پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۳۸۳۲
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۱
فعال سازی کامل سامانه ارزی بانک مرکزی می‌تواند کمک به تزریق یا جمع آوری ارز در بازار نماید. با اجرایی شدن این سامانه خطر بازرگانان جهت از بین رفتن سرمایه ...
شعارسال: به دلیل تحریم‌های ظالمانه، حجم قابل توجهی از مبادلات مالی تجارت خارجی کشور ما خارج از سیستم بانکی صورت می‌گیرد؛ صرافی‌ها برای برون رفت از مشکل تحریم به یاری بازرگانان و تجار در این ایام آمده‌اند. اما صرافان غیر مجاز و دلالان فضای این بازار را غیر شفاف کرده‌اند که نظارت مؤثر بر این حجم از معاملات از لازمه‌های کنترل بازار ارز است.

در این راستا بانک مرکزی با همکاری سایر دستگاه‌ها به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت، اقدام به ایجاد بازار الکترونیکی خرید و فروش ارز نموده است. بازار الکترونیکی خرید و فروش ارز از ارتباط سامانه‌های ارزی بانک مرکزی با سامانه جامع تجارت تشکیل شده و متقاضیان و عرضه کنندگان ارز در این بازار به صورت سیستمی با یکدیگر ارتباط برقرار و معامله ارزی انجام می‌دهند.

از ویژگی‌های مهم این بازار، امکان تعریف اشکال متفاوت معامله اعم از مناقصه و مزایده که این امر ورود به این بازار را برای طرفین معامله جذاب و بدون ریسک می‌نماید.

اولین مرحله از عملیاتی کردن این بازار، با ورود متقاضی ارز و صرافان (عرضه کننده ارز) اجرا شده که امید است به مرور زمان در مراحل بعدی صادر کنندگان، بانک‌های عامل و بانک مرکزی نیز وارد این بازار خواهند شد.

بانک‌های عامل در این بازار امکان خرید و فروش از یکدیگر و بانک مرکزی را خواهند داشت و همچنین بانک مرکزی با توجه به سیاست‌های ارزی مد نظر خود می‌تواند امکان معامله ارز با سایر ذینفعان را برای بانک‌ها برقرار نماید. برای مثال بانک‌های عامل می‌توانند اقدام به خرید ارز حاصل از صادرات نمایند.

بانک مرکزی که طبق ماده ۱۱ قانون پولی مالی کشور مصوب ۱۳۵۱ که تنظیم کننده سیستم پولی و مالی است می‌تواند سیاست‌های کنترلی اش بهتر اعمال کند

همچنین فعال سازی کامل این سامانه بانک می‌تواند اقدام به تزریق یا جمع آوری ارز در بازار نماید؛ و یا به منظور جلوگیری از ایجاد حساسیت در بازار، این معاملات بدون مشخص شدن هویت بانک مرکزی صورت گیرد.

علی رضا پور جعفری از فعالان اقتصادی در خصوص سامانه گفت: با اجرایی شدن این سامانه خطر بازرگانان جهت از بین رفتن سرمایه به حداقل خواهد رسید، چون زیر نظر بانک مرکزی و این برای فعالان این حوزه اطمینان خاطر به همراه می‌آورد.

وی در پایان اضافه کرد: این سامانه کمک می‌کند که فضای رقابتی بین صرافی‌ها به وجود بیاید و در نتیجه صرافی که تسهیلات خوبی به مشتریان ندهد از بازار کم کمک حذف می‌شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار: 12اسفند 1396، کدخبر: 670494،www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین