پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۳۴۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۹
در هفته ای که گذشت از میان انبوه خبرهایی که از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام شد، خبر تحصیل نیم میلیون کودک پناهنده در مدارس ایران توسط وزیر آموزش و پرورش در پنجمین اجلاس آیسسکو و پیام توییتری وی در این رابطه بازتاب گسترده ای داشت.

شعارسال: سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش با اعلام خبر مذکور توجه اعضا و مهیمانان حاضر در پنجمین اجلاس سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی(آیسسکو) را به خود جلب و بر این اقدام موثر جمهوری اسلای ایران و توجه به تحصیل کودکان پناهنده بار دیگر در پیام توییتری تاکید کرد.

وی در این پیام یادآور شد: در پنجمین اجلاس آیسسکو با موضوع حقوق کودک از میزبانی و تحصیل نزدیک به نیم میلیون کودک پناهنده در مدارس ایران خبر دادم. امسال تجربه‌ ارزشمندی به‌دست آمد؛ مصمم هستیم در سال تحصیلی بعد با استفاده از این تجربیات، کارآمدتر و اثربخش‌تر عمل کنیم تا از مهر جا نمانند.

پنجمین اجلاس وزاری امور کودک کشورهای اسلامی با حضور مدیرکل سازمان آیسسکو و نماینده سازمان همکاری های کشورهای اسلامی و حضور وزرا و روسای هیات های نمایندگی کشورهای اسلامی از دوم تا چهارم اسفند ماه در مغرب مقر اصلی سازمان آیسسکو برگزار شد.

سازمان آیسسکو، سازمان علمی، فرهنگی آموزشی کشورهای اسلامی است که حیطه‌های آموزش، علوم و فرهنگ را در کشورهای اسلامی طرح و بررسی می‌کند و اجلاس‌های این سازمان هر سه سال یک‌بار برگزار می شود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین در حاشیه همایش باغبانان بوستان تربیت در جمع خبرنگاران نیز چند خبر مهم داشت از جمله اینکه مصوبه «حذف آزمون در دبستان‌ها» هنوز ابلاغ نشده است، بخشی از مطالبات فرهنگیان به ‌زودی پرداخت می‌شود، در حال آماده سازی طرحی برای اجرای رتبه بندی فرهنگیان از مهرماه 97 هستیم، پرداخت بخشی از سرانه مدارس به زودی و اصرار داریم جدول دروس امتحان نهایی افزایش پیدا نکند؛ زیرا برای دانش‌آموزان بار روانی دارد.

در این هفته همچنین همزمان با سالگرد تاسیس کانون های فرهنگی تربیتی، مسئولات وزارت آموزش و پرورش در برنامه های مختلف بار دیگر بر ایجاد شادی و نشاط در مدارس تاکید و اعلام کردند که از ظرفیت های کانون ها برای تحقق این مهم می توان استفاده کرد.

مدیرکل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش در این رابطه گفت: ما نباید نسبت به فضای کانون های فرهنگی تربیتی غفلت کنیم و از مدیران مدارس انتظار داریم که در کانون ها شرایط لازم را برای فعالیت های فوق برنامه در اختیار دانش آموزان قرار دهند.

علی رمضانی با طرح این سوال ها که «چرا دانش آموزان را در مدارس خسته می کنیم؟» و « آیا در مدارس واقعا تعلیم و تربیت صورت می گیرد؟» افزود: اداره کل فرهنگی و هنری و کانون های آموزش و پرورش آمادگی دارد که برای غنی‌ سازی و شاداب ‌سازی مدارس در روزهای پنجشنبه و جمعه در مدارس و کانون ها همکاری کرده و امکانات لازم را فراهم کند.

30 بهمن ماه به عنوان روز بزرگداشت کانون های فرهنگی تربیتی نامگذاری شده که امسال تبدیل به هفته شد و در سراسر کشور ویژه برنامه هایی برای گرامیداشت این هفته برگزار شد.

در این هفته همچنین همزمان با برگزاری همایش «ملی علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش و پرورش» با حضور سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و «سیدمحمد بطحایی» وزیر آموزش و پرورش تفاهمنامه همکاری های مشترک میان پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس و وزارت آموزش پرورش با موضوع توسعه «علوم و معارف دفاع مقدس» به امضای طرفین رسید.

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و انتقال این فرهنگ به نسل جوان و تولید محتوا در حوزه دفاع مقدس از مفاد این تفاهمنامه یاد شده است.

همچنین بر اساس تفاهمنامه مورد نظر قرار است، کمیته یا کارگروهی مشترک بین نیروهای مسلح، پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس و وزرات آموزش پرورش تشکیل شود تا مجموعه اقدامات و سیاست‌گذاری‌ها در این زمینه ساماندهی شود.

همایش ملی علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش و پرورش ششم بهمن ماه به همت پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس وابسته به دانشگاه عالی دفاع ملی با همکاری آموزش و پرورش و مشارکت دیگر دانشگاه‌ها و مراکز علمی تحقیقاتی کشور در راستای اجرای فرامین و منویات مقام معظم رهبری به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و انتقال مفاهیم دفاع مقدس به نسل جدید برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه برگزاری این همایش تاکید کرد: حق انتقال فرهنگ دفاع مقدس با آوردن چند تا عکس و خاطره در کتاب های درسی ادا نمی شود، بلکه باید با روش های هنرمندانه این مفاهیم به دانش آموزان انتقال یابد.

بطحایی با بیان اینکه ظرفیت برنامه درسی در آموزش و پرورش برای این کار (انتقال فرهنگ دفاع مقدس) محدود است، اظهار داشت: اگر بخواهیم ارزش های دفاع مقدس را صرفا در قالب کتاب های درسی به نسل جدید منتقل کنیم کاری از پیش نخواهیم برد و با شکست مواجه می شویم.

وی تصریح کرد: لازم است از برنامه های تکمیلی و فوق برنامه های درسی برای تحقق این هدف استفاده کنیم، زیرا محدودیت برنامه رسمی را ندارد.

اما مطلب دیگری که در این هفته خبر ساز شد سخنان نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بود مبنی بر اینکه چنانچه دولت لایحه‌ای جامع در خصوص تغییر زمان بازگشایی مدارس به مجلس ارائه دهد، به طور قطع کمیسیون متبوع و نمایندگان با آن موافقت خواهند کرد.

داود محمدی درباره تغییر زمان آغاز سال تحصیلی افزود: پیش از این دولت در این زمینه لایحه‌ای به مجلس ارائه داد که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به دلیل جامع نبودن، لایحه مذکور را رد کرد، این در حالی است که نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع و برای رفع آلودگی هوا دغدغه دارند و با اصل آن مخالفتی ندارند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظر اکثر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بر این است که با توجه به میزان تعطیلات بسیار مدارس به دلیل آلودگی هوا نیاز به بازنگری در تقویم تحصیلی مدارس ضروری است، ادامه داد: دولت برای تغییر زمان آغاز سال تحصیلی لایحه‌ای جامع‌ و کارشناسی به مجلس ارائه دهد تا نظر نمایندگان در این خصوص تامین شود.

وی با رد سخنان دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر انجام مذاکره با مجلس برای تغییر آغاز سال تحصیلی گفت: با وجود اینکه مذاکره‌ای در این خصوص صورت نگرفته، اما کمیسیون آموزش و تحقیقات آمادگی کامل برای بررسی لایحه تغییر زمان آغاز بازگشایی مدارس را دارد.

محمدی با تاکید بر اینکه باید دست آموزش و پرورش برای تصمیم‌گیری در استان‌های مختلف را باز گذاشت تا بتواند تصمیمات مقتضی برای چیدمان تقویم تحصیلی را اتخاذ کند، افزود: در اینکه شورای عالی آموزش و پروش بتواند راسا نسبت به تغییر زمان بازگشایی مدارس اقدام کند یا خیر، ابهام وجود دارد و بهتر است در این زمینه به مجلس لایحه ارائه شود.

در هفته ای که گذشت همچنین مدیر کل متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری از برگزاری ثبت نام داوطلبان مدیریت مدارس در سامانه انتخاب و انتصاب مدیران از 12 اسفند خبر داد، مطلبی که پیش از این نیز وزیر آموزش و پرورش در جلسات مختلف بر آن تاکید کرده بود.

عظیم محبی در تشریح جزئیات این اقدام اظهار کرد: مدرسه کانون تعلیم و تربیت است؛ برای اینکه مدرسه بتواند وظایف خود را به‌خوبی انجام دهد، نیازمند مدیران شایسته است مدیرانی که صلاحیت عمومی، تخصصی و حرفه‌ای داشته باشند.

وی تصریح کرد: بر این اساس سامانه‌ای به نشانی entekhab.medu.ir طراحی شده تا داوطلبان مدیریت مدارس در آن ثبت‌نام کنند و پس از آن دانش متقاضیان در زمینه سند تحول، مدیریت مالی و اداری مدارس و تسلط به قوانین آموزش‌ و پرورش در آزمونی که تاریخ آن اعلام می شود، سنجیده خواهد شد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 10اسفند1396 ، کدخبر: 82847884: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۱
0
0
این اوج انسان دوستی و مهربانی ملت ایران در برابر اقوام خارجی ساکن در ایرانه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین