پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۱۳
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۳
وجود پروژه‌های نیمه‌تمام ملی و استانی با پیشرفت‌های مختلف که بهره‌برداری برخی از آنان سالها با تاخیز مواجه شده است، چهره مازندران را زخمی کرده است.
شعار سال :در مازندران درمجموع دو هزار پروژه نیمه‌تمام مل و استانی وجود دارد که برای تکمیل آن به بیش از دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. پروژه‌های نیمه‌تمام راه و نداشتن بزرگراه مناسب، سالن‌های نیمه‌تمام ورزشی، پروژه‌های ورزشی، مجتمع‌های آب‌رسانی، بیمارستان‌ها ازجمله طرح‌های ناتمام مازندران به شمار می‌رود که بیشتر این طرح‌ها گرفتار بی‌پولی برای تکمیل‌شده است.

مازندران به دلیل شرایط ویژه منطقه‌ای و جغرافیایی از محورهای مواصلاتی مهمی برخوردار بوده و از طرفی وجود تراکم جمعیت شهری و فاصله نزدیکی شهرهای این استان به هم راه‌های پرترافیکی را در این استان شاهدیم، ازاین‌رو علاوه بر حفظ و نگهداری راه‌ها اقداماتی باید زمینه بهسازی و ارتقا محورهای اصلی و شریانی این استان صورت گرفت.

ایجاد و ساخت بزرگراه از دغدغه‌ها و طرح‌های نیمه‌تمام مازندران به شمار می‌رود که در حال حاضر ۶۱۶ کیلومتر پروژه با پیشرفت ۵۵ درصدی در استان در دست‌ساخت است.

کمربندی‌های تکه‌تکه مازندران

نام پروژه: کمربندی بابل

شروع ساخت: ۱۱ سال قبل

مدت پیشرفت ۵۰ درصد

نام پروژه: کمربندی شمالی ساری

سال شروع: ۱۳۵۴

اعتبار مورد نیاز: ۵۵ میلیارد تومان

نام پروژه: کمربندی محمودآباد

طول پروژه دو کیلومتر

پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد

کمربندی بابل با بیش از یک دهه از آغاز ساخت همچنان نیمه‌کاره مانده، کمربندی محمودآباد هنوز به سرانجام نرسیده، کنارگذر بابلسر با مشکلات عدیده روبروست، کمربندی فریدون‌کنار به خط آخر نرسید، قصه آزاد تهران شمال مثنوی صدمت شده است و راه‌های شرق مازندران نیز فرجام خوشی ندارند.

این‌ها بخشی از پروژه‌های راه‌سازی و فرجام کمربندی‌های مازندران است که دل به قفل‌گشایی دولت تدبیر و امید بسته‌اند و بسیاری از پروژه‌هایی کمربندی به دلیل تأخیر در بهره‌برداری اینک به راه‌های میان شهری و درون‌شهری تبدیل‌شده‌اند و شاید دیگر نتوان نام کمربندی یا کنارگذر را برآن نهاد.

همچنین باگذشت۱۱سال، پروژه کنارگذر بابل هنوز تکمیل‌نشده است و تکمیل این طرح برای مردم به‌عنوان یک مطالبه جدی و دارای هزینه سنگین است و علاوه بر این، جاده بابل‌کنار، بندپی غربی، بندپی شرقی، جاده قدیم آمل به بابل، جاده زرگر شهر به دریاکنار، جاده بابل به سیمرغ و جاده بابل به بهنمیر نیز پس از گذشت سال‌ها نیازمند تعریض و بهسازی هستند.وایجاد و ساخت بزرگراه از دغدغه‌ها و طرح‌های نیمه‌تمام مازندران به شمار می‌رود که در حال حاضر ۵۱۶ کیلومتر پروژه با پیشرفت ۵۵ درصدی در استان در دست‌ساخت است.

حیدر نوروزی مدیرکل راه و شهرسازی مازندران در این زمینه می‌گوید: تعریض و چهار خطه کردن محورهای ارتباطی هراز، سوادکوه، ساری - جویبار، درویش خیل - فریدون‌کنار و آمل - بابل قدیم و آمل چمستان نور، نکا نیروگاه، بهشهر-زاغمرز، گلوگاه-دامغان، مرزن‌آباد کندوان، قائمشهر-کیاکلا-بهنمیر-ساری-خزرآباد-بهنمیر، قائمشهر-جویبار ... ازجمله محورهایی هستند که عملیات تعریض و چهار خطه شدن در آن‌ها در دست اجراست.

وی درباره پروژه کمربندی‌های مازندران ملی و از محل ردیف اعتباری ۲۰۴۲ تأمین اعتبار می‌شود و در حال پیگیری هستیم که اعتبارات خوبی در سال آتی در این زمینه جذب شود و همه پروژه‌های کمربندی از قالب این محل ردیف تأمین اعتبار می‌شوند و از اجرای آن از سوی شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور انجام می‌شود.

معاون استاندار مازندران نیز در گفتگو با خبرنگارما، بابیان اینکه پروژه‌های کنارگذر مازندران از آستارا تا بهشهر در قالب یک ردیف اعتباری تأمین بودجه می‌شوند، نبود اعتبار مناسب را دلیل کندی روند اجرای این طرح‌ها بیان کرد.

علی نبیان گفت: بااین‌حال، کنارگذرهای استان نظیر کمربندی بابل، ساری، فریدون‌کنار از یک منابع اعتباری تأمین می‌شود و برای تسریع در تکمیل و بهسازی محور کلاردشت عباس‌آباد نیز تأمین اعتبار برای سال آتی شده است.

بخش بهداشت و درمان مازندران نیز با طرح‌های مختلف نیمه‌کاره مواجه است و فرسودگی ۴۰ درصد تخت‌های بیمارستانی از مهم‌ترین دغدغه‌های بخش بهداشت و درمان است.

بیمارستان‌های مازندران در انتظار تکمیل

نام پروژه: بیمارستان فوق تخصصی تنکابن

سال شروع: ۱۳۹۰

پیشرفت فیزیکی: ۶۰ درصد

هزینه صرف شده: ۲۱۰ میلیارد ریال

بخش بهداشت و درمان مازندران نیز با طرح‌های مختلف نیمه‌کاره مواجه است و فرسودگی ۴۰ درصد تخت‌های بیمارستانی از مهم‌ترین دغدغه‌های بخش بهداشت و درمان است و براساس ماده ۹۶ قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه کشور، وزارت راه و شهرسازیمتولیطراحیو ساخت همه ساختمان‌های دولتیو عمومیاست که در موافقت‌نامه‌هایتعیین اعتبار نیز این اداره کل به‌عنوان مجریطرح‌هایدولتیتعیین می‌شود

قدمت ۷۰ ساله برخی بیمارستان‌های مازندران ازجمله در مناطق، شرق و در دست‌ساخت بودن پنج بیمارستان بزرگ در مازندران، ضرورت تکمیل و توجه به این پروژه‌های نیمه‌تمام را الزامی می‌سازد. بیمارستان نیمه‌تمام تخصصی و فوق تخصصی تنکابن ازجمله طرح‌هاست که باگذشت سالها هنوز ۶۰ درصد رشد فیزیکی دارد و تکمیل‌نشده است.

سید امیر حسینی جو فرماندار تنکابن در گفتگو باخبرنگار ما می گوید: بیمارستان فوق تخصصی تنکابن در زمینی به مساحت ۳۲ هزار مترمربع و زیربنای ۱۶ هزار و ۳۰۰ مترمربع از پروژه‌های مهم وزارت بهداشت و مسکن در استان مازندران محسوب می‌شود که به علت نبود اعتبار در حالت سکون و تعطیل موقت قرارگرفته است.

وی اظهار داشت: پروژه ساخت و احداث بیمارستان فوق تخصصی ۱۶۰ تختخوابی تنکابن که در سال ۱۳۹۰ کلنگ احداث آن به زمین زده شد، طبق قرارداد و بر اساس زمان‌بندی تعیین‌شده قرار بود در مردادماه سال جاری به اتمام برسد که با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی، تاکنون قریب به ۲۱۰ میلیارد ریال هزینه داشته که ۱۳۰ میلیارد آن صرف احداث بنا و ساختمان بیمارستان شده است.

اعتبار ۲۵۰ میلیاردی نیاز بیمارستان فوق تخصصی تنکابن

سید امیر حسینی جود فرماندار ویژه تنکابن درباره این پروژه می‌گوید: پیمانکار این پروژه نیز طلب ۵۰ میلیاردی بابت صرف هزینه‌های پروژه دارد که در سال جاری هنوز هیچ مبلغی برای انجام و پیشرفت پروژه تخصیص و پرداخت‌نشده و بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال دیگر اعتبار برای اتمام و تکمیل آن نیاز است.

پروژه های آبرسانی

نام پروژه: ابرسانی به روستاهای مازندران

تعداد طرح: ۳۵۹

طرح نیمه کاره: ۲۵۶

هزنیه مورد نیاز:۲۳۵ ملیارد تومان

در بخش آب‌رسانی مازندران ۳۵۹ طرح ملی و استانی روستایی در مازندران تعریف‌شده است که ۲۵۶ پروژه آب‌رسانی روستایی نیمه‌تمام بوده و ۲۳۵ میلیارد تومان برای تکمیل آن نیاز استو از سه هزار روستا، هزار و۵۶۰روستا تحت پوشش آبفار هستند که۸۵درصد جمعیت روستایی را در برمی‌گیرد، همچنین ۳۷۱ هزار مشترک روستایی در استان وجود دارد و درمجموع۵۰درصد از مردم استان از آب روستایی بهره می‌برند.

مجید عبداللهی مدیرعامل آبفار مازندران، معتقد است: با اعتبارات فعلی نمی‌توان پروژه‌های نیمه‌تمام را به پایان رساند لذا با دستور مقام معظم رهبری۵۰۰میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای پروژه‌های نیمه‌تمام ملی تخصیص یافت که سهم آب و فاضلاب روستایی مازندران۱۲۰میلیارد تومان می‌شود لذا امیدواریم با تخصیص هر چه زودتر این اعتبار بتوانیم پروژه‌های بزرگ نیمه‌تمام را در سال مالی۹۵-۹۴به اتمام برسانیم در غیر این صورت قبل از اینکه پروژه‌ها به بهره‌برداری برسند به فرسودگی خواهند رسید.

وی بابیان اینکه دو پروژه نیمه‌تمام در فاضلاب روستایی در شورکا جویبار و زاغمرز بهشهر در دست اجرا داریم، گفت: تمام اقدامات پروژه فاضلاب روستایی جویبار به اتمام رسیده و تنها نیاز به ۵۰۰ متر لوله‌گذاری است که به تصفیه‌خانه وصل شده تا به اتمام برسد.طرح‌های زیادی به نام آبادانی و توسعه برای مازندران مصوب و نوشته است اما برخی از این طرح‌ها، عجیب، شگفت‌آور و برخی نیز غیر کارشناسی و بدون مطالعه و گروهی دیگر نیز بجا و منطقی تعریف‌شده اما بی‌پولی و اعتبارات قطره‌چکانی، سنشان را پیر کرده است.

مشمول زمان شدن ساخت بسیاری از پروژه‌ها را از حیض انتفاع خارج کرده و آنان را باهدفی در زمان آغاز اجرا برایشان ترسیم‌شده بود، دور کرده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسایت تابناک مازندران ، تاریخ انتشار 1 مهر 1394،کد مطلب ۹۹۷۲۹ www.tabnakmazani.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین