین اساس روز گذشته مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری فضایی با حضور وزیر ارتباطات، رئیس سازمان فضایی، اعضای شورای عالی فضایی، نخبگان و فعالان فضایی و نمایندگان عضو کمیسیون صنایع و کمیته هوافضای مجلس در وزارت ارتباطات برگزار شد.

شعار سال: 14 بهمن به‌عنوان سالگرد پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره امید و پیوستن ایران به جمع کشورهای دارای فناوری فضایی است. براین اساس روز گذشته مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری فضایی با حضور وزیر ارتباطات، رئیس سازمان فضایی، اعضای شورای عالی فضایی، نخبگان و فعالان فضایی و نمایندگان عضو کمیسیون صنایع و کمیته هوافضای مجلس در وزارت ارتباطات برگزار شد.

تمرکز مدیریت و منابع نیاز حوزه فضایی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این همایش با گلایه از موازی‌کاری در حوزه‌های مختلف صنعت فضایی گفت: اگر صدا و سیما آمادگی دارد مسئولیت سازمان فضایی را هم انجام بدهد آمادگی داریم تحویل دهیم.

وی ادامه داد: صدا و سیما برای شبکه تلویزیونی جداگانه ماهواره می‌خرد و در مدار قرار می‌دهد و مجموعه‌‌های دیگر هم جداگانه عمل می‌کنند که باید یکپارچه شود به همین علت با کنار گذاشتن نگاه صنفی این‌مشکل حل می‌شود.

وزیر ارتباطات با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه تحقیق و توسعه ماهواره‌های فضایی در دانشگاه‌های کشور گفت: هم‌اکنون سه ماهواره دانشگاهی مراحل پایانی طراحی و ساخت خود را برای پرتاب طی می‌کنند و یکی از این ماهواره‌ها که ماهواره دانشگاه شریف است در مرحله نهایی هماهنگی برای پرتاب است.

وی افزود: هم‌اکنون در حال هماهنگی هستیم که با پرتابگر داخلی یا استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی هرچه سریعتر این ماهواره در مدار زمین قرار گیرد. در همین حال دو ماهواره دیگر دانشگاهی نیز که ماهواره‌های سنجش از دور هستند، در مسیر پایانی برای پرتاب قرار گرفته‌اند.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: اگرچه ممکن است کاربرد عملیاتی درازمدتی برای این ماهواره‌ها متصور نشود اما این ماهواره‌ها با هدف تحقیق و پژوهش به فضا پرتاب خواهند شد.

جهرمی با اشاره به اینکه میانگین سن مدیران در این وزارتخانه از 55 به 45 سال رسیده است و ادامه دارد، در عین حال گفت: اینکه جوان‌ها را بیاوریم به میدان و رها کنیم ناامیدی ایجاد می‌کند.

وزیر ارتباطات گفت: درحوزه ماهواره‌های سنجشی ما مأموریت‌های غیر نظامی را دنبال می‌کنیم اما در این حوزه هم موازی کاری است. رئیس سازمان فضایی گزارش داده که کار کردن تیم‌های دانشگاهی با هم سخت است. وی با تأکید بر اینکه باید موازی‌کاری جمع شود، افزود: اشکال بزرگ تغییر ساختارهاست نه تغییر مدیریت؛ اگر کسی ساختار فضایی ما را نگاه کند متوجه می‌شود همین قدر پیشرفت هم از عرق و غیرت بوده است.

وزیر ارتباطات گفت: اعتبار صنعت فضایی غیر دفاعی از 392 میلیارد تومان 20 درصد بیشتر و 472 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است؛ با وجود اینکه برخی کارشان همه‌اش سیاه‌نمایی است و گفتند اعتبار فضایی کم شده است.

جهرمی با اعلام این خبر که تدوین برنامه ۱۰ ساله فضایی مراحل پایانی خود را می‌گذراند، گفت: اگر قبل از پایان سال آماده شود برای برگزاری جلسه شورای عالی فضایی از رئیس جمهوری وقت می‌گیریم تا سند بررسی شود.

وی گفت: شوخی می‌کنند که افغانستان ماهواره دارد اما ما نداریم، این شوخی عمق ندارد. چون کاربرد آنها فرق دارد؛ آنها صدها شبکه تلویزیونی دارند و ظرفیت برودکستینگ آنها بیشتر از ماست.

وی افزود: برخی کشورهای دارای ماهواره، دانش و پژوهش لازم را به دست نیاورده‌اند و از کاربردهای آن استفاده می‌کنند.

ضرورتی به نام اقتصاد فضا

دیگر سخنران گرامیداشت روز ملی فناوری فضایی مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران بود که با اشاره به برنامه‌های کشور برای دستیابی به اقتصاد فضا گفت: بر اساس آمارهای بین‌المللی، اقتصاد فضا در ۱۰ سال گذشته از رشد ۱۰۰ درصدی برخوردار بوده که به مراتب از متوسط رشد اقتصاد جهان بیشتر بوده است.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: در حال حاضر حجم اقتصاد صنعت فضایی بالغ بر ۳۴۰ میلیارد دلار است که در برخی پیش‌بینی‌ها تا افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ به ۵۱۰ و حتی ۶۴۰ میلیارد دلار خواهد رسید که این نمایانگر رشد حداقلی ۵۰ درصدی در ۸ سال آینده است.

براری خاطرنشان کرد: برآورد می‌شود تعداد ماهواره‌های در مدار زمین حدود ۱۵۰۰ ماهواره است که تا ۲۰ سال آینده به حدود ۲۰ هزار ماهواره خواهد رسید. این موضوع نمایانگر گسترش حجم فعالیت‌های فضایی در کشورهای مختلف است.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به برنامه‌های کشور برای ایجاد کسب و کارهای جدید در اقتصاد فضایی و در جهت تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: تلاش می‌کنیم در برنامه راهبردی فضایی کشور تا افق ۱۴۰۴ علاوه بر جهتگیری‌های توسعه فناوری، ورود و توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی و ایجاد کسب و کارهای جدید دانش بنیان را نیز تسهیل کنیم.

وی با بیان اینکه تدوین پروانه اپراتور ماهواره‌ای کشور با همکاری رگولاتوری به‌عنوان نخستین گام از این مسیر مراحل پایانی خود را طی می‌کند، افزود: این رویکرد محدود به کسب و کارهای بزرگ در عرصه فضایی نخواهد بود و کسب و کارهای کوچک و متوسط نیز می‌توانند در این فضا فعالیت کرده تا شاهد اشتغال و ارزش آفرینی جوانان متخصص و نخبه در حوزه فضایی باشیم.

وی صنعت فضایی را یکی از بزرگترین تجلی‌گاه‌های پیشرفت علمی کشور عنوان کرد و گفت: با وجود تمامی محدودیت‌ها، دستاوردهای برجسته‌ای از جمله تربیت نخبگان و متخصصان، دستیابی به فناوری‌های طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره و کاوشگر و ایجاد زیرساخت‌های بومی در کارنامه فعالیت فضایی کشور وجود دارد.

براری تأکید کرد: به اذعان مراجع معتبر بین‌المللی، ایران در حوزه فضایی جزو معدود کشورهای دارای چرخه کامل بومی فناوری و به تعبیر دیگر از جمله قدرت‌های نوظهور این عرصه است.

وی با اشاره به برنامه راهبردی فضایی کشور تا افق ۱۴۰۴ مبنی بر تأکید ویژه بر توسعه فناوری فضایی به‌عنوان فناوری راهبردی و استراتژیک تصریح کرد: تثبیت دستاوردهای فناورانه که تاکنون کشف شده و نیز پایداری آن، همچنین بسترسازی شکل‌گیری کسب و کارهای خصوصی در توسعه فناوری فضایی و در نهایت تقویت نقش فناوری فضایی در تحقق انقلاب صنعتی چهارم از جمله برنامه‌های مدنظر برای رسیدن به اهداف بالادستی نظام است.

وی بر لزوم به‌کارگیری فرصت‌ها و ظرفیت‌های بین‌المللی در توسعه فناوری و اقتصاد بخش فضایی تأکید کرد و گفت: موضوع حضور فعالانه و مسئولانه در عرصه فضا با تأکید بر دفاع از حقوق و منافع ملی کشور و نیز امکان استفاده حداکثری از این ظرفیت با همکاری‌های مشترک و در نهایت صادرات محصول و انتقال فناوری و جذب سرمایه خارجی از برنامه‌های آتی فضایی کشور خواهد بود.

قدردانی از دانشجویان برتر

گفتنی است در انتهای مراسم روز فناوری فضایی و در حضور وزیر ارتباطات و فناوری، برگزیدگان رقابت دانشجویی طراحی و ساخت ماهواره مکعب ایرانی و رقابت تعیین اهداف علمی برای تاسواره‌ها معرفی شدند.

بر اساس این گزارش، تیم ‌های پلوتون از دانشگاه صنعتی مالک اشتر، رتبه نخست مسابقه طراحی و ساخت ماهواره مکعب ایرانی را به‌دست آورد. همچنین تیم دانشگاه امیر کبیر و دانشگاه خواجه نصیر‌الدین طوسی نیز رتبه‌های دوم و سوم این مسابقه را به‌دست آوردند. در عین حال در مسابقه تعیین اهداف علمی برای تاسواره‌ها نیز تیم دیدگاه دقیق از دانشگاه زنجان به‌عنوان رتبه نخست معرفی شد و تیم‌های مکعب سبز و آفاق از دانشگاه کاشان نیز به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم این مسابقه را به‌دست آوردند.

نیم نگاه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات : موازی‌کاری در حوزه‌های مختلف صنعت فضایی وجود دارد تا آنجا که صدا و سیما برای شبکه تلویزیونی جداگانه ماهواره می خرد و در مدار قرار می دهد و

مجموعه‌‌های دیگر هم جداگانه عمل می کنند که باید یکپارچه شود به همین علت با کنار گذاشتن نگاه صنفی این مشکل حل می شود به هرحال اگر صدا و سیما آمادگی دارد مسئولیت سازمان فضایی را هم انجام بدهد آمادگی داریم تحویل دهیم.

مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران: در حال حاضر حجم اقتصاد صنعت فضایی بالغ بر ۳۴۰ میلیارد دلار است که در برخی پیش بینی ها تا افق چشم انداز ۱۴۰۴ به ۵۱۰ و حتی ۶۴۰ میلیارد دلار خواهد رسید که این نمایانگر رشد حداقلی ۵۰ درصدی در ۸ سال آینده است.

در مراسم روز فناوری فضایی برگزیدگان رقابت دانشجویی طراحی و ساخت ماهواره مکعب ایرانی و رقابت تعیین اهداف علمی برای تاسواره ها معرفی شدند که بر این اساس تیم های پلوتون از دانشگاه صنعتی مالک اشتر، رتبه نخست مسابقه طراحی و ساخت ماهواره مکعب ایرانی را بدست آورد. همچنین تیم دانشگاه امیر کبیر و دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی نیز رتبه های دوم و سوم این مسابقه را بدست آوردند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازروزنامه ایران ، تاریخ انتشار ---------، کدمطلب:456720، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین