پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۲۵۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۱
رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: قدرت‌های بزرگ استکباری که در قرن‌های متمادی ملت‌های جهان را استثمار و استعمار کردند، امروز بنا دارند که فرهنگ و ویژگی‌های مورد علاقه خود را به دیگر ملت‌ها تحمیل کنند.

شعارسال: سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح در «همایش ملی علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش و پرورش» ضمن گرامی‌داشت شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و شهدای عرصه امنیت بویژه شهدای حوادث اخیر تهران، اظهار داشت: جهان امروز در عرصه فرهنگ و دیگر عرصه‌ها با سرعت و به شکل یک مسابقه در جریان است.

وی ادامه داد: قدرت‌های بزرگ استکباری که در قرن‌های متمادی ملت‌های جهان را استثمار و استعمار کردند، امروز بنا دارند که فرهنگ و ویژگی‌های مورد علاقه خود را به دیگر ملت‌ها تحمیل کنند. در حالی‌که ملت‌های آزاده به دنبال حاکم کردن فرهنگ، ویژگی‌های مورد علاقه و ارزش‌های ملی خود در جامعه شان هستند.

سرلشکر باقری گفت: امروز به واسطه پیشرفت‌های بشر در حوزه تکنولوژی و فناوری‌های فضای مجازی تحولات با سرعت بیشتری در حال تحقق است و بدین واسطه بسترهای تغییر خصائل اخلاقی چون شجاعت، شهادت، ایثار، وحدت و حتی مفاهیم عالی‌تر در حوزه ملی چون هویت ملی، امنیت ملی، ارزش‌های ملی و مشارکت ملی وجود دارد و این تغییرات تنها مختص کشور ما نیست.

وی با اشاره به بهره برداری قدرت‌های استکباری از سرعت تحولات در اثرگذاری و ایجاد تغییر در فرهنگ دیگر ملل افزود: امروز حتی برخی کشورهای غربی نگران این موضوع هستند که بتوانند فرهنگ و ارزش‌های خود را در برابر قدرت فرهنگی استکبار جهانی حفظ کنند.

سرلشکر باقری افزود: نوجوانان و جوانان جامعه ما در چنین دورانی باید تربیت شود و خود را برای اداره آینده جامعه آماده کند.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح تصریح کرد: در مفهوم مشترک بین نیروهای مسلح و آموزش و پرورش مفاهیمی مانند امنیت ملی، امنیت کشور، دفاع ملی و دفاع از ارزش‌های ملی کار مشترکی است که نیروهای مسلح و عزیزان ما در آموزش و پرورش و مجموعه‌های فرهنگی به طور مشترک بر عهده دارند و باید دنبال کنند.

وی گفت: تکلیف بلند مدت ما در سند چشم انداز کشور برای افق ۱۴۰۴ روشن است و در سند ذیل آن در بحث آموزش و پرورش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ابعاد مختلف مسیری را که باید همه ما برای تربیت نسل جوان و آینده طی کند کاملا ترسیم شده است.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: این سند تحول بنیادین طبیعتا مسئولیت سیاست‌گذاری و تبیین سیاست‌ها، راهبردها، ارزش‌ها، و هر آنچه که برای ترسیم و تدوین نقشه راه و آینده نظام آموزش و پرورش کشور نیاز دارد را در بر گرفته است. این سند در ماموریت قید می‌کند که بر شایستگی‌های پایه تاکید دارد و می‌خواهد دانش آموز را به مراتبی از حیات طیبه در ابعاد مختلف، فردی، خانوادگی اجتماعی و جهانی برساند.

وی گفت: در چشم انداز این سند ابعادی را می‌بینیم که می‌خواهد دانش آموز ایرانی را با هویت یکپارچه، انقلابی، ایرانی و اسلامی با شکوفایی فطرت‌ها و استعدادها تربیت کند.

سرلشکر باقری خاطرنشان کرد: در ارزش‌های حاکم بر این نظام موارد مهمی مانند وطن دوستی، وحدت ملی، استفاده از تجربیات، مسئولیت‌پذیری، و فرهنگ اسلامی را ملاحظه می‌کنیم و در راهبردهای کلان این سند هم اموری مانند گسترش خلاقیت‌ها، نوآوری‌ها و مستندسازی تجربیات و توسعه مشارکت همگانی تاکید شده است.

وی افزود: کشور ایران به عنوان یک کشور متمدن و دارای تاریخ با شکوه طولانی در طی قرون گذشته دچار حوادث و انحطاط و ضعف های شدیدی شده است. ما برای ۴ الی ۵ قرن تحت تاثیر حکام نالایق و فشارهای بیرونی دچار ضعف و انحطاط شدیم و ملت ایران با تاسی به فرهنگ غنی اسلامی و تحت تاثیر آموزه های روحانیت معظم؛ انقلاب عظیمی را برپا کرد و تصمیم گرفت تا با تکیه بر ارزش‌های اسلامی و ملی بر روی پای خود بایستد و کشورش را از نو بسازد و استقلال کامل را برای خود رقم بزند.

سرلشکر باقری خاطرنشان کرد: ملت صلح دوست و با فرهنگ ایران بلافاصله پس از انقلاب با توطئه های متعدد مواجه شد و با فاصله اندکی از انقلاب اسلامی و پس از مدیریت بحران ها، گرفتار یک تجاوز آشکار و بزرگ از جانب جهان استکبار شد که نمایندگی این تجاوز را رژیم همسایه بر عهده داشت.

وی گفت: فاصله بین پیروزی انقلاب اسلامی تا آغاز تجاوز دشمن ۱۷ الی ۱۸ ماه بیشتر نیست که این دوران اندک کفایت لازم را نداشت برای اینکه کشور و انقلاب به ثبات و آرامش برسد.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: ملت ایران این تجاوز را به دفاع مقدسی تبدیل کرد که برای نسل های آتی و حاضر ماندگار است.

وی افزود: در دفاع مقدس رژیم بعث عراق با حمایت ۳۵ کشور از جهات مختلف مالی، فکری و تسلیحاتی وارد نزاع با جمهوری اسلامی شد که هدف اصلی آن براندازی و یا حداقل تجزیه نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.

سرلشکر باقری ادامه داد: در مقابل ملت ایران بود که پشتیبانی قدرت‌های بزرگ را از دست داده بود و با گرفتاری‌های متعدد برای ایجاد ثبات و آرامش مواجه بود و این ملت باید با دست خالی در برابر تهاجم و تجاوز می ایستاد که ایستاد و توانست کارهای بسیار بزرگی را انجام دهد.

سرلشکر باقری ادامه داد: دفاع مقدس تجلی مقابله همه ملت ایران در برابر ائتلافی از قدرت‌های جهانی در تاریخ ما بود.

وی افزود: ملت ما حدود ۲۰۰ سال سرافکندگی شکست از روسیه و پیمان‌نامه‌های ترکمنچایی و گلستان را در ذهن و تاریخ خود بر دوش کشیده است؛ اما اکنون این ملت حادثه‌ای با عنوان پیروزی با دست خالی را در مقابل قدرت‌های بزرگ را در اختیار دارد که باید از این گنجینه در جهت سربلندی و افتخار ملت ایران در دنیا و در برابر آن دوره شکست‌های گذشته استفاده کرد و بهره برد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: از دفاع مقدس مفاهیم والایی چون شجاعت، ایثار، فداکاری از خود گذشتگی و بسیاری از خصائل زیبا و رحمانی بیرون می‌آید که با ذکر نمونه و مصداق می‌توان آنها را برای نسل های جدید بیان کرد و همچنین دفاع مقدس می تواند مفاهیم عالی مربوط به اداره کشور را که در سند ۱۴۰۴ آمده است را برای نسل جوان بیان کند. تا متوجه شویم، امنیت ملی، وحدت ملی، بصیرت، وفاق ملی، هویت ملی و مشارکت ملی چیست و چگونه محقق می شود. در واقع همه این ارزش‌ها می تواند با مصادیق دفاع مقدس برای نسل جوان تبیین شود.

سرلشکر باقری با بیان اینکه طبیعی است که ملت ایران با آرمان‌های عالی که دارد و با تعقیب ارزش‌های الهی که می‌کند هم امروز و هم در آینده با دشمنان بسیار و تهدیدات فراوانی مواجه باشد، افزود: اگر در برابر این تهدیدات قرار است به بازدارندگی برسیم و با قدرت بازدارندگی صلح و آرامش مردم خود را تضمین کنیم، این بازدارندگی نیاز به ابعاد مختلفی از جمله دفاع ملی دارد.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: دفاع ملی مقتدرانه برای کشور ما عمدتا انسان پایه است و نیاز به جوان فرهیخته، شجاع و آگاه دارد و این جوان باید توسط معلمان دلسوزمان در آموزش و پرورش تربیت شود.

وی با تاکید بر اینکه بهترین مصداق سبک زندگی ایرانی و اسلامی همین دفاع مقدس است، خاطرنشان کرد: با علاقمندی و کششی که در نسل جوان ما وجود دارد می‌توان با بیان ویژگی‌های جانبازان، شهدا، فرماندهان، رزمندگان و آزادگان ویژگی‌های شخصیتی آنان را شکل داد.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: ماموریت بزرگی که ما داریم از یک جهت فراروی آموزش و پرورش و مدیران آموزشی و دانش آموزان است و از سمت دیگر نیروهای مسلح را در بر می گیرد که میراث دار جنگ هستند. لذا باید هر دو بتوانند به طور مشترک اندوخته ها و تجربیات، علوم و معارف و مفاهیم عالی و ادبیات دفاع مقدس را با زبان شیوا و هنرهای روز و روش های جوان پسند و نوجوان پسند به نسل های آینده منتقل کنند.

وی در ادامه با قدردانی از اقدامات صورت گرفته در وزارت آموزش و پرورش در جهت ترویج فرهنگ و معارف دفاع مقدس گفت: اقداماتی که تاکنون انجام گرفته در مقابل فعالیت‌هایی که می‌بایست انجام گیرد، بسیار محدود است و ما باید در این حوزه تلاش و ممارست بیشتری کنیم.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر تولید محتوا در حوزه دفاع مقدس ادامه داد: دفاع مقدس ما به قدری عظیم و بزرگ است که نیازی به تحریف و اغراق ندارد، لذا باید در حوزه دفاع مقدس از تحریف، اغراق و بزرگ‌نمایی دوری کنیم و از دروغ و افترا و سایر ابعاد غلط نیز مراقبت کرده و واقعیت را آنگونه که بوده به جامعه مخاطب منتقل کنیم.

سرلشکر باقری تصریح کرد دوران دفاع مقدس استراتژیست‌های بزرگی را برای ما تربیت کرد که به لحاظ توانمندی و فهم راهبرد بر استراتژیست‌های بزرگ دنیا برتری دارند

وی در ادامه با تاکید بر تربیت معلمان و اساتید برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس به دانش‌آموزان اظهار داشت: می‌بایست از حضور پیشکسوتان دفاع مقدس و همچنین فناوری‌های روز و ابزار هنری مانند تئاتر، فیلم و شعر برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس استفاده کرد.

سرلشکر باقری با بیان اینکه در چند روز گذشته ۱۰ موزه دفاع مقدس با حضور رئیس جمهور افتتاح شده است، گفت: حدود ۵ موزه هم در حال ساخت است که ظرف یکی دو سال آینده آماده می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اهمیت اردو های راهیان نور گفت: در سال گذشته حدود ۶ میلیون نفر در قالب اردوی راهیان نور از مناطق عملیاتی بازدید کردن. با توجه به علاقمندی نسل جوان می‌بایست به اردوهای رزمی دانش‌آموزی توجه ویژه داشت و بستر حضور گسترده تر جوانان را به این مناطق فراهم ساخت؛ البته بسیج در حوزه آموزش رزم کارهای خوبی کرده که باید توسعه یابد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دفاع پرس، تاریخ انتشار: 6اسفند1396، کدخبر: 280727: www.defapress.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
0
0
نظام سرمایه همه چیز رو فدای اصل های سرمایه زا ی خودش میکنه
همه چیز رک وسیله کارهاشون میکنن
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین