پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۳۶۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۵
نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی در مصاحبه با راشا تودی، از سیاست‌های خصمانه و انزواگرایانه رئیس جمهور آمریکا انتقاد کرد.

شعارسال: نوآم چامسکی، زبان‌شناس و نظریه پرداز آمریکایی، در گفتگو با خبرگزاری راشا تودی گفت با اینکه ارتش آمریکا تاکنون از قدرت نظامی و اقتصادی ضعیفی رنج نبرده است، مواضع انزواگرایانه و خصمانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در سطح بین الملل این کشور را تضعیف می‌کند.

این فیلسوف و دانشمند سیاسی مشهور آمریکایی در یک برنامه در بخش اسپانیایی راشا تودی توضیح داد ادعاهای رئیس جمهور آمریکا مبنی بر «عظیم‌تر، قدرتمند و نیرومندتر کردن کشورش» کاملا بی‌اساس است.

چامسکی در این مصاحبه گفت: «آمریکا در زمان ریاست جمهوری ترامپ، در حال تضعیف و کم‌اثر شدن است. آمریکا اکنون از درون در حال فروپاشی است. این کشور در حال از دست دادن تمام قدرت و اعتبار بین المللی خود است و به سوی نابودی جهان پیش می‌رود».

به باور نوآم چامسکی، تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از توافق آب و هوایی پاریس که به منظور مقابله با تغییرات اقلیمی میان بسیاری از کشورهای جهان به امضا رسیده بود، زندگی بر روی کره زمین را برای آیندگان به خطر خواهد انداخت. چامسکی توضیح داد تغییر نظر آمریکا درباره تعهد پیشین خود به کاهش انتشار کربن، «تاکنون مهم ترین سیاست دولت ترامپ بوده است». چامسکی در ادامه گفت: «اینجا بود که آمریکای تحت مدیریت ترامپ، از دیگر کشورهای جهان فاصله گرفت. تمام کشورهای دیگر دست‌کم سطحی از تعهدات را برای مبارزه با این بحران رو به رشد و قریب الوقوع پذیرفته اند. این در حالی است که آمریکای ترامپ، به تنهایی به سوی افزایش خطرات حرکت می‌کند و می‌خواهد با تمرکز بیشتر بر استخراج سوخت‌های فسیلی، به این معضل دامن بزند».

چامسکی اثرات احتمالی این سیاست را «فاجعه بار» خواند و یاد آور شد آمریکا در آینده نزدیک با کنار زدن عربستان، عنوان بزرگترین تولیدکننده نفتی را از آن خود خواهد کرد.

چامسکی در ادامه گفت نفوذ آمریکا در جامعه جهانی در پی جنگ جهانی دوم شکل گرفت. در طی این جنگ، آمریکا مسلح به تسلیحات اتمی بود و از نظر اقتصادی نیز با مشکلی مواجه نشد. وی افزود با این‌که قدرت آمریکا از سال 1945 به طور دائم در حال کاهش بوده است و کشورهای بزرگی مانند چین، قدرت آمریکا را به چالش کشیده اند، این کشور همچنان از قدرت اقتصادی مناسبی بهره می‌برد.

این نظریه پرداز آمریکایی درباره مسئله کره شمالی نیز اظهار نظر کرد. وی گفت واشنگتن گهگاهی با استفاده از ارتش خود، قدرت نمایی می‌کند. تازه‌ترین این قدرت نمایی‌ها نیز در نزدیکی مرزهای کره شمالی انجام شد. به باور چامسکی، ادبیات جنگ‌طلبانه ترامپ علیه کره شمالی، «به راحتی می‌تواند به حقیقت تبدیل شود.» وی همچنین خاطر نشان کرد تنها رویکرد امکان‌پذیر برای شکستن این بن بست سیاسی، اجرای برنامه «توقف دو جانبه» است که از جانب چین پیشنهاد شده و مورد حمایت روسیه قرار گرفته است. تحت این برنامه، کره شمالی آزمایش‌های موشکی و اتمی خود را در صورت توقف مانورهای نظامی آمریکا و شرکایش در شبه جزیره کره، متوقف خواهد کرد. با این حال، واشنگتن با اجرای این برنامه مخالفت کرده است.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: «منشور سازمان ملل متحد، تهدید و توسل به زور را ممنوع اعلام کرده است. تهدید و استفاده از زور، نقض آشکار این منشور است و جرم تلقی می‌شود. اگر به رویکرد آمریکا در قبال کره شمالی در طول تاریخ بنگرید، می‌بینید که (این جرم) همواره اجرا شده است. این تهدیدی بسیار قابل تامل است».

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 11اسفند 1396، کدخبر: 6457405،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
0
0
برای همین است که انتخاب ترامپ یک گزینه مثبت برای ایران به شمار می آمد ، ایران به مرور زمان به اروپا نزدیک تر خواهد شد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین