پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
کد خبر: ۱۱۱۶۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱
در بخش‌هایی که ظرفیت تولید در داخل کشور وجود دارد نباید شاهد واردات چندین برابر باشیم. این امر به اشتغال و خودکفایی تولید داخل ضربه می‌زند و باعث می‌شود که اشتغال و خودکفایی تعطیل شود؛ همچنین رانت بزرگی را نیز ایجاد می‌کند.

شعارسال: چندی پیش واردات چای خارجی از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده معاف شد. در این راستا برخی از کارشناسان این امر را به‌ضرر چای‌کاران داخلی و نقطه مقابل اقتصاد مقاومتی و گامی برخلاف حرکت در مسیر حمایت از تولید داخلی می‌دانند و برخی دیگر نیز با توجه به برداشته شدن ارز مبادله‌ای از واردات چای خارجی این حرکت را اقدامی در راه متعادل ماندن قیمت چای در داخل به‌حساب می‌آورند. به همین سبب با تنی چند از کارشناسان در زمینه گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌آید.

به‌جای حمایت از تولیدکنندگان از واردکنندگان حمایت می‌کنیم

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، گفت: متأسفانه در بخش‌هایی که ظرفیت تولید در داخل کشور وجود دارد واردات چندین برابر صورت می‌گیرد و این امر به استقلال و خودکفایی تولید داخل ضربه می‌زند و باعث می‌شود بخش اشتغال و خودکفایی تعطیل شود. علی وقف‌چی درباره معاف شدن واردات انواع چای از پرداخت عوارض، بیان کرد: نمی‌دانم چه سیاست‌هایی در پشت پرده تولید کشور به‌ویژه در بخش کشاورزی وجود دارد و اکنون نیز یکی از دلایل استیضاح وزیر، عدم شفاف‌سازی مسائل است. امروز چای چای‌کاران بر روی دست‌شان مانده است و متأسفانه واردات صورت می‌گیرد. ما در کشور ظرفیت بالایی برای تولید چای داریم و باید قطب صادرات چای باشیم؛ چراکه در بسیاری از دامنه‌های شمال کشور بدون کوچک‌ترین آبیاری این محصول رشد می‌کند؛ اما متأسفانه با بی‌رحمی تمام شاهد واردات چای هستیم. در سایر محصولات تولیدی نیز این امر دیده می‌شود. وی در ادامه گفت: در بخش‌هایی که ظرفیت تولید در داخل کشور وجود دارد نباید شاهد واردات چندین برابر باشیم. این امر به اشتغال و خودکفایی تولید داخل ضربه می‌زند و باعث می‌شود که اشتغال و خودکفایی تعطیل شود؛ همچنین رانت بزرگی را نیز ایجاد می‌کند.

از نظر من مشکلاتی که امروز شاهد آن هستیم سر منشأ آن رانتی است که ایجاد شده است؛ اما متأسفانه باز هم به سراغ واردات می‌رویم. نماینده مردم زنجان در مجلس اظهار داشت: امسال متأسفانه در بحث شکر نیز پیش‌بینی شده تا تعرفه آن به صفر برسد. این امر یعنی شما به هر طریقی می‌توانید شکر را بدون پرداخت عوارض وارد کشور کنید که به ورشکستگی کارخانجات و افرادی که نیشکرکار هستند، منجر می‌شود. نمی‌دانم تا کجا باید این روند پیش برود. وقف‌چی خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل همت سه قوه لازم است که متأسفانه این همت ضعیف است. قوه قضائیه به‌دلیل عدم قاطعیت دربرخورد ضعیف عمل می‌کند و مجلس نیز نظارت کافی بر روی این مسأله را ندارد. متأسفانه امروز به‌جای حمایت از تولیدکنندگان واقعی از واردکنندگان غیرواقعی حمایت می‌کنیم. ما به واردات نیازمندیم و طبیعتاً هر کشوری به واردات نیاز دارد؛ اما این‌که چه محصولی را وارد کنیم مهم است. متأسفانه محصولاتی را وارد می‌کنیم که ظرفیت تولید آن‌ها در داخل وجود دارد. وی افزود: این امر با اقتصاد مقاومتی در تضاد است. معتقدم با این کار خود را به هلاکت می‌رسانیم.

معافیت واردات چای از پرداخت عوارض در تضاد با اقتصاد مقاومتی است

سیدراضی نوری، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، نیز در این‌باره گفت: واردات سمی برای تولیدات داخلی محسوب می‌شود و با نگرفتن تعرفه یا کاهش آن این امر تشدید می‌شود. این کار کمک به ظالم است و در حق تولید داخل ظلم می‌شود. نوری درباره معاف شدن واردات انواع چای از پرداخت عوارض بیان کرد: ما بهترین چای را در داخل کشور داریم و باید کیفیت آن را بالا ببریم و بسته‌بندی‌های خود را بهتر و از کشاورزان حمایت کنیم. مسأله واردات چای باید مدیریت شود و در نهایت در یک جایی قطع شود. با نگرفتن تعرفه یا کاهش آن درحق تولیدکنندگان داخلی ظلم می‌شود. وی با اشاره به در تضاد بودن این امر با اقتصاد مقاومتی، بیان کرد: کاهش تعرفه‌ها یا به صفر رساندن آن‌ها صد درصد با اقتصاد مقاومتی در تضاد است. اقتصاد مقاومتی بر پایه اشتغال‌زایی و تکیه بر تولید داخل استوار است. ما باید از کشاورزان حمایت کنیم تا بتوانند به تولید ادامه دهند و باید به مطالبات آن‌ها رسیدگی کنیم. نماینده مردم شوش در مجلس گفت: زمانی‌که از تولید حمایت نشود کشاورزان انگیزه خود را از دست می‌دهند و سرمایه‌گذاری در این بخش نیز کاهش می‌یابد. کشاورزان نیز باید به کیفیت محصولات توجه داشته باشند تا بتوانند عرضه خوبی در بازار داشته باشند. کشاورزان باید ببینند که انتظار مصرف‌کنندگان چیست و در این راستا حرکت کنند. مجلس نیز در این زمینه در کمیسیون کشاورزی چندین جلسه برگزار کرده و اکنون نیز هر حمایتی نیاز باشد از تولیدکنندگان و کشاورزان داخلی انجام خواهد داد.

لزوم تجدیدنظر در سیاست‌هایی که به تولید داخل لطمه می‌زند

علی اکبری، نماینده مردم شیراز در مجلس، تصریح کرد: تکیه اقتصاد مقاومتی به درون‌گرایی است، باید سعی کنیم تا نیازمان را در داخل تأمین کنیم. در سیاست‌هایی که به هر شکل به تولیدات داخلی لطمه می‌زند باید تجدیدنظر شود. علی اکبری درباره معاف شدن واردات انواع چای از پرداخت عوارض، بیان کرد: اگر در داخل کشور به‌میزان کافی تولید نداشته باشیم، شاید بعضی از تعرفه‌ها باید حذف شوند؛ اما در سیاست‌هایی که به تولید داخلی ضربه وارد می‌کند باید تجدیدنظر شود. این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به مفهوم اقتصاد مقاومتی، بیان کرد: تکیه اقتصاد مقاومتی به درون‌گرایی است و ما هرچه بتوانیم در داخل کشور تولید را بالا ببریم، اقتصاد مقاومتی بیش‌تر محقق شده است. اما از لحاظ برخی مسائل ازقبیل توان تولید، محدودیت‌هایی داریم که باید به آن‌ها توجه شود. وی در پایان گفت: باید سعی کنیم تا نیازمان را در داخل کشور تأمین کنیم. باید به تولیدکنندگان و فرآیندهای مربوط به آنان توجه داشته باشیم. واردات بر روی انگیزه تولیدکنندگان تأثیرگذار است. در هر سیاستی که به تولید و درآمد داخل کشور لطمه وارد می‌کند، باید تجدیدنظر شود.

معافیت چای از پرداخت مالیات تولید داخلی را زمین‌گیر می‌کند

همچنین اسدالله عباسی، نماینده رودسر و املش در مجلس، با بیان این‌که معاف شدن عرضه و واردات انواع چای از پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده تولید داخلی را زمین‌گیر می‌کند، اظهار داشت: نهم بهمن‌ماه وزیر امور اقتصادی و دارایی نامه‌ای را ابلاغ کرد که براساس آن عرضه و واردات انواع چای از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون برنامه ششم توسعه از پرداخت مالیات و عوارض ارزش‌افزوده معاف می‌شود. عباسی در ادامه افزود: با این اقدام بیش از 65 هزار خانوار چای‌کار و بیش از 500 هزار شغل که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در تولید و عرضه چای داخلی نقش دارند، زمین‌گیر شده و به‌خاک سیاه می‌نشینند. او با طرح این سوال که آیا وزیر اقتصاد، در ابلاغ این دستورالعمل پیامدهای آن را بررسی کرده‌ است، اظهار داشت: به این شکل نمی‌توان اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال را الگو قرار داد. با این کار تولید چای داخلی زمین‌گیر شده و شاهد واردات بی‌رویه خواهیم بود. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: امسال 22 هزار تن چای داخلی تولید شده که متأسفانه 15 هزار تن در انبارها دپو شده است و حالا پرسش ما این است تا کی مردم باید شاهد این ناکارآمدی باشند؟ عباسی گفت: انتظار ما از دولت این است که سریعاً دستور دهد و به این موضوع رسیدگی کنند. از یک طرف وزیر جهاد کشاورزی، سازمان چای را از فرابخشی و ملی به استانی تبدیل کرده و از طرف دیگر وزیر اقتصاد این دستور را ابلاغ کرده است، همچنین شاهد واردات بی‌رویه برنج هستیم. این نماینده مجلس در پایان گفت: این اقدامات کشاورزان را به نابودی می‌کشاند و انگیزه را از آن‌ها می‌گیرد.

تهدید معافیت واردات چای از پرداخت عوارض تولید داخلی

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان این‌که متأسفانه عدم مدیریت صحیح باعث شده بخش عمده‌ای از تولیدات چای مورد استفاده صحیح قرار نگیرد، گفت: اگر واردات انواع چای از پرداخت عوارض معاف شود، وضعیت تولید نسبتاً خوب چای در داخل کشور را تهدید می‌کند. علی ابراهیمی درباره معاف شدن واردات انواع چای از پرداخت عوارض، بیان کرد: بعید می‌دانم این موضوع اجرایی شود؛ چراکه هم در تعارض با حمایت از تولید داخلی است و هم با اقتصاد مقاومتی تعارض دارد. وی افزود: ما جزو کشور‌های توانمند در عرصه تولید چای هستیم؛ اما متأسفانه عدم مدیریت صحیح باعث شده بخش عمده‌ای از چای تولید شده در داخل کشور مورد استفاده صحیح قرار نگیرد. همچنین به‌دلیل واردات چایی که تا امروز صورت گرفته و بسته‌بندی و عطر و طعمی که این چای‌های وارداتی دارند، چای داخلی نتوانسته بازار خود را آن‌طور که باید پیدا کند. این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه گفت: نمی‌توانیم با سیاست یک‌بام و دو هوا حوزه اقتصاد کشور را مدیریت کنیم. به‌بهانه حمایت از تولید داخل تعرفه واردات خودرو را بالا می‌بریم و مردم در شرایطی قرار می‌گیرند که مجبور می‌شوند از خودروهایی که ایمنی کافی ندارند و به محیط‌زیست آسیب می‌رسانند، استفاده کنند. نمی‌توانیم بگوییم که برای مال مردم ارزش قائل هستیم؛ ولی برای جان آن‌ها ارزش قائل نیستیم. در زمینه خودرو تعرفه در نظر می‌گیریم؛ ولی درباره چای که یکی از مزیت‌های مناطق شمال کشور است، تعرفه را حذف می‌کنیم. نماینده مردم شازند در مجلس با بیان این‌که اگر واردات چای از پرداخت عوارض معاف شود، از نقاط ضعف تصمیم‌گیری دولت محسوب می‌شود و قطعاً در این مورد سوالات جدی خواهیم کرد، افزود: در عالم رقابت به‌شکلی مجبوریم در راستای سازمان تجارت جهانی گام ‌برداریم. به‌همین خاطر ما باید فضایی را فراهم کنیم تا رقابت‌ها به‌طور سالم انجام شود و محصولات دارای کیفیت و مزیت جای خود را هم در داخل و هم در خارج پیدا کنند. به این علت که ما این مزایا را در داخل کشور داریم، نباید با‌سازکار‌های داخلی باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات شویم. یکی از ابزار‌های رقابت قیمت تمام شده محصول است. بالا رفتن قیمت تمام شده محصول به توانمندی در صادرات محصول آسیب می‌زند.

معافیت چای وارداتی از مالیات بر ارزش افزوده مصوبه مجلس است

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور درباره معافیت چای اعم از وارداتی و تولید داخل از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده گفت: این معافیت‌ها براساس قوانین مصوب مجلس اعمال شده است. محمد مسیحی، درباره ابهامات مطرح شده درباره معافیت چای وارداتی و تولید داخل از مالیات بر ارزش افزوده عنوان داشت: به موجب اصل ۵۱ قانون اساسی، هیچ نوع مالیات وضع نمیشود مگر به‌موجب قانون و موارد معافیت و بخشودگی و تخفیف مالیاتی نیز به موجب قانون مشخص می‌شود. وی با بیان این‌که مطابق ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷، عرضه و واردات محصولات کشاورزی فرآوری نشده اعم از تولید داخل یا وارداتی در هنگام واردات و عرضه، از پرداخت مالیات و عوارض معاف شده است، گفت: به استناد مفاد بند «ر» ماده ۳۳ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، چای ازجمله محصولات کشاورزی فرآوری نشده محسوب شده است. مسیحی در ادامه اظهار داشت: بنابراین از ابتدای سال ۹۶ و به استناد قوانین یاد شده، چای اعم از تولید داخل و وارداتی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نیست. معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور همچنین یادآور شد: در حال حاضر درباره سایر محصولات کشاورزی نظیر برنج و آرد نیز این معافیت هم شامل تولید داخل و هم واردات است. وی تأکید کرد: چنانچه نظر مجلس محترم شورای اسلامی، حمایت از تولید داخل و مقابله با واردات باشد، این امر مستلزم اصلاح قانون بوده و سازمان امور مالیاتی کشور نیز مجری قانون خواهد بود.

چای داخلی تنها 10 درصد از کل نیاز کشور را تأمین می‌کند

احمدرضا بخشی، رئیس کمیسیون چای اتحادیه بنکداران، گفت: با توجه به حذف واردات ارز مبادله‌ای که باعث افزایش 30 تا 35 قیمت چای شده است؛ چنانچه ارزش‌افزوده واردات چای حذف نمی‌شد شاهد افزایش 40 تا 50 درصدی قیمت چای در کشور می‌شدیم که قطعاً این امر سفره خانوار ایرانی را تحت تأثیر قرار می‌‌دهد. وی با تأکید بر این‌که میزان چای تولید شده در داخل تنها 10 درصد از کل نیاز کشور را تأمین می‌کند، خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که چای تولید شده در کشور پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگان نیست؛ لذا حذف ارزش‌افزوده می‌تواند راهگشای موقت برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ چای باشد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 30بهمن1396، کدخبر: 39979: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
0
0
در ایران همه ی مسائل برعکس است ، هیچ چیزی متاسفانه در سر جای درست خود قرار ندارد ، در صورتی که میتوانیم به سادگی با حمایت از تولیدات با کیفیت خود شرایط مناسبی را برای صادرکنندگان فراهم کنیم به فکر سود آوری بیشتری برای خود هستیم
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین