پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۰۹
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
روز گذشته استاندار کرمان از افتتاح کارخانه نورد فولاد بردسیر طی شش ماه آینده خبر داد. کارخانه ای که 27 سال از کلنگ زنی اش گذشته و با افتتاح فاز اول آن بیش از 500 نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در آن شاغل می شوند.

شعار سال: بالاخره قرار است افتتاح شود. کارخانه ای که 27 سال پیش و در سال 68 کلنگ آن زده شد اما عمر دولت های سازندگی، اصلاحات و مهرورز به افتتاح آن قد نداد. مطرح شدن طرح های متعدد توسط مسئولان هر دولت باعث شد تا این کارخانه اسیر وعده ها شود. تاکنون 18 طرح برای این کارخانه مطرح بوده که هیچکدام به ثمر ننشستند و روند ساخت این کارخانه طولانی و طولانی تر شد.

البته فقط این طرح های مختلف نبودند که مانع پیشرفت این پروژه می شدند، وجود مشکلات متعدد هم مزیدی بر متوقف ماندن عملیات ساخت می شدند. در دو دهه اول پس از کلنگ زنی تقریبا خبری از پیشرفت در این پروژه نبود و با این منطق که این پروژه توجیه اقتصادی ندارد، مدیران وقت از اجرای آن سرباز زدند. پس از آن هم مشکلات یکی پس از دیگری نمایان می شدند.

دی ماه 90 حسن پور نماینده مردم بردسیر و سیرجان در مجلس با ابراز رضایت از روند پیشرفت پروژه، علت اصلی انتقال این کارخانه از سیرجان به بردسیر را مشکلات تامین آب اعلام کرد. نکته جالب این جا بود که 22 سال پس از کلنگ زنی این مجموعه، هنوز فکری برای تامین آب کارخانه فولاد بردسیر نشده بود. مطابق اکثر پروژه ها، تامین اعتبار هم جزو مشکلات این پروژه بود و همین باعث شد تا عملیات ساخت آن به کندی پیش برود. پروژه فولاد بردسیر در سال 90 تنها 32 درصد اجرایی شده بود و تا پایان دولت دهم هم میزان پیشرفت چشمگیر نبود. اگرچه اسماعیل نجار استاندار وقت کرمان در سال 92 وعده داد که تا آبان آن سال کارخانه فولاد بردسیر به بهره برداری می رسد، اما نه تنها تا زمانی که نجار وعده داده بود از این پروژه بهره برداری نشد بلکه در بهمن ماه سال گذشته میزان پیشرفت پروژه 60 درصد اعلام شد.

در مهر ماه همان سال برای تسریع در روند ساخت مجتمع فولاد بردسیر مسئولان استان کرمان تصمیم گرفتند سرمایه گذاران خارجی‌ را وارد گود کنند و از مشارکت سرمایه گذاران ایتالیایی و هندی در این پروژه صحبت شد. نماینده بردسیر در مجلس با اعلام این خبر گفته بود که این پروژه تا پایان سال 94 به اتمام می رسد. در شهریورماه سال جاری اما مدیرعامل مجتمع جهان فولاد سیرجان از اتمام این پروژه در سال 95 خبر داد.

*احیای پروژه ای که 27 سال خواب بود

شهریور ماه سال جاری بود که استاندار کرمان در هفته دولت به بردسیر سفر و از یکی از قدیمی ترین پروژه ها در سطح استان بازدید کرد. در آن سفر رزم حسینی به طولانی شدن روند ساخت این کارخانه اشاره کرد و گفت: استانداران سابق کرمان طرح‌های مختلفی را برای محل کارخانه جهان فولاد بردسیر دنبال کرده‌اند، اما به دلایل مختلف از جمله اقتصادی نبودن پروژه و یا مشکلات خارجی هیچ یک از این طرح‌ها به نتیجه نرسید، اما در دولت یازدهم توانستیم این کارخانه را به سرانجام برسانیم.

وی ادامه داد: با تکریم سرمایه‌گذار توسط مسئولان، امام جمعه و نماینده بردسیر توانستیم، پروژه‌ای که ۲۷ سال خوابیده بود را احیا کنیم.

پنج ماه پس از آن سفر، رزم حسینی روز گذشته مجددا به بردسیر سفر و از عملیات ساخت این کارخانه بازدید کرد. این بار استاندار کرمان وعده داد تا شش ماه آینده کارخانه نورد فولاد بردسیر افتتاح شود. وعده ای که مردم بردسیر امیدوارند به حقیقت بپیوندد.

*استاندار کرمان: در سال های قبل این پروژه به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی تعطیل شده بود

استاندار کرمان روز گذشته در بازدید از پروژه کارخانه نورد فولاد بردسیر گفت: این پروژه حدود 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و حداکثر تا شش ماه آینده به بهره برداری می رسد. به گزارش ایرنا علیرضا رزم حسینی افزود: این پروژه از طرح هایی است که حدود 20 سال قبل به منظور تولید ماشین آلات راهسازی احداث و به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی تعطیل شد.

وی ادامه داد: پس از آن چندین طرح برای این پروژه پیش بینی شد که به مرحله اجرا درنیامد اما خوشبختانه طرح احداث کارخانه 500 هزار تنی نورد بردسیر در دولت تدبیر و امید در حال پیشرفت است. استاندار کرمان تصریح کرد: قرار است این کارخانه، 500 هزار تن انواع میله گرد را تولید کند. وی گفت: زمینه اشتغال 200 نفر به طور مستقیم و سه برابر این تعداد به طور غیرمستقیم با افتتاح طرح احداث کارخانه 500 هزار تنی نورد بردسیر ایجاد می شود.

رزم حسینی تاکید کرد: پروژه کارخانه 500 هزار تنی نورد بردسیر که سالها به عنوان یکی از انتظارات مردم این شهرستان مطرح بود به زودی افتتاح می شود.

*مدیر پروژه کارخانه نورد بردسیر:تاکنون برای احداث این کارخانه 120 میلیون یورو هزینه شده است

مدیر پروژه کارخانه نورد بردسیر نیز گفت: فاز نخست این پروژه با تولید 500 هزار تن میله گرد در سایزهای مختلف به زودی آغاز به کار می کند. اسماعیل فخرآبادی در حاشیه بازدید استاندار با اشاره به اینکه بعد از احداث خط اول طی شش ماه آینده، خط دوم آن راه اندازی خواهد شد، افزود:75 درصد تجهیزات اجرایی پروژه مستقر و 25 درصد آن تا پایان امسال مستقر خواهد شد.

وی افزود: تجهیزات این کارخانه که در ایتالیا مهندسی شده و تولید هندوستان می باشند که به ایران صادر شده و مورد استفاده این پروژه می باشند. وی تصریح کرد: تاکنون 120 میلیون یورو به منظور احداث طرح کارخانه نورد بردسیر هزینه شده است. وی هچنین اظهار داشت: 75 نیرو در حال حاضر در پروژه کارخانه 500 هزار تنی نورد بردسیر مشغول به فعالیت هستند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی خبرآنلاین، تاریخ انتشار 15 بهمن 1394، کد مطلب: 24082: www. khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین