پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۰۳۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲
تعطیلی مدارس به‌دلیل بارش برف یا هر پدیده قهری دیگر یکی از آرزوهای کودکی بیشتر ما بوده و این مسأله هنوز هم که هنوز است برای بچه‌ها شادی آور و موجب نشاط است. البته در سال‌های دورتر تنها بارش برف‌های سنگین موجب تعطیلی مدارس می‌شد و به همین دلیل تعطیلات دلچسبی بود و خبری از تعطیلی به‌دلیل گرد و غبار نبود، اما متأسفانه چند سالی است که این مسأله نیز مدارس استان‌های درگیر با پدیده ریزگردها را به تعطیلی می‌کشاند و زندگی روزمره مردم را متأثر می‌کند.

شعار سال: تعطیلی مدارس به‌دلیل بارش برف یا هر پدیده قهری دیگر یکی از آرزوهای کودکی بیشتر ما بوده و این مسأله هنوز هم که هنوز است برای بچه‌ها شادی آور و موجب نشاط است. البته در سال‌های دورتر تنها بارش برف‌های سنگین موجب تعطیلی مدارس می‌شد و به همین دلیل تعطیلات دلچسبی بود و خبری از تعطیلی به‌دلیل گرد و غبار نبود، اما متأسفانه چند سالی است که این مسأله نیز مدارس استان‌های درگیر با پدیده ریزگردها را به تعطیلی می‌کشاند و زندگی روزمره مردم را متأثر می‌کند. در همین حال، غلظت بالای آلاینده‌ها نیز که چند هفته‌ای است در تهران و شهرهای بزرگ صنعتی دیگر مانند اراک و تبریز چنبره زده، عامل دیگری است که به تعطیلات اجباری مدارس دامن زده است. اردبیل به‌دلیل سرما و برودت هوا و خوزستان به‌دلیل بروز پدیده گرد و غبار از جمله استان‌هایی هستند که بالاترین آمار تعطیلی مدارس به‌دلیل شرایط آب و هوایی را دارند و این مسأله زمینه نگرانی والدین دانش‌آموزان را برای افت تحصیلی و جا ماندن از رقابت آموزش بویژه درماراتن کنکور را فراهم کرده است. این مسأله نه تنها مسئولان استانی را به‌تکاپو انداخته تا راهکاری برای جبران عقب افتادگی دانش‌آموزان از حیث آثار تربیتی و آموزشی بیابند بلکه عالی‌ترین مقام وزارت آموزش و پرورش نیز از رایزنی برای افزایش سال تحصیلی برای چنین مواردی خبر می‌دهد.

تعطیلی مدارس خوزستان قابل جبران نیست

خوزستان یکی از استان‌هایی است که چند سال است تحت تأثیر پدیده گرد و غبار قرار گرفته و ریزگرد میهمان ناخوانده‌ای شده که به این زودی‌ها خیال رفتن از این استان را ندارد. البته این شرایط امسال به‌دلیل تداوم خشکسالی و کاهش شدید بارش‌ها نسبت به سال گذشته و بلندمدت تشدید شده است. آمار مرکز ملی خشکسالی نشان می‌دهد، در خوزستان از شروع سال زراعی جاری (اول مهرماه امسال) تا 14 بهمن ماه امسال 62.5 میلیمتر بارش داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل 39.1درصد و نسبت به میانگین بلندمدت 68.9 درصد کاهش داشته است. این شرایط موجب تعطیلی چند روز از سال تحصیلی در بیشتر شهرهای خوزستان شد و این در حالی است که سال تحصیلی در این استان به‌دلیل شرایط اقلیمی و اجتماعی در پایان اردیبهشت ماه به پایان می‌رسد، یعنی 20 روز زودتر از استان‌های دیگر که در 12 سال می‌شود 240روز و حالا که شرایط اقلیمی جدید نیز به آن اضافه شده و در چنین اوضاعی تعطیلی‌های پی در پی و اجباری نیز وضعیت را دشوارتر کرده است. «محمد تقی زاده» مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در گفت‌و‌گو با «ایران» خاطرنشان کرد: میزان تأثیرگذاری تعطیلی‌های مکرر مدارس استان در سال‌های آینده تأثیر منفی خود را در شاخصه‌هایی چون ورودی‌های کنکور و آزمون‌های استخدامی ادارات و سازمان‌ها نشان می‌دهد. از مهرماه تاکنون مجبورشده‌ایم 7 روز تحصیلی دانش‌آموزان را تعطیل اعلام کنیم و این تنها یک طرف قضیه است زیرا به‌دلیل کمبود سرایدار برای تمیز کردن آثار گرد و غبار از چهره مدارس و کلاس‌ها هم با مشکلاتی روبه‌رو هستیم. از سوی دیگر، تعطیلی در روزهایی اتفاق می‌افتد که شرایط بحرانی است، اما واقعیت این است که ما در اغلب روزهای سال با مشکل گرد و غبار روبه‌رو هستیم و قطعاً این مسأله بر روح و روان دانش‌آموزان تأثیر‌گذار است. وی با اشاره به اینکه در خوزستان یک میلیون دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیل می‌کنند، افزود: حداقل انتظار ما این است که مدیریت بحران استان حداقل به تعداد دانش‌آموزان ماسک استاندارد تهیه و در اختیارشان قرار دهد، اما متأسفانه تاکنون در این زمینه اقدامی نشده است. مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با تأکید بر اینکه افزایش سال تحصیلی به منظور جبران روزهای تعطیلی ناشی از گرد و غبار برای این استان چاره کار نیست، اظهارداشت: گرمای طاقت فرسا در فصل تابستان امکان یادگیری دانش‌آموزان را کم می‌کند و برای دانش‌آموزان استان بهترین زمان آموزش، زمستان است. بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد، بهترین کاری که می‌شود برای کاهش آسیب به دانش‌آموزان استان و آموزش آنان کرد استاندارد‌سازی مدارس است. وی تأکید کرد که اولویت نصب شیشه‌های دو جداره، عایق‌بندی و استفاده از دستگاه‌های هواساز در کلاس‌های درس است که بودجه مناسب می‌خواهد و انتظار می‌رود، با توجه به این شرایط نگاه ویژه‌ای به خوزستان شود. به گفته وی خوزستان 8 هزار مدرسه و 40 هزار کلاس درس دارد.

سالانه 3 هزار معلم خواستار انتقالی از خوزستان هستند

تقی‌زاده آماری را اعلام کرد که نشان دهنده تأثیر غیر مستقیم گرد و غبار بر کادر فرهنگی استان است و افزود: متأسفانه سالانه 3 هزار نفر از همکاران متقاضی انتقال از استان هستند که بیشترین علتش هم وجود پدیده گرد و غبار است. ضمن اینکه سالانه 2 هزار و 500 نفر از همکاران هم بازنشسته می‌شوند که این هم چالش دیگری برای ما به شمار می‌رود.

23 روز دید افقی زیر 5 هزار متر

در همین حال، «کوروش بهادری» مدیر کل هواشناسی خوزستان در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: در سال 96 در مجموع 35 اطلاعیه و 5اخطاریه در خصوص پدیده گرد و غبار داده‌ایم. وی افزود: در سال تحصیلی جاری یعنی از اول مهر ماه تاکنون 23 روز دید افقی در اهواز به کمتر از 5 هزار متر رسیده است.

کلاس‌های جبرانی برای دانش آموزان

اردبیل نیز یکی از استان‌های سردسیری است که همه ساله شاهد بارش برف‌های سنگین و برودت هواست، به گونه‌ای که در سال تحصیلی گذشته دانش‌آموزان این استان 18 روز تحصیلی که با احتساب روزهای تعطیل حدود یک ماه می‌شود را به‌دلیل بارش برف تعطیل بودند. اما امسال که همه کشور با کاهش شدید بارش‌ها مواجه بود این تعطیلات تاکنون فقط 7 روز تحصیلی بوده است. «احمد ناصری» مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: تعطیلات اجباری بیشترین ضرر را برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه دارد. به گفته وی برای جبران عقب افتادگی، دانش‌آموزان اردبیلی در برخی روزها یکساعت بیشتر در مدارس بوده‌اند یا روزهای پنجشنبه مجبور شده‌اند در کلاس‌های جبرانی شرکت کنند. همچنین مدارسی که دارای سامانه‌های اینترنتی است، تکالیف جبرانی خود را از این طریق دریافت کرده‌اند.

برش

وزیر آموزش و پرورش:

شروع و پایان سال تحصیلی در اختیار شورای آموزش و پرورش قرار گیرد

«سید محمد بطحایی» وزیر آموزش و پرورش در حاشیه بازدید از مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران اعلام کرد که این‌وزارتخانه به‌دنبال مطرح شدن تعطیلات زمستانی در مجلس به‌دنبال انعطاف خانه ملت است تا شروع و پایان سال‌تحصیلی در اختیار شورای آموزش و پرورش قرار بگیرد. وی با تأکید بر این نکته که هدف تعطیلی زمستانی صرفاً برای آلودگی هوا نیست، خاطرنشان کرد: در صورتی که شروع و پایان سال تحصیلی در اختیار شورای آموزش و پرورش قرار گیرد، می‌توانیم در سال‌هایی که مانند امسال به هرعلت تعطیلات ناخواسته‌ای پیش آمد، کلاس‌های جبرانی را بعد از سال تحصیلی بگذاریم. به گفته وی براساس قانون، تقویم آموزشی کشور از اول مهرماه تا پایان خردادماه سال بعد است و قانوناً نمی‌توان پس از آن تاریخ کلاس جبرانی گذاشت. وی تصریح کرد: امسال که تعطیلات زیاد است به نظر می‌رسد به دانش‌آموزان فشارمضاعفی وارد شود و در نهایت بتوانیم بخشی ازعقب ماندگی درسی دانش‌آموزان را جبران کنیم، اما متأسفانه احتمالاً بخش دیگر جبران نمی‌شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار ------، کدمطلب:457722، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
0
0
ما یک ذره خاک در بینی مان نفوذ میکند از بس عطسه میکنیم نمیتوانیم روی هیچ چی تمرکز کنیم ، بیچاره مردم خوزستان چگونه زندگی میکنند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین